Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vakantie annuleren of niet?

01-04-2020 11:39 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn vriend en ik zitten met een dilemma. Wij hebben een vakantie geboekt (al voor het corona gebeuren) op 25 mei. Nu twijfelen wij heel erg wat we moeten doen en hebben net contact gehad met het reisbureau. Wij hebben een aanbetaling van €640 gedaan en als wij de vakantie zelf annuleren, zijn we dit bedrag dus kwijt. Het reisbureau durft zelf ook geen advies te geven wat ik goed begrijp. Zij zeggen dat ongeveer 50% van de mensen hun vakantie zelf annuleren.

Indien we onze vakantie wel betalen (nog €1000), is de kans groot dat onze vakantie tegen die tijd alsnog geannuleerd wordt en dat we dan een voucher krijgen. Opzich zou dit het beste zijn. Maar stel dat het bijvoorbeeld rond 20 mei opgeheven wordt en dat we wel kunnen gaan zitten wij daar ook niet op te wachten aangezien wij niet het risico willen lopen om ineens besmet te raken en daar in het ziekenhuis te belanden. Plus denk ik dat er dan nog een hele rare sfeer hangt.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Ik zou het niet zelf annuleren. De kans dat je die voucher gaat gebruiken is zeer aannemelijk. Daarbij geloof ik niet dat men deze vorm van "lockdown" lang gaat volhouden. Economisch is dat niet verantwoord.
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 12:20
Dit. (En zo lang mogelijk wachten met restantbetaling)
Dat zeker.
Dit lees ik net bij Sunweb bij reizen na 15 april: Momenteel gaan we ervan uit dat jouw vakantie door kan gaan. Vanwege deze uitzonderlijke situatie mag de restantbetaling van jouw vakantie tijdelijk tot twee weken voor vertrek gebeuren, in plaats van zes weken.

Je zult wel niet via Sunweb geboekt hebben maar misschien heeft jouw reisorganisatie een vergelijkbare regel nu.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 12:34
Dit lees ik net bij Sunweb bij reizen na 15 april: Momenteel gaan we ervan uit dat jouw vakantie door kan gaan. Vanwege deze uitzonderlijke situatie mag de restantbetaling van jouw vakantie tijdelijk tot twee weken voor vertrek gebeuren, in plaats van zes weken.

Je zult wel niet via Sunweb geboekt hebben maar misschien heeft jouw reisorganisatie een vergelijkbare regel nu.
Inderdaad niet bij Sunweb, ik ga eens op onderzoek uit..
Ik zou anders gisteren naar de Canarische eilanden gegaan zijn.
Daar hebben we een voucher voor ontvangen.

Met een beetje pech gaat onze zomervakantie half juli ook niet door.

Dan hebben we 2 vouchers bij 2 verschillende organisaties :roll:


Maar ben wel mega blij dat ik deze keer pakketreizen heb geboekt.
Vorig jaar alles los geboekt en dan hadden we kunnen fluiten naar geld/vouchers.
Alle reacties Link kopieren
Zolang mogelijk wachten met het voldoen van de restbetaling. Daarna moet je of de restbetaling voldoen of je krijgt al een voucher ter hoogte van de aanbetaling als voor die tijd al bekend is dat de vakantie niet door kan gaan.

Als je de restbetaling hebt voldaan en alles kan doorgaan dan is aan jou de keuze om wel of niet te gaan. Ga je niet dan ben je je geld kwijt, tenzij er coulance is.

Meer waarschijnlijk lijkt me dat vakanties/ pakketreizen met vertrekdatum 25 mei niet doorgaan en uiteindelijk ook een voucher krijgen ter hoogte van de betalingen die je hebt gedaan. Nu nog niet, maar wel over een aantal weken.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 12:39
Ik zou anders gisteren naar de Canarische eilanden gegaan zijn.
Daar hebben we een voucher voor ontvangen.

Met een beetje pech gaat onze zomervakantie half juli ook niet door.

Dan hebben we 2 vouchers bij 2 verschillende organisaties :roll:


Maar ben wel mega blij dat ik deze keer pakketreizen heb geboekt.
Vorig jaar alles los geboekt en dan hadden we kunnen fluiten naar geld/vouchers.
Nou, mijn vakantie naar Sicilië van midden april heb ik volledig kunnen terugkrijgen en alles los geboekt: vluchten worden terugbetaald, parking luchthaven is terugbetaald, idem voor huurauto en op een na waren alle hotels gratis te annuleren. Voor dat ene hotel heb ik een voucher (voor de keten, dus komt sowieso wel eens van pas).

Voor begin juli wacht ik voorlopig af. Ik ga alleen annuleren als onze vluchten geannuleerd worden. In dat geval wordt het een voucher van de luchtvaartmaatschappij heb ik begrepen. Dat moet ik dan nog even uitzoeken hoe handig die is. Hotels zijn bijna allemaal te annuleren. 2 (voor in totaal ongeveer 400 euro dus dat valt mee) worden inderdaad moeilijker. Huurauto kan ook geannuleerd worden. Alleen ben ik zo dom geweest om al (dure) tickets voor Universal Orlando te kopen. Tenzij dat park dan nog altijd dicht is, ben ik die natuurlijk kwijt. Maar goed, dat had ik bij een pakketreis ook nooit terug gekregen.
Als we niet kunnen vliegen in juli, hoop ik op z'n minst dat de grenzen in Europa terug open zijn en dat we met de auto weg kunnen.

TO, in jouw geval zou ik inderdaad eens horen of je het voorschot later mag betalen. Mag dat niet dan zou ik betalen en ervan uitgaan dat je een voucher krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben begin maart onze meivakantie zelf geannuleerd, dit kostte ons maximaal 15% van de reissom. De rest kregen wij teruggestort, ik weet niet of dat dit nog zo geldt, maar dan ben je geen 640 euro kwijt. Wij hebben het verlies genomen, we zagen ons niet gezellig na alle ellende op vakantie gaan. Een voucher is natuurlijk een prima uitkomst, als het niet anders kan, maar ik zag dat niet zo zitten, je krijgt straks een run op vakanties, iedereen die een voucher in moeten gaan inleveren voor een bepaalde tijd en wie zegt dat de vakanties niet duurder worden om de afgelopen maanden te compenseren. Dan ben je nog duur uit.
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 12:39
Ik zou anders gisteren naar de Canarische eilanden gegaan zijn.
Daar hebben we een voucher voor ontvangen.

Met een beetje pech gaat onze zomervakantie half juli ook niet door.

Dan hebben we 2 vouchers bij 2 verschillende organisaties :roll:


Maar ben wel mega blij dat ik deze keer pakketreizen heb geboekt.
Vorig jaar alles los geboekt en dan hadden we kunnen fluiten naar geld/vouchers.
Hoezo ? Ik heb vakantie zelf geboekt en vliegtickets ook apart en zelf. Alles gewoon (gelukkig :kneel: ) terug gekregen. Zonder annuleringsverzekering.
the4ofus schreef:
01-04-2020 13:07
Nou, mijn vakantie naar Sicilië van midden april heb ik volledig kunnen terugkrijgen en alles los geboekt: vluchten worden terugbetaald, parking luchthaven is terugbetaald, idem voor huurauto en op een na waren alle hotels gratis te annuleren. Voor dat ene hotel heb ik een voucher (voor de keten, dus komt sowieso wel eens van pas).



Dat is fijn. Maar ik had vorig jaar voor een rondreis 5 hotels non-refundable geboekt en dat was ik dan echt wel kwijt geweest hoor.
Feetjeviva schreef:
01-04-2020 13:24
Hoezo ? Ik heb vakantie zelf geboekt en vliegtickets ook apart en zelf. Alles gewoon (gelukkig :kneel: ) terug gekregen. Zonder annuleringsverzekering.

Hoezo? fijn voor je hoor, echt. Maar alles staat of valt met hoe/waar je geboekt hebt. Ik had dan minder geluk gehad.
Megyg schreef:
01-04-2020 13:13
Wij hebben begin maart onze meivakantie zelf geannuleerd, dit kostte ons maximaal 15% van de reissom.

Dat hoeft bij TO niet zo te zijn. Die heeft wellicht niet bij dezelfde organisatie als jij geboekt en dan zijn er mogelijk andere voorwaarden voor annuleren.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
01-04-2020 11:42
Ik zou wachten op dat voucher.
Het ziet er niet naar uit dat je al heel snel weer op vakantie zou kunnen. (Zei Rutte gisteren ook)
Precies
Alle reacties Link kopieren
Megyg schreef:
01-04-2020 13:13
Wij hebben begin maart onze meivakantie zelf geannuleerd, dit kostte ons maximaal 15% van de reissom. De rest kregen wij teruggestort, ik weet niet of dat dit nog zo geldt, maar dan ben je geen 640 euro kwijt. Wij hebben het verlies genomen, we zagen ons niet gezellig na alle ellende op vakantie gaan. Een voucher is natuurlijk een prima uitkomst, als het niet anders kan, maar ik zag dat niet zo zitten, je krijgt straks een run op vakanties, iedereen die een voucher in moeten gaan inleveren voor een bepaalde tijd en wie zegt dat de vakanties niet duurder worden om de afgelopen maanden te compenseren. Dan ben je nog duur uit.
Wij hebben vandaag contact gehad me het reisbureau en wij moesten 640 euro betalen als wij onze vakantie nu annuleren. Dit heeft te maken met hoe ver je nog van de betreffende datum afzit.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
01-04-2020 12:41
Zolang mogelijk wachten met het voldoen van de restbetaling. Daarna moet je of de restbetaling voldoen of je krijgt al een voucher ter hoogte van de aanbetaling als voor die tijd al bekend is dat de vakantie niet door kan gaan.

Als je de restbetaling hebt voldaan en alles kan doorgaan dan is aan jou de keuze om wel of niet te gaan. Ga je niet dan ben je je geld kwijt, tenzij er coulance is.

Meer waarschijnlijk lijkt me dat vakanties/ pakketreizen met vertrekdatum 25 mei niet doorgaan en uiteindelijk ook een voucher krijgen ter hoogte van de betalingen die je hebt gedaan. Nu nog niet, maar wel over een aantal weken.
Maar hoe lang kan je wachten met de restbetaling? Wat gebeurd er als je (voor ons 12 april) niet voor die datum betaald? Krijg je aanmaningen of krijg je straks extra gezeur met de reisorganisatie?
Ceruda schreef:
01-04-2020 13:48
Maar hoe lang kan je wachten met de restbetaling? Wat gebeurd er als je (voor ons 12 april) niet voor die datum betaald? Krijg je aanmaningen of krijg je straks extra gezeur met de reisorganisatie?

Dat zou je toch even nakijken op de website van de organisatie?

Als je de naam noemt wil ik best even voor je meezoeken hoor.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 13:51
Dat zou je toch even nakijken op de website van de organisatie?

Als je de naam noemt wil ik best even voor je meezoeken hoor.
Ik heb geboekt via de vakantiediscounter en vlieg met transavia..
Hier staat het:

https://www.vakantiediscounter.nl/servi ... ronavirus/

Ik moet het restantbedrag van mijn vakantie betalen, moet ik in deze situatie wel betalen?
Wij begrijpen dat je onzeker bent over de doorgang van jouw aanstaande vakantie. De coronacrisis vraagt wat dat betreft veel van jou en alle mensen om jou heen. En ook van ons overigens.

Als de restantbetaling voldaan moet worden, vragen we je deze toch te betalen. Het (op tijd) betalen van de reissom staat los van het eventueel niet doorgaan van de vakantie. Indien je niet tijdig betaalt annuleren wij jouw vakantie en kun je sowieso niet op reis. Dat is misschien ook wel wat je wilt in deze situatie, maar het is wel goed om rekening te houden met het volgende.

Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. En feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom.

Want wanneer er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming ten tijde van vertrek of er is een invliegverbod, dan zal de reis geannuleerd worden er zijn er gepaste regelingen waardoor je als klant niet zomaar jouw reeds betaalde reissom kwijt bent. Veel reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken werken op dit moment daarvoor met een voucher t.w.v. de reissom voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen. Deze is – ter bescherming van jou als consument –gedekt door de SGR.

We hopen dat we je hiermee gerust hebben gesteld en dat je ziet dat het juist in jouw voordeel is om de restantbetaling te voldoen.
Dus...in dat geval zou ik toch 12 april betalen als ik jullie was (of wachten op de eerste herinnering)
Vakantiediscounter is natuurlijk maar een tussenpersoon. Uiteindelijk hebben zij jouw vakantie bij een andere reisorganisatie geboekt en dan gelden die voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 14:08
Dus...in dat geval zou ik toch 12 april betalen als ik jullie was (of wachten op de eerste herinnering)
Bedankt voor het meedenken. Er staat dat als je niet betaald, de reis sowieso niet doorgaat dus denk dat we het toch wel moeten betalen en maar moeten gokken. Het is beide een beetje gokken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
01-04-2020 14:11
Vakantiediscounter is natuurlijk maar een tussenpersoon. Uiteindelijk hebben zij jouw vakantie bij een andere reisorganisatie geboekt en dan gelden die voorwaarden.
Ik probeer inderdaad te achterhalen bij welke reisorganisatie zij geboekt hebben. Ik heb een bericht via facebook gestuurd want zij hebben telefonisch echt hele lange wachttijden, logisch ook.
Alle reacties Link kopieren
Ceruda schreef:
01-04-2020 13:48
Maar hoe lang kan je wachten met de restbetaling? Wat gebeurd er als je (voor ons 12 april) niet voor die datum betaald? Krijg je aanmaningen of krijg je straks extra gezeur met de reisorganisatie?
Sommige reisburo's / reisorganisaties hebben een soepeler coronabeleid waardoor de termijn voor de restbetaling wordt opgeschoven. Is er geen coronabeleid dan moet je voor 12 april de restbetaling voldoen. Doe je dat niet voor 12 april dan heb je door niet de restbetaling te voldoen zelf de vakantie geannuleerd en zullen de annuleringskosten bij annulering vermoedelijk gelijk zijn aan de gehele reissom. Meestal ontvang je voor de restbetaling nog wel eerst een betalingsherinnering en aanmaning maar dan ben je al over de termijn van 12 april heen. Even in de annuleringsvoorwaarden kijken.

Dus ja, of voor 12 april je verlies nemen en annuleren (= aanbetaling kwijt) of de restbetaling voor 12/4 voldoen en na 12 april wellicht een voucher ontvangen ter hoogte van de gehele reissom als de vakantie niet door kan gaan of misschien dat de vakantie wel gewoon door kan gaan volgens het reisburo. Bij dat laatste ontvang je niks terug als je niet gaat, tenzij het een pakketreis is en vooraf duidelijk is dat de vakantie niet door kan gaan zoals je redelijkerwijs mag verwachten.

Van belang is ook of je een pakketreis hebt geboekt of alleen een losse reisdienst zoals hotelovernachtingen. Bij een pakketreis zijn er voor het reisburo grotere verplichtingen/ verantwoordelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
01-04-2020 14:18
Sommige reisburo's / reisorganisaties hebben een soepeler coronabeleid waardoor de termijn voor de restbetaling wordt opgeschoven. Is er geen coronabeleid dan moet je voor 12 april de restbetaling voldoen. Doe je dat niet voor 12 april dan heb je door niet de restbetaling te voldoen zelf de vakantie geannuleerd en zullen de annuleringskosten bij annulering vermoedelijk gelijk zijn aan de gehele reissom. Meestal ontvang je voor de restbetaling nog wel eerst een betalingsherinnering en aanmaning maar dan ben je al over de termijn van 12 april heen. Even in de annuleringsvoorwaarden kijken.

Dus ja, of voor 12 april je verlies nemen en annuleren (= aanbetaling kwijt) of de restbetaling voor 12/4 voldoen en na 12 april wellicht een voucher ontvangen ter hoogte van de gehele reissom als de vakantie niet door kan gaan of misschien dat de vakantie wel gewoon door kan gaan volgens het reisburo. Bij dat laatste ontvang je niks terug als je niet gaat, tenzij het een pakketreis is en vooraf duidelijk is dat de vakantie niet door kan gaan zoals je redelijkerwijs mag verwachten.

Van belang is ook of je een pakketreis hebt geboekt of alleen een losse reisdienst zoals hotelovernachtingen. Bij een pakketreis zijn er voor het reisburo grotere verplichtingen/ verantwoordelijkheden.
Ik heb een pakketreis geboekt, dus hotel all inclusive, inclusief vliegreis en transfer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst 12 april afwachten aangezien er tot 31 mei geannuleerd word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven