Wanneer is een device met onze wifi verbonden geweest

10-04-2024 23:00 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een lastige situatie, ik hoop dat iemand hier nog een tip heeft.

Onze zoon is zijn laptop kwijt. We vermoeden diefstal (op school), maar dat weten we niet zeker. Om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen hebben we nodig dat we weten wanneer de laptop voor het laatst verbonden was met ons wifi netwerk thuis.

We hebben een app warmee we kunnen zien welke apparaten met ons wifi netwerk verbonden zijn en welke offline zijn.
Daar staat zijn laptop tussen als offline. In de maandelijkse rapporten van die app zien we dat de laptop in maart nog verbonden is geweest. April niet.
Dat klopt want 18 maart is hij kwijtgeraakt.
Maar nu willen we weten welke dag de laptop precies voor het laatst verbonden was met ons wifi netwerk. En het liefst ook nog het tijdstip.

Is dit op te vragen bij de provider? Of kunnen we dat ergens zelf inzien? In de app kunnen we dat niet volgens ons.
We hebben Delta glasvezel en een Deco app voor inzicht in het netwerk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zit er een Google account op? Met find my device kun je wellicht de laatste locatie nog zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht inloggen op de router. Misschien kun je daar nog een uitgebreide log terug vinden.

Meestal bereikbaar op http://192.168.1.1
Decrypting life one day at the time
Alle reacties Link kopieren Quote
Inloggen op de router inderdaad.
Maar als de laptop thuis uit stond dan is hij niet verbonden geweest met de router, het kan dus best zijn dat de laptop een dag later gestolen is dan dat je hem in de logs van de router terug ziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft hij hem sinds 18 maart niet meer gebruikt en komen jullie er nu pas achter dat hij kwijt is? En hij kan nog ergens in huis slingeren als dat ding na 18 maart nog op jullie wifi heeft gezeten? Lastig om terug te halen van zoveel weken geleden zeg.

Op je router staat het adres waarop je kunt inloggen, daar zie je mogelijk meer info dan op de app.

Edit: ik kan in het log terugvinden wanneer welk apparaat ingelogd heeft, moest even zoeken naar het juiste log.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier heeft je provider geen info over, Dit kan je alleen uit je router halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je met die info als hij op school gestolen/zoekgeraakt is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan als die laptop een Google account heeft OOK kijken in de Google veiligheidsinstellingen van je zoon kijken welke devices zijn ingelogd en wanneer voor het laatst. Dan zie je in elk geval wanneer dat device voor het laatst legitiem gebruikt is, er vanuit gaan dat je bij elke keer inloggen op je computer ook een Google dienst gebruikt. Wellicht kan dat ook voor Microsoft, dat weet ik niet precies.

Mogelijk kan de admin van je school hierbij ook helpen. Wellicht hebben ze ook nog trackers die ook actief zijn als de laptop niet wordt ingelogd. Een Apple device doet dat wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
La_Galette schreef:
10-04-2024 23:49
Zit er een Google account op? Met find my device kun je wellicht de laatste locatie nog zien.
Nee, helaas niet. Dat hadden we ook al geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
SeeSharp schreef:
11-04-2024 06:56
Wellicht inloggen op de router. Misschien kun je daar nog een uitgebreide log terug vinden.

Meestal bereikbaar op http://192.168.1.1
Dat hebben we inderdaad geprobeerd maar tot nu toe zien we alleen een maandelijkse samenvatting en welke apparaten er nu online (en offline) zijn. We kunnen nog niet terugvinden wanneer welk apparaat in maart verbonden is geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
11-04-2024 08:24
Heeft hij hem sinds 18 maart niet meer gebruikt en komen jullie er nu pas achter dat hij kwijt is? En hij kan nog ergens in huis slingeren als dat ding na 18 maart nog op jullie wifi heeft gezeten? Lastig om terug te halen van zoveel weken geleden zeg.

Op je router staat het adres waarop je kunt inloggen, daar zie je mogelijk meer info dan op de app.

Edit: ik kan in het log terugvinden wanneer welk apparaat ingelogd heeft, moest even zoeken naar het juiste log.
We wisten 19 maart al dat de laptop kwijt was. Maar we wisten niet eerder (of hadden er niet bij nagedacht) dat dit wellicht nog ergens op deze manier te traceren is waar en wanneer de laptop voor het laatst verbinding heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
11-04-2024 10:42
Je kan als die laptop een Google account heeft OOK kijken in de Google veiligheidsinstellingen van je zoon kijken welke devices zijn ingelogd en wanneer voor het laatst. Dan zie je in elk geval wanneer dat device voor het laatst legitiem gebruikt is, er vanuit gaan dat je bij elke keer inloggen op je computer ook een Google dienst gebruikt. Wellicht kan dat ook voor Microsoft, dat weet ik niet precies.

Mogelijk kan de admin van je school hierbij ook helpen. Wellicht hebben ze ook nog trackers die ook actief zijn als de laptop niet wordt ingelogd. Een Apple device doet dat wel.
Klopt, een google account zit er helaas niet op.
Via zijn schoolaccount is wel te achterhalen wanneer (niet waar) de laptop voor het laatst aangezet is. Dat is 19 maart, maar toen waren we hem al kwijt. Als we nu via onze router kunnen achterhalen dat 18 maart de laatste keer is geweest dat hij op onze wifi zat, is de kans groot dat hij gestolen is en iemand anders de laptop een dag later aangezet heeft. Dat zou handig zijn voor de aangifte die we willen gaan doen.
We hoopten dat we vrij makkelijk via de router konden zien wanneer welk apparaat op onze wifi is geweest maar dat is niet zo helaas.

Dit weten we allemaal pas sinds gisteren overigens, toen is zijn school gaan zoeken naar inloggegevens etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hangt echt heel er van de router af, wat zo'n ding precies aangeeft. De router ziet ook alleen maar of een bepaald device (met een bepaald mac id of host name) een nieuw dhcp lease heeft gekregen.

Ik neem aan dat je wilt hard maken bij de politie aangifte dat de laptop echt gestolen is, maar verloren/kwijt en daarna door iemand gevonden en niet teruggebracht is toch iets anders dan gestolen.

Dat iemand die laptop wellicht gevonden heeft, maar geen moeite doet om hem terug te brengen is niet hetzelfde als stelen. Ik denk dus niet dat je diefstal hard kan maken, als de laptop "slechts" is kwijtgeraakt.

Ook als iemand de laptop even aanzet of probeert in te loggen of het ding te gebruiken is natuurlijk niet perse stelen. Pas als iemand de computer aanzet en probeert bij je data te komen is het een soort van (digitale inbraak).

Maar goed: als die laptop en het account goed is beveiligd kan die dief niet bij de data op die laptop komen en ook niks meer met de laptop zelf.

Maakt het voor de verzekering nog uit of de laptop kwijtgeraakt is of gestolen?
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
11-04-2024 15:32
Ik neem aan dat je wilt hard maken bij de politie aangifte dat de laptop echt gestolen is, maar verloren/kwijt en daarna door iemand gevonden en niet teruggebracht is toch iets anders dan gestolen.

Dat iemand die laptop wellicht gevonden heeft, maar geen moeite doet om hem terug te brengen is niet hetzelfde als stelen. Ik denk dus niet dat je diefstal hard kan maken, als de laptop "slechts" is kwijtgeraakt.

Ook als iemand de laptop even aanzet of probeert in te loggen of het ding te gebruiken is natuurlijk niet perse stelen. Pas als iemand de computer aanzet en probeert bij je data te komen is het een soort van (digitale inbraak).
Wat een bijzondere redenatie. Als je een laptop ziet slingeren, breng je hem naar de balie/de schooladministratie/de bar van de lokatie waar je op dat moment bent.
Meenemen naar huis, het ding aanzetten en vervolgens zelf houden, is dan echt een vreemde actie. Ik zou niet weten waarom dat geen stelen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foutje
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 13-04-2024 12:02
97.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Foutje
kastella schreef:
11-04-2024 15:32
Het hangt echt heel er van de router af, wat zo'n ding precies aangeeft. De router ziet ook alleen maar of een bepaald device (met een bepaald mac id of host name) een nieuw dhcp lease heeft gekregen.

Ik neem aan dat je wilt hard maken bij de politie aangifte dat de laptop echt gestolen is, maar verloren/kwijt en daarna door iemand gevonden en niet teruggebracht is toch iets anders dan gestolen.

Dat iemand die laptop wellicht gevonden heeft, maar geen moeite doet om hem terug te brengen is niet hetzelfde als stelen. Ik denk dus niet dat je diefstal hard kan maken, als de laptop "slechts" is kwijtgeraakt.

Ook als iemand de laptop even aanzet of probeert in te loggen of het ding te gebruiken is natuurlijk niet perse stelen. Pas als iemand de computer aanzet en probeert bij je data te komen is het een soort van (digitale inbraak).

Maar goed: als die laptop en het account goed is beveiligd kan die dief niet bij de data op die laptop komen en ook niks meer met de laptop zelf.

Maakt het voor de verzekering nog uit of de laptop kwijtgeraakt is of gestolen?
Als je iets gebruikt alsof je de eigenaar er van bent terwijl je dat niet bent is het volgens mij wel diefstal, dat is inclusief in de kast leggen en niet melden als gevonden voorwerp.Een laptop die duidelijk niet van jou is weggeven aan een ander of verkopen is ook strafbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is het juridisch geen diefstal maar verduistering.

Maar het is net zo goed strafbaar en onderdeel van het strafrecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie allemaal voor de input. De reden dat we dit zo specifiek uitzoeken is omdat ik wat extra onderbouwing wil hebben voor de aangifte omdat ik bang ben dat het anders al 'kwijtraken' wordt gezien en niet als diefstal. En dat hij gestolen is, is nu wel het meest waarschijnlijk want hij raakt echt niet zomaar een laptop kwijt.

De aangifte hebben we nodig voor de verzekering.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
13-04-2024 12:11
Als je iets gebruikt alsof je de eigenaar er van bent terwijl je dat niet bent is het volgens mij wel diefstal, dat is inclusief in de kast leggen en niet melden als gevonden voorwerp.Een laptop die duidelijk niet van jou is weggeven aan een ander of verkopen is ook strafbaar
Wat een woorden toch. Natuurlijk is het niet OK om een gevonden laptop zomaar te gebruiken of weg te geven. Of zelfs maar in bezit houden en er niks mee doen.

Heel goed dat forummer Siri dat nog even verduidelijkt. Het is inderdaad tamelijk idioot om een laptop die je in de bieb vindt mee te nemen ipv hem gelijk bij de balie af te leveren. Ik ben ooit een keer een schoollaptop in het Zwembad tegengekomen. Daarvan kon ik de eigenaar gelijk vinden (er stond een naam op) en die heb ik dus wel meegenomen, zodat ik hem kon overdragen aan een zeer opgeluchte vader. Anders had ik hem wel direct bij het personeel achtergelaten.

Bij een Iphone (wellicht ook diverse andere telefoons) kun je info vinden door hem aan zetten. Wellicht dat een vinder probeert gegevens van de eigenaar te vinden door in te loggen. Dat voordeel van de twijfel wil ik een vinder best geven. Je hoeft dus niet gelijk aan het ergste te denken als iemand probeert te kijken wat er gebeurt als je de laptop aanzet.

Het hangt er ook vanaf of je een laptop in de trein of bus vind, waar aan laptop wellicht sneller bij de eigenaar terecht komt als een vinder zelf wat moeite doet, ipv hem bij de chauffeur achter te laten (waana het ding wellicht in een lang en traag gevonden voorwerpen traject belandt).

Verder hangt er er ook maar vanaf wat de schoolorganisatie verplicht en doet. Bij de schoollaptops van mijn kinderen staat er heel duidelijk op wat de vinder kan doen om de laptop terug te bezorgen. Soms is men daar ook weer voorzichtig mee in het kader van privacy. Maar dan nog kan een organisatie nog wel de identiteit van de organisatie vermelden, zodat de privacy van de leerling gewaarborgd blijft.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven