Entertainment
alle pijlers
Boeken aanraders!!
zaterdag 5 januari 2008 om 17:10
Ik weet niet of er al zo'n topic is, ik kon er iig niet zo 123 een vinden. (heel goed heb ik ook niet gezocht, maar dat terzijde ;) )
Maar welke boeken worden er gelezen door de dames (en heren) van Viva.nl? Wat ben je aan het lezen en wat vind je ervan? Raad je het boek aan of mag ie zo snel mogelijk verbrand worden?
Ik ben momenteel bezig in Het Goede Leven van Jim Kokoris.
Het gaat over een jongen, Teddy, wiens moeder een half jaar terug is overleden. Zijn moeder speelde altijd mee met de lotto, en zijn vader (een sociaal onhandige man) besluit op een dag een lot te kopen, met de cijfers die zijn vrouw altijd gebruikte. En dan... winnen ze 190 miljoen dollar!
De rest van het boek gaat erover hoe zijn vader ermee omgaat, het verlies van zijn vrouw en zijn pas verkregen rijkdom. De mensen die er ineens langskomen, hoe het jongere broertje van Teddy -Tommy- het allemaal behapt, de oom van Teddy - een mislukte filmmaker uit Hollywood- die langskomt.
Dat alles vanuit de ogen van Teddy.
Het is een mooi, duidelijk boek. Met verdrietige momenten maar ook vlagen van humor. Ik vind het wel echt een aanrader!
Maar welke boeken worden er gelezen door de dames (en heren) van Viva.nl? Wat ben je aan het lezen en wat vind je ervan? Raad je het boek aan of mag ie zo snel mogelijk verbrand worden?
Ik ben momenteel bezig in Het Goede Leven van Jim Kokoris.
Het gaat over een jongen, Teddy, wiens moeder een half jaar terug is overleden. Zijn moeder speelde altijd mee met de lotto, en zijn vader (een sociaal onhandige man) besluit op een dag een lot te kopen, met de cijfers die zijn vrouw altijd gebruikte. En dan... winnen ze 190 miljoen dollar!
De rest van het boek gaat erover hoe zijn vader ermee omgaat, het verlies van zijn vrouw en zijn pas verkregen rijkdom. De mensen die er ineens langskomen, hoe het jongere broertje van Teddy -Tommy- het allemaal behapt, de oom van Teddy - een mislukte filmmaker uit Hollywood- die langskomt.
Dat alles vanuit de ogen van Teddy.
Het is een mooi, duidelijk boek. Met verdrietige momenten maar ook vlagen van humor. Ik vind het wel echt een aanrader!
maandag 7 januari 2008 om 07:41
Ik vind trouwens al die 'literaire thrillers' van het moment (Noort, vd Vlugt, Den Hollander, Verhoeff, Liv) allemaal redelijk slecht geschreven, hoewel het wel lekker wegleest. Ik vind het allemaal aftreksels van Nicci French en van elkaar. Maar goed, ik vind ze weer wél beter geschreven dan Karin Slaughter. Ik zou zo'n Slaughter trouwens weleens in het Engels willen lezen, want misschien ligt het gewoon echt aan de verschrikkelijke vertaling.....
maandag 7 januari 2008 om 12:31
Jaaa de reiziger serie is zooo leuk. Je kan er echt verslaafd aan raken. Ik tenminste wel. Ik kocht het eerste boek omdat t zo lekker goedkoop was toen en heb achter elkaar de andere drie gelezen. Heb toen een tijdje moeten wachten op de andere delen maar ook meteen gekocht en verslonden. Geloof dat ik ze allemaal zo'n zes keer heb gelezen . Ben nu met smart aan het wachten op deel zeven.
Schaduw van de wind heeft wel tweehonderd blz geduurd voordat ik het echt mooi begon te vinden maar toen was er ook geen houden meer aan. Heel snel uitgelezen. Maar je moet er wel van houden hoor.
De vliegeraar en duizend schitterende zonnen vind ik echt schitterende boeken. Ga dan ook zeker naar de film The Kite Runner. Lief zit nu in afghanistan en heb hem duizend schitterende zonnen meegegeven, misschien dat ie zo beter begrijpt wat daar allemaal is gebeurd.
De wijde wereld van Alice Sebold is ook een mooi boek, gaat over een meisje wat sterft en het verhaal is vanuit haar oogpunt (zal niet te veel verklappen) het is echt een roman hoor geen spannend boek.
De literaire thrillers vind ik echt niet leuk, oke eerlijk is eerlijk ik heb er nog maar 1 gelezen: de eetclub: nou dat vond ik echt een K-boek. Mensen bleven maar zeuren dat ik dat moest lezen en dan zou ik verkocht zijn maar het kan me echt niet boeien. Vond het zo oppervlakkig en standaard eigenlijk. Als iemand een tip heeft voor een echt goede literaire thriller laat maar weten!!!!
Schaduw van de wind heeft wel tweehonderd blz geduurd voordat ik het echt mooi begon te vinden maar toen was er ook geen houden meer aan. Heel snel uitgelezen. Maar je moet er wel van houden hoor.
De vliegeraar en duizend schitterende zonnen vind ik echt schitterende boeken. Ga dan ook zeker naar de film The Kite Runner. Lief zit nu in afghanistan en heb hem duizend schitterende zonnen meegegeven, misschien dat ie zo beter begrijpt wat daar allemaal is gebeurd.
De wijde wereld van Alice Sebold is ook een mooi boek, gaat over een meisje wat sterft en het verhaal is vanuit haar oogpunt (zal niet te veel verklappen) het is echt een roman hoor geen spannend boek.
De literaire thrillers vind ik echt niet leuk, oke eerlijk is eerlijk ik heb er nog maar 1 gelezen: de eetclub: nou dat vond ik echt een K-boek. Mensen bleven maar zeuren dat ik dat moest lezen en dan zou ik verkocht zijn maar het kan me echt niet boeien. Vond het zo oppervlakkig en standaard eigenlijk. Als iemand een tip heeft voor een echt goede literaire thriller laat maar weten!!!!
maandag 7 januari 2008 om 13:02
Northern Lights (the golden compass) van Philip Pullman.
Als je een Harry Potter fan bent en houd van fantasy, dan is dit zeker een aanrader. En het goede nieuws is dat er nog twee boeken van zijn.
Daarnaast boeken van Ben Elton vind ik erg leuk.
Dat is de man die ook de teksten voor bv Black Adder en the Young Ones heeft geschreven. Hij schrijft heel erg grappig en leest lekker weg.
Gridlock
This other eden
Chart throb (over een idolsachtig programma)
Als je een Harry Potter fan bent en houd van fantasy, dan is dit zeker een aanrader. En het goede nieuws is dat er nog twee boeken van zijn.
Daarnaast boeken van Ben Elton vind ik erg leuk.
Dat is de man die ook de teksten voor bv Black Adder en the Young Ones heeft geschreven. Hij schrijft heel erg grappig en leest lekker weg.
Gridlock
This other eden
Chart throb (over een idolsachtig programma)
maandag 7 januari 2008 om 13:39
maandag 7 januari 2008 om 14:37
[quote]
Jaaa de reiziger serie is zooo leuk. Je kan er echt verslaafd aan raken. Ik tenminste wel. Ik kocht het eerste boek omdat t zo lekker goedkoop was toen en heb achter elkaar de andere drie gelezen. Heb toen een tijdje moeten wachten op de andere delen maar ook meteen gekocht en verslonden. Geloof dat ik ze allemaal zo'n zes keer heb gelezen . Ben nu met smart aan het wachten op deel zeven.
Deel 7 is al een tijdje uit hoor, eind dit jaar komt deel 8 uit en ik heb begrepen dat er ook nog een deel 9 in zit, heerlijk
Rodrigo Garcia Y Robertson heeft Levend Verleden en Vrouwe Robyn geschreven, ook tijdreis-boeken.
Vrouwe van Lynn van Jane Watt is ook een tijdreisboek.
:Jaaa de reiziger serie is zooo leuk. Je kan er echt verslaafd aan raken. Ik tenminste wel. Ik kocht het eerste boek omdat t zo lekker goedkoop was toen en heb achter elkaar de andere drie gelezen. Heb toen een tijdje moeten wachten op de andere delen maar ook meteen gekocht en verslonden. Geloof dat ik ze allemaal zo'n zes keer heb gelezen . Ben nu met smart aan het wachten op deel zeven.
Deel 7 is al een tijdje uit hoor, eind dit jaar komt deel 8 uit en ik heb begrepen dat er ook nog een deel 9 in zit, heerlijk
Rodrigo Garcia Y Robertson heeft Levend Verleden en Vrouwe Robyn geschreven, ook tijdreis-boeken.
Vrouwe van Lynn van Jane Watt is ook een tijdreisboek.
maandag 7 januari 2008 om 15:01
deel zeven is sneeuw en as toch? Dan heb ik die wel al gelezen. Ik snap dat je na een bepaald deel af haakt bij deze boeken ( amarna) Het is heel veel van hetzelfde en soms denk ik ook wel s: jeetje wat ver gezocht. Maar het is net een soap.... je gaat zo meeleven met de karakters en wilt gewoon steeds weten hoe het verder gaat. Nogmaals, ik ben gewoon een addict hahaha.
En luna idd ik heb ook gehoord dat er nog twee delen aankwamen.... en dan is het echt afgelopen booohoooo. Heb jij de boeken van lord john gelezen? Ik durf ze steeds niet te kopen omdat ik toch bang ben dat ze tegen vallen.
En luna idd ik heb ook gehoord dat er nog twee delen aankwamen.... en dan is het echt afgelopen booohoooo. Heb jij de boeken van lord john gelezen? Ik durf ze steeds niet te kopen omdat ik toch bang ben dat ze tegen vallen.
maandag 7 januari 2008 om 15:07
De Vliegeraar van Kabul heb ik na zeven pogingen voorgoed weggelegd en Duizend schitterende zonnen vond ik slecht geschreven. Maar waar het me eigenlijk om ging, of waarom ik de vraag stelde: mensen vinden het verhaal vaak zo prachtig en vooral zo enorm schokkend. Terwijl ik denk: als je al een aantal boeken over die regio hebt gelezen, is er niets schokkends aan, allemaal meer van hetzelfde. Ik kan me dus voorstellen dat men het schokkend vindt, als het idd het eerste boek is dat ze erover lezen.
Ik geloof niet dat ik echt veel mooiere boeken over Afghanistan heb gelezen, wel veel andere boeken...
maandag 7 januari 2008 om 15:20
De eerste titels die nu in me opkomen zijn: Zoya en Naar Afghanistan komt God alleen nog om te huilen van SIba Shakib.
Ik ga even verder zoeken.
Reza, een fotoboek over Afghanistan
Insjallah, mevrouw. Ontmoetingen (z)onder de burka; Annemie Struyf
De boekhandelaar van Kabul
Tennis in Kabul; Tessa Terpstra
Gestolen gezicht; Latifa
De Afghaanse valk; Olivier Weber
Sluier over Kabul; Deborah Ellis
Nacht over Kabul; Nelofer Pazira
Gesluierd door Afghanistan; Ana Tortajada
Ik zal zijn als as; Saskia Kunst (volgens mij het eerste boek dat ik over Afghanistan kocht)
Mijn eenzame strijd in Afghanistan; Karla Schefter
Vrouwen en kinderen het laatst; Natalia Zimerman
Los van al die boeken; misschien vond ik Duizend schitterende zonnen niet schokkend, omdat ik jarenlang vrijwilligerswerk voor RAWA heb gedaan.
Ik ga even verder zoeken.
Reza, een fotoboek over Afghanistan
Insjallah, mevrouw. Ontmoetingen (z)onder de burka; Annemie Struyf
De boekhandelaar van Kabul
Tennis in Kabul; Tessa Terpstra
Gestolen gezicht; Latifa
De Afghaanse valk; Olivier Weber
Sluier over Kabul; Deborah Ellis
Nacht over Kabul; Nelofer Pazira
Gesluierd door Afghanistan; Ana Tortajada
Ik zal zijn als as; Saskia Kunst (volgens mij het eerste boek dat ik over Afghanistan kocht)
Mijn eenzame strijd in Afghanistan; Karla Schefter
Vrouwen en kinderen het laatst; Natalia Zimerman
Los van al die boeken; misschien vond ik Duizend schitterende zonnen niet schokkend, omdat ik jarenlang vrijwilligerswerk voor RAWA heb gedaan.
maandag 7 januari 2008 om 16:00
Ik was inderdaad ook niet geschokt door die boeken. Ik kende de geschiedenis al wel een beetje maar ben er natuurlijk zelf nog nooit geweest.
Het is dus niet zo dat ik dit boek las en dacht o o o wat hebben die arme mensen het toch verschrikkelijk, dat wist ik niet. Nee ik dacht eerder, wat een indringend verhaal en wat fijn dat het op een manier geschreven is waardoor het een bredere doelgroep aanspreekt. Een doelgroep die misschien voorheen wel dacht: wat moeten al die Kbuitenlanders hier.... en nu een populair boek in de handen gedrukt krijgen en zo misschien... heel misschien hun mening wat kunnen bijstellen.
Volgens mij heb ik zoya en de boekhandelaar van kabul al gelezen of hier nog ergens liggen.... weet het even niet meer zeker. Zie door de boeken soms het bos niet meer haha.
Het is dus niet zo dat ik dit boek las en dacht o o o wat hebben die arme mensen het toch verschrikkelijk, dat wist ik niet. Nee ik dacht eerder, wat een indringend verhaal en wat fijn dat het op een manier geschreven is waardoor het een bredere doelgroep aanspreekt. Een doelgroep die misschien voorheen wel dacht: wat moeten al die Kbuitenlanders hier.... en nu een populair boek in de handen gedrukt krijgen en zo misschien... heel misschien hun mening wat kunnen bijstellen.
Volgens mij heb ik zoya en de boekhandelaar van kabul al gelezen of hier nog ergens liggen.... weet het even niet meer zeker. Zie door de boeken soms het bos niet meer haha.
maandag 7 januari 2008 om 16:31
Ja, deel 7 is Sneeuw en As. Deel 8 gaat An Echo from the Bone heten, Nederlandse titel is natuurlijk nog niet bekend. Het is idd net een soap, je wilt weten hoe het verder gaat, de boeken eindigen niet voor niets altijd open
De boeken van Lord John heb ik ook gelezen, de nieuwste heb ik net gereserveerd bij de bieb. Ze zijn goed geschreven en zijdelings komen Jamie en Claire af en toe voorbij, maar je moet geen reiziger-boek verwachten, het zijn meer 18e eeuwse detectives waar de seksuele voorkeur van de Lord regelmatig voorbij komt .
De reiziger-cyclus heb ik inmiddels wel allemaal zelf gekocht(steeds lenen bij de bieb ging me de keel uithangen omdat ze altijd uitgeleend zijn), tot nu toe de Lord John boeken nog niet.
maandag 7 januari 2008 om 20:15
oja amarna, wat time travel betreft: ken je de Extravaganza serie?
valt daar ook wel onder, is eigenlijk een jeugdserie maar leuk om te lezen (ben de naam van de schrijver/ster kwijt maar leve google ;)
misschien toch meer iets voor degenen die t gouden kompas ook leuk vinden?
valt daar ook wel onder, is eigenlijk een jeugdserie maar leuk om te lezen (ben de naam van de schrijver/ster kwijt maar leve google ;)
misschien toch meer iets voor degenen die t gouden kompas ook leuk vinden?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 7 januari 2008 om 20:40
Los van al die boeken; misschien vond ik Duizend schitterende zonnen niet schokkend, omdat ik jarenlang vrijwilligerswerk voor RAWA heb gedaan.[/quote]
Jeetje Fleur, wat ontzettend petje af. Ik heb zelf zo ongeveer ook alle boeken van jouw Afghanistan-lijst gelezen en ben zwaar onder de indruk van alle verhalen. Vrijwilligerswerk, wat ontzettend heftig ook waarschijnlijk?Goh. Tof. (nou ja, weet niet zo goed wat/hoe te zeggen/schrijven maar je weet toch )
Jeetje Fleur, wat ontzettend petje af. Ik heb zelf zo ongeveer ook alle boeken van jouw Afghanistan-lijst gelezen en ben zwaar onder de indruk van alle verhalen. Vrijwilligerswerk, wat ontzettend heftig ook waarschijnlijk?Goh. Tof. (nou ja, weet niet zo goed wat/hoe te zeggen/schrijven maar je weet toch )