Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.

Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:01
ik vond het dus een verbijsterend verhaal en als je alles achter elkaar luistert, denk je echt, hoe kan iemand hier in trappen, er zijn zoveel red flags! Maar het is natuurlijk best makkelijk om achteraf te praten en ook Lizzie heeft achteraf wel dezelfde twijfel over haar eigen inschattingsvermogen.
En ik ben ook echt verbijsterd over de tijd en de moeite die Roos er in heeft gestoken om dit alles voor elkaar te krijgen en hoelang ze door heeft kunnen gaan. Het maakt me ook nieuwsgierig naar haar verhaal. Ergens denk ik ook dat delen van de geschiedenis van Marlotte, de geschiedenis van Roos.
En ik ben ook echt verbijsterd over de tijd en de moeite die Roos er in heeft gestoken om dit alles voor elkaar te krijgen en hoelang ze door heeft kunnen gaan. Het maakt me ook nieuwsgierig naar haar verhaal. Ergens denk ik ook dat delen van de geschiedenis van Marlotte, de geschiedenis van Roos.
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:05
Ik had het in een ander topic gelezen en ben het daarna gaan luisteren. Het is natuurlijk niet voor niks een podcast-verhaal maar toen ik ook hoorde dat ze niet op bezoek mocht komen,dat ze nooit belden of videobellen en dat verpleging alles via de watsapp stuurden wist ik al meteen, dit is iemand anders (werk zelf in de verpleging, en die manier van werken zoals in de podcast gebeurd beslist niet. nooit)
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:17
ja dat had ik ook, dit gebeurt gewoon echt nooit. Ook bij de levertransplantatie dacht ik, nee, dit is echt niet waar. En ik probeer me echt voor te stellen hoe ik zou reageren als ik al zo diep in dat contact zat. En ik weet het gewoon echt niet.
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:30
zaterdag 18 oktober 2025 om 16:40
Annika is een super empathisch persoon ( ik ben zelf ook zo helaas) dan ben je gewoon goedgelovig en denk je dat iedereen eerlijk en open is, net als jij dus. Maar geloof mij, er zijn mensen die ongelofelijk goed kunnen liegen en bedriegen, gewoon omdat ze niet helemaal goed zijn, of gewoon omdat ze zo zijn. Helaas zelf getrouwd geweest met zo’n iemand, en heb jarenlang niks doorgehad…uiteraard alle rode vlaggen genegeerd achteraf
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 18 oktober 2025 om 17:01
ja, ik had echt zo'n medelijden met Annika toen ze het gesprek met Roos beluisterde. Ze heeft jaren haar tijd en energie gestoken in Roos en dan horen dat je niet belangrijk was...wolkie schreef: ↑18-10-2025 16:30Roos is echt heel erg psychisch ziek want wat heeft ze het ver doorgevoerd met “as” van Marlotte, schoolschriftjes etc. En dan ook nog beweren dat Annika niet belangrijk voor haar is geweest. Ik snap wel dat Annika aangifte heeft gedaan en hopelijk krijgt Roos nu de juiste behandeling.
En ik denk ook dat Roos heel hard behandeling nodig heeft, maar of ze echt te helpen is, weet ik niet.
Ik hoop dat Annika de goede therapie krijgt, dit doet echt iets met je lijkt me.
zaterdag 18 oktober 2025 om 17:04
Annika is met het contact begonnen met het idee, ik geef haar wat tips, klets nog ff met haar en dat is het. En dat bleef een tijd gewoon een gezellig contact en dan wordt het denk ik heel lastig om te zien dat er dingen niet kloppen. Daar weet jij alles van met jouw ex. Voor je het weet zit je ergens middenin.GroenTuintje schreef: ↑18-10-2025 16:40Annika is een super empathisch persoon ( ik ben zelf ook zo helaas) dan ben je gewoon goedgelovig en denk je dat iedereen eerlijk en open is, net als jij dus. Maar geloof mij, er zijn mensen die ongelofelijk goed kunnen liegen en bedriegen, gewoon omdat ze niet helemaal goed zijn, of gewoon omdat ze zo zijn. Helaas zelf getrouwd geweest met zo’n iemand, en heb jarenlang niks doorgehad…uiteraard alle rode vlaggen genegeerd achteraf
zaterdag 18 oktober 2025 om 17:04
zaterdag 18 oktober 2025 om 18:26
Klopt. Ze weten je zo ongelofelijk goed te manipuleren. Stapje voor stapje. Dat je het gewoon niet snel doorhebt, pas als het te laat is…ga je het zien. Die uitspraak van Johan Cruijff “Je gaat het pas zien als je het doorhebt” vind ik ook een goede voor dit soort casussen.rosanna08 schreef: ↑18-10-2025 17:04Annika is met het contact begonnen met het idee, ik geef haar wat tips, klets nog ff met haar en dat is het. En dat bleef een tijd gewoon een gezellig contact en dan wordt het denk ik heel lastig om te zien dat er dingen niet kloppen. Daar weet jij alles van met jouw ex. Voor je het weet zit je ergens middenin.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 18 oktober 2025 om 20:30
zaterdag 18 oktober 2025 om 20:46
Ik kan er niet naar luisteren. Wat praat de journaliste irritant. Ze probeert spannend te praten terwijl ze de interviews wel normaal doet. Afgehaakt na 2 afleveringen.
zaterdag 18 oktober 2025 om 21:12
Ik ben zelf geen goedgelovig iemand, eerder achterdochtig en zou mijzelf ook zeker niet omschrijven als heel erg empathisch (gewoon gemiddeld denk ik). Zoals die moeder en d’r dochter toen met dat boek ‘Echte mannen eten geen kaas’. Als docent wist ik gelijk dat dit helemaal niet had gekund met alle regels en meldcodes.
In dit verhaal zou ik denk ik ook best een eindje erin mee kunnen gaan (want alleen ‘gebruikerservaring’ met dit soort ziekenhuizen en beroepsmatig met jeugdzorg en voogden). Niet zo heel ver (vanwege een aantal rode vlaggen) maar ik kan ook begrijpen dat naast die privacyregels en met (in het begin vooral) ad hoc coronamaatregelen je best iemand het voordeel van de twijfel geeft. Zeker als die iemand voor jou een zeer kwetsbaar kind is. Ga je toch altijd net een stapje verder en bedenk je zelf sneller redenen die onregelmatigheden kunnen verklaren dan bij een volwassene.
Ik vind het ook opvallend dat ‘Roos’ er ook een theatraal einde aan heeft verzonnen om van Annika af te komen. Ze zal wel geen nut meer voor haar hebben gehad. Bizar dat ze dan toch het besef heeft dat ‘Marlotte’ moet sterven om het af te ronden met Annika (verder graven heeft geen zin) en tegelijkertijd ook die afronding aangrijpt om iemand nog even maximaal te raken. Annika/kindertelefoon was duidelijk een doelwit, het kwam op mij over als een hele zieke wraakactie.
Het deed mij vaag denken aan een jongere die ik ooit heb begeleid. Deze jongere was ernstig beschadigd en gefaald door iedereen die normaal gesproken jongere had moeten beschermen/helpen. Jongere vertelde ook aan gezinsvoogden en maatschappelijk werkers de meest rare verhalen (niet nodig want het echte verhaal was al heftig zat). Maar dat was meer uittesten van mensen, of ze er ook echt wel zouden zijn voor de jongere. Daar zat niet de intentie wraak achter of een soort van ‘genieten’ van andermans paniek/onvermogen.
In dit verhaal zou ik denk ik ook best een eindje erin mee kunnen gaan (want alleen ‘gebruikerservaring’ met dit soort ziekenhuizen en beroepsmatig met jeugdzorg en voogden). Niet zo heel ver (vanwege een aantal rode vlaggen) maar ik kan ook begrijpen dat naast die privacyregels en met (in het begin vooral) ad hoc coronamaatregelen je best iemand het voordeel van de twijfel geeft. Zeker als die iemand voor jou een zeer kwetsbaar kind is. Ga je toch altijd net een stapje verder en bedenk je zelf sneller redenen die onregelmatigheden kunnen verklaren dan bij een volwassene.
Ik vind het ook opvallend dat ‘Roos’ er ook een theatraal einde aan heeft verzonnen om van Annika af te komen. Ze zal wel geen nut meer voor haar hebben gehad. Bizar dat ze dan toch het besef heeft dat ‘Marlotte’ moet sterven om het af te ronden met Annika (verder graven heeft geen zin) en tegelijkertijd ook die afronding aangrijpt om iemand nog even maximaal te raken. Annika/kindertelefoon was duidelijk een doelwit, het kwam op mij over als een hele zieke wraakactie.
Het deed mij vaag denken aan een jongere die ik ooit heb begeleid. Deze jongere was ernstig beschadigd en gefaald door iedereen die normaal gesproken jongere had moeten beschermen/helpen. Jongere vertelde ook aan gezinsvoogden en maatschappelijk werkers de meest rare verhalen (niet nodig want het echte verhaal was al heftig zat). Maar dat was meer uittesten van mensen, of ze er ook echt wel zouden zijn voor de jongere. Daar zat niet de intentie wraak achter of een soort van ‘genieten’ van andermans paniek/onvermogen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 18 oktober 2025 om 21:22
Ik ben zelf erg kritisch (soms te) en op mijn hoede. Jaren geleden op een forum (niet deze) meegemaakt dat iemand een ziekte verzon en van alles erbij en ik wist gewoon dat het niet klopte. Maar iedereen leefde heel erg mee en steunde diegene etc dus lastig om je twijfel uit te spreken.
Uiteindelijk kwam de waarheid uit en waren meerdere mensen ontzettend gekwetst.
Uiteindelijk kwam de waarheid uit en waren meerdere mensen ontzettend gekwetst.
zaterdag 18 oktober 2025 om 21:28
Heb deze ook geluisterd en vond het allemaal zo bizar. Wel een heleboel ook naïef gedacht, maar geloof ook wel als je er middenin zit dat alles anders binnen komt en je ook niet wil geloven dat dit verzonnen wordt door iemand. Vond het vooral heel vreemd dat het ziekenhuis via WhatsApp zou communiceren. Vraag me nog wel af wie die man aan de telefoon is geweest. En die Roos heeft er zoveel werk aan gehad, hoe kom je er ook bij om dat allemaal te verzinnen en klaar te zetten
zaterdag 18 oktober 2025 om 21:38
maar het houdt dus eigenlijk niet op na de dood van Marlotte, want Roos heeft als zichzelf nog contact met Annika en later als Mare, contact met Lizzie.LemoosGaatDoor schreef: ↑18-10-2025 21:12Ik ben zelf geen goedgelovig iemand, eerder achterdochtig en zou mijzelf ook zeker niet omschrijven als heel erg empathisch (gewoon gemiddeld denk ik). Zoals die moeder en d’r dochter toen met dat boek ‘Echte mannen eten geen kaas’. Als docent wist ik gelijk dat dit helemaal niet had gekund met alle regels en meldcodes.
Maar ook dat ze ergens as vandaan heeft gehaald en dit samen met Annika en haar familie heeft uitgestrooid als zijnde de as van Marlotte.
zaterdag 18 oktober 2025 om 22:18
Misschien geen nieuw slachtoffer kunnen vinden? De ‘kick’ dat ze maar een hengeltje hoeft te werpen en Annika ‘hapt’ dus een soort powertrip?rosanna08 schreef: ↑18-10-2025 21:38maar het houdt dus eigenlijk niet op na de dood van Marlotte, want Roos heeft als zichzelf nog contact met Annika en later als Mare, contact met Lizzie.
Maar ook dat ze ergens as vandaan heeft gehaald en dit samen met Annika en haar familie heeft uitgestrooid als zijnde de as van Marlotte.
Ik ben gefascineerd door de vraag wat dit ‘Roos’ oplevert. Zoveel tijd en energie steken voor een klein shotje aandacht? Opleven van andermans angst/verdriet? Denken iemand te kunnen beheersen?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 18 oktober 2025 om 22:36
Ik heb het ook in twee dagen geluisterd en kon niet stoppen. Wat een bizar verhaal.
Vraag me vooral af waar Roos de tijd en moeite vandaan heeft gehaald om dit verhaal te creëren, dat moet toch ongelofelijk veel werk zijn geweest. En inderdaad, hoe kwam ze aan de as, hoe heeft ze de mannelijke arts na kunnen doen, is Annika het enige slachtoffer?
Zoveel vragen..
Vraag me vooral af waar Roos de tijd en moeite vandaan heeft gehaald om dit verhaal te creëren, dat moet toch ongelofelijk veel werk zijn geweest. En inderdaad, hoe kwam ze aan de as, hoe heeft ze de mannelijke arts na kunnen doen, is Annika het enige slachtoffer?
Zoveel vragen..
zaterdag 18 oktober 2025 om 22:47
En hoe heeft ze zelfs het contact met net minsterie van VWS kunnen manipuleren!?Flaffy schreef: ↑18-10-2025 22:36Ik heb het ook in twee dagen geluisterd en kon niet stoppen. Wat een bizar verhaal.
Zoveel vragen..
Hier op het forum zijn ook weleens hele verregaande verhalen geweest. Ik herinner me iets van iemand met een terminale man. Daar werd enorm mee meegeleefd en kwamen ook telkens hartverscheurende updates. Maar zó detailleert en secuur als Roos het heeft gedaan is gewoon niet te geloven.
zaterdag 18 oktober 2025 om 23:03
Goeie vraag idd, wat heeft het Roos opgeleverd? Ik denk iig de aandacht van Annika, het gevoel dat er iemand voor haar was? Het lijkt me wel duidelijk dat het echt om haar draaide en geen moment om Annika. Maar waarom dan dit hele verhaal verzinnen en daarin ook zo ongelofelijk ver gaan dat je zelfs doet als iemand sterft en dat Annika dat ook hoort.LemoosGaatDoor schreef: ↑18-10-2025 22:18Misschien geen nieuw slachtoffer kunnen vinden? De ‘kick’ dat ze maar een hengeltje hoeft te werpen en Annika ‘hapt’ dus een soort powertrip?
Ik ben gefascineerd door de vraag wat dit ‘Roos’ oplevert. Zoveel tijd en energie steken voor een klein shotje aandacht? Opleven van andermans angst/verdriet? Denken iemand te kunnen beheersen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in