Entertainment alle pijlers

Tips om te leren breien/haken?

03-01-2026 10:08 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb allemaal brei en haaknaalden etc gekregen van mijn oma (zij is helaas overleden dus kan haar geen hulp meer vragen) en ik wil graag leren breien en haken. Ik heb de rechtse en averechtse steek wel onder de knie en ben nu bezig aan mn eerste sjaal, heel benieuwd naar hoe het afkanten moet etc.

Nu vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben voor boeken of iets anders om te leren breien/haken en hoe jullie ermee begonnen zijn en wat jullie goede eerste projectjes vinden?

Hopelijk kunnen jullie me helpen😇

Alvast bedankt!
Ik heb leren haken met de cursus van gek op haken.
YouTube heeft heel veel instructiefilmpjes over van alles!
Dit is een leuk filmpje voor nette zijkanten aan een recht breiwerk. Een belangrijke basic vind ik.

https://youtu.be/wjBd1sHb4QI?si=Dl7c7my1eJFM1z0v
Ik heb bijna alles geleerd via garnstudio.com

Alle patronen zijn gratis.
Hun garens zijn niet duur.
Bij ieder patroon zijn de uitlegfilmpjes die je nodig hebt.
Een hele uitgebreide bibliotheek van bijna alle brei- en haaktechnieken die er bestaan en de filmpjes zijn lekker kort. Dus geen hele ‘Hello, welcome to this video, today I am going to teach you…bladiebla’

Tegenwoordig brei ik met dure garens de meest ingewikkelde truien, maar ik heb dus het meeste geleerd via die site!
Hier kom ik nog op terug
YouTube, daar kan je heel veel goede informatie filmpjes vinden.

Misschien is er ook een haak/brei café bij jou in de buurt. Daar kan je enthousiaste hakers e breiers vinden die je vast willen helpen.
Hier het meeste geleerd via YouTube en veel en vaak uithalen en opnieuw beginnen .
Gewoon wat garen kopen en beginnen om te leren vond ik bv softfun van scheepjes echt fijn haken . Zelf ben ik niet zo van zeeman en action garen maar ook daar hoor ik wel mensen over die het fijn vinden werken . Wat steekmarkeerders zijn zeker in het begin zijn wel echt fijn en een toerenteller .
Zit er in jouw stad/dorp misschien een wolwinkel die workshops geeft ? Ook gezellig om samen te doen
Kingsqueen schreef:
03-01-2026 10:25
Ik heb bijna alles geleerd via garnstudio.com

Alle patronen zijn gratis.
Hun garens zijn niet duur.
Bij ieder patroon zijn de uitlegfilmpjes die je nodig hebt.
Een hele uitgebreide bibliotheek van bijna alle brei- en haaktechnieken die er bestaan en de filmpjes zijn lekker kort. Dus geen hele ‘Hello, welcome to this video, today I am going to teach you…bladiebla’

Tegenwoordig brei ik met dure garens de meest ingewikkelde truien, maar ik heb dus het meeste geleerd via die site!
Dat is een hele fijne site!
Haken doe ik via YouTube. Met breien ben ik gestopt. Als er dan iets misgaat en je moet een deel uithalen, krijg je het nooit meer mooi. Met haken heb je altijd maar één lusje dat weer goed moet.
Ik doe overigens voornamelijk sjaals, dekentjes en mutsen. Bij de rest moet je echt nauwkeurig werken, al heb ik nog wel een gratis e-book met knuffelbeestjes die ik nog wil maken, liefst voor mijn nieuwe bonuskleinkind er is.
Vonnes creaties op YouTube heeft mij leren haken, heb door haar de meest ingewikkelde dingen zonder problemen gehaakt.

Eerst zorgen dat je de basissteken leert, zijn er maar 4 , proeflapjes daarvan maken van bv 20 of 30 steken lang. Als dat lukt kun je bijna alles.
YouTube en veel handwerkwinkels hebben ook wel inloop vragen uurtje of een les avond oid.
Terug van weggeweest
Breien heb ik nooit geleerd, maar haken is me heel eenvoudig gelukt. Ik ben begonnen met een hele grote deken van een crochet along challenge (CAL) waarbij er elke week een nieuw stukje van het patroon beschikbaar kwam. Ik heb even opgezocht, het was de CAL van 2014. Daar zaten heel veel verschillende steken in en hoewel ik dus nog nooit iets gehaakt had, is de deken echt prima gelukt. Was wel een project van een jaar voordat ik het af had maar sindsdien durf ik alles aan qua haken. Ik heb een haakbijbel gekocht en kijk daar ook echt weleens in, maar YouTube is makkelijker om een nieuwe steek mee aan te leren. En niet bang zijn om weer een stukje uit te halen en opnieuw te starten.

Het is ook maar net wat je ligt, ik maak ook wel knuffeltjes en kleine priegeldingetjes maar ik ben meer van de truien, dekentjes, sjaals enzo, vind ik lekkerder werken.
Ze legt het goed uit en ze heeft wat fijne manieren zoals hakend opzetten (trekt minder is echt mooier vaak) en mooiere steken om te keren dan standaard, ik kan haar stem alleen niet zo aan en vind meeste ontwerpen truttig.
Maar om te leren en meteen ook wat fijnere haakroutines op te pakken is ze fantastisch.

https://www.youtube.com/@Wendyvandelden-Haken
Ik vind zelf de breipatronen en uitlegfilmpjes van Mirjam Molenbeek heel fijn. Hier een link naar haar gratis basiscursus

https://www.mirjammolenbeek.nl/leren-br ... sis-cursus
Wow wat veel reacties al en goede tips! Vanavond ga ik eens even op alle sites snuffelen en aan de slag! Heb er echt zin in :-D

Een haak/breicafe in de buurt is er misschien wel, zal eens nagaan bij de wolwinkels die hier zitten.
Je kan ook kijken of er in het lokale buurthuis brei/haakclubjes zijn. Daar zijn ongetwijfeld mensen die je willen helpen en misschien vind je het ook gezellig samen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven