La Cucina Italiana

14-01-2008 12:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Houden jullie ook zo van Italiaans eten?

Laten we dit topic gebruiken voor echte Italiaanse recepten, tips en vragen over de Italiaanse keuken.



Alvast een tip van mijn kant:



De Italiaanse kookbijbel: De Zilveren Lepel.

2000 recepten! Sinds kort vertaald in het Nederlands.

Hier een voorproefje:

http://www.dezilverenlepel.nl/



http://www.kookboek.nl/images/shop/books/boek_193_de_zilveren_lepel_9789047501121.jpg
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
geweldig boek!
Alle reacties Link kopieren
ja, inderdaad! Alleen heb een beetje moeite met het recept voor Kikkersoep...

Echt waar: moeten 24 kikkers in voor 4 personen... Waar kóóp je die...?!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Zou het boek graag willen hebben!

Ben half-Italiaans maar heb nog nooit van kikkersoep gehoord. Klinkt ook niet erg smakelijk eerlijk gezegd.

Wat vinden jullie nu typisch Italiaans eten?
Alle reacties Link kopieren
Typisch Italiaans is voor mij dat alles vers is, en eigenlijk vrij simpel

Gewoon verse tomaten, verse groenten... dat maakt al het eten zo lekker.

Mijn ouders zijn bezig naar Toscane te verhuizen ( en brengen er al jaren ongeveer een kwart van het jaar door) en danheb je in kleine dorpjes echt zulke heerlijke restaurantjes zitten!!



Ik heb wel een aantal hele lekkere pasta en risottorecepten..maar stiekem zijn die erg Nederlands, veel te machtig naar Italianse begrippen. Zal ze hier binnenkort toch een neerplanten.



Verder weet ik me nog dat ik me rotscrhok toen ik de eerste keer in Italie geen tomatensaus of tomaat op mijn pizza kreeg - alleen kaas... had ik maar beter op de kaart moeten kijken, ze laten ;t daar behoorlijk vaak;-)
Alle reacties Link kopieren
ooo raaf, wil je de risotto en pasta receptjes, de echt lekker hier neer planten?
Alle reacties Link kopieren
Wil Raaf wel;-)

Ben alleen druk aan het werk dus begin met degenen die ik in de computer heb staan. Rest volgt zou gauw mogelijk!



Farfalle met savooienkool, pancetta, tijm en mozzarella

(Voldoende voor 4 personen)

10 plakjes pancetta of mager rookspek, in dunne plakjes

Olijfolie

1 teen knoflook, fijngehakt

1 flinke handvol tijm, alleen de blaadjes

1 grote savooienkool (buitenste bladeren verwijderd) in vieren, het hart verwijderd, de kool in dunne sliertjes gesneden

1 handvol geraspte Parmezaanse kaas

500 g gedroogde farfalle

Zout en peper uit de molen

Olijfolie extra vierge

200 g buffelmozzarella, in blokjes van 1 cm

2 handen vol pijnboompitten, licht geroosterd



Bak in een pan de pancetta in een beetje olijfolie goudbruin. Doe de knoflook en de tijm erbij en laat die zachtjes meebakken. Doe er, als de knoflook zacht is, de savooienkool en de Parmezaanse kaas bij, roer alles door en leg het deksel op de pan. Laat nog 5 minuten smoren terwijl je de pan af en toe schudt. Kook ondertussen de farfalle in gezouten kokend water ‘al dente’. Breng de kool, wanneer die lekker zacht is, op smaak en smeuïg met wat peperige olijfolie extra vierge.

Schep de uitgelekte farfalle door de kool en meng er op het allerlaatste moment de mozzarella en de pijnboompitten door. Serveer meteen.



Basisrecept Risotto

(voldoende voor 6 personen)

Naar schatting ruim 1l bouillon

1 eetlepel olijfolie

3 sjalotjes of 2 middelgrote uien, fijngehakt

2 tenen knoflook, fijngehakt

½ stengel selderij, fijngehakt

400g risottorijst

2 wijnglazen droge witte vermout (droge Martini of Noilly Prat) of droge witte wijn

Maldon zeezout en peper uit de molen

75g boter

125g vers gemalen Parmezaanse kaas



Fase 1

Verhit de bouillon. Verhit in een andere pan de olijfolie, doe de sjalotjes of uien, de knoflook en de selderij erbij en bak dit ongeveer 4 minuten op laag vuur. Wanneer de groente zacht is mag de rijst erbij en moet je het gas hoog zetten.



Fase 2

De rijst begint nu te bakken, dus blijf roeren. Na een minuut worden de korrels enigszins doorzichtig. Doe de vermout of wijn erbij en blijf roeren. Het ruikt nu al fantastisch. De scherpe alcohol verdampt uit de wijn waardoor alleen de heerlijke smaak in de rijst overblijft.



Fase 3

Als de vermout of de wijn eenmaal in de rijst getrokken is, doe je de eerste schep hete bouillon en een snufje zout erbij. Zet het vuur lager, zodat de rijst nog wel doorpruttelt, maar aan de buitenkant niet te snel gaar wordt. Ga door met scheppen bouillon erbij doen en blijf de romige massa rijst voortdurend roeren en bijna masseren. Geef elke schep bouillon de tijd om in de rijst te trekken voordat je de volgende erbij doet. Dit neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Proef de rijst: is hij gaar?

Blijf er bouillon bijscheppen tot de rijst zacht is, maar nog wel enigszins ‘beet’ heeft. Vergeet niet om de risotto goed op smaak te brengen.



Fase 4

Zet de pan van het vuur en roer de boter en de Parmezaanse kaas door de risotto. Roer rustig. Leg een deksel op de pan en laat de risotto 2-3 minuten staan. Dit is de belangrijkste fase in de voorbereiding van de risotto, omdat dit het moment is waarop het gerecht de buitengewone, modderachtige romigheid krijgt die het moet hebben. Laat de risotto niet langer staan en ga direct eten, anders verliest hij zijn perfecte structuur.



Risotto met gepofte zoete knoflook, tijm, mascarpone, geroosterde amandelen en broodkruimels

(Voor 6 personen)

1x het basisrecept voor risotto

2 grote bollen knoflook, in hun geheel en ongepeld

1 flinke handvol verse tijm, alleen de blaadjes

150 gedopte en gepelde amandelen, licht gemalen, geplet of gehakt

2 handen vol verse grove broodkruimels

Olijfolie

Zout

2 volle eetlepels mascarpone



Pof de hele knoflookbollen ongeveer 30 minuten op een bord in een oven van 230 graden, tot ze zacht zijn. Haal de tenen los en knijp de zoete inhoud eruit. Doe die bij de tijm die je aan het begin van fase 3 van het basisrecept voor risotto gebruikt. Rooster de amandelen en broodkruimels met een klein beetje olijfolie in een koekenpan tot ze krokant en goudbruin zijn. Breng ze op smaak met een beetje zout. Serveer de risotto met een klodder mascarpone erbovenop en strooi de amandelen en de broodkruimels eroverheen. Zalig.



Witte risotto met citroentijm, plakjes prosciutto, pecorine en verkruimelde geitenkaas

(Voldoende voor 6 personen)

1x het basisrecept voor risotto

2 flinke handen vol verse (citroen)tijm, alleen de blaadjes

125 g pecorino, geraspt

150 g geitenkaas, verkruimeld

8 plakjes prosciutto



Voeg aan het begin van fase 3 van het basisrecept voor risotto de citroentijm toe. Doe er de pecorino bij als je bij fase 4 de boter en de Parmezaanse kaas erdoor moet roeren. Leg de plakjes prosciutto er vlak voordat je gaat eten op en verkruimel de geitenkaas eroverheen. Bestrooi de risotto als je wilt nog net wat extra tijmblaadjes.



Met dank aan Jamie Oliver...



Paddenstoelenrisotto a la Raaf



Ingrediënten voor vier personen:

2 tl olijfolie

2 sjalotten, gesnipperd

2 teentjes knoflook, geperst

15 g gedroogde porcini, 20 min geweekt in 1,5 dl heet water

250 g risottorijst

9 dl groentebouillon

450 g gemengde paddenstoelen, in plakjes als ze heel groot zijn

2-3 el peterselie

25 g geraspte parmezaanse kaas



Verhit de olijfolie in een grote pan, voeg de sjalotjes en knoflook toe en fruit het mengsel onder voortdurend roeren ongeveer 5 minuten. Roer de rijst door de sjalotten zodat alle rijst bedekt is met olie. Roer de bouillon en de porcini (met weekvocht!) door het rijstmengsel en breng de boel aan de kook zo lang als moet volgens de verpakking van de risottorijst (verschilt nl per merk). Vanaf het moment dat je nog 10-15 minuten moet koken de champignons erbij.



Recept is wat variabel omdat de hoeveelheid vocht die je bij de rijst uit pak moet doen vaak verschilt. Zelf doe ik het vaak met bruine langkorrelige rijst... dan is de kooktijd in totaal 30-35 minuten.

Klaar als de rijst gaar is en het vocht is opgenomen.. roer dan peterselie, peper en zou naar smaak en de kaas erdoor.
Alle reacties Link kopieren
thanks raaf. savooienkool is dat gewoon verkrijgbaar bij de appie? ken het namelijk niet... of is er een alternatief mogelijk?
Klassiek risotto recept:

vers gemaakte kippenbouillon

ui

knoflook

olijfolie en roomboter

risottorijst

witte wijn

platte peterselie

vers geraspte parmezaanse kaas



Bouillon trekken van de kip.

In een (liefst gietijzeren) pan olie verhitten en boter erbij. Ui en knoflook even zacht bakken, rijst erbij, goed omroeren tot alles bedekt is met een laagje olie, afblussen met een glas droge witte wijn.

Soeplepel bouillon erbij, goed roeren en telkens schep bouillon erbij als het vocht is opgenomen. Regelmatig roeren.

Als de rijst gaar is (zacht aan de buitenkant, nog enigzins beetgare kern), vuur uit en vijf minuten met de deksel op de pan laten staan.

Verse parmezaanse kaas erbij, handvol peterselie en nog en laten rusten.

Buon appetito!
Raaf....wat een idee zeg, Martini ipv witte wijn! Dat ga ik proberen zodra ik weer risotto maak. *echte Martini-fan* X-D
Alle reacties Link kopieren
haha, ik ben juist wijn fan.. maar voor de risotto wil ik nog wel eens wisselen;-)

Savooienkool bij de appie? Moet bekennen dat ik dat niet weet, heb 'm alleen nog maar in Italie klaargemaakt.



Mijn ingrediënten voor de pasta van vanavond:

verse pasta (dit keer gewoon van de AH, ben een beetje lui)

75 g mascarpone

75 g gorgonzola

125 ml creme fraiche

250 g spinazie (verse)

pijnboompitten

6 plakjes pancetta



pancetta uitbakken. Pijboompitten bakken. Kaas en creme fraiche tot saus mixen. Pasta koken in groentebouillon, spinazie erboven stomen in een vergiet. Boel door elkaar roeren.

Lekker snel klaar en ik wil wat aankomen;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaak Bucatini all'Amatriciana, een echt (eenvoudig) Romeins recept. Het is voor mij de kunst om die smaak thuis in de pan te krijgen.

Lukt aardig met de goede ingredienten, m.n. de pancetta (soort spek), de juiste pasta (dunne bucatini, lang en hol) en de pecorino maken het 'net echt Italiaans' :





Benodigdheden


250 gram bucatini, fijne reepjes pancetta, 500 gram tomaten in blik, 2 teentjes knoflook, pecorino, olijfolie, (selderijpoeder), peper, zout.



Bereidingswijze

Dit recept is voor 2 personen. Reken op 250 gram tomaten in blik per persoon.



Bak fijne reepjes pancetta (de hoeveelheid is afhankelijk naar smaak) in een pan tot ze gaar zijn (niet krokant!). Versnipper de knoflookteentjes en voeg ze toe aan het spek. Bak verder tot de snippertjes lichtbruin worden. Blus met wat sap van de tomaten uit blik. Snij de twee verse tomaten in stukken en voeg ze eraan toe. Voeg daarna het hele blik aan de pan toe. Prak de tomaten in stukjes en laat verder sudderen. Voeg er een stuk pecorino (ca. 1 op 3 cm) aan toe en laat het meekoken.



Kruid met peper, zout en evt. een snuifje selderijpoeder. Voeg er drie eetlepels olijfolie aan toe en laat de saus verder inkoken tot ze dik wordt. Eenmaal de saus klaar is, mag ze van het vuur.



Kook de bucatini gaar in voldoende gezouten water. Laat de pasta aflekken in een vergiet. Zet de saus opnieuw op, dit keer onder een zeer hoog vuur. Voeg de bucatini samen met wat kookvocht bij de saus en laat de pasta zoveel mogelijk saus opnemen. Dien op met vers geraspte pecorino.





http://www.pizzicodisale.com/wp-content/uploads/2007/10/bucatini_amatriciana.thumbnail.jpg
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
En verder maak ik regelmatig iets met de citroenrisotto van Dille en Kamille.

Beetje witte wijn, boter en parmezaan toevoegen en mmmmm!



Weet alleen nooit zo goed wat ik er het beste bij kan eten qua combinatie. Tips??



Dille en kamille verkoopt ook nog andere risotto's en lekkere kruidenmixen:



http://www.dille-kamille.nl/assortiment/divers/b01fe14970a0cbb2052.jpg
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip voor een kookboek met heerlijke Italiaanse recepten!



"Made in Italy" van Giorgio Locatelli



Beschrijving volgens de Selexyz:



Met dit schitterend vormgegeven en gefotografeerde boek presenteert Engelands meest favoriete Italiaanse chef zijn levenswerk: Giorgio Locatelli combineert in Made in Italy oude familieverhalen en -recepten met de eigentijdse, onmisbare gerechten uit zijn veelgeprezen Londense restaurant.



Locatelli's passie voor eten straalt van elke pagina van dit verrassende boek. Of hij nu herinneringen aan de gerechten uit zijn geboortestreek Lombardije ophaalt, een voorgerecht presenteert waarvoor hij de meest eenvoudige en verse ingrediënten gebruikt of uitlegt hoe je de ultieme risotto moet maken: Locatelli verplaatst de lezer naar zijn eigen keuken, en laat hem de echte smaken van Italië proeven.



Het boek staat bol van de inzichten en historische details die je van een bedreven kookboekenschrijver mag verwachten. De praktische expertise van een topkok wordt op smaak gebracht met uitnodigende verhalen, geestige en uitgesproken observaties over de stand van zaken in de hedendaagse gastronomie. Dit alles maakt Made in Italy dé nieuwe Italiaanse kookbijbel, van de erkende meester van de moderne Italiaanse keuken.



De media

"Made in Italy is eenvoudigweg het perfecte boek. Koop dit boek en je zult nooit meer naar een ander Italiaanse kookboek willen omkijken." - Gordon Ramsay, Times



"Made in Italy is mijn Boek van het Jaar en plaatst al het andere op mijn Italiaanse boekenplank in de schaduw." - Nigel Slater, Observer Food Monthly
Alle reacties Link kopieren
Mmmmmmmmmmm... Doet me watertanden naar la cucina della nonna... Lekkere minestrone, heeeeerlijke lasagna, of gewoon heel simpel spaghetti met olijfolie en look en parmegiano. Jumjumjum... Dan ga ik nu met water in de mond naar bed. Heel erg bedankt!!! :D
Alle reacties Link kopieren
Mmm, ik was me net af aan het vragen wat ik morgen eten zou..dat wordt een van deze recepten!



Keuteltje, volgens mij komt spitskool aardig in de richting van savooiekool...
Alle reacties Link kopieren
up



(ben een beetje aan het rondstruinen tussen oude topics, en vond dit ooit door mij geopende topic)



Wie heeft er ervaring met het maken van polenta??
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
quote:infojunk schreef op 16 januari 2008 @ 00:15:

ja, inderdaad! Alleen heb een beetje moeite met het recept voor Kikkersoep...

Echt waar: moeten 24 kikkers in voor 4 personen... Waar kóóp je die...?!



en de hersensaus dan?



ik zag me ook al staan bij de slager. "mag ik huppeldepup hoeveel gram hersens, zonder ader en andere uitsteeksels graag'
Alle reacties Link kopieren
:puke:



hoe zou het smaken??
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
welke vonden jullie van bovenstaande het aller-aller-lekkerst?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens polenta gemaakt volgens een recept van Jamie Oliver. Het was iets met een mix van gebakken champignons en spinazie onder in de (ovenvaste) pan, gekookte polenta erbovenop, en daarbovenop weer tilapiafilets, kerstomaatjes en knoflook (en misschien peterselie). Ik vond het heerlijk, mijn man vindt polenta drie keer niks. Doet hem denken aan griesmeelpudding.
Alle reacties Link kopieren
Waar kopen jullie pancetta? Ik heb vandaag eens gekeken bij mijn Super de Boer maar ik kon het niet vinden, zowel niet bij de vleeswaren als bij het rookspek.
Alle reacties Link kopieren
Bij de (iets grotere?) AH's hebben ze tegenwoordig wel pancetta Voorverpakt van AH excellent...
Alle reacties Link kopieren
quote:dolmades schreef op 10 november 2008 @ 16:31:

Ik heb wel eens polenta gemaakt volgens een recept van Jamie Oliver. Het was iets met een mix van gebakken champignons en spinazie onder in de (ovenvaste) pan, gekookte polenta erbovenop, en daarbovenop weer tilapiafilets, kerstomaatjes en knoflook (en misschien peterselie). Ik vond het heerlijk, mijn man vindt polenta drie keer niks. Doet hem denken aan griesmeelpudding.Klinkt lekker. Weet je toevallig nog in welk jamie-boek het recept staat??
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
quote:Raaf85 schreef op 10 november 2008 @ 17:40:

Bij de (iets grotere?) AH's hebben ze tegenwoordig wel pancetta Voorverpakt van AH excellent...Thanks Raaf, ik zal eens bij de Ap kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven