patévorm

04-07-2010 22:42 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik op een vlooienmarkt iets gekocht waarvan ik denk dat het een patévorm is, een ovalen bakje met een deksel in de vorm van een konijn. Toen ik het kocht wist ik niet wat het was (volgens de verkoper zou het een leuke koekjestrommel zijn ), maar na wat gegoogle denk ik dus toch dat het een vorm is voor het maken van paté. Nou is het bepaald niet zo dat ik van plan ben om er morgen een te gaan maken, maar ik vroeg me toch iets af: als je zo'n paté maakt, stop je dat bakje dan met of zónder deksel in de oven?

Bedankt!
volgens mij zonder.Het deksel is dan om het afgedekt weg te kunnen zetten.
Das vaag die e met streepje valt weg bij de lijst met nieuwe topics. Dus daar staat patvorm bij.

*beseft ineens dat dit totaal nutteloos is want weet nog steeds niet wat een patevorm is maar is wel jaloers op TO want ben gek op vlooienmarkten en rommelmarkten*
Ik ben ook gek op dat soort markten, vooral als je dan thuiskomt en echt het gevoel hebt dat je goede zaken hebt gedaan... Ik zag vandaag een puddingvorm voor 20e, terwijl ik even later precies dezelfde ergens anders voor een tientje zag staan... en uiteindelijk heb ik nog weer ergens anders een vergelijkbare voor 2 euro gekocht. Daar kan ik nou echt blij van worden, en ik word sowieso al erg blij van 'spulletjes'!

Snormel, bedankt! Bij geen van de recepten die ik tegenkwam zag ik er iets over staan (alleen: doe zo en zo lang in de oven), en ik vond zelf dat voor zowel met als zonder deksel wel een logisch argument te bedenken was... Maar mocht ik ooit inderdaad een paté gaan maken, dan zal ik het deksel uit de oven houden.
met deksel, anders droogt hij teveel uit
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zo leuk is dat idd. Sukje. Ik wil alle boeken hebben van 1 schrijfster en heb een lijst met titels die ik nog moet hebben. Als ik er dan 1 vind wil ik minder betalen dan 2,50 anders is voor mij de lol eraf. Altijd zo'n enorme kick als ik er dan weer 1 bij heb. Een hele dag markten heb ik er wel voor over. En natuurlijk kan ik ze ook in de winkel kopen of op marktplaats maar dit is gewoon leuker.

Off-topic I know. Sorry
Ik heb hier een recept uit een oud kookboek van Blue Band (blz. 118) en wordt een patépot gebruikt van 1,5 liter die ze bekleden met spek. Allerlei vlees door een vleesmolen (slager) en mengen met kruiden, cognac en wat room tot een brij. Daarmee de pot vullen. Afdekken met spek of bacon. Laurierblaadjes en jeneverbessen erop leggen en dek de pot af met een deksel of aluminiumfolie De oven in een braadslede gevuld met water, omdat de paté anders gebakken wordt. Controle door erin te prikken met een breinaald enz.

Het afkoelen moet onder druk gebeuren (en dat is door op de paté een plankje of schaaltje te leggen en daarop een zwaar voorwerp.) Na 2 tot 3 dagen smaakt de paté beter. Bewaar de paté in de koelkast, maar niet langer dan een week

Er staan zelfs foto's bij.

Trouwens hier in het kookschrift van Appie H. staat hetzelfde.
OK, dan trek ik mijn kennelijk onjuiste advies meteen in . Wist het ook al niet zeker.
Ah, toch maar met deksel dus Het is nu nog een beetje warm, maar als we straks weer wat kouder weer krijgen ga ik het toch eens proberen. Ik vind het echt klinken als een ultiem staaltje huisvrouwen kookkunst uit de tijd dat je oma nog jong was. Al die ingrediënten, en dan moet het ook nog afkoelen onder druk. Ik zie mezelf al helemaal bezig, met een schortje om en een man in een bruin pak en een hoed...

ikbenik: Ik weet precies wat je bedoelt. Ik kom alleen ook wel best vaak thuis met dingen waarvan ik eigenlijk van tevoren niet wist dat ik ze wilde hebben
Ik heb ook een patepot thuis ook bij de kringloop gehaald.

Ook ovaal bruin met deksel alleen bij mij zit er een klein gaatje in de deksel. Trouwens nog nooit pate gemaakt maar het recept hier van kiki klinkt goed. ga ik meteen opzoeken in het blue band kookboek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven