Vega, lactose- en glutenvrij

17-06-2024 18:52 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Dit weekend wil ik graag een lekkere maaltijd op tafel zetten voor iemand die vegetarisch, lactosevrij en glutenvrij eet. Ik ben op zoek naar een simpel maar lekker recept. Ik ben niet dol op koken en ben er ook niet goed in, dus ik hoop dat jullie makkelijke tips hebben :)

Alvast bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf eet ik ook gluten- en lactosevrij en pas ik veel gerechten gewoon aan naar mijn wensen. Denk vooral aan rijst gerechten of als je iets met pasta, pizza of brood wilt maken aan al die gluttenvrije opties in de supermarkt, zo hoef je niet van alles uit de kast te halen en kan je het grotendeels bijna hetzelfde maken als de andere gerechten die je op tafel zet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het grootste risico zit hem met glutenvrij koken niet in pasta of brood. Iedereen snapt wel dat je die moet vervangen door een glutenvrije variatie. Wat lastiger is is steeds wijzen of kruisbestuiving en ingrediënten waarvan mensen niet vermoeden dat er gluten in zitten. Zoals dat pakje boter waar al wat boterhammen mee gesmeerd zijn (mes heen en weer tussen boterham en boter) of sojasaus waarvan de meeste varianten gluten bevatten.

Ik verbaasde me over sommige van de in dit artikel genoemde producten terwijl ik aardig bekend ben met het glutenvrij dieet.

Als je ervoor kiest om glutenvrij te eten is dat natuurlijk een andere afweging dan als je glutenintolerant bent (coeliakie).
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
24-06-2024 08:49
Dat is ook vaak bij producten waarop er staat ´kan sporten van noten bevatten´ of ´is in een fabriek gemaakt waar noten zijn verwerkt´ en voor
mensen met een notenallergie erg link omdat ze erg goed op moeten letten wat er op het etiket staat. En het is waar een pure melkallergie is niet hetzelfde als een coeliakie. Die mogen inderdaad geen gluten.
Met als kanttekening dat glutenvrije pasta snel snot is, dus heel goed op letten.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
25-06-2024 17:40


Ik verbaasde me over sommige van de in dit artikel genoemde producten terwijl ik aardig bekend ben met het glutenvrij dieet.
Spinazie a la crème! Echt nooit bij stil gestaan, terwijl ik verder alles check.
Bier lijkt me logisch, maar er zijn redelijk lekkere gv biertjes te krijgen. Helaas niet op festivals etc.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lippenstift letten wij eigenlijk nooit op. Bij a la crème gaan wij wel al controleren. Maar dat doe ik eigenlijk al automatisch bij die meer dan 1 ingrediënt bevat.
Schepijs wist ik ook, dochter eet daarom eigenlijk alleen sorbet ijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
18-06-2024 07:44
Het is trouwens wel belangrijk om te weten of iemand echt intolerant is of niet.
Bij een echte intolerantie moet je opletten dat je echt schoon werkt. Dus niks gebruiken waar ooit gluten mee in aanraking is geweest. Schone bakplaat in de oven of nieuw bakpapier eronder. Schone snijplank etc
Een kruimel kan al problemen veroorzaken.
hier ook dochter die geen gluten/lactose mag.
En inderdaad, je moet eigenlijk alles afzonderlijk klaarmaken.
Als zij hier eet, eet iedereen gluten- en lactosevrij. Da's veiliger.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, de spinazie van de AH is glutenvrij. Die eet ik sowieso al.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
LucyvanPelt schreef:
25-06-2024 18:47
hier ook dochter die geen gluten/lactose mag.
En inderdaad, je moet eigenlijk alles afzonderlijk klaarmaken.
Als zij hier eet, eet iedereen gluten- en lactosevrij. Da's veiliger.
Ivm kosten doen wij dat niet. We koken dus twee soorten pasta, twee soorten bladerdeeg etc
Alle reacties Link kopieren Quote
We weten natuurlijk nu niet uit de OP of de gast van TO echt absoluut geen gluten binnen mag krijgen of dat die er klachten van kan krijgen maar niet doodziek wordt.

Degene die ik een jaar in huis heb gehad die gluten- en lactosevrij wilde eten, kreeg ‘gewoon’ buikpijn als die het wel binnen kreeg, maar geen gevaarlijke dingen. Dan is er niet zoveel aan de hand, ook niet met het gebruiken van eenzelfde mes of boter voor brood smeren oid.

Bij een hele heftige allergie zou ik het zelf ook heel lastig vinden om nou 100% zeker te zijn dat ik alle voorzorgsmaatregelen juist getroffen heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
25-06-2024 19:08
We weten natuurlijk nu niet uit de OP of de gast van TO echt absoluut geen gluten binnen mag krijgen of dat die er klachten van kan krijgen maar niet doodziek wordt.

Degene die ik een jaar in huis heb gehad die gluten- en lactosevrij wilde eten, kreeg ‘gewoon’ buikpijn als die het wel binnen kreeg, maar geen gevaarlijke dingen. Dan is er niet zoveel aan de hand, ook niet met het gebruiken van eenzelfde mes of boter voor brood smeren oid.

Bij een hele heftige allergie zou ik het zelf ook heel lastig vinden om nou 100% zeker te zijn dat ik alle voorzorgsmaatregelen juist getroffen heb.
Wat is “gewoon buikpijn”? Ik ga er niet dood van, maar ben wel minimaal 2 weken echt goed ziek (aan een stuk door loopbuik en kramp).
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ja, precies de reden waarom ik niet meer graag buiten de deur eet.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het probleem van coeliakie is dat niet iedereen doodziek wordt. Mijn dochter is bv niet super gevoelig. Wat betekent dat ze niet van ieder kruimeltje meteen doodziek wordt. Echter er wordt in de darmen wel schade aangericht. Het is geen allergie, het is dus niet direct levensbedreigend maar het kan op termijn hele vervelende gevolgen hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
25-06-2024 19:00
Ivm kosten doen wij dat niet. We koken dus twee soorten pasta, twee soorten bladerdeeg etc
dat begrijp ik maar al te goed.
Het is echt duur!
Mijn dochter is ondertussen volwassen en eet hier 1 keer in de week.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-06-2024 19:22
Wat is “gewoon buikpijn”? Ik ga er niet dood van, maar ben wel minimaal 2 weken echt goed ziek (aan een stuk door loopbuik en kramp).
Dat is natuurlijk niet iets waarvoor je best een keer risico zou kunnen nemen, dat is echt heel naar. Mijn huisgenoot zou eerder een nacht slecht slapen en wat vaker naar het toilet moeten maar dat was het dan ook. Zij nam ook soms gewoon iets omdat ze het zo lekker vond dat ze het er voor over had zeg maar. En geen klachten bij een kruimeltje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-06-2024 17:52
Met als kanttekening dat glutenvrije pasta snel snot is, dus heel goed op letten.
Dus met andere woorden,de consistentie van de pasta wordt gauw blubberig.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
25-06-2024 20:37
Dus met andere woorden,de consistentie van de pasta wordt gauw blubberig.
Nee, snotterig.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-06-2024 20:50
Nee, snotterig.
Is het dan nog wel te eten?
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
25-06-2024 20:59
Is het dan nog wel te eten?
Nee, vandaar mijn waarschuwing goed op te letten. GV pasta is sowieso al matig vind ik.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-06-2024 22:15
Nee, vandaar mijn waarschuwing goed op te letten. GV pasta is sowieso al matig vind ik.
Dat lijkt me inderdaad het beste wil je optimaal van je eten genieten.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
26-06-2024 08:58
Dat lijkt me inderdaad het beste wil je optimaal van je eten genieten.
Wat doe jij nou raar?
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doelde op die post waarin jij schreef dat je goed op moet letten en dan neem ik aan dat je ermee bedoelt dat GV pasta niet snotterig wordt,maar ok. Ik laat het hier bij.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 26-06-2024 19:35
75.34% gewijzigd
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
25-06-2024 19:08
We weten natuurlijk nu niet uit de OP of de gast van TO echt absoluut geen gluten binnen mag krijgen of dat die er klachten van kan krijgen maar niet doodziek wordt.

Degene die ik een jaar in huis heb gehad die gluten- en lactosevrij wilde eten, kreeg ‘gewoon’ buikpijn als die het wel binnen kreeg, maar geen gevaarlijke dingen. Dan is er niet zoveel aan de hand, ook niet met het gebruiken van eenzelfde mes of boter voor brood smeren oid.

Bij een hele heftige allergie zou ik het zelf ook heel lastig vinden om nou 100% zeker te zijn dat ik alle voorzorgsmaatregelen juist getroffen heb.
maar waarom zou je er vrijwillig voor zorgen dat iemand buikpijn krijgt ipv een beetje opletten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-06-2024 18:11
maar waarom zou je er vrijwillig voor zorgen dat iemand buikpijn krijgt ipv een beetje opletten?
Mijn punt was eigenlijk.. wij zorgden dat we prima opletten door geen ingrediënten toe te voegen met gluten of lactose aan ons eten, maar gelukkig hoefden we niet bang te zijn dat er iets ernstigs zou gebeuren door een kruimeltje wat een keertje mis zou kunnen gaan. Van een kruimeltje kreeg ze sowieso geen klachten, maar je hebt wel echt gradaties hierin. Je hebt een beetje opletten en je hebt alles heel secuur moeten schoonmaken en over elke handeling drie keer nadenken om elke mogelijke kruisbestuiving te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
26-06-2024 19:03
Mijn punt was eigenlijk.. wij zorgden dat we prima opletten door geen ingrediënten toe te voegen met gluten of lactose aan ons eten, maar gelukkig hoefden we niet bang te zijn dat er iets ernstigs zou gebeuren door een kruimeltje wat een keertje mis zou kunnen gaan. Van een kruimeltje kreeg ze sowieso geen klachten, maar je hebt wel echt gradaties hierin. Je hebt een beetje opletten en je hebt alles heel secuur moeten schoonmaken en over elke handeling drie keer nadenken om elke mogelijke kruisbestuiving te voorkomen.
ah zo, dan snap ik je beter.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties! Het is uiteindelijk een wokgerecht geworden met rijstnoedels, veel groente en tofu. Was erg lekker :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven