Vega, lactose- en glutenvrij

17-06-2024 18:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Dit weekend wil ik graag een lekkere maaltijd op tafel zetten voor iemand die vegetarisch, lactosevrij en glutenvrij eet. Ik ben op zoek naar een simpel maar lekker recept. Ik ben niet dol op koken en ben er ook niet goed in, dus ik hoop dat jullie makkelijke tips hebben :)

Alvast bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een appel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Traybake met aardapppel, champignons, cherrytomaten en basilicumolie https://www.ah.nl/r/1196203

Of een andere optie uit de Allerhande. Is erg makkelijk te vinden via 'Speciale wensen'
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat altijd goed is, is een gerecht met rijst of mihoen. Ik vind zelf aardappelen niet zo feestelijk, maar dat kun je natuurlijk ook zo feestelijk maken als je zelf wilt.

Makkelijk is gebakken aardappel, groente en vega-vlees.
nutella wijzigde dit bericht op 17-06-2024 19:18
6.97% gewijzigd
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een geprakte banaan met schijfjes appel, een paar aardbeien en wat pistache nootje als decoratie.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vegetarisch en glutenvrij is niet zo moeilijk - lactosevrij vind ik dan vaak wel weer lastiger.

Dit recept is lekker, kun je honing voor agavesiroop vervangen en yoghurt voor een plantaardige variant (bij AH niet de eigen merk Griekse stijl - die is niet glutenvrij - maar die van Alpro kan dacht ik wel).

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... nal-skehan
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon koken en zeggen dat het vega, lactose- en glutenvrij is. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-06-2024 19:13
Gewoon koken en zeggen dat het vega, lactose- en glutenvrij is. :roll:
Top idee voor iemand die coeliakie heeft hoor... Echt, ik snap de frustratie van mensen die van alles niet willen eten vanwege alle voedselhypes, maar er is een groep mensen die heel ziek wordt van gluten en lactose.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bloempje* schreef:
17-06-2024 19:15
Top idee voor iemand die coeliakie heeft hoor... Echt, ik snap de frustratie van mensen die van alles niet willen eten vanwege alle voedselhypes, maar er is een groep mensen die heel ziek wordt van gluten en lactose.
Uiteraard wist ik dat deze reactie zou komen.
Maar: mijn vooroordeel: mensen met coeliakie hebben niet ook nog lactosevrij en vega nodig. En ja, ik weet dat coeliakie samen kan gaan met lactose-intolerantie.

Ik word omringd door glutenvrije zweefteven, dat zal mijn vooroordeel versterken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ow, en voor TO: iemand met zo'n lastig dieet zou ik vragen om zelf een recept door te geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebakken lucht
Alle reacties Link kopieren Quote
Wraps? Alleen even opletten dat je geen kruidenmengsel gebruikt dat gluten bevat. Ipv kip kun je bijvoorbeeld kikkererwten of kidneybonen doen. Kan kaas wel ivm lactose?

Of: rijst met sperziebonen, vega kip ( de vegetarische Slager heeft er een die ook glutenvrij is, niet allemaal), met een kerriesaus op basis van kokosmelk.

Of: glutenvrije pasta met bv een tomatensaus en groenten.

Ik heb zelf best wat allergieën, en ik zou het niet erg vinden als iemand waar ik nooit kom eten mij om advies vraagt. Sterker nog, ik bied het vaak aan. Want is toch lastig voor de ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
17-06-2024 19:24
Gebakken lucht
Dat kan natuurlijk sowieso.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsunami schreef:
17-06-2024 19:27
Wraps? Alleen even opletten dat je geen kruidenmengsel gebruikt dat gluten bevat. Ipv kip kun je bijvoorbeeld kikkererwten of kidneybonen doen. Kan kaas wel ivm lactose?

Of: rijst met sperziebonen, vega kip ( de vegetarische Slager heeft er een die ook glutenvrij is, niet allemaal), met een kerriesaus op basis van kokosmelk.

Of: glutenvrije pasta met bv een tomatensaus en groenten.

Ik heb zelf best wat allergieën, en ik zou het niet erg vinden als iemand waar ik nooit kom eten mij om advies vraagt. Sterker nog, ik bied het vaak aan. Want is toch lastig voor de ander.
Moet je natuurlijk wel even opletten dat je ook glutenvrije wraps pakt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Glutenvrij pasta met vegan kaas(wel vragen welke kaas hij/zij mag. Je kan tomaten groentensaus doen.

Glutenvrije pizza. Wederom met vegan kaas. En dan ook weer met groenten erop.

Lactose vrij? Of zuivelvrij?

Anders kun je ook risotto maken met spinazie wokken en aftoppen met parmezaanse kaas(is lactosevrij van zichzelf, wel checken bij hem/haar)

Vega curry met kokosmelk en rijst.

Zoete aardappelfriet met kerrie mayo. Dan met groenten en vleesvervanger. Oh of met een visje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rijst met een groentecurry van kokosmelk. Dit is echt heel makkelijk om te maken. Wok je favoriete groenten, voeg kruiden naar smaak toe. Bijvoorbeeld gele curry kruiden. Doe daar wat groentebouillon en een blikje kokosmelk doorheen, laat even koken en klaar is Kees. Fijngehakte cashewnoten en gebakken eitje erbij en je hebt een heerlijke maaltijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vega + lactose, dan denk ik dat het makkelijker is om te zoeken op vegan recepten.
Ik ben zelf fan van deze website: https://rainbowplantlife.com/diet/gluten-free/

Bijvoorbeeld:

https://rainbowplantlife.com/baked-peanut-tofu/
Let op dat je glutenvrije sojasaus pakt (maar dat wordt ook benoemd in het recept), en kruiden waar geen 'sporen van gluten' in kunnen zitten, als de eter coeliakie heeft.

Of
https://rainbowplantlife.com/vegan-red- ... ry/#recipe
Met glutenvrije groentenbouillon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebakken aardappeltjes (in olie) met vega mayo en een groene salade met vinaigrette en iets van paddestoelen.

Of 100% maiswraps (wel checken of ze glutenvrij zijn, komen soms uit zelfde fabriek) met een vulling van kidneybonen en groenten en zelf kruiden i.p.v zo'n zakje en een zelfgemaakte tomatensalsa en/of guacamole.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sla, tomaat, komkommer met wat gebakken vega-nuggets.
Let bij die nuggets wel op dat er geen korst rond zit, want daar zit waarschijnlijk gluten in.


Let ook op als je iets met bouillon-blokjes maakt, want daar zit heel vaak stiekem gluten of lactose ondergedraaid.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Vega tajine (ui, tomaat, courgette, kikkererwten, abrikozen, amandelen etc) met rijst.
Alle reacties Link kopieren Quote
MissDelacour schreef:
17-06-2024 19:58
Vega + lactose, dan denk ik dat het makkelijker is om te zoeken op vegan recepten.
Vegan(istisch) en glutenvrij is het makkelijkst om op te zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Curry en risotto werden al genoemd; paella kan ook nog. Ottolenghi heeft een lekkere:
https://www.slowfoodyouthnetwork.nl/nie ... che-paella

Maar die is een tikje bewerkelijk. De supermarkt heeft vaak een supersimpel pakket -- dat je dan nog weer kunt opleuken met artisjokken, olijven en een scheutje witte wijn, bijvoorbeeld. Wel even het bouillonblokje dat daarin zit, vervangen voor een gluten- en lactosevrije (Knorr, heeft die).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier enkele vegetarische, lactosevrije en glutenvrije recepten.
Let op de opmerkingen van de schrijfster over bouillonblokjes, sojasaus e.d..

https://www.degroenemeisjes.nl/glutenvr ... more-35957
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Glutenvrije pasta met tomaten of groente saus.
Glutenvrije wraps met groentevulling
Vegetarische lasagne van glutenvrije lasagne bladeren
Risotto inderdaad
Curry inderdaad, wij eten graag de curry madras van de ah

Er is zoveel mogelijk. Wij koken hier bijna alleen maar glutenvrij, lactosevrij/arm en vegetarisch
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze is fantastisch.
Gebruik glutenvrije bouillonblokjes
En laat de yoghurt weg.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-the-stew
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven