Wat doe jij allemaal in de airfryer?

03-12-2023 18:14 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, de titel zegt het al he?
Ik heb sinds vandaag een airfryer te leen om uit te proberen of ik het wat vind. Ben dol op mijn oven, maar helaas is die uit het jaar
0 en kost ie me klauwen vol geld aan stroom. Een nieuw fornuis zit in de planning, maar gaat nog even duren, omdat ik eerst een ander huis
wil, dus toen bedacht ik misschien is een airfryer een goede tijdelijke oplossing.
Maar nu... Kan ik er alles mee doen wat ik ook in een oven kan? Ligt het ook nog aan het type? Kan er een cake/taartvorm in of werkt dat niet?
Ik ben een echte noob op dit gebied, dus wie kan me helpen?
En wat is er lekker in, behalve dan de friet en de snacks?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Dingen die een krokant laagje (horen te) hebben, zoals schnitzel, vissticks, lekkerbekjes, enz. In de pan zuigen ze vaak olie of boter op, in de airfryer niet en daardoor lekker krokant.
Vis zoals zalm kun je lekker slowcooken.

Ik doe ook afbakbroodjes erin. De tijd verschilt wel. In de airfryer gaat het sneller/harder. Ik doe meestal de temperatuur wat lager en de tijd korter. Tussendoor in de gaten houden. Tenzij er ook echt een airfryerbereidingstijd op staat, dat klopt wel.

Qua patat vind ik aviko supercrunch de lekkerste.

Ik heb er een siliconen mandje in. Scheelt een heel stuk met schoonmaken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Meestal de vegetarische dingen als groenteballetjes en spinaziekaas rondo etc.
Dan af en toe friet, gewoon verse friet uit de koeling die vinden wij het lekkerst. Kroketten zijn niks aan. Kipnuggets etc wel.

Gisteren risolles gedaan wat wel lekker was.
Alle reacties Link kopieren Quote
PurpleMauve schreef:
03-12-2023 21:22

Ik heb er een siliconen mandje in. Scheelt een heel stuk met schoonmaken!
Dit! Met veel enen en uitroeptekens.
Echt, het leven is een stuk leuker met zo’n mandje.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben expres de XL versie, zodat er een ovenschaal in past waar ik makkelijk voor ons 3 en lasagna, hartige taart, ovenschotel etc in kan bereiden. Ook passen bijvoorbeeld groene asperges erin.
We hebben ovenschalen en een tussenschot als accessoires. Dus ik doe vaak aardappeltjes erin, tussenschot en dan aan de andere kant groenten om te grillen.
Vind groenten eruit een stuk lekkerder dan uit de oven. Afbakbroodjes gaan ook perfect erin. Doe zelfs weleens een paar geklutste eieren in de ovenschaal, ideaal!
(Er passen ook 4 mini ovenschaaltjes in, dus maak er ook weleens Apple crumbles of andere nagerechten in).
Voordeel vind ik dat hij niet voorverwarmd hoeft te worden en dat alles sneller klaar is dan in de oven.
Kortom: ideaal!
Ik ben half fan. We gebruiken hem voor aardappeltjes met name. En friet en snacks. Of voor dingen opwarmen (ik heb geen magnetron) zoals restjes lasagne of wraps

Ik vind de geur erg frituur achtig en goed schoon krijg ik ‘m nooit.

Ik heb een siliconen mandje maar die houdt natuurlijk de luchtstroom van onder tegen. Ik gebruik ‘m als ik dingen opwarm zoals lasagne maar niet voor friet en dingen die krokant moeten worden.. werkt dat wel??
Ik heb geen air-fryer, nooit over nagedacht want we hebben een oven, een frituurpan en een fornuis. Wat is het doel van een air-fryer? Ik hoor van vrienden dat je er geföhnde friet uit haalt, dus laat maar zitten; die paar keer dat we friet eten, mag het gewoon echte friet zijn. Broodjes afbakken doen wij nooit (gewoon nog nooit gedaan, geen idee waarom we die trend blijkbaar gemist hebben) en verder koken we met de oven en het fornuis.

Is koken met een air-fryer gezonder? En is het ook lekkerder (of even lekker)? Of wordt de air-fryer vooral gebruikt als moderne variant van de frituurpan? Ik hoef geen warm-geföhnde bitterbal. Dan heb ik liever géén bitterbal, ook prima. Maar wát maken jullie uit de air-fryer waarvan je zegt: zó lekker krijg je deze * insert gerecht * niet zonder air-fryer?
Alle reacties Link kopieren Quote
Samarinde schreef:
03-12-2023 22:08
Ik heb geen air-fryer, nooit over nagedacht....
Top bijdrage aan de vraag...!

Inderdaad broodjes afbakken, eieren koken, gekluste eieren met groente kaas en kruiden, broodcake, zalm, aardappeltjes, kippenpootjes, (kip)schnitzels, quessadillas, snacks en nog veel meer! Top ding!
Alle reacties Link kopieren Quote
Friet en bitterballen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Samarinde schreef:
03-12-2023 22:08
Ik heb geen air-fryer, nooit over nagedacht want we hebben een oven, een frituurpan en een fornuis. Wat is het doel van een air-fryer? Ik hoor van vrienden dat je er geföhnde friet uit haalt, dus laat maar zitten; die paar keer dat we friet eten, mag het gewoon echte friet zijn. Broodjes afbakken doen wij nooit (gewoon nog nooit gedaan, geen idee waarom we die trend blijkbaar gemist hebben) en verder koken we met de oven en het fornuis.

Is koken met een air-fryer gezonder? En is het ook lekkerder (of even lekker)? Of wordt de air-fryer vooral gebruikt als moderne variant van de frituurpan? Ik hoef geen warm-geföhnde bitterbal. Dan heb ik liever géén bitterbal, ook prima. Maar wát maken jullie uit de air-fryer waarvan je zegt: zó lekker krijg je deze * insert gerecht * niet zonder air-fryer?
Ik gebruik het meer als een oven dan als een frituurpan. Hij is alleen stukken sneller dan de oven. Dus dat vooral. En bak ook wel frietjes, en die zijn lekker. Misschien 1x per jaar borrelhapjes, ook erg lekker. Ik heb geen frituurpan overigens
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
03-12-2023 18:46
Focaccia!
https://www.airfryertotaal.nl/recepten/ ... er/288399/

Ratatouille en soortgelijken.
https://miljuschka.nl/ratatouille-uit-de-airfryer/

Ik vind het een uitvinding. Maak enkele bakken grof gesneden groenten in het weekend, heb een pot olie met kruiden en mik daarvan wat bij zo’n groentemengsel en gooi het een half uurtje in de airfryer. Past overal bij.
Hier ben ik dus wel nieuwsgierig naar: snijd je alle soorten groenten of sommige niet? En hoe en hoe lang bewaar je die gesneden groenten?
Lijkt mij dus ideaal om dat van tevoren voor te bereiden, maar zit dus een beetje met bovenstaande kwesties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe al het vlees, vis en vegaburgers in de airfryer.
Ik vind gehaktballen echt geweldig daar in omdat ze heerlijk mals blijven én mooi rond! Eigenlijk vind ik al het vlees lekkerder uit de airfryer. Het is veel minder droog.
Ik leg er ook geregeld een open bolletje met kaas in. Soort tosti. Heerlijk!
Het ruikt ook totaal niet, dat vind ik ook zo relaxed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bak jij het vlees dan aan en de gehakt ballen ook?
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn airfryer gebruikt, als het verwarmingselement aanslaat, 1300 watt, maar als hij de goede temperatuur heeft bereikt slaat hij af en werkt alleen de ventilator nog. Gemiddeld zal hij dus ongeveer 700 watt gebruiken. Wat natuurlijk fors is.

Er kunnen alleen kleine porties in.
Niet een heel grote cake. Wel drie cupcakejes.
Twee broodjes nét maar dan duurt het wel langer.
Een homp vlees van 600 gram is wel het maximale
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of een rollade uit de pan beter is. Ga ik dit jaar proberen. Kost wel extra boter. En een vies fornuis.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
chrisjoh schreef:
04-12-2023 01:00
Bak jij het vlees dan aan en de gehakt ballen ook?
Nee dat doe ik niet.
Ik zet de airfryer eerst een paar minuten op 200 graden en daarna op 150.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redballoon schreef:
03-12-2023 23:28
Ik doe al het vlees, vis en vegaburgers in de airfryer.
Ik vind gehaktballen echt geweldig daar in omdat ze heerlijk mals blijven én mooi rond! Eigenlijk vind ik al het vlees lekkerder uit de airfryer. Het is veel minder droog.
Ik leg er ook geregeld een open bolletje met kaas in. Soort tosti. Heerlijk!
Het ruikt ook totaal niet, dat vind ik ook zo relaxed.
Wat grappig nog nooit geprobeerd.

Wat ik echt heel lekker vind uit de airfryer zijn kippenpootjes. Ik krijg ze met oven of pan nooit zo lekker als uit de airfryer.

Broodjes bakken vind ik ook ideaal erin. Of diepvries croissants. En verder de standaard dingen zoals patat en snacks. Laatst een keer ontbijtmuffins dat ging ook heel makelijk en snel.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
03-12-2023 21:38
Dit! Met veel enen en uitroeptekens.
Echt, het leven is een stuk leuker met zo’n mandje.
:rofl:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Samarinde schreef:
03-12-2023 22:08
Ik heb geen air-fryer, nooit over nagedacht want we hebben een oven, een frituurpan en een fornuis. Wat is het doel van een air-fryer? Ik hoor van vrienden dat je er geföhnde friet uit haalt, dus laat maar zitten; die paar keer dat we friet eten, mag het gewoon echte friet zijn. Broodjes afbakken doen wij nooit (gewoon nog nooit gedaan, geen idee waarom we die trend blijkbaar gemist hebben) en verder koken we met de oven en het fornuis.

Is koken met een air-fryer gezonder? En is het ook lekkerder (of even lekker)? Of wordt de air-fryer vooral gebruikt als moderne variant van de frituurpan? Ik hoef geen warm-geföhnde bitterbal. Dan heb ik liever géén bitterbal, ook prima. Maar wát maken jullie uit de air-fryer waarvan je zegt: zó lekker krijg je deze * insert gerecht * niet zonder air-fryer?
nou ja, zoals ik al in de OP zei, mijn oven vreet stroom, omdat ie al 40 jaar oud is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
We hebben er hier eentje speciaal voor de oudste kinderen aangeschaft en die gebruiken hem ook voornamelijk. Meestal voor broodjes van de dag ervoor of afbakbroodjes. En voor kippenpoten en kipdijfilet. Voor kip werkt het echt heel goed. Zoon mikt er ook nog weleens aardappelkroketten in als hij 's nachts na het werken thuis komt.

Zelf doe ik er weinig mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik van die bakpapiervrompjes( van Ali) bij de meeste dingen maar friet en snacks gaan zonder want dat werkt toch net iets beter.
Vanavond falafel gaat wel op papier , scheelt veel schoonmaken.
Groente nog niet geprobeerd. Binnenkort maar eens doen.
Friet en kroketten zijn uit het vet lekkerder vind ik al vind ik friet nu wel te smaken na verschillende geprobeerd te hebben ,we doen verse friet ( van Lidl) 20 minuten en dan halverwege omschudden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redballoon schreef:
03-12-2023 23:28

Ik vind gehaktballen echt geweldig daar in omdat ze heerlijk mals blijven én mooi rond!
Ga ik proberen. Welke temperatuur en hoe lang?
Kipsaté is ook heerlijk uit de airfryer. 180°C en ongeveer 10 minuten.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij doen er afbakbroodjes, aardappeltjes, eggmuffins, snacks, shoarma, speklapjes en köfte in. Ook gebruiken we hem om bijvoorbeeld oliebollen op te warmen.

Ik heb het idee dat alles minder vet is wat ik in de airfryer maak. Zeker als ik zie hoeveel vet er in de opvangbak ligt na het bakken van bijvoorbeeld speklapjes of shoarma.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb er vandaag de tofu in gebakken en dat ging erg goed!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
marin125 schreef:
04-12-2023 12:34
Ga ik proberen. Welke temperatuur en hoe lang?
Kipsaté is ook heerlijk uit de airfryer. 180°C en ongeveer 10 minuten.
Het is altijd een beetje zoeken, dus ik heb een bestandje op m'n telefoon waar ik in schrijf welk product hoelang en op welke temp. Ik heb genoteerd:
Gehaktballen: 8min op 200° daarna 7min op 150°

Ligt natuurlijk wel aan de grootte van je ballen
Samarinde schreef:
03-12-2023 22:08

Is koken met een air-fryer gezonder? En is het ook lekkerder (of even lekker)? Of wordt de air-fryer vooral gebruikt als moderne variant van de frituurpan? Ik hoef geen warm-geföhnde bitterbal. Dan heb ik liever géén bitterbal, ook prima. Maar wát maken jullie uit de air-fryer waarvan je zegt: zó lekker krijg je deze * insert gerecht * niet zonder air-fryer?
Wij eten één keer per week frietjes (gemiddeld) en die bakken we sinds een tijdje in de airfryer (enige reden waarom we er één hebben). Omdat je geen vetsof gebruikt zijn de frieten uiteraard gezonder. En ik vind ze minstens even lekker als die uit de friteuse.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven