Borstvoedingsvragen (deel 2)

28-05-2011 13:22 2674 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLink naar het vorige topic: Borstvoedingsvragen
Alle reacties Link kopieren
Kolven op m'n werk is best lastig blijkt! NIet omdat de ruimte niet goed is oid, maar ik kolf gewoon onwijs weinig. In totaal over drie keer kolven, haal ik er 120 ml uit, dat is nog niet eens 1 voeding is gebleken! Zijn er nog tips om dat te verbeteren?



Voor de rest gaat het juist erg goed met voeden, M krijgt als de hele dag samen zijn eigenlijk geen flesjes meer. Mooi!
Alle reacties Link kopieren
surface, je kunt:



een filmpje van je kindje (met hongerhuiltje of drinkend) op je mobiel zetten

een foto meenemen van je kindje

een kledingstuk van je kroost (gedragen) besnuffelen tijdens het kolven.



verder kun je eerst je borsten masseren, ze warm maken met een hotpack of met een warme handdoek, diep door je neus ademhalen (bijna snuiven), forummen zodat je niet gefocussed bent op tijd/opbrengst.



je kunt ook nog klusterkolven (7 minuten links, dan rechts, dan 5 minuten links, rechts, dan 3 en dan 1) als je een dubbelzijdige hebt kun je gewoon het apparaat voor die tijd uitzetten waar je normaal wisselt.



als laatste tip weet ik nog dat er middeltjes zijn op je tsr op te wekken (oxytocine in een of andere vorm) en om je productie op te krikken (domperidon). Dat laatste zou ik niet doen als het thuis wel lukt en het vooral een kolfprobleem is.



Ik probeerde me altijd heel levendig voor te stellen hoe ze dronk, terwijl ik diep ademde met mijn ogen dicht. En het moet ook gewoon wennen op het werk kolven. komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Surface naast Allis haar tips; koud water drinken, of misschien wel warme thee. Visualiseer stromende melk en probeer te voelen hoe het voelt als baby drinkt.



De spray helpt hier echt voor een extra TSR, dus extra opbrengst.



Je kan ook eens proberen 2x te kolven, wie weet geeft dat dezelfde opbrengst.



Of de eerste kolfsessie wat uitstellen zodat alle kolfbeurten wat opschuiven. Baby krijgt het als je weer thuis bent toch wel uit. (laatste kolfbeurt 1,5 uur voor live voeden)
Alle reacties Link kopieren
@siena: ik denk dat die flesjes van 250 ml van medela niet in het koeltasje van de pisa passen, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd. Misschien toch eens met mijn koeltasje naar de winkel?
Surface: ik telde ook wel het zoemen van de kolf. Meestal heb ik bij 10 wel een tsr. En als je een mobiel met internet hebt: lekker forummen of een spelletje doen.

Voor meer opbrengst: vaker korter kolven is over het algemeen beter dan minder vaak lang. Heb je ook al eens bv thee geprobeerd? (kabouterfeest bij de tuinen)

En wat fijn dat het zo goed gaat en M. geen flesje meer krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames.



Ik lees hier vaak mee en vroeg me af of jullie iets zinnigs kunnen zeggen over het volgende:



Mijn zoontje is nu 13 dagen oud en een heerlijk ventje! Bij zijn oudere zus is de bv jammerlijk mislukt (na 3 wkn klooien overgestapt op fv) en nu gaat het eigenlijk heel goed. Dus daar ben ik hartstikke blij mee. Maar (uiteraard een maar..) hij drinkt wel heel lang elke keer. 1 à 1,5 uur bij een voeding is heel normaal en dat 8 x per dag. Bovendien drinkt ie 's avonds vaak nog langer, zijn clustermoment denk ik.

De 11e dag hebben we al een regeldag gehad, waarbij hij echt non-stop van 10.00 tot 20.00 aan de borst heeft gezeten.

Nu ben ik echt al heel blij dat hij zo goed drinkt en groeit, maar ik vraag me wel af of dit lange drinken blijvend is. Vanaf as woensdag ben ik weer alleen met hem en mijn dochter (3,5 jaar) en ik vraag me wel een beetje af hoe dat gaat, als ik de helft van de tijd aan het voeden ben.



Iemand tips, ervaring of een schop onder de kont? Kom maar op.
Alle reacties Link kopieren
profoon, nee, dat blijft niet Het wordt echt minder. Maar 1 a 1,5 uur per voeding vind ik wel lang. Drinkt je kindje dan ook echt effectief? Is je zoontje goed aangelegd, dwz dat hij een grote hap heeft gemaakt en je hele tepel plus tepelhof in zijn mond heeft? Veel kindjes drinken de eerste 20 minuten effectief en gaan daarna nasabbelen. Niks mis mee, maar als je je handen vrij wilt hebben wel vervelend. Als er niet meer effectief gedronken wordt kun je kijken of je kindje ook tevreden is met knuffelen, in de draagdoek zitten, of eventueel een speentje.



Als je zelf niet kunt beoordelen of je kindje de hele tijd effectief drinkt en/of goed is aangelegd, zou je een consult kunnen overwegen met een lactatiekundige. Die heeft vast ook tips hoe te voeden met een kleine druktemaker er bij.



Verhaaltjes voorlezen aan je oudste zou nog wel eens kunnen helpen om een lastig moment door te komen. Dan doe je toch iets samen tijdens het voeden.
Alle reacties Link kopieren
ennuh, waarom zou je een schop onder je kont moeten hebben? Je bent toch goed bezig zo?
Alle reacties Link kopieren
Daar had ik ook al aan gedacht, maar volgens mij drinkt hij echt effectief. Hij drinkt sowieso 2 borsten, vaak nog weer een 3e (euh 1e dus) gedeeltelijk. Het gaat gestaag, met kleine pauzes, maar ik hoor 'm echt slikken. Speentje heb ik al even geprobeerd, maar die pikte hij niet. Draagdoek ga ik vandaag verder uitproberen.



Oh en de schop onder m'n kont was als in "stel je niet aan, het gaat toch goed wat zeur je nou". Maar ik moet er erg aan wennen dat die kleine zo aan mij hecht, veel meer dan zus destijds. Die sliep heel makkelijk in haar eigen bedje. Deze het liefst met z'n neus tegen m'n borst. Gek he, net alsof het individuen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh en voorlezen had ik nog niet aan gedacht, goed idee!
Profoon: het wordt gemakkelijker. Maar daar heb je nu weinig aan. Een uur per voeding is idd wel heel lang. Een kindje dat echt drinkt doet zuig-slik-zuig-slik. Na een tijdje gaat het over in zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik. Moet hij nog vaker zuigen voor het slikken dan is het wel klaar. Het kan best zijn dr je kindje een hoge zuigbehoefte heeft. Niks mis mee, maar dat komt niet altijd uit. Heb je al verschillende soorten spenen geprobeerd? Wij hebben er wel 5 gehad voor we de goede hadden.

Als je kindje graag bij je is, is een draagdoek erg fijn. Kijk maar eens bij het draagtopic.



Verder voor je dochter: ik zette altijd eerst wat te drinken klaar. Soms keken we samen even een filmpje of lazen een boekje. Als ze wat meer aan haar broertje gewend is (en aan t delen vd aandacht) gaat ze vanzelf wel meer haar eigen gang.



Je bent verder hartstikke goed bezig! Komt helemaal goed. Je kunt ook altijd even bellen/mailen met een vrijwilligster van bvn of lll.

En in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Onze dochter sliep met 3 mnd door en is nog steeds een slaapkopje. Zoon van 10 mnd helaas niet, maar wel een heerlijke knuffelkont! :-)
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik zal toch eens kritischer naar zijn drinken kijken en "strenger" zijn. En de belofte dat het wordt helpt al hoor! Dan weet ik dat het nier altijd zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
Hé alweer een nieuw topic! Ik plaats even een berichtje want dan blijft deze weer in mijn lijst verschijnen
Alle reacties Link kopieren
@ Profoon, mijn zoon dronk toen hij zo klein was ook wel langer hoor, maar een uur is wel lang. Hij wil denk ik ook gewoon lekker sabbelen. Inmiddels is mijn zoon bijna 6 maanden en met 10 a 15 minuten wel klaar met 2 borsten. Misschien kun je een andere speen uitproberen? Mijn zoon vond bijv de aventspenen veel fijner dan de bibi's..
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter heeft dan weer nooit een speen gehad. Ik heb hem nooit aangeboden omdat ze geen behoefte leek te hebben (of ik haar aanlegde bij zuigbehoefte). Maar goed ik heb geen peuter rond lopen dus dat is makkelijk praten.
Alle reacties Link kopieren
Profoon, ik heb geen tips voor sneller voeden, maar misschien wel voor voeden met oudste erbij. In het begin installeerde ik haar (2 jaar) altijd helemaal met iets te drinken, iets te spelen wat ze leuk vindt etc.. Dit overbrugde al een hele tijd. En als ze dat zat was en erbij kwam hangen, liet ik haar altijd helpen. Doekjes halen (vooral als ze ver weg lagen , boekje pakken etc.

Nu een paar maanden later maalt ze er niet om als ik de jongste voedt. Ze speelt gewoon verder, komt er soms bijzitten, geeft haar pop de borst
Alle reacties Link kopieren
pff mag ik even klagen..

dochter komt snachts elke anderhalf uur, begin behoorlijk op te raken, vooral in combinatie met de drukte op mn werk..

Hopelijk is het een korte fase!



vraagje: in het oude topic zijn een aantal online winkels genoemd waar je voordelig onderdelen voor de PISA kunt kopen. Kan t niet terug vinden, misschien weet iemand t nog?

Was vandaag voor de 2e keer een connector vergeten, stom, dus lijkt me handig om n 2e set aan te schaffen..
Alle reacties Link kopieren
Wat irritant , ik kon het topic niet vinden

hebben jullie dat ook, dat de topiclijst veel korter is?



Zo nu staat ie weer in mijn lijstje
Alle reacties Link kopieren
Oja en ik wilde ook wat schrijven.

Dochter is voor het eerst verkouden ( 7 mnd) en moedermelk in het neusje helpt echt!
Alle reacties Link kopieren
@fladder: dat is interessant, zoon is ook verkouden, hoe druppel je het in het neusje? Wat fijn dat dochter pas nu verkouden is, zoon is het alweer voor de tweede keer en is pas 4 maanden...
De nachten kunnen zwaar zijn he?! Hoe gaat het nu? Komt je kindje nog steeds om de 1,5-2 uur?

Heb je al eens bij de thuiszorgwinkel gekeken voor onderdelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het met een pipet. Van een flesje vitamines gehaald.

Ik ben helemaal verbaasd hoe goed het werkt
Alle reacties Link kopieren
Wat interessant Fladder! Hoeveel druppels doe je er dan in?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe 1 buisje zo vol mogelijk en dat in beide neusgaten. en dan ongeveer om de 3 uur maar dat ben ik nog aan het uitproberen. ik doe het vandaag ook voor het eerst..

(man keek wel raar toen ik zei dat ik wat melk ging kolven voor in fladdertjes neus)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven