Geld & Recht alle pijlers

Sparen in 2026

23-12-2025 11:58 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Sinds afgelopen jaar ben ik eindelijk goed aan het sparen. Eerst voor een reis, daarna was alles wel weer op, maar de tweede helft van het jaar ben ik wel goed bezig geweest. Ik heb ADHD en daardoor is het denk ik wel wat lastiger, maar ik heb nu echt motivatie en dat wil ik graag zo houden. Vandaar ook dit topic, misschien kunnen we elkaar motiveren om geen geld uit te geven aan onnodige zaken en een flink deel naar onze spaarrekening over te maken.

Ook ben ik benieuwd hoe jullie het aanpakken. Ik heb bijvoorbeeld sinds een paar maanden een fijne spreadsheet voor het hele jaar (die het ook doet op mijn telefoon), ik heb een aantal potjes gemaakt binnen mijn spaarrekeningen, waar ik geld naar overboek zodra ik mijn salaris heb etc. Hebben jullie nog meer tips?

Kortom: wie spaart er mee in 2026?
Ik spaar een vast bedrag per maand. Daarnaast hou ik een excel bij met vaste lasten, maar ook zaken waarvan ik een max eraan mag besteden. Dus bv; 50 euro aan cadeaus, 100 euro aan buiten de deur eten, enz. Kom ik voor 1 post boven het bedrag, dan moet dat van een andere post af. Koop ik dus meer cadeaus, kan ik minder vaak buiten de deur eten. Zo hou ik alles een beetje in het gareel, als er wat over blijft gaat het naar de spaarrekening.
Goed bezig!
Mijn tip is om maandelijks een (klein) bedrag te sparen op een rekening waarop het geld (bijvoorbeeld) voor 3 maanden vast staat. Als je gedurende 10 jaar 60€ per maand spaart heb je al 7200€ en je krijgt nog wat rente erbij.
Daarnaast kun je sparen op je gewone spaarrekening voor je verschillende potjes.
Suikerenspin schreef:
23-12-2025 12:51
Goed bezig!
Mijn tip is om maandelijks een (klein) bedrag te sparen op een rekening waarop het geld (bijvoorbeeld) voor 3 maanden vast staat. Als je gedurende 10 jaar 60€ per maand spaart heb je al 7200€ en je krijgt nog wat rente erbij.
Daarnaast kun je sparen op je gewone spaarrekening voor je verschillende potjes.
Leuk, al eens bedacht wat over 10 jaar je € 7.000,- nog waard is?
Ik heb verschillende spaarpotjes. Hier gaat iedere maand automatisch een bedrag naar toe als salaris binnen is. Ook heb ik een betaalrekening voor mijn boodschappen.
Vakantiegeld en eindejaarsuitkering (IKB) laat ik in december uitbetalen en daar vul ik ook de spaarpotjes mee aan en een deel gaat naar 'algemeen'.

Voor mij werkt dit fijn (ook ADHD)
Ik investeer lange termijn een vast bedrag per maand en ik spaar/ reserveer een vast bedrag per maand.

Het sparen is doorgaans voor grotere aankopen. Afgelopen jaar bijvoorbeeld de badkamer gedaan. De pot blijft wel altijd met een minimum bedrag van ongeveer 5000 euro staan, zodat ongeplande zaken ook betaald kunnen worden (auto of wasmachine die stuk is bijvoorbeeld). Ik maak wel een soort langere termijn planning wat ik wil/ wat er moet en bepaal aan de hand daarvan wat als eerste wordt gedaan en op welke termijn.

Investeren op de lange termijn nog geen concreet doel voor. Misschien eerder het huis aflossen, eerder met pensioen, we zien het wel.

Dingen als cadeautjes, uitjes etc gaat mee in het maandelijkse budget, dus daar spaar ik niet voor.
Ik heb 3 'potjes' waar ik automatisch op spaar als mijn salaris wordt gestort. Daarnaast heb ik ingesteld dat het geld wat nog op mijn rekening staat als salaris wordt gestort automatisch naar mijn spaarrekening gaat.

Meer aan sparen doe ik niet, dit werkt goed.
Ik heb 2 rekeningen. Op rekening 1 komen de salarissen binnen en het belastinggeld. Hier gaan alle vaste lasten en spaarbedragen vanaf. Ik hou in spreadsheet onze vaste lasten bij en wat er dus meer binnenkomt boek ik over naar de boodschappenrekening. Hier moeten we de rest van doen. Sparen valt onder vaste lasten.
Op mijn spaarrekening heb ik diverse potjes waar dus automatisch elke maand geld naar toe gaat. Ook deze potjes hou ik in excel bij. Zo weet ik waar geld van bonussen of vakantiegeld of kinderbijslag naar toe moeten.
Dit overzicht geeft zoveel rust.
En het overzicht met alle vaste lasten gaf ook goed inzicht in wat eigenlijk niet meer nodig was of goedkoper kon.
Ik heb ook ADHD en bij mij werkt het om boodschappen te laten bezorgen. Dan kom ik niet in de verleiding om veel meer snacks te kopen. Verder probeer ik bij elke andere aankoop na te denken of het iets is wat ik nodig heb en al langer wil of dat het een dopamineaankoop is. Als het een dopamine/impulsaankoop is dan zoek ik iets wat ik toch al moest kopen zoals speciale schoonmaakmiddelen :) Potjes en excelbestanden werken bij mij niet goed.
Carola_456 schreef:
23-12-2025 12:56
7000 euro. Je kunt er misschien alleen minder mee kopen. Al hangt dat weer af van wat je koopt, sommige dingen worden goedkoper of niet duurder). Maar wat wil je hiermee zeggen? Ze geeft geen spaardoel aan.
Goed voornemen.

Mogelijke tip als het om de dopamine gaat: naar een grote 2ehands winkel gaan. 1) je ziet dan hoeveel spullen worden gedumpt 2) maximaal 1-2 dingen kopen.

Zelf heb ik de luxe over te houden en kan dan ook geen goede spaartips geven behalve automatisch een bedrag overmaken zodra je salaris gestort is. En wat iedereen helpt is inzicht en als je een partner hebt, een goed gesprek. Want jij noemt nu 'onnodige dingen' waar je geld aan uitgeeft. Maar zijn die onnodig of moet je die van jezelf onnodig vinden? En waar 'mag' je dan wel aan uitgeven van jezelf? Dat mag ook best veranderen he. En behalve een buffer opbouwen, dat is voor iedereen altijd handig, ben je niet verplicht eindeloos te sparen!
Ik heb gemerkt sinds we 2 rekeningen hebben (vaste lasten en boodschappen) en de spaarpotjes en ik dus een heel goed overzicht heb in excel dat we echt geld overhouden. Ook omdat bleek dat we best op een aantal posten konden bezuinigen en we sommige zaken hebben opgezegd (onnodige abonnementen zoals Netflix waar eigenlijk nooit naar gekeken werd of een tv pakket waar we niet naar keken). Het is misschien tientjes werk maar op jaarbasis is een aardig bedrag.
Eigenlijk gaat het om 2 zaken.

- Op welke manier sparen?
- Op welke manier voorkomen dat je onnodige dingen koopt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Appletje schreef:
23-12-2025 14:25
7000 euro. Je kunt er misschien alleen minder mee kopen. Al hangt dat weer af van wat je koopt, sommige dingen worden goedkoper of niet duurder). Maar wat wil je hiermee zeggen? Ze geeft geen spaardoel aan.
Ik denk dat diegene probeert aan te geven dat inflatie het minder waard maakt en dat je door investeren de waarde kan verhogen. Maar investeren moet bij je passen :)
Ik spaar op de eerste van de maand, een deel naar mijn spaar-/reserveringenrekening, een reguliere spaarrekening, en een deel naar mijn beleggingsrekening voor ‘later’. In principe is het niet de bedoeling dat ik gedurende de maand bedragen terug boek van de spaarrekening, maar bij plotselinge inslagen en bijv de afrekeningen na een vakantie, komt dat wel eens voor. Geen ramp, daar is hij dan ook voor.
Sparen voor een doel (kan vanalles zijn).
Ik maak altijd als nieuw salaris komt, restant van het salaris van de maand over naar spaarrekening.
Ik spaar koopzegels bij de supermarkt. Kun je ook uit laten betalen. Bijv voor iets waar je voor spaart.
Bepaal voor jezelf wat het minimum bedrag is dat je eigenlijk altijd achter de hand wil hebben. Bijv als koelkast kapot gaat of je tijdelijk geen werk hebt. Daar dan ook alleen in noodgevallen aan komen.
Bekijk al je verzekeringen. Heb je ze nodig (bijv heb je een reisverzekering, terwijl je voorlopig niet reist) of kan het goedkoper (bijv rijd je minder km per jaar dan kan je autoverzekering goedkoper).
Ik deed altijd contant geld in mijn portemonnee voor de boodschappen, op was ook echt op( kan je per week doen ).
Koop niks onderweg, en vermijd de horeca en thuisbezorgd.( Lukt dat niet houd dan eens bij wat dat kost per maand en jaar)
Toen we eenmaal konden sparen hebben we als een malle afgelost op de hypotheek.
Dat lijken kleine bedragen maar veel kleine maakten 1grote.
Dus lukt het om te sparen, houd een buffer achter de hand en los van de rest je schulden af, begin met die met de hoogste rente.
Dit werkte voor mij.
wolkie schreef:
23-12-2025 14:41
Ik heb gemerkt sinds we 2 rekeningen hebben (vaste lasten en boodschappen) en de spaarpotjes en ik dus een heel goed overzicht heb in excel dat we echt geld overhouden.
Ik merk ook dat dit echt helpt. 2 betaalrekeningen heb ik al heel lang en dat maakt het veel overzichtelijker. Sinds een paar jaar heb ik ook 2 spaarrekeningen, 1 voor leuke dingen en 1 voor noodzakelijke. Op die eerste spaar ik nu vooral voor een verre reis die voor over 2 jaar op de planning staat en op de tweede heb ik meerdere potjes, zoals een nieuwe laptop voor mijn dochter, kosten voor de katten en algemeen voor bijvoorbeeld een wasmachine die stuk gaat.

Ik heb een creditcard die ik eerst te pas en te onpas gebruikte, maar nu gebruik ik hem alleen als het echt nodig is en vul ik hem meteen weer aan tot de limiet. Ik heb de limiet ook verlaagd, voor echt grote bedragen heb ik hem niet nodig.

Ik had eerst een zelfgemaakt overzichtje van uitgaven in Excel, maar daar deed ik na een paar weken niks meer mee. Nu heb ik een heel uitgebreide spreadsheet van iemand die ik volg op Instagram, die ook echt is gemaakt voor mensen met bijvoorbeeld adhd (heeft ze zelf ook). Die spreadsheet werkt voor mij echt super. Ik kan snel op mijn telefoon een bedrag toevoegen of bijv. kijken hoeveel ik per categorie heb uitgegeven, of hem op mijn laptop openen voor een beter overzicht. Echt heel uitgebreid en leuk om bij te houden. Dus voor mij echt een hele overwinning dat ik eindelijk sinds iets meer dan een jaar goed bezig ben.
blackstarr wijzigde dit bericht op 23-12-2025 15:56
8.41% gewijzigd
Gerbera schreef:
23-12-2025 15:44
Ik deed altijd contant geld in mijn portemonnee voor de boodschappen, op was ook echt op( kan je per week doen ).
Koop niks onderweg, en vermijd de horeca en thuisbezorgd.( Lukt dat niet houd dan eens bij wat dat kost per maand en jaar)
Toen we eenmaal konden sparen hebben we als een malle afgelost op de hypotheek.
Dat lijken kleine bedragen maar veel kleine maakten 1grote.
Dus lukt het om te sparen, houd een buffer achter de hand en los van de rest je schulden af, begin met die met de hoogste rente.
Dit werkte voor mij.
Op kleine bedragen let ik nu inderdaad ook heel goed. Ik heb een klein budget per maand voor bijvoorbeeld tussendoortjes of horeca en daar houd ik me goed aan.

Schulden heb ik gelukkig niet.
Ik spaar op een voor mij heel gemakkelijke manier. 1 lopende rekening. Als mijn salaris komt gaat alles boven bedrag x (x voor vaste lasten van die maand en voor lopende uitgaven) naar de spaarrekening. Ik heb geen aparte rekeningen voor bepaalde doelen en ik houd ook geen uitgaven bij.
Bij grote ongeplande uitgaves kan ik het terug boeken van de spaarrekening maar dat is afgelopen jaar niet geweest. Bij geplande hoge uitgaves is bedrag x die maand gewoon wat hoger.
Voor mij werkt dit prima en ik wil mij niet vast leggen voor bepaalde max bedragen per categorie. Het helpt dat ik voldoende inkomen heb en van mezelf gewoon geen big spencer ben.
Mijn man en ik doen maar wat en dat werkt prima haha. We hebben beiden onze eigen rekening nig die we van kinds af aan al hadden maar we behandelen het wel als geld van ons beiden. Man betaalt een hoop vaste lasten en ik betaal bijv weer de boodschappen. Als mijn salaris gestort wordt stort ik hetgeen wat op dat moment nog op mijn rekening staat over naar de spaarrekening. Dus geen vast bedrag per maand. Ene maand spaar ik veel, andere maand een stuk minder of niks. Man idem. We kunnen beiden prima met geld omgaan en hebben een leuke spaarrekening. Dus misschien dat we er daarom makkelijk mee om gaan. Het zou misschien verstandiger zijn om op het moment dat mijn salaris wordt gestort gelijk een bedrag op de spaarrekening te zetten. Maar toch heb ik het idee dat het ook prima gaat als ik dat eind vd maand doe. Ik heb nooit zoiets van: oh er is nog geld over aan het eind vd maand, laat ik dat nu dus maar uitgeven aan onzinnige dingen. En ik haal ook best makkelijk weer even iets van de spaarrekening als dat nodig is.

We hebben geen aparte spaarpotjes of rekeningen. Enkel 2 voor de kinderen en 1 voor goede doelen.
Carola_456 schreef:
23-12-2025 12:56
Leuk, al eens bedacht om wat vriendelijker te zijn?
Ik denk dat je het beste voor jezelf een bepaald bedrag in gedachten kan houden wat je gelijk achter de hand wil hebben. De rest zou ik beleggen. Meesman kan ik aanraden.
Verder zo min mogelijk uitgeven. Ik houd vaak de prijzen van een bepaald artikel wekenlang in de gaten. Ik betaal bijna nooit de nieuwprijs voor iets.
Kijk eens bij kringloop voor spulletjes. Bij de AH heb je kanskoopjes, 2 uur voor sluitingstijd gaan producten op 70%. Vlees enz kan je gelijk de vriezer indoen om later op te eten.
Maak een account aan op cashback sites. Elk jaar switchen van internetabonnement. Via die cashbacksites krijg je dan ook zo’n 50 euro nog eens extra. Zelfde voor zorgverzekering, elektra enz.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven