Kleur groen - verven babykamer

02-09-2025 18:53 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo dames,

Kun jullie met mij meedenken? Binnenkort wil ik aan de slag met de babykamer voor mijn zoontje die in aantocht is.
Ik twijfel nu tussen de kleuren 'Boulder Lichen' van Histor of 'Days of Old' van Histor.
De kamer is ongeveer 2 bij 4 meter. De deur zit aan de 2 m-kant en recht tegenover de deur zit een raam (dus ook aan de korte 2 m-kant).

Ik worstel er nu mee of ik de alle muren helemaal in de betreffende kleur zal verven, of tot de helft verven. Of 1 muur aan de lange zijde.
Days of Old is wat donkerder en maakt de kamer misschien wat klein.
Kunnen jullie meedenken en van tips voorzien om de kamer ruim te houden?
De meubels die in de kamers komen zijn wit.
Ik zou één lange muur doen, en evt op de korte muur waar geen raam zit nog een leuk bijpassend behangetje ofzo.

En verder me vooral niet te druk maken. Ik weet dat dit nu als een heel groot ding voelt, maar die baby boeit het echt helemaal niks, al is de hele kamer zwart. En je ontvangt daar geen bezoek, en tegen de tijd dat je baby er is ben je daar zo druk mee dat het je ook niet meer boeit hoe de kamer eruit ziet 😉.
Ik denk niet dat iemand anders voor jou kan beslissen wat de goede kleur is. Heb je beide kleuren getest op verschillende plekken in de kamer? Lichtinval is bepalend voor hoe een kleur uitvalt.
This is an unacceptable timeline
Ik zou de muur waar het raam in zit in de donkerste kleur groen doen. Verder niet, want dan wordt het best donker.
Wat ook leuk is, is de helft van de muur in de donkere kleur (onder) en de andere helft in de lichte kleur, zoals je zelf ook al voorstelde.
Dat is ook zo, maar ik vind het wel leuk om het kamertje wat op te frissen.
Bij mijn dochtertje de kamer lichtroze geverfd. Alle muren hetzelfde en ik ben er nog altijd blij mee.

Deze babykamer wordt over anderhalf jaar weer een kantoortje (omdat we eerst nog de zolder verbouwen). Ik wil daarom geen behang doen. En dat vind ik ook best wel gedoe. Even verven is zo gepiept. Deze kleuren vind ik ook mooi voor een evt kantoortje.

Het gaat mij er vooral om hoe ik het kamertje ruim laat ogen en wat dan mooi is om te doen.
tyche schreef:
02-09-2025 19:01
Ik denk niet dat iemand anders voor jou kan beslissen wat de goede kleur is. Heb je beide kleuren getest op verschillende plekken in de kamer? Lichtinval is bepalend voor hoe een kleur uitvalt.
Ik heb een heleboel kleurtesters gehaald. Deze twee vind ik allebei mooi, maar dat testen is natuurlijk op een klein stukje. Ik kies bijna altijd voor het veiligste en zou dan boulder lichen kiezen. Maar die andere kleur is wel veel donkerder, maar prachtig.
Bamoja schreef:
02-09-2025 19:03
Ik zou de muur waar het raam in zit in de donkerste kleur groen doen. Verder niet, want dan wordt het best donker.
Wat ook leuk is, is de helft van de muur in de donkere kleur (onder) en de andere helft in de lichte kleur, zoals je zelf ook al voorstelde.
Dit lijkt mij ook leuk. Misschien dat het dan ook nog ruimtelijk blijft
Afbeelding
Ons kind slaapt in een iets kleinere kamer. Daarvan hebben we de helft van de muren geschilderd in een kleur die erg lijkt op Boulder Lychen. Andere muren en meubels zijn wit. Knus en niet te donker, dus bevalt goed.
Wij hebben in de babykamer de onderkant een kleur geverfd en de bovenkant wit (ongeveer 2/5 kleur 3/5 wit schat ik zo in). Ik zou je aanrader als je zoiets wil om groene afplaktape te halen bij de bouwmarkt, die is daar precies voor bedoelt. Bij ons is het resultaat superstrak geworden. We hebben de gordijnen en lamp in een soortgelijke kleur gekocht. Het is een mooi geheel geworden. Dan krijg je dus zoiets:

Afbeelding
Dankjewel voor de tips! De helft schilderen is denk ik wel het handigst. Groene afplaktape dus. Goed om te weten!
Zizo schreef:
02-09-2025 19:53
Dankjewel voor de tips! De helft schilderen is denk ik wel het handigst. Groene afplaktape dus. Goed om te weten!
Nog even gekeken en het heet frogtape:

https://www.karwei.nl/assortiment/frogt ... /p/B539650
Voor een strakke lijn: tape plakken, overheen schilderen met de huidige kleur (wit dus), en daarna pas met de nieuwe kleur.
Ik zou alles inclusief plafond doen in de boulder lichen.
Badeendje92 schreef:
02-09-2025 20:19
Ik zou alles inclusief plafond doen in de boulder lichen.
Je zet me wel aan het denken. Ik wou dat ik het eenvoudig kom proberen. :)
Days of old heeft zo te zien een meer blauwige toon. Dat oogt koeler. In een kamer waar weinig zon komt zou ik dat niet doen.
Ik heb zelf een kleur die lijkt op Boulder lichen en dat vind ik een fijne rustige kleur die niet te koud oogt.
Na zevenhonderd jaren
madamecannibale schreef:
02-09-2025 19:35
Wij hebben in de babykamer de onderkant een kleur geverfd en de bovenkant wit (ongeveer 2/5 kleur 3/5 wit schat ik zo in). Ik zou je aanrader als je zoiets wil om groene afplaktape te halen bij de bouwmarkt, die is daar precies voor bedoelt. Bij ons is het resultaat superstrak geworden. We hebben de gordijnen en lamp in een soortgelijke kleur gekocht. Het is een mooi geheel geworden. Dan krijg je dus zoiets:

Afbeelding
Ja, dit hebben wij ook in de kamer van ons dochtertje! De onderkant van de muur is Vert de Terre (F&B) en de bovenkant Middleton Pink. Echt zo blij mee! Het is een heel klein kamertje (5,5m2) maar nu lijkt het ondanks het groen toch ruimtelijk.
Blauw is net per se altijd koel, ik vind Days of old juist veel warmer en vriendelijker ogen! Maar ben verder geen kleurenexpert. Uiteindelijk is het toch wat je zelf het mooist vindt.
Als je alle muren doet dan zou ik ook het plafond meenemen.
EstelleGallois schreef:
02-09-2025 21:14
Ja, dit hebben wij ook in de kamer van ons dochtertje! De onderkant van de muur is Vert de Terre (F&B) en de bovenkant Middleton Pink. Echt zo blij mee! Het is een heel klein kamertje (5,5m2) maar nu lijkt het ondanks het groen toch ruimtelijk.
Ah ik dacht de bovenkant wit 9010. Blijkbaar kan een hele lichte tint dan ook erg mooi zijn.
Zizo schreef:
02-09-2025 21:06
Ik vind het heel rustgevend en knus in onze slaapkamer. Zie op het plaatje met voorbeelden dat er gezegd word dat de ruimte er kleiner van zou ogen. Maar wij hebben het plafond in de keuken ook meegenomen en al meerdere mensen hebben juist gezegd dat het groter oogt.
Zizo schreef:
02-09-2025 21:06

Er is zo’n app waarmee je je camera op de kamer richt en dan verft ie de muren en of plafond in jouw kleur. Het werkt niet fantastisch maar geeft wel een impressie. Is van flexa geloof ik.
Na zevenhonderd jaren
Ik vind het allebei echt heel mooie kleuren, wij hebben ook ongeveer zo'n kleur in de kamer van ons zoontje, maar één muur. Die muur heeft een oude schouw die ik wit heb geverfd en de plinten ook wit. De hele kamer vond ik wat te veel, maar we hebben wel muurstickers op de andere muren.
Begin gewoon met de muur die je sowieso geschilderd wil hebben en daarna kan je beslissen of je de rest gaat doen.
Ik heb een muur op de babykamer schuin geverfd. Op een van de lange zijdes een schuine lijn getrokken, er onder groen er boven wit. De korte kant met het raam ook groen. Is ook mooi geworden.

Heb je er nog een optie bij ;)
Boulder Lichen vind ik mooier. Hoewel op basis van de naam ik gedacht zou hebben dat ik zeker voor Days of Old had gekozen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven