Stoppen met make-up
maandag 18 augustus 2025 om 17:39
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt

maandag 18 augustus 2025 om 17:44
Zelf geen ervaring mee, maar zou je het anders niet gewoon af kunnen bouwen. Dat je eerst eens de lipgloss en oogschaduw weglaat bijvoorbeeld. Dan is het misschien voor jezelf ook een kleinere (en makkelijkere) stap.
Ik neem aan dat het vanzelf wel went. Net als wanneer je opeens een totaal ander kapsel neemt. In eerste instantie zul je veel opmerkingen krijgen en dat worden er vanzelf minder.
Ik neem aan dat het vanzelf wel went. Net als wanneer je opeens een totaal ander kapsel neemt. In eerste instantie zul je veel opmerkingen krijgen en dat worden er vanzelf minder.
maandag 18 augustus 2025 om 17:45
Je kan ook stap voor stap minderen?
Ik gebruik omdat ik acne heb en littekens alleen een beetje foundation om het wat te camoufleren. Verder al meer dan 10 jaar geen mascara of andere oog make-up gebruikt. Ik heb een lippenbalsem die mijn lippen wat roder maakt die ik soms gebruik. Ik gebruik zo'n twee dagen in de week helemaal niets (thuiswerkdagen) en ik merk niets.
Ik gebruik omdat ik acne heb en littekens alleen een beetje foundation om het wat te camoufleren. Verder al meer dan 10 jaar geen mascara of andere oog make-up gebruikt. Ik heb een lippenbalsem die mijn lippen wat roder maakt die ik soms gebruik. Ik gebruik zo'n twee dagen in de week helemaal niets (thuiswerkdagen) en ik merk niets.
maandag 18 augustus 2025 om 17:49
maandag 18 augustus 2025 om 17:53
maandag 18 augustus 2025 om 17:54
maandag 18 augustus 2025 om 18:01
In de vakantie draag ik meestal geen make-up omdat ik er geen zin in heb en daar hoef ik niet aan te wennen, voelt prima en ik merk ook geen verschil in de manier waarop mensen me benaderen of ‘zien’. Als ik (op vakantie dus) een keer uiteten ga of zo doe ik een beetje concealer op, wat mascara en dat is het. Misschien zou dit in mijn normale leven ook prima werken, of eigenlijk weet ik dat wel zeker, maar ik houd van make-up en merk bij thuiskomst altijd dat ik het echt weer leuk vind om die extra moeite te doen. Als jij er eigenlijk wel klaar mee bent, zou ik je make-up lekker weggooien of alleen een paar spulletjes bewaren voor speciale gelegenheden en klaar ben je, toch?
maandag 18 augustus 2025 om 18:04
Misschien niet extreem ziek, maar wel bleek (huidtype 1) en door mijn lichte wimpers en wenkbrauwen heb ik wat ze noemen een "blotebillengezicht".
maandag 18 augustus 2025 om 18:06
Ja, ik houd ook van make-up en vooral het resultaat!Claire45 schreef: ↑18-08-2025 18:01In de vakantie draag ik meestal geen make-up omdat ik er geen zin in heb en daar hoef ik niet aan te wennen, voelt prima en ik merk ook geen verschil in de manier waarop mensen me benaderen of ‘zien’. Als ik (op vakantie dus) een keer uiteten ga of zo doe ik een beetje concealer op, wat mascara en dat is het. Misschien zou dit in mijn normale leven ook prima werken, of eigenlijk weet ik dat wel zeker, maar ik houd van make-up en merk bij thuiskomst altijd dat ik het echt weer leuk vind om die extra moeite te doen. Als jij er eigenlijk wel klaar mee bent, zou ik je make-up lekker weggooien of alleen een paar spulletjes bewaren voor speciale gelegenheden en klaar ben je, toch?

Ik moet zeggen dat ik, als ik om me heen kijk, de vrouwen die geen make-up dragen ook erg mooi vind. Maar die zien er dan wel een stuk beter uit dan ik of zijn een stuk jonger.
maandag 18 augustus 2025 om 18:11
Ik moet mijn wenkbrauwen wel bijtekenen want de helft is weg en wat er zit wordt grijs. En mascara doe ik altijd. Maar dat is al jaren het enige. Sinds kort een beetje minerale poeder maar echt minimaal. Verder goede huidverzorging.
Dus inderdaad, minderen kan ook. Ik zou niet zonder die wenkbrauwen en mascara willen. Maar verder heb ik niks nodig.
Het is een kwestie van even wennen denk ik.
Dus inderdaad, minderen kan ook. Ik zou niet zonder die wenkbrauwen en mascara willen. Maar verder heb ik niks nodig.
Het is een kwestie van even wennen denk ik.
I wanna live my life with the volume full!
maandag 18 augustus 2025 om 18:12
Dat andere vrouwen er een stuk beter uitzien dan jij of jonger zijn zal echt wel meevallen. Ook zij zullen denken dat ze er zonder make-up bijlopen alsof ze 9 weken niet hebben geslapen.
Dat idee heb ik ook altijd, maar ondertussen valt dat waarschijnlijk heel erg mee.
Ik doe tegenwoordig alleen nog eyeliner en mascara op als ik ga werken of uit eten ga
Dat idee heb ik ook altijd, maar ondertussen valt dat waarschijnlijk heel erg mee.
Ik doe tegenwoordig alleen nog eyeliner en mascara op als ik ga werken of uit eten ga
hecamel wijzigde dit bericht op 18-08-2025 18:12
4.80% gewijzigd
maandag 18 augustus 2025 om 18:12
Dit en ik laat mijn wimpers regelmatig verven. Elke week bruin zonder zon op mijn gezicht en nog nooit heeft iemand gevraagd of ik ziek ben. Mijn haar föhn ik ook alleen nog als ik zin heb. Eigenlijk valt het beter als ik het niet föhn. Scheelt veel tijd en ik merk niet dat er minder aandacht is van mannen. Als ik zin heb doe ik wel meer maar meestal heb ik geen zin
maandag 18 augustus 2025 om 18:13
Gewoon naturel dus. Vind ik een stuk mooier dan menig volgeplamuurd gezicht. En ook niets te maken met ziek eruitzien.EstelleGallois schreef: ↑18-08-2025 18:04Misschien niet extreem ziek, maar wel bleek (huidtype 1) en door mijn lichte wimpers en wenkbrauwen heb ik wat ze noemen een "blotebillengezicht".
maandag 18 augustus 2025 om 18:13
maandag 18 augustus 2025 om 18:17
Maar niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde huidGroenTuintje schreef: ↑18-08-2025 18:13Ik draag al jaren geen make-up. Voelde mij nooit op mijn gemak met make-up op. En ik krijg altijd complimenten over mijn verfrissende uiterlijk. Gewoon goed je huid verzorgen met facewash en goede dag/nachtcrème gebruiken.

maandag 18 augustus 2025 om 18:20
Ik heb nooit echt make up gebruikt en mensen vragen inderdaad wel eens of ik ziek ben omdat ik zo bleek zie. Vorige week kreeg ik nog de opmerking dat ik wat vaker naar buiten zou moeten want ik zie nog zo bleek. Toen ik zei dat ik voldoende buiten kom maar me ook goed insmeer met zonnebrand omdat ik snel verbrand was persoon uitgepraat.
En tegenwoordig is bleek zien meer een trend dan een gebruinde of verbrande huid.
En tegenwoordig is bleek zien meer een trend dan een gebruinde of verbrande huid.
maandag 18 augustus 2025 om 18:25
Raar hè, dat soort opmerkingen?Graze schreef: ↑18-08-2025 18:20Ik heb nooit echt make up gebruikt en mensen vragen inderdaad wel eens of ik ziek ben omdat ik zo bleek zie. Vorige week kreeg ik nog de opmerking dat ik wat vaker naar buiten zou moeten want ik zie nog zo bleek. Toen ik zei dat ik voldoende buiten kom maar me ook goed insmeer met zonnebrand omdat ik snel verbrand was persoon uitgepraat.
Alsof je je eigen huid kiest. Ik verbrand idd ook snel en moet me echt insmeren. Ben dus ook nooit bruin. Zelfbruiner en tanning drops, zelfs de duurdere, worden bij mij oranje

Zo jammer dat dat wordt geassocieerd met ziek zijn.
maandag 18 augustus 2025 om 18:26
Ik ben er ook al jaren mee gestopt.
Met dit weer is het sowieso veel te warm, het smelt van je gezicht af.
Begin anders met alleen mascara bijvoorbeeld.
En laat eventueel een oog lijntje tatoeëren.
Met dit weer is het sowieso veel te warm, het smelt van je gezicht af.
Begin anders met alleen mascara bijvoorbeeld.
En laat eventueel een oog lijntje tatoeëren.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 18 augustus 2025 om 18:26
Ik heb een eyeliner tattoo, maar die valt niet zo heel erg op

Maar idd, het is nu echt te warm voor make-up. Pffff.
maandag 18 augustus 2025 om 18:28
Graze schreef: ↑18-08-2025 18:20Ik heb nooit echt make up gebruikt en mensen vragen inderdaad wel eens of ik ziek ben omdat ik zo bleek zie. Vorige week kreeg ik nog de opmerking dat ik wat vaker naar buiten zou moeten want ik zie nog zo bleek. Toen ik zei dat ik voldoende buiten kom maar me ook goed insmeer met zonnebrand omdat ik snel verbrand was persoon uitgepraat.
Vroeger was je rijk als je bleek zag hahahaha.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in