Als het beeld omhoog gaat, scrol je dan omhoog of omlaag?

22-04-2024 17:11 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is iets waar ik steeds van in de war raak. :-D

Als iemand tegen je zegt dat je naar boven moet scrollen, scrol je dan de tekst omhoog, of scrol je de tekst dan juist omlaag?

Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel :biggrin:

Scrollen: Hoe werkt het?

Totaal aantal stemmen: 46

beeld naar boven = naar beneden scrollen (78%)
beeld naar beneden = naar boven scrollen (22%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het niet, beide opties kloppen toch?
Als het beeld naar boven gaat scrol je naar beneden, ja.
Als het beeld naar beneden gaat scrol je naar boven, ja.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de topictitel dichterbij de bovenkant van je browser komt, dan ben je naar beneden aan het scrollen.
Vind het zelf volstrekt logisch. Je wil dan toch de tekst meer beneden op de pagina lezen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
22-04-2024 17:15
Ik snap het niet, beide opties kloppen toch?
Als het beeld naar boven gaat scrol je naar beneden, ja.
Als het beeld naar beneden gaat scrol je naar boven, ja.
hahahahahahaha zie dat nu pas. Lekker helder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
22-04-2024 17:15
Ik snap het niet, beide opties kloppen toch?
Als het beeld naar boven gaat scrol je naar beneden, ja.
Als het beeld naar beneden gaat scrol je naar boven, ja.


Ja, stom, ik zag het later ook.


Maar sommige mensen noemen het net andersom. Dan vraag ik, wil je eens naar beneden scrollen, en dan gaat het beeld naar beneden.

Dat snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
22-04-2024 17:15
Ik snap het niet, beide opties kloppen toch?
Als het beeld naar boven gaat scrol je naar beneden, ja.
Als het beeld naar beneden gaat scrol je naar boven, ja.
Idd. Doet me denken aan een scène van FRIENDS, "Heads, you lose, tales, I win"!
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar beneden scrollen, betekent voor mij naar tekst die nog niet zichtbaar is onderaan de pagina.

Dus je brengt de tekst omhoog zodat je datgene wat beneden staat kan lezen.

Zoals : wil je even onderaan de pagina de laatste alinea erbij pakken.

Wil je naar boven scrollen, dan wil je tekst bovenaan de pagina lezen en dus breng je de tekst naar beneden zodat het bovenste stuk te lezen valt.

Zo is het voor mij logisch.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Op een Apple computer (of met je vinger op een telefoon) scroll je de content omhoog.
Op een pc scroll je de scrollbar naar beneden.

Ik snap de verwarring, want met beide ga je de content onderaan verder lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
22-04-2024 17:21
Naar beneden scrollen, betekent voor mij naar tekst die nog niet zichtbaar is onderaan de pagina.

Dus je brengt de tekst omhoog zodat je datgene wat beneden staat kan lezen.

Zoals : wil je even onderaan de pagina de laatste alinea erbij pakken.

Wil je naar boven scrollen, dan wil je tekst bovenaan de pagina lezen en dus breng je de tekst naar beneden zodat het bovenste stuk te lezen valt.

Zo is het voor mij logisch.
Misschien ligt het er aan hoe je het noemt?

Ik zeg namelijk niet naar beneden scrollen, maar omlaag scrollen. Je scrolt de tekst dus omhoog, maar je scrol in principe naar beneden.

Als ik een tekst wil lezen die nog niet zichtbaar is, dus die onderaan de tekst staat die ik wil lezen, dan zeg ik 'ik scrol omhoog'.
Alle reacties Link kopieren Quote
essychan schreef:
22-04-2024 17:25
Op een Apple computer (of met je vinger op een telefoon) scroll je de content omhoog.
Op een pc scroll je de scrollbar naar beneden.

Ik snap de verwarring, want met beide ga je de content onderaan verder lezen.
Dat kun je zelf instellen. Maar is een default setting inderdaad. Die heet natural :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
22-04-2024 17:27
Misschien ligt het er aan hoe je het noemt?

Ik zeg namelijk niet naar beneden scrollen, maar omlaag scrollen. Je scrolt de tekst dus omhoog, maar je scrol in principe naar beneden.

Als ik een tekst wil lezen die nog niet zichtbaar is, dus die onderaan de tekst staat die ik wil lezen, dan zeg ik 'ik scrol omhoog'.
Hè? Dus als jij naar een stuk tekst onderaan wil, dan noem je dan omhoog scrollen?

Scrollen is gewoon schuiven, dus je schuift toch naar beneden? In het Engels zal in elk geval niemand naar de bovenkant gaan als je zegt om down te scrollen.

Jij beschrijft de handeling om er te komen, niet wat je ermee bereikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
22-04-2024 17:38
Hè? Dus als jij naar een stuk tekst onderdaan wil, dan noem je dan omhoog scrollen?

Scrollen is gewoon schuiven, dus je schuift toch naar beneden? In het Engels zal in elk geval niemand naar de bovenkant gaan als je zegt om down te scrollen.
Ja, ik scrol de tekst omhoog maar eigenlijk scrol je naar beneden.

Als je de tekst omhoog scrolt, scrol je naar beneden, maar je scrolt ook omhoog. Zo zie ik het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is maar 1 juist antwoord op. Even terug in de tijd, ouderwetse browser met scrollbar aan de zijkant. Als je op pijltje beneden klikt, of de scrollbar naar beneden verplaatst, verschuift het beeld een stukje naar boven.

De verwarring zal komen doordat mensen op de telefoon een tegenovergestelde beweging maken met de duim; je verplaatst hierbij niet de scrollbar, maar het beeld zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
22-04-2024 17:38
Hè? Dus als jij naar een stuk tekst onderaan wil, dan noem je dan omhoog scrollen?

Scrollen is gewoon schuiven, dus je schuift toch naar beneden? In het Engels zal in elk geval niemand naar de bovenkant gaan als je zegt om down te scrollen.

Jij beschrijft de handeling om er te komen, niet wat je ermee bereikt.


Ja en ik merk dat ik daar echt van in de war raak.
Dan vraag ik of iemand omhoog wil scrollen en dan scrolt hij dus voor mij net de verkeerde kant op. Dan denk ik echt ....????
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
22-04-2024 17:41
Ja, ik scrol de tekst omhoog maar eigenlijk scrol je naar beneden.

Als je de tekst omhoog scrolt, scrol je naar beneden, maar je scrolt ook omhoog. Zo zie ik het.
Ja, ik vulde net aan. Jij beschrijft de handeling, maar het gaat om het doel.

Ik snap je gedachtengang, maar in training manuals etc. is het echt het omgekeerde. Het is bijvoorbeeld ook een dropdown menu.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 22-04-2024 17:45
5.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij betekent het dit:

Scroll omlaag: Beweeg de pagina omlaag. Dat kan door omhoog te vegen (handhelds en de pad van de laptop) of de scrollbar omlaag te slepen (computers met muizen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
22-04-2024 17:27
Misschien ligt het er aan hoe je het noemt?

Ik zeg namelijk niet naar beneden scrollen, maar omlaag scrollen. Je scrolt de tekst dus omhoog, maar je scrol in principe naar beneden.

Als ik een tekst wil lezen die nog niet zichtbaar is, dus die onderaan de tekst staat die ik wil lezen, dan zeg ik 'ik scrol omhoog'.
Maar je scrollt niet omhoog want je scrollbar gaat naar beneden. :) Of je veegt omhoog met je vinger en met de omhoog gaande beweging van je vinger scroll je naar beneden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha hier kom ik ook niet uit met mijn kind. Kunnen we het eindeloos over hebben :)
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
22-04-2024 17:57
Haha hier kom ik ook niet uit met mijn kind. Kunnen we het eindeloos over hebben :)
Zeker de touch screen generatie. Wij schoven nog echt letterlijk een balkje naar beneden.

En wat dan als je naar links en rechts op het scherm moet? Ook omgedraaid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
22-04-2024 17:45
Voor mij betekent het dit:

Scroll omlaag: Beweeg de pagina omlaag. Dat kan door omhoog te vegen (handhelds en de pad van de laptop) of de scrollbar omlaag te slepen (computers met muizen).

Dan beweeg je juist de pagina omhoog, om te zien wat er onderaan de pagina staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omlaag scrollen is voor mij naar het einde van de pagina gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
22-04-2024 18:05
Zeker de touch screen generatie. Wij schoven nog echt letterlijk een balkje naar beneden.

En wat dan als je naar links en rechts op het scherm moet? Ook omgedraaid?
Ja, dat balkje naar beneden, dat is inderdaad waarom ik het ook omlaag of naar beneden noem. Want je wil naar het einde van de pagina, onderaan. En dat doe je door naar beneden te gaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
22-04-2024 17:57
Haha hier kom ik ook niet uit met mijn kind. Kunnen we het eindeloos over hebben :)


He gelukkig ben ik niet de enige :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Beide opties van je poll kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beeld naar beneden is naar boven scrollen. Ik snap niet waarom de poll precies het tegenovergestelde zegt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven