Vreemd gedrag huisarts of...?

20-08-2025 13:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nieuw hier omdat ik op zoek was naar een forum waarop veel dames zitten om mijn dilemma te kunnen bespreken. Ik ben een vrouw van 29 en pas geleden verhuisd. Ik moest dus ook naar een nieuwe huisarts. Inmiddels ben ik er 2x geweest, een keer op kennismaking en een keer vanwege aanhoudende hoofdpijnen.
De huisarts was een aardige man van rond de 50 en op het eerste oog geen engerd, maar toen hij me na het kennismakingsgesprek uit wilde laten en we staand her gesprek afsloten zag ik dat zijn blik een paar keer over mijn lichaam dwaalde, vooral mijn benen. Niet op een heel creepy manier maar toch duidelijk. Tijdens het consult voor de hoofdpijnen merkte ik dat hij heel ver over het bureau naar me toe leunde terwijl dit niet echt nodig was. In combinatie met de blikken die weer afdwaalden vind ik dat toch niet helemaal prettig.
Stel ik me aan of is dit ongepast? Ik weet het even niet. Er zit in de praktijk ook een vrouwelijke huisarts dus ik zou daar eventueel volgende keer naar kunnen vragen...
als jij je daar niet prettig bij voelt volgende keer de vrouwelijke huisarts nemen
Hoe je huisarts het wel of niet bedoelt kunnen wij onmogelijk weten. Wat er wél toe doet is dat JIJ je er niet prettig bij voelt. Dat telt. Het maakt daarbij niet uit of het terecht of onterecht is, je voelt je er niet fijn bij.

Dus volgende keer gewoon naar de vrouwelijke huisarts vragen. Je hoeft niet eens een reden op te geven. Hele massa's vrouwen vinden een vrouwelijke (huis)arts fijner, dus daar hoef je je absoluut niet voor te schamen :)
Ik heb zelf een vrouwelijke huisarts en na jaren een (overigens prima) mannelijke huisarts te hebben gehad vind ik dit een verademing.
Is dat in NL gewoon om bij een nieuwe huisarts op kennismakingsgesprek te gaan? Nog nooit gedaan/gehoord... Ze hebben het allemaal toch heel erg druk? Overal zelfs een patiëntenstop hier, ik ga daarom nog naar de HA in mijn vorige woonplaats.

Lijkt me heel logisch om niet bij een HA te blijven gaan waar je een topic zoals deze moet voor opstarten? Denk ik...
Lekker naar de vrouwelijke gaan .
Je kunt gewoon naar de vrouwelijke vragen volgende keer.
Bij het woord dames gaat er altijd een wenkbrauw omhoog bij mij.
EstelleGallois schreef:
27-08-2025 14:20
Hoe je huisarts het wel of niet bedoelt kunnen wij onmogelijk weten.
.
Dit. Dit is gedrag dat zo erg grijs gebied is als je het navertelt dat het onmogelijk is er iets over te zeggen. Alleen als wij er zelf bij zouden zijn zouden we iets kunnen zeggen.

Dat jij je er niet prettig bij voelt is wél duidelijk en je kunt meerdere dingen doen:
- het aangeven bij de huisarts.
- naar een andere huisarts gaan.
- je er niets van aantrekken en de volgende keer opnieuw observeren en dan opnieuw evalueren en dit lijstje dan weer afgaan (het kan net zo goed niets zijn als wel iets en ook al is het iets hoeft het niet naar te zijn)
Nee het is niet ongepast om iemand te bekijken of om naar voren te leunen. Blijkbaar denk jij dat hij jouw bekeek en dat het ongepast was. NIemand hier kan oordelen of jouw interpretatie waar is. Je kan een andere huisarts nemen maar dat is minder eenvoudig dan je denkt, plus dat er maar weinig huisartsen zijn die nog nieuwe patienten aannemen.
En in een praktijk kunnen meerdere huisartsen werken, maar veelal hebben ze hun eigen patientenbestand. Of je om de vrouwelijke huisarts kan vragen is maar zeer de vraag.
Attraverso schreef:
27-08-2025 15:55
Is dat in NL gewoon om bij een nieuwe huisarts op kennismakingsgesprek te gaan? Nog nooit gedaan/gehoord... Ze hebben het allemaal toch heel erg druk? Overal zelfs een patiëntenstop hier, ik ga daarom nog naar de HA in mijn vorige woonplaats.

Nee hoor, heb ik nooit gedaan.
Patiëntenstops hebben we in NL ook, maar wel lokaal. Ook gebieden/wijken waar plek genoeg is

Ik kan trouwens wel heel eenvoudig aangeven, online, welke arts ik wil spreken.
Bontebok schreef:
27-08-2025 18:06
En in een praktijk kunnen meerdere huisartsen werken, maar veelal hebben ze hun eigen patientenbestand. Of je om de vrouwelijke huisarts kan vragen is maar zeer de vraag.
Ligt totaal aan de praktijk. Je hebt praktijken die werken als een HOED (huisartsen onder één dak), daar zit je echt bij één huisarts, omdat grotendeels ook qua financiering etc gescheiden is.
Bij gewone groepspraktijken wordt er vaak wel een beetje naar gestreefd om uit praktische overwegingen niet elke keer bij een ander terecht te komen maar kan je op verzoek meestal wel gewoon een afspraak bij de andere huisarts maken.

En idd, gewoon proberen TO. Het kan best zijn dat die huisarts heel praktische gedachten had bij de dwalende ogen (zeker als huisarts, haha). Maar als jij je er niet zo goed bij voelt, niks mis mee de ander te vragen.
charlie591 wijzigde dit bericht op 28-08-2025 06:15
13.92% gewijzigd
Yakuzakiko schreef:
27-08-2025 16:03
Zeg dat.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
28-08-2025 06:14
Zeg dat.
Nou nou.
Toch zie je hier regelmatig ook wel vrouwen het forum aanspreken met "dames", als ik mij niet vergis. Voor mij klinkt "dames" hetzelfde "de vrouwtjes", maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.
Yakuzakiko schreef:
27-08-2025 16:03
Bij mij ook.
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 06:02
Nee hoor, heb ik nooit gedaan.
Patiëntenstops hebben we in NL ook, maar wel lokaal. Ook gebieden/wijken waar plek genoeg is

Ik kan trouwens wel heel eenvoudig aangeven, online, welke arts ik wil spreken.
Niet iedere huisarts heeft een gedeelde praktijk.
Er zijn ook nog steeds huisartsen die bijvoorbeels wel in een pand zitten met anderen huisartsen en dingen zoals de fysio en apotheek maar echt geen patiënten delen, ieder heeft eigen patiënten.
Dan valt er ook online niet te kiezen.
MissNuada schreef:
28-08-2025 10:19
Niet iedere huisarts heeft een gedeelde praktijk.
Er zijn ook nog steeds huisartsen die bijvoorbeels wel in een pand zitten met anderen huisartsen en dingen zoals de fysio en apotheek maar echt geen patiënten delen, ieder heeft eigen patiënten.
Dan valt er ook online niet te kiezen.
klopt, ik geef slechts mijn situatie weer
PrisjeLo schreef:
20-08-2025 13:10
Er zit in de praktijk ook een vrouwelijke huisarts dus ik zou daar eventueel volgende keer naar kunnen vragen...
Oplossing!
Wat eten we vanavond?
Attraverso schreef:
27-08-2025 15:55

Lijkt me heel logisch om niet bij een HA te blijven gaan waar je een topic zoals deze moet voor opstarten? Denk ik...
Ik heb het in NL nog nooit gehad. Maar ook als ze het niet druk hebben, waarom zou je het doen? Zeker nu je tegenwoordig online afspraken maakt met een korte beschrijving van waarom je komt. Dan is 2 minuten vooraf het dossier openen bij de meeste patienten meer dan genoeg.
Als het voor jou niet prettig voelt is het niet prettig, en ik zou het ook niet prettig vinden.. Niet meer naar hem maar naar de vrouwelijke arts dus.
Ook zou je naar de mannelijke arts kunnen mailen dat je zijn gedrag niet prettig vindt, om hem aan het denken te zetten.
Direct een andere praktijk zoeken. De goede praktijken hebben in deze tijd geen plek meer. En zeker geen kennismakingsgesprek. Zeer ongebruikelijk. Grote kans dat hij plek heeft omdat hij niet zo geweldig is. Goede artsen zitten echt wel vol hoor. Je hebt hier duidelijk een slechte vakbroeder getroffen en weet Direct waarom...
Bij mijn vorige huisartsen ben ik wel op kennismaking geweest. Maar dat is dan ook al ruim 6 jaar geleden, misschien langer. Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe huisarts (de vorige is ermee gestopt) en volgens mij doen die niet aan kennismakingsgesprekken. Gewoon geen tijd voor. Ik heb wel laatst een telefonisch consult gehad. Ik heb die man nog nooit gezien, maar goed, mijn vragen werden beantwoord en het recept verlengd.

TO, als het mogelijk is bij jouw praktijk zou ik vragen of je volgende afspraak bij die andere (vrouwelijke) huisarts kan. Als dat niet mogelijk is dan verder zoeken.
Maar de meeste huisartsen hebben een patientenstop.
Je stelt je niet aan.

Als hij je een onprettig gevoel geeft, kan hij niet jouw huisarts zijn.

Wat als je een uitstrijkje moet? Aambeien hebt?

Probeer of je bij de vrouwelijke arts kan, maar als er maar 2 zijn, wil je misschien naar een andere praktijk.

Ik ben ooit ook gebleven, omdat ik vond dat ik moest vertrouwen op zijn integriteit, maar ik keek op tegen elk bezoek. Uiteindelijk toch naar een andere praktijk gegaan en dat was echt een verademing.

Ik had in de nieuwe praktijk weer een mannelijke arts, maar zo professioneel en correct. Bij hem heb ik nooit enige twijfel.
evelien2010 schreef:
28-08-2025 15:22
Direct een andere praktijk zoeken. De goede praktijken hebben in deze tijd geen plek meer. En zeker geen kennismakingsgesprek. Zeer ongebruikelijk. Grote kans dat hij plek heeft omdat hij niet zo geweldig is. Goede artsen zitten echt wel vol hoor. Je hebt hier duidelijk een slechte vakbroeder getroffen en weet Direct waarom...
Haha wat een flauwekul.

Ik heb in zo'n 6 verschillende huisartsenpraktijken gewerkt. Dus kan wel een beetje beoordelen wat gebruikelijk is.

Kennismakingsgesprekken komen vaak voor. Zeker als het om patiënten gaat met een uitgebreide voorgeschiedenis.

Dat goede praktijken geen plek meer zouden hebben en degene die open zijn waardeloos is ook echt flauwekul.

Dat heeft vooral te maken met de plek waar de praktijk zit, en hoe groot een praktijk is.
Veel artsen is meer ruimte. Grote steden hebben meer patiënten wisseling omdat mensen daar meer geneigd zijn tot verhuizen, studenten bijvoorbeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven