kittens; hoe zindelijk te krijgen, ben een beetje wanhopig

19-08-2025 09:07 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak even een topic aan omdat ik anders het algemene kattentopic kaap..

Sinnds zaterdag hebben wij 2 kittens in huis. Ze zijn samen gevonden ( gedumpt dus) en t asiel schat ze op n week of 10. T asiel vermoedt dat ze uit hetzelfde nestje komen maar t mannetje is wel beduidend kleiner dan t vrouwtje, heeft meer slaap nodig en is motorisch nog niet zo sterk als t vrouwtje. Hij is wel veel stoerder en gericht op mensen. Vrouwtje is nog banger. Ik gok dat ze mogelijk wel uit hetzelfde huis komen maar dat t mannetje een week of 8 is, vrouwtje iets van 10.
In een paar dagen is t vrouwtje minder bang en meer aanhankelijk geworden, ze wennen goed aan ons en aan de hond die hier rondloopt dus dat gaat goed.
Ze verblijven nu overdag en snachts in de woonkamer. T punt is alleen dat t mannetje weigert de kattenbak te gebruiken en vrolijk z'n behoeftes op de bank doet. We hebben houtkorrels in dr kattenbak maar daar is ie geen fan van. Ook niet van grid. Ik heb gisteren wat kleinere en zachtere houtsnippers gehaald maar dat werkt ook niet.
En eigenlijk zou hij snachts in n kamer moeten zonder bed of bank maar die hebben we hier niet. We hebben onze open keuken proberen af te sluiten met een houten plaat maar daar kon die overheen. Heb nog gedacht ze snachts in de hondenbench te laten met n kattenbak erin maar ik begreep dat ze niet dichtbij de slaapplek op een kattenbak willen en ik vind t ook wel zielig.. dan kunnen ze verder ook niet rondlopen of spelen snachts.
Zusje is nu ook begonnen met op de bank plassen, ws omdat dr broertje daar z'n geur heeft achter gelaten. Gisteren ook ergens op een kussen in de kamer geplast. Poepen doet t vrouwtje wel op de bak. Het mannetje doet niks op de bak.
Nu ze allebei op de bank gaan plassen ben ik aan t overwegen ze snachts in een bench te zetten maar vind t ook weer sneu merk ik...inmiddels wel afgelopen nacht gedaan (ging goed, ze hebben rustig gelegen en geslapen in t mandje, water erbij en achterin de bench de kattenbak) waarop de kleinste toen ze eruit werd gelaten naar hun speeltunneltje is gerend en daar geplast en gepoept heeft. Ik word er eerlijk gezegd een beetje moedeloos van. Iets aan z'n blaas kan t naar mijn idee niet zijn. Hij houdt z'n plas prima op maar wilt gewoon niet op de kattenbak.
Ik ga straks even fijn kattengrid halen met valeriaan erin. Misschien helpt dat.
Heeft iemand tips? Geruststellende woorden enz?
Toch maar die bench dus. Of een paar dagen badkamer.

En dan ook overdag. 24/7 tot ze alles in de bak doen.

Zielig wordt het pas als ze onzindelijk blijven en je ze uit wanhoop weer naar het asiel brengt.

Nu even doorpakken, hebben zij en jij de rest van hun leven profijt van.
Is er geen volwassen kat in de buurt? Dat zou mijn eerste idee zijn in elk geval. Dat is hoe ze het normaal gesproken ook leren: afkijken van hun moeder. En dit dan normaal ook een stuk jonger dan 10 weken, maar ja, dat is kennelijk niet goed gegaan dus jij zit er nu mee. Maar het lijkt me sowieso wel goed eigenlijk voor kittens waar het in de eerste weken niet helemaal lekker mee is gelopen, dat ze een volwassen voorbeeld hebben.
Oh echt verschrikkelijk en herkenbaar. Onze twee katten waren ook gedumpt als kittens en plasten ook vooral waar het het meest comfortabel was, bank of bed. Geur moet er uit (meubelreiniger huren, biotex!) verder hebben wij de “plasplekken” ‘s nachts oncomfortabel gemaakt met karton en aluminiumfolie. En langzaam, langzaam, langzaam is het beter gegaan. Een heel grote stap is nog wel geweest dat we er achter kwamen dat katten een open bak wilden en geen dichte, dat maakte heel veel verschil. Dierenarts kan misschien ook nog adviseren, bij onze huidige is er een gedragsdeskundige.
Wombat schreef:
19-08-2025 09:11
Is er geen volwassen kat in de buurt? Dat zou mijn eerste idee zijn in elk geval. Dat is hoe ze het normaal gesproken ook leren: afkijken van hun moeder. En dit dan normaal ook een stuk jonger dan 10 weken, maar ja, dat is kennelijk niet goed gegaan dus jij zit er nu mee. Maar het lijkt me sowieso wel goed eigenlijk voor kittens waar het in de eerste weken niet helemaal lekker mee is gelopen, dat ze een volwassen voorbeeld hebben.
Nee geen volwassen kat, de kleinste zou t bij de grootste wel moeten zien natuurlijk maar daar let ze nog niet echt op
Charlie591 schreef:
19-08-2025 09:11
Oh echt verschrikkelijk en herkenbaar. Onze twee katten waren ook gedumpt als kittens en plasten ook vooral waar het het meest comfortabel was, bank of bed. Geur moet er uit (meubelreiniger huren, biotex!) verder hebben wij de “plasplekken” ‘s nachts oncomfortabel gemaakt met karton en aluminiumfolie. En langzaam, langzaam, langzaam is het beter gegaan. Een heel grote stap is nog wel geweest dat we er achter kwamen dat katten een open bak wilden en geen dichte, dat maakte heel veel verschil. Dierenarts kan misschien ook nog adviseren, bij onze huidige is er een gedragsdeskundige.
Kattenbakken hebben we inderdaad open. Ik laat nu de bench maar open staan met de bak erin. Hebben ze een soort huisje (toch een beeyej beschut) en hopelijk gaan ze t snappen
BeeDifferent schreef:
19-08-2025 09:10
Toch maar die bench dus. Of een paar dagen badkamer.

En dan ook overdag. 24/7 tot ze alles in de bak doen.

Zielig wordt het pas als ze onzindelijk blijven en je ze uit wanhoop weer naar het asiel brengt.

Nu even doorpakken, hebben zij en jij de rest van hun leven profijt van.
In de badkamer kan ik ze ook niet op de bak zetten, dan ben ik er niet bij. De vraag is of hij t daar dan leert
yeps1 schreef:
19-08-2025 09:14
Kattenbakken hebben we inderdaad open. Ik laat nu de bench maar open staan met de bak erin. Hebben ze een soort huisje (toch een beeyej beschut) en hopelijk gaan ze t snappen
Ja dat is idd fijn als je die hebt. Fijner dan karton en aluminiumfolie 😛 Bench hadden wij duidelijk niet 🤣
yeps1 schreef:
19-08-2025 09:15
In de badkamer kan ik ze ook niet op de bak zetten, dan ben ik er niet bij. De vraag is of hij t daar dan leert

Dan dus bench.

Kattenbak erin aan de ene kant. Mandje en eten en drinken aan de andere kant.

De enige manier om het bankpiesen te doorbreken.
yeps1 schreef:
19-08-2025 09:14

Je verwacht daarmee te veel ben ik bang.
Ze hebben hier meer duidelijkheid in nodig.
Bench open gaat niet helpen ben ik bang.
Oh lastig zeg! Wij hebben toevallig nu ook net een kitten van 10 weken, maar die gaat goed op de bak. Wel hebben we meerdere bakjes staan, gewoon van die opbergbakken van plastic met een laagje grit erin. Dus misschien een stuk afzetten waar ze in kunnen (bench vind ik wel erg klein en een paar van die bakjes neerzetten. Vaak zet ik ze er regelmatig in en maak dan ook net hun pootjes graafbewegingen. Wij hebben nog meerdere katten en heb ook een poepje uit de grote kattenbak in de kleine bakjes gedaan.
En dit op de piesplekken op je bank enzo

https://www.bol.com/nl/nl/p/uf2000-4pet ... oductTitle

Werkt echt fantastisch.
Zet je ze regelmatig op de bak en maak je dan ook met hun pootjes graaf bewegingen?
Gewoon _melon met login problemen
Meerdere kleine open bakken neerzetten door de hele ruimte, dat zou ik doen. Met verschillende soorten vulling.

De bank zou ik zoveel mogelijk afdekken met plastic ed tot het gelukt is.
Kattenpis kan je goed wegkrijgen met azijn en baking soda. Ervaring ermee helaas.
Voor iedereen een groene tuin
Nu al moedeloos, na 3 dagen? Voor (jonge) dieren heb je echt wel wat meer geduld nodig..
BeeDifferent schreef:
19-08-2025 09:21
Je verwacht daarmee te veel ben ik bang.
Ze hebben hier meer duidelijkheid in nodig.
Bench open gaat niet helpen ben ik bang.
Ik snap wel dat t meer behelst. Ik zet de kleinste er constant op en maak graafbewegingen met pootjes etc
Hoe ging dat bij het asiel?
Was kitten daar wel zindelijk?
Welk grit en welke kattenbak werd daar gebruikt?

En waarom laat een asiel zulke jonge kittens gaan (op 8 à 10 weken) als er geen volwassen kat bij jullie in huis is waar ze een voorbeeld aan hebben?

Als er ooit nog kittens in huis komen ... Wachten met meenemen tot ze minstens 12 weken zijn.
Net een asiel of opvang zou beter moeten weten, al helemaal als de kittens dus de enige dieren in huis zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Heb je die kat uit Roemenië niet meer?
Zijn die kittens ook een gevalletje 'Oh zielig, ik wil helpen'?
In dat geval heb je die kittens er geen plezier mee gedaan. Die hadden in een gastgezin met een moederpoes moeten zitten.
Bijzonder dat het asiel ze naar jou heeft laten gaan in omstandigheden die niet in het belang van de kittens zijn.
Wissewis schreef:
19-08-2025 10:12
Hoe ging dat bij het asiel?
Was kitten daar wel zindelijk?
Welk grit en welke kattenbak werd daar gebruikt?

En waarom laat een asiel zulke jonge kittens gaan (op 8 à 10 weken) als er geen volwassen kat bij jullie in huis is waar ze een voorbeeld aan hebben?

Als er ooit nog kittens in huis komen ... Wachten met meenemen tot ze minstens 12 weken zijn.
Net een asiel of opvang zou beter moeten weten, al helemaal als de kittens dus de enige dieren in huis zijn.
Wat ik weet is dat de kittens er niet superlang hebben gezeten. Asiel zat bomvol. Ik heb even in t boekje gekeken en dierenarts en asiel hebben de geboortedatum op 1 juni geschat.. Dat zou 12 weken zijn. De grootste zou dat kunnen zijn hoor, maar de kleinste vraag ik me af maar weet ik dus niet zeker.

In het asiel werden houtkorrels gebruikt maar de kleinste wilde daar dus niet op
Het asiel had deze kittens nooit al weg moeten doen als je het mij vraagt.
Gewoon _melon met login problemen
toulouse_74 schreef:
19-08-2025 10:20
Heb je die kat uit Roemenië niet meer?
Zijn die kittens ook een gevalletje 'Oh zielig, ik wil helpen'?
In dat geval heb je die kittens er geen plezier mee gedaan. Die hadden in een gastgezin met een moederpoes moeten zitten.
Bijzonder dat het asiel ze naar jou heeft laten gaan in omstandigheden die niet in het belang van de kittens zijn.
Oef, je klinkt wel wat veroordelend. Nee de kattens zijn geen gevalletje van 'oh zielig , ik wil helpen' we zijn naar t asiel gegaan omdat we graag 2 kittens een huis wilden bieden en daar ook de ruimte en tijd voor hebben. Dit waren plaatsbare kittens waarvan het asiel zei dat ze rond de 12 weken zijn. Asiel staat bekend als een goed en betrouwbaar asiel. Geen reden om te twijfelen. De kittens waren pas een paar dagen daar binnen, afkomst onduidelijk.
Kat uit Roemenië had toenemende gedragsproblemen , mn gericht op ons jongste kind (10 jaar), hier met dierenarts, gedragskundige, oude gastgezin uitgebreid naar gekeken. Dit was een lang traject. Er is geconcludeerd dat er sprake was van feline hyperesthesie syndroom. uitgebreid besproken dat deze katten behoefte hebben aan rust, regelmaat, weinig wisselingen in personen thuis. Volgens gedragskundige was ons huis uiteindelijk daar te onrustig voor met kinderen die komen spelen, een hond die haar veel opzocht. Met veel verdriet besloten met z'n alleen dat ze terug zou gaan naar haar oude gastgezin waar ze t met medicatie en veel rust redelijk goed doet.

Ik snap dat ik niet ongeduldig moet zijn qua zindelijkheid ed. Maar ik pas ervoor om (zoals bij deze reactie) weggezet te worden als iemand die zomaar wat doet en zonder na te denken 2 kittens in huis neemt.
yeps1 schreef:
19-08-2025 10:35
Wat ik weet is dat de kittens er niet superlang hebben gezeten. Asiel zat bomvol. Ik heb even in t boekje gekeken en dierenarts en asiel hebben de geboortedatum op 1 juni geschat.. Dat zou 12 weken zijn. De grootste zou dat kunnen zijn hoor, maar de kleinste vraag ik me af maar weet ik dus niet zeker.

In het asiel werden houtkorrels gebruikt maar de kleinste wilde daar dus niet op
't kan zijn hoor dat de kleinste 12 weken is. Ze loopt prima, kan goed hoog op dingen springen, is niet bang, is ontdekkend, bijt van zich af naar de grotere, is niet bang voor ons of de hond. T kan zijn dat t qua groei een wat ronder klein bolletje is.
yeps1 schreef:
19-08-2025 10:07
Ik snap wel dat t meer behelst. Ik zet de kleinste er constant op en maak graafbewegingen met pootjes etc

Maar dat is niet genoeg vrees ik.

Hoe langer je doormoddert, hoe moeilijker het wordt.

Nu even een dag of 2 benchtraining en je lost het op.
_melon2 schreef:
19-08-2025 10:38
Het asiel had deze kittens nooit al weg moeten doen als je het mij vraagt.
Natuurlijk wel, dat is de bedoeling van een asiel, zo snel mogelijk een gouden mandje. Deze kittens hadden geen moeder meer dus zijn altijd beter af in een gezin.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven