Meer mensen die dagboek bij houden?
dinsdag 19 augustus 2025 om 22:48
Vroeg me af meer mensen in een dagboek schrijven? Of journallen zoals het met een hip woord heet.
Ik wel. Al vanaf kinds af aan op en af. Jaren veel gedaan en toen weer aantal jaar niet. Vorig jaar tijdens m'n overspannenheid weer begonnen. En merkte weer meteen hoe goed het me helpt. Gedachten op een rijtje zetten. Gevoelens uiten. Goede voornemens opschrijven. Het geeft structuur aan m'n denken en rust in m'n hoofd.
Waa benieuwd of meer mensen hier aan doen ?
Ik wel. Al vanaf kinds af aan op en af. Jaren veel gedaan en toen weer aantal jaar niet. Vorig jaar tijdens m'n overspannenheid weer begonnen. En merkte weer meteen hoe goed het me helpt. Gedachten op een rijtje zetten. Gevoelens uiten. Goede voornemens opschrijven. Het geeft structuur aan m'n denken en rust in m'n hoofd.
Waa benieuwd of meer mensen hier aan doen ?
dinsdag 19 augustus 2025 om 23:01
dinsdag 19 augustus 2025 om 23:01
Nee, wel gedaan toen ik overspannen was.
Ik vind mezelf zo’n belabberde schrijver dat ik me vaak erger aan mijn eigen schrijfsels. Ook speelde -onterechte- schaamte een rol. Soms lukt het me om die gedachte los te laten.
Eens in de zoveel tijd heb ik weleens periodes dat ik kort opschrijf waar ik dankbaar voor ben of wat iets meer aandacht verdient.
Ik vind mezelf zo’n belabberde schrijver dat ik me vaak erger aan mijn eigen schrijfsels. Ook speelde -onterechte- schaamte een rol. Soms lukt het me om die gedachte los te laten.
Eens in de zoveel tijd heb ik weleens periodes dat ik kort opschrijf waar ik dankbaar voor ben of wat iets meer aandacht verdient.
dinsdag 19 augustus 2025 om 23:13
Vroeger wel en dan schreef ik ook nog mijn dromen op in dat dagboek.
Ik ben aan het opruimen en dan kom ik ze weer tegen.
Lang geleden een topic hier en dat was leerzaam, want dan schreef ik iets en voelde dat klopt niet.
En af en toe als ik iets van me wil afschrijven, stuur ik een mailtje aan mezelf.
De rest schrijf ik op de kalender in de hoop dat ik later de rest van het verhaal nog kan herinneren ; )
Ik ben aan het opruimen en dan kom ik ze weer tegen.
Lang geleden een topic hier en dat was leerzaam, want dan schreef ik iets en voelde dat klopt niet.
En af en toe als ik iets van me wil afschrijven, stuur ik een mailtje aan mezelf.
De rest schrijf ik op de kalender in de hoop dat ik later de rest van het verhaal nog kan herinneren ; )
.
dinsdag 19 augustus 2025 om 23:17
Wat jammer, ik schrijf ook slecht, maar ik ben dan toch de enige die het leest.Zoefff schreef: ↑19-08-2025 23:01Nee, wel gedaan toen ik overspannen was.
Heeft die schaamte te maken met je manier van schrijven of met je gedachtes, dat zou jammer zijn .
.
dinsdag 19 augustus 2025 om 23:31
Beiden. Het is veranderd in de loop der jaren omdat ik mezelf maar eens heb geaccepteerd

In het begin gooide ik wat ik schreef weg maar heb nu best nog wat boekjes met schrijfsels.
woensdag 20 augustus 2025 om 07:59
woensdag 20 augustus 2025 om 08:12
woensdag 20 augustus 2025 om 08:20
Ja ik. Niet elke dag maar een keer in de 2 weken, dan schrijf ik wat er de laatste paar weken allemaal is gebeurd, hoe ik me daarbij voelde, etc. Het helpt echt enorm om rust in mijn hoofd te krijgen of te houden, beslissingen te nemen of bv patronen te zien. Als ik van situaties in mijn hoofd 'af' ben, dan gooi ik op zeker moment de schrijfsels weg.
Vind het heerlijk om dingen weg te schrijven, en helpt echt om niet te gaan piekeren.
Vind het heerlijk om dingen weg te schrijven, en helpt echt om niet te gaan piekeren.
woensdag 20 augustus 2025 om 09:52
Als ik op vakantie ben, dan houd ik een dagboek bij. En soms als er sprake is van bijzondere situaties. Ik lees ze eigenlijk niet terug.
Ik schrijf veel brieven en dat helpt voor mij ook prima om dingen van mij af te schrijven.
Ik schrijf veel brieven en dat helpt voor mij ook prima om dingen van mij af te schrijven.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 20 augustus 2025 om 10:28
geen dagboek, maar ik schrijf wel dingen van me af.
Dat helpt me om mijn gedachten te vormen. Vaak loop ik dan al een tijdje veel te denken over iets. Schrijven helpt mij
Liefst gewoon pen & papier. Soms tik ik het uit en sla ik het op.
Een goeie vriendin van mij houdt al jaaaaren een dagboek bij, heel handig. Als een soort extern geheugen. "wanneer waren we ook weer in Gent? en hoe heette dat ene restaurantje?"
Dat helpt me om mijn gedachten te vormen. Vaak loop ik dan al een tijdje veel te denken over iets. Schrijven helpt mij
Liefst gewoon pen & papier. Soms tik ik het uit en sla ik het op.
Een goeie vriendin van mij houdt al jaaaaren een dagboek bij, heel handig. Als een soort extern geheugen. "wanneer waren we ook weer in Gent? en hoe heette dat ene restaurantje?"
woensdag 20 augustus 2025 om 11:51
Ik schrijf sinds ik 8 ben in dagboeken. Maar vooral met periodes . Dan weer wat meer en dan weer een hele tijd niet. Dus ook zeker niet dagelijks.
Ik heb dus nu van zo'n 25 jaar zo'n 12 dagboeken en als ik het teruglees vind ik het mooi om te zien hoe mijn gedachten, zorgen en gevoelens veranderen van kinderlijk naar volwassen. Al moet ik zeggen dat ik sinds mijn puberteit vooral schrijf wanneer het even wat minder met me gaat. Dus het lijkt ook wel alsof ik een heel zwaar leven heb en erg veel klaag. Maar als het goed gaat dan voel ik de behoefte niet om van me af te schrijven.
Ik heb dus nu van zo'n 25 jaar zo'n 12 dagboeken en als ik het teruglees vind ik het mooi om te zien hoe mijn gedachten, zorgen en gevoelens veranderen van kinderlijk naar volwassen. Al moet ik zeggen dat ik sinds mijn puberteit vooral schrijf wanneer het even wat minder met me gaat. Dus het lijkt ook wel alsof ik een heel zwaar leven heb en erg veel klaag. Maar als het goed gaat dan voel ik de behoefte niet om van me af te schrijven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in