Gezondheid alle pijlers

Hechtingen en douchen

19-05-2024 19:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds vrijdag heb ik drie hechtingen in mijn voet. Beetje beduusd verliet ik de hap vrijdagavond. Weet nog wel wanneer de hechtingen eruit mogen maar heb dus geen idee meer wanneer ik mag douchen en de wond dus nat mag worden. Ik heb inmiddels natuurlijk wel gedoucht met een zak om mijn been en dat gaat prima. Nou vroeg ik me af of ik niet onnodig moeilijk blijf doen met die zak.

Wanneer kun je zo'n wond wel weer nat laten worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij mag dit na 10 dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catwoman12 schreef:
19-05-2024 19:07
Volgens mij mag dit na 10 dagen.

Oh nog acht te gaan dan.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Dinsdag even opbellen naar de huisartsassistente, meestal mag het na drie dagen nat worden maar voor de zekerheid kun je het nog even drooghouden, en beterschap.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
19-05-2024 19:09
Dinsdag even opbellen naar de huisartsassistente, meestal mag het na drie dagen nat worden maar voor de zekerheid kun je het nog even drooghouden, en beterschap.

Bellen wilde ik dinsdag sowieso doen voor het maken van de afspraak voor het verwijderen van de hechtingen.

Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb laatst hechtingen gehad in mijn rug, ik moest ze na een week laten weghalen.
In die week mocht het ook niet nat worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de hechtingen in mijn hand mocht ik niet weken in water maar wel douchen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is per soort hechting verschillend, op mijn rug na een week, op mijn voorhoofd na drie dagen en op mijn oor tien dagen ( ik ben een beetje een lappendeken)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
19-05-2024 19:26
Het is per soort hechting verschillend, op mijn rug na een week, op mijn voorhoofd na drie dagen en op mijn oor tien dagen ( ik ben een beetje een lappendeken)

Ik heb ook wel eerder hechtingen gehad. Oplosbare onder gips, na de bevalling, in mijn mond, in mijn hand maar ik weet het niet meer. Er is dus geen standaard aantal dagen voor, dat is nu wel duidelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan zo gaan douchen zonder zak.
Het belangrijkste is dat je huid niet week wordt, blijf er niet te lang onder staan.

https://www.venvn.nl/media/wj0obj0e/hr- ... g-wond.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.thuisarts.nl/wonden/mijn-wond-is-gehecht
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
19-05-2024 19:32
Je kan zo gaan douchen zonder zak.
Het belangrijkste is dat je huid niet week wordt, blijf er niet te lang onder staan.

https://www.venvn.nl/media/wj0obj0e/hr- ... g-wond.pdf

Dank je!
Duidelijke uitleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb pas geleden hechtingen gehad in mijn hoofd boven wenkbrauw. Het mocht pas nat worden nadat de hechtingen eruit waren.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kort douchen mag volgens mij bijna altijd wel na 24 uur, in bad gaan niet.

Hechtingen mag je er ook zelf uit halen na de afgesproken tijd (dat doe ik altijd, vind het altijd zo zonde om daarvoor een afspraak te maken).
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht de dag na mijn operatie al douchen, had meerdere hechtingen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren Quote
Keuken1987 schreef:
19-05-2024 19:46
Ik heb pas geleden hechtingen gehad in mijn hoofd boven wenkbrauw. Het mocht pas nat worden nadat de hechtingen eruit waren.

Zo lang kan ik natuurlijk best wachten maar duurt nog tien dagen. En het is gewoon onhandig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
19-05-2024 19:26
Het is per soort hechting verschillend, op mijn rug na een week, op mijn voorhoofd na drie dagen en op mijn oor tien dagen ( ik ben een beetje een lappendeken)
Een lappendeken :hihi:

:there:
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
19-05-2024 20:36
Kort douchen mag volgens mij bijna altijd wel na 24 uur, in bad gaan niet.

Hechtingen mag je er ook zelf uit halen na de afgesproken tijd (dat doe ik altijd, vind het altijd zo zonde om daarvoor een afspraak te maken).

Dat ga ik zeker niet doen. Ben nooit zo gelukkig met hechtingen. Oplosbare die niet oplosten maar gingen ontsteken. Ook die te vroeg oplosten.

Stukje achtergebleven van gewone hechting en ontstoken geraakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
19-05-2024 20:36
Kort douchen mag volgens mij bijna altijd wel na 24 uur, in bad gaan niet.

Hechtingen mag je er ook zelf uit halen na de afgesproken tijd (dat doe ik altijd, vind het altijd zo zonde om daarvoor een afspraak te maken).
Dat jij dat doet, moet je zelf weten, maar slim is het natuurlijk niet.

Ik raad het echt af. De gemiddelde Nederlander heeft geen idee hoe je hechtingen verwijderd en heeft geen stitchcutter in huis lijkt me. Risico op infectie, doorsnijden van de hechting op de verkeerde plek, waardoor er hechtmateriaal in de huid achterblijft etc.

Ga niet zelf klooien, maar naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
20-05-2024 08:54
Dat jij dat doet, moet je zelf weten, maar slim is het natuurlijk niet.

Ik raad het echt af. De gemiddelde Nederlander heeft geen idee hoe je hechtingen verwijderd en heeft geen stitchcutter in huis lijkt me. Risico op infectie, doorsnijden van de hechting op de verkeerde plek, waardoor er hechtmateriaal in de huid achterblijft etc.

Ga niet zelf klooien, maar naar de huisarts.
Je hoeft het ook niet zelf te doen: ik geef aan dat het kan. Het is niet moeilijk en met een beetje common sense kan er weinig mis gaan. Artsen hebben bij mij al meerdere keren uit zichzelf, dus zonder dat ik er over begon, aangegeven dat ik de hechtingen ook gewoon zelf kon verwijderen, mits op een bereikbare plaats.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
20-05-2024 09:10
Je hoeft het ook niet zelf te doen: ik geef aan dat het kan. Het is niet moeilijk en met een beetje common sense kan er weinig mis gaan. Artsen hebben bij mij al meerdere keren uit zichzelf, dus zonder dat ik er over begon, aangegeven dat ik de hechtingen ook gewoon zelf kon verwijderen, mits op een bereikbare plaats.
Er zijn hechttechnieken waardoor je gemakkelijk de hechtingen zelf kunt verwijderen. Een soort schoenveterstrik idee. Misschien doel je daar op, maar is niet heel gangbaar.

De geknoopte standaard hechtingen kun je (beter) niet zonder gedegen instructie en zonder stitchcutter verwijderen. De plek waar je hem door haalt is van belang namelijk.

Maar goed, ieder zijn ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
:lol: Als je een lieve huisarts hebt krijg je gewoon zo'n stitch cutter mee
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
20-05-2024 09:45
Er zijn hechttechnieken waardoor je gemakkelijk de hechtingen zelf kunt verwijderen. Een soort schoenveterstrik idee. Misschien doel je daar op, maar is niet heel gangbaar.

De geknoopte standaard hechtingen kun je (beter) niet zonder gedegen instructie en zonder stitchcutter verwijderen. De plek waar je hem door haalt is van belang namelijk.

Maar goed, ieder zijn ding.
Nogmaals, twee verschillende plastisch chirurgen gaven mij aan dat ik de hechtingen rustig zelf kon verwijderen (dat was ik al van plan, maar dat wisten ze niet). Gewoon hechting iets optillen met een pincet, doorknippen met een schaartje en dan er rustig uittrekken.

Uiteraard alleen als de wond goed dicht is, er geen tekenen van infectie zijn e.d., maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Dit voor de gewone standaard losse hechtingen met knoopje.

Ik heb echt geen zin om een afspraak bij de huisarts te maken, vrij te nemen e.d. voor een werkje van nog geen minuut. En als je het niet wilt, dan laat je het de arts doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
20-05-2024 12:42
Nogmaals, twee verschillende plastisch chirurgen gaven mij aan dat ik de hechtingen rustig zelf kon verwijderen (dat was ik al van plan, maar dat wisten ze niet). Gewoon hechting iets optillen met een pincet, doorknippen met een schaartje en dan er rustig uittrekken.

Uiteraard alleen als de wond goed dicht is, er geen tekenen van infectie zijn e.d., maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Dit voor de gewone standaard losse hechtingen met knoopje.

Ik heb echt geen zin om een afspraak bij de huisarts te maken, vrij te nemen e.d. voor een werkje van nog geen minuut. En als je het niet wilt, dan laat je het de arts doen.
Je mist één essentiële stap in je verhaal, maar prima hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
20-05-2024 14:17
Je mist één essentiële stap in je verhaal, maar prima hoor!
Welke stap dan? En wat kan er mis gaan? Misschien hebben anderen daar ook wat aan en misschien zie ik het te simpel. Die hechting kan je maar op 1 plek doorknippen toch? De rest zit immers in de huid?

Hoef je niet per se te antwoorden hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven