Geld & Recht alle pijlers

Woningruil koophuis?

09-05-2024 21:31 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Momenteel woon ik in een benedenappartement met tuin. Mijn bovenbuurman wordt al een dagje ouder en heeft steeds meer moeite met de trap. Nu raakten wij aan de praat en bleken we beiden best enthousiast over een eventuele woningruil. Het zijn koopwoningen. Inmiddels heb ik online aardig wat speurwerk gedaan, maar daar vind ik vooral praktische stappen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft en tips heeft omtrent belangrijke zaken om rekening mee te houden. Uiteraard laten we beide huizen taxeren (en is er waarschijnlijk sprake van een bijbetaling, mijn huis is meer waard). Qua hypotheek lijkt het redelijk recht-toe-recht-aan, en dat lijkt ook mogelijk te zijn.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring, maar ben wel nieuwsgierig. Afgezien dat je je buurman ermee helpt: what's in it for you?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het voor de buurman ook recht-toe rechtaan? Want ‘op leeftijd’ kan een hypotheek krijgen zomaar ineens vele malen lastiger zijn, ook al heb je hem nu ook en betaal je altijd keurig.
In principe koop je gewoon elkaars huis. Inclusief de overdrachtsbelasting, notariskosten (valt misschien wel wat op af te dingen als je het bij dezelfde doet), hypotheekkosten etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zalmsnippers schreef:
09-05-2024 21:51
Geen ervaring, maar ben wel nieuwsgierig. Afgezien dat je je buurman ermee helpt: what's in it for you?
Ik ook. Want een benedenwoning met tuin zou ik niet snel opgeven voor een bovenwoning. Je wordt zelf toch ook een dagje ouder?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel eens gehoord van constructies dat men gewoon in elkaar huis ging wonen. Verder niet officieel allemaal, soort logeren maar dan net wat anders.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
En wie gaat de tuin dan onderhouden?

Mocht je willen ruilen, dan zou ik goed zwart op wit zetten, wie wat betaalt en waar verantwoordelijk voor is en wat er wel/niet in huis gedaan mag worden. Denk aan verven, uitbouw, tuin, keuken, aanpassingen voor de buurman etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil je dit?

Je hebt toch een kind? Dan is een tuin wel heel fijn lijkt me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft dit gedaan in 1996, maar dan in part exchange: hij kocht een nieuw huis en de bouwer nam voormalige zijn over en hij betaalde het verschil bij.

Een benedenverdieping met een tuin zou ik echter niet zo snel opgeven voor een appartement met wellicht alleen een balkon. Zeker niet als je een kind hebt. Vergeet ook niet dat een bovenwoning lastig is met boodschappen en spullen naar boven slepen. Waarom denk je dat dit een goed idee is?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
09-05-2024 22:03
Ik heb wel eens gehoord van constructies dat men gewoon in elkaar huis ging wonen. Verder niet officieel allemaal, soort logeren maar dan net wat anders.
Dat zie ik als recept voor chaos en mogelijke problemen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerde topic.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Het is toch niet echt een ruil? Hij koopt jouw huis en jij koopt zijn huis.
Of begrijp ik het niet goed? Het zijn gewoon 2 losse transacties.
nausicaa schreef:
09-05-2024 22:00
Is het voor de buurman ook recht-toe rechtaan? Want ‘op leeftijd’ kan een hypotheek krijgen zomaar ineens vele malen lastiger zijn, ook al heb je hem nu ook en betaal je altijd keurig.
In principe koop je gewoon elkaars huis. Inclusief de overdrachtsbelasting, notariskosten (valt misschien wel wat op af te dingen als je het bij dezelfde doet), hypotheekkosten etc.
Misschien is zijn huis al afbetaald en kan hij het verschil gewoon bijbetalen of eventueel een hele kleine hypotheek.
Niet quoten a.u.b., dit haal ik later weer weg ivm herkenbaarheid.

Edit: persoonlijke info weggehaald.

Maar zoals gezegd, het zijn gewoon 2 losse transacties. Nadeel is dat 1 van de 2 even zonder huis zit.
anoniem_6649a968afa5e wijzigde dit bericht op 10-05-2024 14:15
Reden: Herkenbaarheid
33.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn inderdaad twee transacties: ik koop zijn huis en hij koopt ons huis. Het voordeel voor ons? Zijn huis is luxer (qua apparatuur, sanitair, etc.), het heeft een groot balkon (en de tuin gebruiken wij amper), het is iets groter en heeft twee slaapkamers (ons huis maar één, ik slaap nu in de woonkamer) en dat blok heeft een betere en gezondere VVE.

Dank voor de reacties tot zover!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook benieuwd wat het voordeel voor jou zou zijn. Misschien vind je de tuin niks, heb je geluidsoverlast van boven oid.
Je hebt het over woningruil, maar jullie kopen dus gewoon elkaars woning. Waarbij je kosten koper moet betalen, je hypotheek oversluiten etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
mcsteamy schreef:
09-05-2024 23:30
Het zijn inderdaad twee transacties: ik koop zijn huis en hij koopt ons huis. Het voordeel voor ons? Zijn huis is luxer (qua apparatuur, sanitair, etc.), het heeft een groot balkon (en de tuin gebruiken wij amper), het is iets groter en heeft twee slaapkamers (ons huis maar één, ik slaap nu in de woonkamer) en dat blok heeft een betere en gezondere VVE.

Dank voor de reacties tot zover!
Zou je niet iets kunnen uitbouwen? Zo’n tuin is echt wel wat waard hoor. En die luxe kan je zelf ook aanbrengen in je eigen appartement.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
O, dat klinkt wel als een topruil voor beide partijen, McSteamy. Geen tips verder, want heb zelf geen koophuis.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
mcsteamy schreef:
09-05-2024 23:30
Het zijn inderdaad twee transacties: ik koop zijn huis en hij koopt ons huis. Het voordeel voor ons? Zijn huis is luxer (qua apparatuur, sanitair, etc.), het heeft een groot balkon (en de tuin gebruiken wij amper), het is iets groter en heeft twee slaapkamers (ons huis maar één, ik slaap nu in de woonkamer) en dat blok heeft een betere en gezondere VVE.

Dank voor de reacties tot zover!
Oké dan snap ik het wat beter. Denk je dat jouw huis meer waard is vanwege de tuin?
Taxeren lijkt me noodzakelijk. En dan zul je afspraken moeten maken over welke prijs je hanteert. Beiden de taxatiewaarde bv.
Het fijne is wel dat je niet op hoeft te bieden tegen andere geïnteresseerden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie het niet als ruil, maar als echt 2 losse transacties. Ga eens praten met een makelaar (voor taxaties), bank en notaris.

En dan natuurlijk goed nadenken hoe jullie de overdracht gaan doen? Gaan jullie op dezelfde dag spullen slepen? Gaat er iemand tijdelijk ergens anders wonen? Of allebei de partijen?

Klinkt voor jullie beide wel een goede oplossing. Mooi plan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan dat luxe sanitair en de extra kamer niet ook bij jou ingebouwd worden?

Een huis kopen heeft ook veel kosten en dat geld gaat niet naar jouw comfort.

Op een bovenverdieping wonen met een kind geeft vaak ook veel gedoe met overlast van stampende voetjes. Ben je continu je kind aan het managen om rustig te doen.

Nu woont er een lieve oude man, maar die vertrekken soms zomaar.

En je weet niet wat je ervoor terugkrijgt. In mijn geval was dat een gezin met 5 honden en een kind dat zo hard spetterde in haar zwembad dat ik regelmatig nat werd op mijn balkon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
10-05-2024 10:09
[...]
En je weet niet wat je ervoor terugkrijgt. In mijn geval was dat een gezin met 5 honden en een kind dat zo hard spetterde in haar zwembad dat ik regelmatig nat werd op mijn balkon.
Kon je daar niets tegen doen?
(Algemene wetgeving, VVE reglement?)

Vijf honden is natuurlijk idioot in een appartement.
Net zoals je toch - neem ik aan - geen twee paarden in je achtertuin mag zetten, of drie geiten op het balkon.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
09-05-2024 22:38
Mijn man heeft dit gedaan in 1996, maar dan in part exchange: hij kocht een nieuw huis en de bouwer nam voormalige zijn over en hij betaalde het verschil bij.

Een benedenverdieping met een tuin zou ik echter niet zo snel opgeven voor een appartement met wellicht alleen een balkon. Zeker niet als je een kind hebt. Vergeet ook niet dat een bovenwoning lastig is met boodschappen en spullen naar boven slepen. Waarom denk je dat dit een goed idee is?
dat is leuk dat jouw man dat gedaan heeft, maar dat was in Engeland. De wetgeving kon wel eens heel anders zijn dan in Nederland.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet weer overdrachtsbelasting belasting betalen. Als je een nieuwe hypotheek moet afsluiten heb je waarschijnlijk met een hogere rente te maken. Financieel lijkt me dit niet echt een aantrekkelijke constructutie.
Ik zou gewoon beide woningen laten taxeren. Dat heb je sowieso nodig voor de hypotheek. Kijk of je er ieder uitkomt met de financiering. Wie verhuist eerst.
En verder is het gewoon hetzelfde als met een gewone aan-en verkoop. Kies een makelaar die de koopcontracten regelt en kies een notaris. Meer is het niet.
staples399 schreef:
10-05-2024 14:18
Je moet weer overdrachtsbelasting belasting betalen. Als je een nieuwe hypotheek moet afsluiten heb je waarschijnlijk met een hogere rente te maken. Financieel lijkt me dit niet echt een aantrekkelijke constructutie.
Dat hoeft niet, wij kunnen onze hypotheek gewoon meenemen.
En die overdrachtsbelasting moet ze ook betalen als ze naar een andere woning verhuist.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven