Geld & Recht alle pijlers

Mam, jij spaart toch voor ons?

04-05-2024 00:10 396 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic n.a.v. bovenstaande vraag die ik kreeg van mijn oudste.

Wie van jullie spaart er voor zijn/haar kind(eren) zodat wanneer ze uit huis gaan er een geldbedrag meegegeven kan worden?
En voor degene die sparen,
Wat is je situatie?
Nog samen met de vader, beide werkende?
Gescheiden, alleenstaand?
Hoeveel ga je meegeven?

Lees jullie reacties graag :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eigen situatie,
Samengesteld gezin, heb drie bio kinderen die 99% van de tijd bij mij/ons verblijven.
Ik werk voor mezelf, bekostig omtrent mijn kinderen alles zelf, hetzij met her en der wat hulp van mijn naasten.
Vader van mijn kinderen kan niet veel bijdragen. Zowel in tijd als geld niet.

Nu kreeg ik de vraag van mijn dochter of ik voor haar/hun spaar.
Het antwoord is; ja.
Alleen zijn ze inmiddels op de leeftijd dat ze serieus geld kosten. Dus het gaat hard.

Nu was het moment dat ze het vroeg niet het moment om er dieper op in te gaan, dat ga ik nog wel doen. Want het heeft me wel aan het denken gezet.

Ben me af gaan vragen hoe andere moeders/vaders/ouders het doen.
Vandaar dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Samengesteld gezin kinderen van mij en een kindje samen. We sparen voor alle kinderen. Hiervan heb ik voor de oudste hun rijbewijs kunnen betalen en de rest hebben ze gekregen toen ze 18 werden om verder op door te sparen.

Schoolkosten deel ik samen met hun vader.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
04-05-2024 00:27
Samengesteld gezin kinderen van mij en een kindje samen. We sparen voor alle kinderen. Hiervan heb ik voor de oudste hun rijbewijs kunnen betalen en de rest hebben ze gekregen toen ze 18 werden om verder op door te sparen.

Schoolkosten deel ik samen met hun vader.
Bedankt voor je reactie!
Mag ik vragen hoeveel dan ‘de rest’ was?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij sparen € 75,- per maand per kind (3 kinderen, basisschoolleeftijd).
Zijn getrouwd en werken beiden (ik 24 uur, man eigen bedrijf zo'n 40 uur per week).
Ook staat er bij allemaal een gedeelte van een erfenis op en storten de opa's en oma's wel eens een kleinigheidje. Al krijgen ze dat laatste naarmate ze ouder worden vaker in de hand.

Wij weten nog niet of ze dit meteen meekrijgen als ze het huis uit gaan. Het liefst geven we het voor een mooi doel (bijleggen met huis kopen, verre reis / studeren in het buitenland o.i.d.) en niet om vrij te spenderen zodra ze 18 zijn.

We willen deze rekeningen apart houden van hun eigen spaarrekening (nu nog spaarpot) zodat ze ook zelf gaan sparen voor hun doel en er niet al vanuit gaan dat ze dit krijgen. En mocht er echt iets gebeuren waardoor we financieel aan de grond raken, we dit als laatste redmiddel hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kindjes zijn nog jong, maar we sparen 50 euro per maand per kind. Dit staat op aparte rekeningen per kind en het plan is om daar bepaalde grote uitgaven van te kunnen betalen wanneer die nodig zijn (denk rijbewijs, collegegeld, trouwkleding). Vader en ik zijn bij elkaar, we werken beiden.

Ik ben (nog) niet van plan om de kinderen zomaar een groter bedrag te geven als ze een bepaalde leeftijd bereiken. Ik investeer het liever in de eerdergenoemde grote zaken.

Ik denk dat je in dit soort dingen ook gewoon moet kijken wat mogelijk is en als je in de positie zit dat je je kind wat meer kunt helpen, is dat fijn, maar zo niet, dan komt het ook wel goed. Ik kreeg destijds van mijn ouders een startbedrag voor rijlessen maar dat was niet genoeg voor mijn hele rijbewijs bijvoorbeeld. En ik kreeg mijn eerste jaar collegegeld en verder moest ik het zelf ophoesten/lenen. Natuurlijk was het leuk en fijn geweest het allemaal te krijgen, maar het was er simpelweg niet dus dan is het ook prima zonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het spaargeld was hier veel minder. Voor oudste om en nabij 10K, grotendeels door haar grootouders gespaard. Jongste minder, dat had ik zelf gespaard. Dit is voor hen, voor ‘verstandige’ doelen. Studie en rijbewijs betaal ik gewoon.
Ik ben gescheiden en nagenoeg altijd alleenstaande ouder geweest, maar vader betaalt ook mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kinderbijslag. Weer niet eens hoeveel dat precies is. 250/kwartaal? Maar gaat rechtstreeks naar rekening kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel even benieuwd met wat voor achtergrond kind dat vroeg? Ivm eventuele kosten voor studie bijv. of verwacht kind straks een (flink) bedrag om wat leuks van te doen?

Mijn ouders gaven aan wat ze wel en niet zouden betalen. Ik weet dat ze daar ook deels voor gespaard hadden, maar hoeveel? Geen idee. Ik heb geen bedrag mee gekregen toen ik 18 werd bijvoorbeeld. Wel zijn collegegeld, boeken, zorgverzekering en rijbewijs betaald. De rest als kamerhuur, kleding, boodschappen etc. betaalde ik zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
04-05-2024 00:54
Het spaargeld was hier veel minder. Voor oudste om en nabij 10K, grotendeels door haar grootouders gespaard. Jongste minder, dat had ik zelf gespaard. Dit is voor hen, voor ‘verstandige’ doelen. Studie en rijbewijs betaal ik gewoon.
Ik ben gescheiden en nagenoeg altijd alleenstaande ouder geweest, maar vader betaalt ook mee.
Maar wat zijn dan de verstandige doelen? En heb je dat geld voor studie en rijbewijs dan ‘zomaar’ over? Want dat zijn toch wel echt flinke bedragen waar wij wel echt voor moeten sparen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
04-05-2024 01:01
Maar wat zijn dan de verstandige doelen? En heb je dat geld voor studie en rijbewijs dan ‘zomaar’ over? Want dat zijn toch wel echt flinke bedragen waar wij wel echt voor moeten sparen.
Verstandige doelen waren voor oudste extra studiekosten (master in buitenland). Jongste heeft het nog onaangebroken maar ze mag zelf bepalen wat ze verstandig vindt. Collegegeld en overige kosten hebben we betaald als ouderbijdrage (maandelijks). Moest dan zelf de nota’s betalen. Rijbewijs is wel een dure grap, denk dat het zeker 300 per maand was, maar dat kon uit mijn salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier getrouwd en 2 kinderen nog in de luiers. We sparen 50 euro per maand per kind.

Ze krijgen het niet op hun 18e, we weten zelfs nog niet of we ze gaan vertellen dat we dit doen. Het staat ook op onze naam. Te zijner tijd beslissen we waar het naartoe gaat.

De bedoeling is bijdragen aan de studie of een huis, in ieder geval iets om hun zelfstandige leven te kickstarten.

Het is nu nog lastig peilen wat het bedrag tzt waard is. Maar voor onszelf sparen we meer (circa 400 per maand) dus daar kunnen ze ook nog van krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thans nog niet, maar ik hoop dat wanneer we in NL wonen, we €6,5K kunnen schenken op jaarbasis aan dochter. Op dit moment sparen we vooral voor de op stapel staande verhuizing: we hebben dat doel en pas wanneer dat geregeld is kunnen we zien waar we financieel staan en hoeveel we daadwerkelijk kunnen sparen. Onze dochter krijgt daarnaast een kind legaat van mijn ouders van €25K en €2600 op jaarbasis.

Onze dochter is mijn eerste (en enige kind) en mijn man’s vierde. Dat maakt het wel een beetje lastig. Mijn man’s inmiddels volwassen kinderen uit het eerste huwelijk worden ondersteund waar mogelijk, maar kregen destijds geen enorme spaarrekening mee. Ze wonen op een na allemaal op zichzelf en hebben een huis/baan. Er wordt thans ook niet voor hen gespaard, maar mijn man helpt wel indien nodig. Onze dochter wordt in Oktober 7.

Voor onze dochter zal dit sparen mogelijk anders zijn, maar ik werk ook (in tegenstelling tot mijn man’s ex) en heb mijn vermogen opgebouwd. Ingeval ik kom overlijden zal de bulk daarvan naar mijn dochter gaan, met een klein legaat voor de volwassen kinderen. Dat vind ik best te rechtvaardigen. Zeker gelet op het feit dat de kinderen van mijn man inmiddels volwassen zijn.
Als mijn dochter t.z.t. zou gaan studeren, dan hoop ik haar studie (collegegeld en boeken) en eventuele kamerhuur te betalen (als er tegen die tijd überhaupt nog kamers zijn gelet op de huidige woningnood).

Ik hoop wel dat onze dochter verstandig met geld om gaat en de waarde van geld ziet. Vanuit huis heb ik altijd zuinigheid/sparen/etc. meegekregen en ik zou het erg vinden als ze het over de welbekende balk smijt, want dat is niet de bedoeling.
baggal wijzigde dit bericht op 04-05-2024 11:03
14.13% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij sparen. Ik heb geen idee hoe het systeem van studiebeurs zich gaat ontwikkelen. Wie weet wordt er van ons een flinke bijdrage verwacht. Daarnaast wil oudste verder weg van huis studeren en zal dus daar gaan wonen. Voor die kosten kunnen we haar niet alleen laten opdraaien, want wij hebben een prima inkomen.

En dat is het punt ook een beetje, TO. Ieder spaart naar vermogen. Mijn ouder spaarde niks meer na het overlijden van mijn andere ouder. Het was jammer dat ik mijn volwassen leven niet begon met een dikke zak geld, maar (in die tijd, met een volledige studiebeurs) niet onoverkomelijk.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
04-05-2024 06:26
Wij sparen. Ik heb geen idee hoe het systeem van studiebeurs zich gaat ontwikkelen. Wie weet wordt er van ons een flinke bijdrage verwacht. Daarnaast wil oudste verder weg van huis studeren en zal dus daar gaan wonen. Voor die kosten kunnen we haar niet alleen laten opdraaien, want wij hebben een prima inkomen.

En dat is het punt ook een beetje, TO. Ieder spaart naar vermogen. Mijn ouder spaarde niks meer na het overlijden van mijn andere ouder. Het was jammer dat ik mijn volwassen leven niet begon met een dikke zak geld, maar (in die tijd, met een volledige studiebeurs) niet onoverkomelijk.
Helemaal eens met bovenstaande. Onze dochter is nog maar 6 en geen idee hoe het systeem van de studiebeurs zich zal gaan ontwikkelen. Ik studeerde nog in de tijd van studiefinanciering en een uitwonende beurs. Voor een hele generatie na was dit een lening. Ik geloof dat dit weer veranderd is, maar toch.

En idd: je spaart naar vermogen. Ik weet nog niet waar we financieel over 2 jaar staan bijvoorbeeld en willen indien mogelijk geen extreem hoge hypotheek. Man en ik gaan deze zomervakantie ook geen echt verre reis maken (even naar Frankrijk en naar Nederland) maar geen luxe vakantie, juist omdat we “harken” voor de verhuizing. Niet dat we extreem sober leven, maar we passen op met hele grote uitgaves of enorm veel sparen voor kind. Dit heeft als gevolg dat er thans ook niet echt grote bedragen voor haar opzij zetten (behalve dan de enorme bak schoolgeld hier die we elke term betalen).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders konden niet zoveel sparen als sommigen hier nu kunnen. Mijn zus en ik hadden onze eigen spaarrekening, een florijnenvloot, volgens mij kwam hij vrij op mijn 15e. Toen had ik 1800 euro (rond 2004).
Mijn ouders hebben van mijn studie het collegegeld bekostigd en 1 of 2x bijgelegd bij meubels voor mijn kamer (zullen ze ook potje hebben gehad). Verder wat nodig was als we het moeilijk kregen. Laatste collegejaren waren veel weken fulltime stage van half 8 tot 6 (coschappen), toen hebben mijn ouders bijgesprongen zodat mijn spaargeld intact bleef en ik niet nog meer hoefde te lenen (had al 8000 euro schuld door eerste collegejaar uitgaven, boeken waren bijvoorbeeld 1e jaar 1300 euro toen, kamerhuur 315 euro, alles duurrr).

Bottom line, ik voelde me altijd gesteund, ze deden wat ze konden maar hierdoor ben ik ook altijd gestimuleerd zelfstandig te worden en goed met geld om te gaan. Dat je als ouder kind al leert dat geld schaarser kan zijn.

Sommige bedragen hier klinken vrij hoog dus als je dat als ouders niet haalt, don't feel bad.
Alle reacties Link kopieren Quote
It-is-joysjuhhh schreef:
04-05-2024 06:42
Bottom line, ik voelde me altijd gesteund, ze deden wat ze konden maar hierdoor ben ik ook altijd gestimuleerd zelfstandig te worden en goed met geld om te gaan. Dat je als ouder kind al leert dat geld schaarser kan zijn.
Dit.
Ik ging op mijn 17e studeren en op kamers met een spaarrekening van ruim 1500 euro, zelf bij elkaar gespaard met bijbaantjes. Dat geld was al grotendeels op toen mijn studentenkamer ingericht moest worden en de eerste studieboeken gekocht moesten worden.

Wel was er de afspraak dat mijn ouders 4 jaar lang collegegeld zouden betalen, daar hadden ze zelf voor gespaard.
De rest (kamerhuur, boeken, stages, studiereizen, boodschappen, een eventueel rijbewijs, etc) heb ik altijd zelf bekostigd met veel bijbanen.

Het is heel fijn als je als ouder(s) de financiële ruimte hebt om wat apart te zetten voor je kind(eren), maar als dat niet lukt komen ze er ook wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee wij sparen niet voor de kinderen. Ze krijgen van ons hun studie volledig betaald en een schenking als ze zelfstandig gaan wonen. Ze werken naast hun studie en geven van hun salaris niets uit. Hierdoor bouwen ze zelf een mooi bedrag op.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben 1 dochter van 11. Ze heeft een spaarrekening op haar eigen naar waar opa's en oma's op sparen, daarnaast ook deel van zakgeld.

Wij sparen niet op haar naam. We hebben in eerste instantie hypotheek afgelost met spaargeld, daardoor nu lage maandlasten. Wil haar een goede start in volwassen leven geven, dus wij zullen bijdragen voor rijbewijs, studie, huis, etcetera.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben we de volledige kinderbijslag altijd gespaard en op een aparte rekening gezet. Voor als het eventueel nodig zou zijn voor studie/ op kamers. Onze zonen zijn inmiddels ruim volwassen en wonen op zichzelf, hebben allebei een goede baan. Die spaarpot staat nog steeds op de rekening en we sparen nog steeds door. (Dus ook nadat de kinderbijslag stopte). Onze kinderen hoefden niet op kamers, hadden de studies op korte reisafstand. Tot hun 18e betaalden wij alles, na hun 18e namen zij de kosten (dus ook voor studies) voor hun rekening. Beiden werkten naast hun studie, ze hebben lang thuis gewoond, ze hoefden geen kostgeld te betalen. Wij droegen bij aan de kosten voor hun rijbewijs/eerste autootje. Als er een reparatie aan moest gebeuren, legden wij ook bij. Oudste zoon ging na zijn 18e backpacken, kreeg een bedrag mee. Jongste deed dit niet, maar kreeg hetzelfde bedrag. Toen ze uit huis gingen, kregen ze ook beiden een bedrag voor meubels/klusmateriaal. Wij hebben dus niet altijd alles voor ze betaald, en heel eerlijk, dat hadden we financieel ook niet gekund. Maar als ik die ruimte wel had gehad, had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan, ik vind dat jong volwassenen die werken en nog thuis wonen, zelf ook het nodige kunnen betalen. Wat we met de spaarrekening gaan doen, weten we nog niet. Kan best zijn dat we dat tezijnertijd opsplitsen en aan hen geven als ze een huis willen kopen. Opa en oma hebben ook altijd tot hun 18e wat voor ze gespaard, dat kregen ze dan op hun verjaardag en ging op hun eigen spaarrekening. Ging ook niet om grote bedragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stort ieder jaar de maximale belastingvrije schenkingsruimte.

De rest van het geld zit in stenen: ze erven het huis en de overwaarde daarop.
ben-ik-weer wijzigde dit bericht op 04-05-2024 07:35
38.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij de kinderbijslag en ik rond dat af naar 300 per kwartaal. Op een rekening op onze naam. Opa stort daar 200 pm op.
Mijn ouders doen de jaarlijkse belastingvrije schenking. Deel daarvan naar de zilvervloot en andere deel naar spaarrekening op haar eigen naam. Ik wil niet alles op haar naam hebben ivm toeslagen/kwijtscheldingen e.d. in de toekomst en om zelf grip te houden waar alles aan uitgegeven gaat worden. Bedoeling is om haar naast studie ook te kunnen helpen met aanschaf van een woning. Hebben mijn ouders bij mij gedaan en mijn opa en oma voor hun enzovoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
1 kind, nog samen met de vader. Wij sparen €25,- per maand en de kinderbijslag. Daarnaast krijgt ze nog €10,- zakgeld op haar rekening en ze hoeft eigenlijk nooit wat zelf te betalen. Die rekening loopt dus ook aardig op, staat nu op ruim €700,-.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij betalen alles tot hun 18e,daarnaast betalen we voor alledrie hun complete studies, dus kamerhuur, collegegeld boekengeld en een bepaald bedrag per maand voor eten. En ze krijgen hun rijbewijs. Mocht er ruimte zijn om te werken naast de studie dan kunnen ze dat zelf gebruiken. Na de studie gaan ze werken en kunnen ze alles zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden geld gespaard voor hun studies. Ze kregen elk jaar, begin schooljaar x-duizend om zelf hun studie te betalen. Wat over was was voor hunzelf. Drie kinderen, ik ben nog steeds samen met vader van de kinderen.

Dat geld stond op onze naam dus ze konden er niet zelf over beschikken totdat wij het jaarlijks overboekten.

Wel wisten ze dat we sparen, wat ze tzt konden verwachten en wat niet. Vandaag hun dertiende ongeveer bespraken we dat wel. Ze kregen hun studie van ons en moesten zelf sparen voor hun rijbewijs. We hebben ze ook geleerd niet al hun inkomen van bijbaan op te maken. Dus vanaf hun veertiende ongeveer waren ze zelf serieus aan het sparen voor rijbewijs etc. Twee van de drie kochten al heel snel na het halen van rijbewijs een auto.

Ik vind dat je als ouders je plannen over sparen met je kinderen zou moeten delen en ook je verwachten moet uitspreken voor wat je vindt dat ze zelf moeten betalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven