Geld & Recht alle pijlers

Mam, jij spaart toch voor ons?

04-05-2024 00:10 396 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic n.a.v. bovenstaande vraag die ik kreeg van mijn oudste.

Wie van jullie spaart er voor zijn/haar kind(eren) zodat wanneer ze uit huis gaan er een geldbedrag meegegeven kan worden?
En voor degene die sparen,
Wat is je situatie?
Nog samen met de vader, beide werkende?
Gescheiden, alleenstaand?
Hoeveel ga je meegeven?

Lees jullie reacties graag :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
05-05-2024 21:07
Maar als je met mensen omgaat en/of bevriend raakt merk je het wel, gaat het er weleens over toch?
Ik studeerde destijds niet in Rotterdam. Ik heb haar na mijn studie elders ontmoet en wij zijn toen bevriend geraakt. Zij heeft mij destijds verteld hoe ze in die schijnwereld leefde en er niet voor uit durfde te komen. Heel sneu.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
05-05-2024 20:32
Mijn bubbel is maar weinig veranderd in mijn leven.
Grotendeels herkenbaar- enkele uitzonderingen daargelaten :) .
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond de universiteit misschien wel de elitairste bubbel die ik meegemaakt heb. Op mijn vwo waren veel kinderen zoals ik, niet zo gek voor een dorp in Oost-Groningen. Ja, de dochter van de tandarts en de zoon van een rijke boer zaten er, maar ook het kind van de stratenmaker en ik. Op de universiteit vond ik de docenten weinig openstaan voor de optie dat mensen niet uit hetzelfde milieu kwamen. Ik heb later begrepen dat dit specifiek voor letteren gold, mijn man en vrienden hadden bij rechten, economie en exacte studies heel andere ervaringen.
Opmerkingen als: "Toen jullie opa studeerde, was het gebruikelijk dat...." (mijn opa moest op zijn twaalfde van school om landarbeider te worden) of "Het is belachelijk dat de universiteit betaalbaar zou moeten zijn voor kinderen van bijstandsmoeders, alsof die kinderen überhaupt kunnen studeren!"

Kijk, ik had een dikke bek (en daar kon je dan blijkbaar toch mijn afkomst aan herkennen, werd me verteld) en ik was in mijn strijdbare fase, dus ik riep meestal wel iets terug. Maar ik begrijp heel goed dat andere studenten hun mond hielden, waardoor iedereen dacht dat iedereen hetzelfde was.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
05-05-2024 20:11
De meeste VWO leerlingen (uitzonderingen daargelaten) hadden in mijn beleving geen arme ouders. Misschien minder welvarend of ogenschijnlijk rijker, maar geen opvallende verschillen. Ik laat de middelbare school waar ik mijn diploma heb gehaald buiten beschouwing, want dat geeft geen representatief beeld.
Stebo of Blankensteijn ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
05-05-2024 21:17
Stebo of Blankensteijn ;)
Nah… Luzac. :$
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
De mensen die ik dus soms wat wereldvreemd vind, zaten op het vwo en op hockey en veel woonden tijdens de studie in een appartement gekocht door ouders ipv een gewoon studentenhuis. Nu werken ze als arts of in het bedrijfsleven en vinden dat hun geld er snel doorheen gaat (met veel vakanties, etentjes, etc). Die hebben echt een ander beeld van wat normaal is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
05-05-2024 21:16

Opmerkingen als: "Toen jullie opa studeerde, was het gebruikelijk dat...." (mijn opa moest op zijn twaalfde van school om landarbeider te worden) of "Het is belachelijk dat de universiteit betaalbaar zou moeten zijn voor kinderen van bijstandsmoeders, alsof die kinderen überhaupt kunnen studeren!"

Dat vind ik klachtwaardig gedrag en daarover had ik best even met de Decaan willen babbelen :-o
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
05-05-2024 21:24
Nah… Luzac. :$
ah, pauper :-D De 'goedkope' particuliere school :HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
06-05-2024 09:12
ah, pauper :-D De 'goedkope' particuliere school :HA:
:rofl:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
05-05-2024 20:02
“Het minst gesegregeerd zijn mensen met een herkomst in Indonesië, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk” - dat kan ook geen verassing zijn ;-) .
Als ik naar de school van ons kind kijk, is dat ook geen reële afspiegeling van de maatschappij en dat is ergens jammer.
Waarom vind je dat jammer? Ik heb deze opmerking vaker gelezen, niet van jou, maar vergelijkbare topics komen vaak terug en dan komen er altijd opmerkingen langs als: helaas is de bubbel van mijn kinderen heel wit, rijk en academisch geschoold.

Ik lees andersom dan weer niet: helaas is de bubbel van mijn kinderen tamelijk volks, laagopgeleid en nogal aan de armoedige kant.
Daar lijkt niemand het erg te vinden dat die situatie voor alle klasgenootjes geldt en dat er niet een helft van de klas is met rijke hoogopgeleide ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
05-05-2024 21:25
De mensen die ik dus soms wat wereldvreemd vind, zaten op het vwo en op hockey en veel woonden tijdens de studie in een appartement gekocht door ouders ipv een gewoon studentenhuis. Nu werken ze als arts of in het bedrijfsleven en vinden dat hun geld er snel doorheen gaat (met veel vakanties, etentjes, etc). Die hebben echt een ander beeld van wat normaal is.
Voor hen is er een ander normaal. Dat wordt bepaald door wat je ziet. Als jij in Zuidoost-Azië zou zijn opgegroeid had je ook een ander normaal gehad dan nu. Dat heeft niets met wereldvreemd te maken. Tenzij ze niet door hebben dat hun normaal niet ieders normaal is. Maar juist mensen die op het VWO zitten hebben dat wel geleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea: Omdat je toch wel wil dat je kind niet alleen maar denkt dat bepaalde zaken een vanzelfsprekendheid zijn. Neem nou die belachelijk dure thema feestjes die sommige ouders organiseren. Dat vind ik persoonlijk helemaal niet zo fijn. Of bizar dure cadeautjes krijgen van klasgenootjes. Daar doe ik dus niet aan mee. Het is niet maatgevend en kinderen hoeven niet te denken dat dit zo is. Niet alle ouders zijn zo, overigens.

Tegelijkertijd de twee scholen in de catchment area staan bekend als behoorlijk “ruig” en een als “vooral gericht op kinderen met gehoorverlies”. Beide waren voor ons geen opties. Er was nog wel de gelovige church school, waar we haar ook hadden opgegeven, maar dat was toch een heel eind uit de buurt (en ik rij hier niet meer).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap wel wat je bedoelt Baggal, maar pas wel op dat je die mensen/kinderen niet alleen maar "gebruikt" als tegenpool om je eigen kinderen duidelijk te maken dat hun situatie bevoorrecht is.
Want dat zal die hoe dan ook zijn, ongeacht of er vrienden of klasgenoten zijn die een minder bevoorrechte situatie hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat betreft die themafeestjes en extreem dure cadeautjes snap ik wel dat je dat soms anders gewild zou hebben. Dat kan dan voelen als etaleren waarvan je hoopt dat je kind er niet aan mee gaat doen of waar je zelf ook het type niet voor bent. Dat kan ongemakkelijk voelen denk ik.

Ik ben niet zo bekend met uitschieters, niet naar boven en niet naar beneden toe. Meer diversiteit had ik overigens wél fijn gevonden maar financiële diversiteit is daar dan weer geen onderdeel van. Ik vind een bepaalde bubbel misschien juist wel fijn, maar misschien komt dat omdat die heel doorsnee is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gros van de ouders zijn bevoorrecht, maar weinig poespas. Er zitten echter ook een paar ouders bij die extreem dure thema feestjes organiseren met extravagante party bags voor de kinderen. Dat is niet de norm en zou het ook niet moeten zijn. En dan denk ik: “joh doe is even normaal; in mijn tijd hadden we een speurtocht in het bos en pannenkoeken thuis en dat was hartstikke prima.” Lekker makkelijk om je kind extreem te verwennen op een Veruca Salt (Roald Dahl) niveau :roll: .

Bovendien werken die moeders vaak ook niet (snappen niet dat ik werk bla-bla-bla).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat is dus precies de voornaamste reden waarom wij bewust niet voor een privéschool gekozen hebben (ook buitenland).
Al begrijp ik best het in sommige gevallen een lastige afweging is, want je wil wel goed onderwijs voor je kind. Bij ons in de buurt was het of een hele slechte school of een middelmatige religieuze school, wat voor mijn man geen optie was. Dus kozen wij voor een school verder weg. Wat hier overigens vrij normaal is dus onze kinderen zijn niet de enigen die niet op loopafstand van school wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap ik Nova. In de UK heb je alleen de optie niet omdat je te maken hebt met de catchment area - hoe dicht je in de buurt woont van de desbetreffende school. Tenzij je kiest voor een gelovige school dan krijg je voorrang op basis van “worshiping” als je tenminste vaak genoeg in de kerk gezeten hebt :-D . Waar zit jij trouwens Nova?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie PB.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat Nederland in vergelijking met veel andere landen dan misschien nog wel een land is waar er veel mensen zich relatief veel in het midden bevinden.

Tuurlijk zijn er uitschieters naar boven of beneden en zullen er binnen een grote stad verschillen zijn tussen de school in de typische volksbuurt en een Daltonschool met wit hoogopgeleid publiek.
Zal een rijkeluisdorp in het Gooi verschillen van een voormalig mijnwerkersstadje, maar ik denk dat een zeeeer groot deel van de Nederlandse bevolking min of meer hetzelfde leven leidt: bij dezelfde ketens kleding koopt, vakanties boekt bij dezelfde luchtvaartmaatschappij en naar dezelfde meubelboulevard gaat voor een nieuwe bank.

Het budget wat er uitgegeven wordt of kan worden verschilt misschien wel maar ik heb niet het gevoel dat het elkaar nou zo ontzettend veel ontloopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders (gescheiden) hebben beiden niet voor mij gespaard. Mijn moeder heeft een deel van mijn rijbewijs bekostigd, maar ook niet alles. Opleidingen heb ik betaald van de studiefinanciering en daarnaast werkte ik. Kleedgeld kreeg ik tot mijn 18e en daarna was het echt alles zelf betalen.

Ik vind het heel mooi als ouders de mogelijkheid hebben om hun kinderen financieel te ondersteunen, maar als dit niet mogelijk is houdt het natuurlijk op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 14:31
Ik denk dat Nederland in vergelijking met veel andere landen dan misschien nog wel een land is waar er veel mensen zich relatief veel in het midden bevinden.
Ja, dat denk ik ook. Het ontloopt zichzelf wel (en er zijn grote verschillen), maar niet in dezelfde mate. Ik zat naar aanleiding van jouw post voor de gein even op Rightmove te kijken, de Engelse Funda. Het duurste huis in Knightsbridge is £60M en daaronder heb je nog een aantal huizen en appartementen van £30-45M en best grote aantallen tussen de £7M-20M. Dat zijn compleet on-Nederlandse ideeën. Het duurste huis hier is in Vinkeveen is 17M gevolgd door een huis van 16M (was eerst 18M) in Zeist. Vooropgesteld dat dit natuurlijk gigantische bedragen zijn, zijn dit soort huizen een unicum in NL. Top salarissen in London liggen ook anders dan die in NL. Hoewel er op partner niveau op de Zuidas ongetwijfeld zeer goed verdient wordt, is dit stukje Nederland eigenlijk best on-Nederlands. Daarnaast zijn de school diploma’s en Universiteiten in NL gelijk en dat is hier niet het geval.
De hele situatie versterkt de polarisatie in de UK enorm en in Nederland is het toch gemoedelijker en wat gezapiger. Een van de redenen waarom wij terug willen (naast andere, meer persoonlijke overwegingen). Dat is in ieder geval hoe ik het zie vanuit waar ik zit. Wel denk ik dat de verschillen in NL groter worden, zeker als gevolg van de oververhitte huizenmarkt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven