Langvoeden kletstopic

03-02-2024 07:41 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen flauw idee of er hier moeders zitten die langdurig borstvoeding geven eigenlijk, maar here we go :)

Ik merk dat veel informatie over borstvoeding gericht is op de eerste paar maanden, wat ook enigszins logisch is aangezien steeds minder vrouwen langdurig voeden. Maar ik zou het fijn vinden af en toe te sparren met andere moeders.

To trapt af.

Baby Green is 10 maanden en ik geef nog steeds vrijwel exclusief live borstvoeding en meerdere nachtvoedingen. Ze slaapt vanaf de eerste nachtvoeding bij ons in bed en dan hanteer ik het 'open bar' principe ;)
Overdag drinkt ze nog 2 of 3 keer. Ik ben nu wel begonnen met reïntegreren en ga de voeding rond de lunch niet meer geven als ze een jaar is en ik weg ben (heb geen zin om te kolven).

Mijn productie is nu goed stabiel - afgezien van wat schommelingen ivm mijn cyclus, baby Green is ook borstpro ondertussen, ik lek niet meer, geen stuwing, en de voedingen worden ook minder in de loop van de tijd. Ik vind het dus heel lekker lopen en zie geen reden om te stoppen.

Ik krijg steeds vaker de vraag hoe lang ik van plan ben om door te gaan. Of opmerkingen dat nachtvoedingen niet nodig zijn (voor haar blijkbaar wel), dat ik moet stoppen met voeden als ze gaat lopen 'want dat is geen gezicht', etc.
Ik trek me daar niks van aan en voed lekker verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi. Ook langvoeder hier, al het het nooit zo gevoeld. Eitje is 1,5 jaar nu. Ik merk sinds maandje ofzo dat het echt wel naar het eind loopt. Produceer nog heel weinig, maar Eitje ligt nu ik dit schrijf wel lekker tegen mij aan. Ze krijgt eigenlijk alleen nog in bed. Overdag vraag ze er wel om (ze kan het zeggen), maar op enkele uitzonderingen na, krijgt ze dan eigenlijk niet.

Ik heb nooit negatieve opmerkingen gehad. Wel vaak de vraag hoelang ik ging voeden (vooral van middelbare tot oudere vrouwen, is dat een ding?). Ik heb nooit een plan gehad. Het liep gewoon zoals het liep. Heb er nu ook wel vrede mee dat het op een eind loopt.
Mijn kinderen vonden het allemaal rond een jaar wel voldoende en hadden geen belangstelling meer. Ze waren nogal grote eters en ander eten was interessanter en ging vooral, denk ik, sneller. Ik had best nog even door willen gaan, maar toen ik gestopt was, was het elke keer weer een openbaring hoeveel vrijheid ik ineens weer had en was ik best opgelucht (vooral omdat kolven niet meer hoefde!).

Achteraf gezien was het heel makkelijk eigenlijk dat mijn kinderen de beslissing zelf maakten. Op zich ging de borstvoeding bij mij heel makkelijk en heb ik nooit last of problemen gehad, alleen kolven op het werk (en elke keer bepalen hoeveel er mee ging naar de opvang) vond ik echt niet leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de jongste tot zijn 5e jaar BV gegeven. Na een tijdje stoppen die vragen wel, mensen gaan er gewoon vanuit dat je geen BV meer geeft :proud:
Hij kreeg ook alleen nog maar bij het wakker worden en wanneer zoon naar bed ging dus niemand die het verder merkte.

Bij de oudste ben ik na 1,5 jaar gestopt, de productie stortte in toen ik weer zwanger werd.
.
En waarom ik kolven zo shit vond: vanaf 9 maanden vervalt je kolfrecht en dat betekende dus dat ik in de middagpauze, in plaats van gezellig met mijn collega's buiten een een rondje te wandelen, in mijn eentje in dat stomme kolfhok zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 4,5 jaar gevoed, laatste jaar of anderhalf (ik weet het niet meer precies) alleen nog sochtends.
Ik wou het afronden met 4 voor het naar school gaan, maar toen had ik net zelf mn coronavaccinatie gehad en wou ik die stoffen nog even doorgeven.

Hij is nu 6,5 trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest een beetje grinniken om je titel omdat ik bij langvoeden toch denk aan 2 jaar en meer.

Mijn zoon is altijd de fles blijven weigeren, dus met 10 maanden was de borstvoeding gewoon nog broodnodig. Als ik tijdens werk niet heen en weer reed naar het kdv dronk hij gewoon niks.

Maar ik vond de dreumestijd ontzettend makkelijk qua borstvoeding geven, je borsten doen lekker normaal en mijn snel overprikkelde kind ontspande er lekker van.

Vanaf de peutertijd hoorde drinken alleen bij slapen, een enkele uitzonderlijk daargelaten.

Ook daarna nog lang gevoed, maar niemand die dat wist.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu een 2e kleintje, 10 weken nu.
Bij mijn zoon ben ik vrij vlot gestopt. Kolven lukte niet, dus zodra ik ging werken gaf ik enkel een ochtend- en avond voeding. Maar toen liep de productie al heel snel terug en ben ik helemaal gestopt.

Bij m'n dochter wil ik dit anders doen. Heb nu een hele fijne handsfree kolf. Ik heb geen plan hoe lang ik het vol wil houden, gewoon kijken wat lukt.
Als het een jaar goed gaat, zet ik misschien wel door.

Vooral de avonden en nachten vind ik fijn om zelf te voeden.
Kleintje aanleggen, en daarna weer verder slapen. Ik heb een co-sleeper waar ze in ligt.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste heb ik 4,5 jaar gevoed, het laatste jaar zelfs getandemd :mrgreen:
Met een jaar had jongste er genoeg van en toen vond ik het zelf eigenlijk ook wel mooi geweest. Oudste vond dat jammer maar ze legde zich er vrij gemakkelijk bij neer.

Commentaar heb ik nooit gehad op mijn langvoederij, maar er waren ook niet veel mensen die het wisten. Niet dat ik me schaamde of zo, maar je gaat toch ook niet aan jan en alleman vertellen dat je kind brood met pindakaas eet.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-02-2024 08:58
En waarom ik kolven zo shit vond: vanaf 9 maanden vervalt je kolfrecht en dat betekende dus dat ik in de middagpauze, in plaats van gezellig met mijn collega's buiten een een rondje te wandelen, in mijn eentje in dat stomme kolfhok zat.
Echt waar, met 9 maanden al? Wat stom!
She was brave and strong and broken, all at once.
10 maanden is toch niet lang?

5 jaar zoals ik hier lees, dat is lang.

Ikzelf heb borst gegeven tot 1,5 jaar. Toen was ik er zelf wel klaar mee. Ik vond het fijn te hebben gedaan, maar tegelijkertijd een verademing toen ik eenmaal gestopt was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
03-02-2024 09:22
Echt waar, met 9 maanden al? Wat stom!

Ja. Je kan wel vragen aan je werkgever (mits je werk dat toelaat natuurlijk) om dat op een andere manier te compenseren.

Overigens is het geen KOLFrecht maar VOEDINGSrecht. Je mag dus ook je kind borstvoeding geven in die tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn oudste lukte de borstvoeding helaas niet. Kolven ging wel heel goed, dat heb ik toen tot ruim een jaar volgehouden. Toen werd ik ook voor gek verklaard ;-D . Maar met 1 kind vond ik het eigenlijk best goed te doen.
Kind 2 kwam, zag en dronk. Dat heeft ze tot anderhalf volgehouden. Toen vond ze het zelf mooi geweest. Ook dat was prima te doen. Als voeden goed gaat, is het zo makkelijk. Ik ben heel blij dat het bij haar zo goed ging.
Geen idee hoe het bij nr. 3 gaat lopen. Fulltime kolven lijkt me dan geen optie. Maar als t lekker loopt, zie ik geen reden om te stoppen, voordat kind er zelf klaar mee is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me heel fijn als het natuurlijk 'afloopt' omdat je kindje het gewoon niet meer wil. (Nu nog niet voor mij haha)

Frizz, het is de officiele term voor langer dan 1 jaar voeden. Vind ik ook gek hoor, aangezien de who aanraad om minimaal tot in het tweede levensjaar door te voeden.

@Blabla
Ik ben voorlopig niet van plan om te stoppen, vandaar dat ik het topic al open :) en toch krijgen verreweg de meeste babies met 10 maanden geen borstvoeding meer. Met 12 maanden daalt dat zelfs naar onder de 10%.

Qua kolfrecht/voedingsrecht: dat bestaat na 9 maanden ook nog, maar dan niet langer betaald.

Best lange periodes lees ik hier, leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
miss_musica schreef:
03-02-2024 09:39
Bij mijn oudste lukte de borstvoeding helaas niet. Kolven ging wel heel goed, dat heb ik toen tot ruim een jaar volgehouden. Toen werd ik ook voor gek verklaard ;-D . Maar met 1 kind vond ik het eigenlijk best goed te doen.
Kind 2 kwam, zag en dronk. Dat heeft ze tot anderhalf volgehouden. Toen vond ze het zelf mooi geweest. Ook dat was prima te doen. Als voeden goed gaat, is het zo makkelijk. Ik ben heel blij dat het bij haar zo goed ging.
Geen idee hoe het bij nr. 3 gaat lopen. Fulltime kolven lijkt me dan geen optie. Maar als t lekker loopt, zie ik geen reden om te stoppen, voordat kind er zelf klaar mee is.
Helemaal mee eens. Ik had op het begin enorme overproductie (achteraf gezien door slecht advies in de kraamweek waarbij ik elke 2/3 uur voedde EN moest kolven), veel pijn, dreigende borstontsteking etc... maar toen de productie eindelijk goed afgestemd was na een maand of vier was het echt heel makkelijk.
Frizz schreef:
03-02-2024 09:26
Ja. Je kan wel vragen aan je werkgever (mits je werk dat toelaat natuurlijk) om dat op een andere manier te compenseren.

Overigens is het geen KOLFrecht maar VOEDINGSrecht. Je mag dus ook je kind borstvoeding geven in die tijd.
Klopt. Mijn oudste wist niet wat ze met een fles aan moest en bij haar ben ik heen en weer gereden om op het kdv (andere stad...wat een gedoe) te voeden. Ik vond het verre van ideaal, je mag veel tijd aan voeden besteden, maar de hoeveelheid werk blijft hetzelfde op een dag, dus ik had continu het gevoel achter de feiten aan te lopen.
En ook later met kolven: dan zit je in een heftig gesprek met klanten en eigenlijk moet je kolven, maar het gesprek op dat moment verlaten is ook geen goed idee. Dus dan kolf je ineens weer 2 uur te laat. En alleen buiten werktijd voeden werkte niet bij mij, dus ik moest overdag blijven kolven.

Nou ja, ik heb het met plezier gedaan, maar het kolven heb ik geen seconde gemist en na stoppen was ik best opgelucht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 3 jaar en 3 maanden onderweg, waarvan de laatste 11 maanden tandem. Bij de oudste had ik wat opstartproblemen door veel bloedverlies bij de bevalling, maar ik wilde heel graag minimaal 6 maanden borstvoeding geven. Toen we bij de 6 maanden kwamen, wilde ik een jaar en vervolgens 1,5 jaar, Daarna dacht ik we zien het wel, vooral omdat we ook voor een 2e wilde gaan.

Tijdens mijn 2e zwangerschap heeft de oudste doorgedronken, hoewel ik denk dat er tussen week 15 en 28 geen of minimaal melk was. En inmiddels drinken ze dus 11 maanden samen.

Voor de jongste wil ik ook graag 2 jaar halen, maar we zien wel waar het schip strandt. Tot nu toe vind ik het prima, dus mogen de kinderen het aangeven.

Vragen kreeg ik idd zo rond een jaar, maar meer vanuit nieuwsgierigheid. Ook toen ik zwanger was, dachten mensen dat ik per definitie zou stoppen. Inmiddels wordt er niet meer naar gevraagd, maar voor de jongste is het nog een soort van normaal en de oudste drinkt eigenlijk alleen nog thuis.
blueitis wijzigde dit bericht op 03-02-2024 09:53
12.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
03-02-2024 09:43


Frizz, het is de officiele term voor langer dan 1 jaar voeden. Vind ik ook gek hoor, aangezien de who aanraad om minimaal tot in het tweede levensjaar door te voeden.


Wat stom. Taal doet ertoe!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voelde me ook geen langvoeder. Na 1 jaar ben je het wel officieel. En als ik om mee heen keek, was ik ver in de minderheid.

Rond 1 jaar wel gestopt met kolven. Was icm werk echt wel fijner. Eitje zit nu nog graag aan de borst 's nachts als ze wakker word. Wat mij betreft blijft dat voorlopig zo, maar de productie loopt helaas flink terug (gelukkig kan ik daar ook wel vrede mee hebben). Eitje heeft er nog zeker geen genoeg van.

Heerlijk zo'n klein strelend handje 's nachts over je gezicht en bovenlichaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-02-2024 09:50
Klopt. Mijn oudste wist niet wat ze met een fles aan moest en bij haar ben ik heen en weer gereden om op het kdv (andere stad...wat een gedoe) te voeden. Ik vond het verre van ideaal, je mag veel tijd aan voeden besteden, maar de hoeveelheid werk blijft hetzelfde op een dag, dus ik had continu het gevoel achter de feiten aan te lopen.

Als het goed is krijg je ook 25% minder werk tijdens het voedingsrecht. Vaak weten werkgevers er onvoldoende van en is de praktijk weerbarstig. Ik heb dat wel afgedwongen.
Maar goed, ik weet nu zelf niet meer hoe ik dit allemaal volhield hoor. De eerste maanden reed ik 2x per dag heen en weer, 20 min enkele reis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik start in juni een studie, 3 dagen in de week. Ik wil dan niet meer hoeven kolven overdag. Maar baby Green is dan 15 maanden, dus misschien kom ik er makkelijk mee weg ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Blueitis schreef:
03-02-2024 09:50
Ik ben 3 jaar en 3 maanden onderweg, waarvan de laatste 11 maanden tandem. Bij de oudste had ik wat opstartproblemen door veel bloedverlies bij de bevalling, maar ik wilde heel graag minimaal 6 maanden borstvoeding geven. Toen we bij de 6 maanden kwamen, wilde ik een jaar en vervolgens 1,5 jaar, Daarna dacht ik we zien het wel, vooral omdat we ook voor een 2e wilde gaan.

Tijdens mijn 2e zwangerschap heeft de oudste doorgedronken, hoewel ik denk dat er tussen week 15 en 28 geen of minimaal melk was. En inmiddels drinken ze dus 11 maanden samen.

Voor de jongste wil ik ook graag 2 jaar halen, maar we zien wel waar het schip strandt. Tot nu toe vind ik het prima, dus mogen de kinderen het aangeven.

Vragen kreeg ik idd zo rond een jaar, maar meer vanuit nieuwsgierigheid. Ook toen ik zwanger was, dachten mensen dat ik per definitie zou stoppen. Inmiddels wordt er niet meer naar gevraagd, maar voor de jongste is het nog een soort van normaal en de oudste drinkt eigenlijk alleen nog thuis.
Wat bijzonder om tandem te voeden! Was ook mijn idee maar blijkbaar liep de borstvoeding helemaal terug tijdens de zwangerschap dat de oudste dacht van: ik stop ermee. De tweede nu ruim 2 jaar aan het voeden en het lijkt niet alsof het binnenkort gaat stoppen. Leuk te lezen dat meer mensen langere tijd voeden :).
Frizz schreef:
03-02-2024 09:54
Als het goed is krijg je ook 25% minder werk tijdens het voedingsrecht. Vaak weten werkgevers er onvoldoende van en is de praktijk weerbarstig. Ik heb dat wel afgedwongen.
Maar goed, ik weet nu zelf niet meer hoe ik dit allemaal volhield hoor. De eerste maanden reed ik 2x per dag heen en weer, 20 min enkele reis.
Dat is vooral in theorie. Al zal het in sommige functies beter gaan. Ik vond het vooral zelf erg vervelend, telkens weer omschakelen. Niet goed voor mijn productiviteit (en die was al minder door hormonen, slapeloze nachten e.d.). Gelukkig was ik relatief jong en dacht ik er verder niet zoveel over na.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
03-02-2024 09:43
Lijkt me heel fijn als het natuurlijk 'afloopt' omdat je kindje het gewoon niet meer wil. (Nu nog niet voor mij haha)

Frizz, het is de officiele term voor langer dan 1 jaar voeden. Vind ik ook gek hoor, aangezien de who aanraad om minimaal tot in het tweede levensjaar door te voeden.

@Blabla
Ik ben voorlopig niet van plan om te stoppen, vandaar dat ik het topic al open :) en toch krijgen verreweg de meeste babies met 10 maanden geen borstvoeding meer. Met 12 maanden daalt dat zelfs naar onder de 10%.

Qua kolfrecht/voedingsrecht: dat bestaat na 9 maanden ook nog, maar dan niet langer betaald.

Best lange periodes lees ik hier, leuk!
Volgens mij als ik had gewacht tot mijn kind niet meer wilde had ik heb nu nog gevoed (zoon is 11 :facepalm: )

Na 5 jaar vond ik het wel mooi geweest. Die tijd is voor iedereen anders natuurlijk.
Bij bijvoorbeeld schapen en katten (en vast ook vele andere dieren) bepaalt de moeder ook wanneer het klaar is. Ik denk dat het wel zo natuurlijk is als de moeder dit bepaalt en niet tegen heug en meug door gaat voeden zoals je weleens leest.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook weleens het kindje van een vriendin aan de borst gehad, de planning liep verkeerd zij had geen gekolfde melk bij en zelf moeizame productie en t Grietje had honger en ik had genoeg. Was bijzonder in het moment maar ook heel gewoon.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven