Langvoeden kletstopic

03-02-2024 07:41 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen flauw idee of er hier moeders zitten die langdurig borstvoeding geven eigenlijk, maar here we go :)

Ik merk dat veel informatie over borstvoeding gericht is op de eerste paar maanden, wat ook enigszins logisch is aangezien steeds minder vrouwen langdurig voeden. Maar ik zou het fijn vinden af en toe te sparren met andere moeders.

To trapt af.

Baby Green is 10 maanden en ik geef nog steeds vrijwel exclusief live borstvoeding en meerdere nachtvoedingen. Ze slaapt vanaf de eerste nachtvoeding bij ons in bed en dan hanteer ik het 'open bar' principe ;)
Overdag drinkt ze nog 2 of 3 keer. Ik ben nu wel begonnen met reïntegreren en ga de voeding rond de lunch niet meer geven als ze een jaar is en ik weg ben (heb geen zin om te kolven).

Mijn productie is nu goed stabiel - afgezien van wat schommelingen ivm mijn cyclus, baby Green is ook borstpro ondertussen, ik lek niet meer, geen stuwing, en de voedingen worden ook minder in de loop van de tijd. Ik vind het dus heel lekker lopen en zie geen reden om te stoppen.

Ik krijg steeds vaker de vraag hoe lang ik van plan ben om door te gaan. Of opmerkingen dat nachtvoedingen niet nodig zijn (voor haar blijkbaar wel), dat ik moet stoppen met voeden als ze gaat lopen 'want dat is geen gezicht', etc.
Ik trek me daar niks van aan en voed lekker verder.
Minik schreef:
06-02-2024 19:30
Ja goed punt! Heb ik ook altijd gedaan, en dan eens in de drie maanden ofzo zei ik.. geef die maar even en dan legde ik weer verse daar in de vriezer. Het zal je gebeuren dat een flesje omvalt ofzo… ik wil echt niet dat ze dan uit nood kunstvoeding moeten geven als ik thuis meer dan genoeg in de vriezer heb.
Met een keertje poedermelk had ik dan weer totaal geen problemen. Zal vast weleens voorgekomen zijn. Maar goed, bij twee kinderen kreeg ik relatief kort na de geboorte medicatie (antibiotica), die ze liever niet met borstvoeding combineerden, dus mijn kinderen hadden sowieso al poedermelk op jonge leeftijd op. Ik was toen echt superblij dat dat kon overigens (en dat de kinderen, ondanks dat ik geen borstvoeding gaf, wel in het ziekenhuis mochten blijven en nog verzorgd werden door de verpleging, omdat ik daar te ziek voor was). Wat ontzettend fijn was dat!
Severus_Snape schreef:
06-02-2024 15:46
Mag ik jullie iets vragen? Domme vraag wellicht maar mijn eerste kindje heeft flesvoeding gehad (weigerde de borst en ook afgekolfd hoefde ze mijn melk niet) en het cb kon me ook niet helpen. Ik ben al meteen na de kraamweek van de tweede gestart met kolven, en heb nu een aardige voorraad in de vriezer. Binnenkort moet ik weer gaan werken, maar kan ik mijn zoontje van 3,5 maand gewoon de melk die er het langst in ligt geven? Dus de melk van toen hij 2 weken oud was? Of komt hij dan voedingstoffen tekort, is de samenstelling anders?
Volgens mij kan dat gewoon prima. Ik heb het overigens nooit gedaan, gaf gewoon de melk van de dag ervoor. Mijn borstvoeding rook na invriezen (ondanks vooraf verhitten) echt heel smerig, dus ik heb na ruim een jaar de hele vriezervoorraad door de gootsteen gespoeld (en dat was veel). Ik wilde heel graag mijn vriezerladen weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
07-02-2024 08:05
Volgens mij kan dat gewoon prima. Ik heb het overigens nooit gedaan, gaf gewoon de melk van de dag ervoor. Mijn borstvoeding rook na invriezen (ondanks vooraf verhitten) echt heel smerig, dus ik heb na ruim een jaar de hele vriezervoorraad door de gootsteen gespoeld (en dat was veel). Ik wilde heel graag mijn vriezerladen weer terug.
Oh die geur herken ik, gebeurt soms. Maar kind drinkt het gewoon op, ik las ooit ergens dat het vies kan ruiken maar wel gewoon goed is.

Vraagje aan de échte langvoeders (meerdere jaren); vertel je dit ook aan mensen? Laatst bij een speelafspraakje bij mijn dochter vertelde de moeder heel trots dat zij haar 4-jarige nog bv geeft wat beide kinderen konden horen. Ik vond dat een lastige… ik vind het namelijk helemaal prima, moet ze vooral echt zelf weten wat ze doet, maar het hardop verkondigen vond ik twijfelachtig. Mijn dochter keek verbaasd, ik heb gereageerd dat dat kan, zolang mama en kind het fijn vinden en ze laat het daar wel bij denk ik. Maar ze zou ook heel onschuldig op school er iets over kunnen zeggen en ik weet niet of alle kindjes daar normaal over zouden doen tegen dit kindje. Aan de ene kant vind ik dat we het allemaal veel normaler zouden moeten vinden, aan de andere kant vond ik het ook weer een beetje iets voor binnenshuis in hun gezin. Maar misschien veel te bekrompen van mezelf?
minik wijzigde dit bericht op 07-02-2024 08:31
0.21% gewijzigd
Minik schreef:
07-02-2024 08:21
Oh die geur herken ik, gebeurt soms. Maar kind drinkt het gewoon op, ik las ooit ergens dat het vies kan ruiken maar wel gewoon goed is.

Vraagje aan de échte langvoeders (meerdere jaren); betrek je dit ook aan mensen? Laatst bij een speelafspraakje bij mijn dochter vertelde de moeder heel trots dat zij haar 4-jarige nog bv geeft wat beide kinderen konden horen. Ik vond dat een lastige… ik vind het namelijk helemaal prima, moet ze vooral echt zelf weten wat ze doet, maar het hardop verkondigen vond ik twijfelachtig. Mijn dochter keek verbaasd, ik heb gereageerd dat dat kan, zolang mama en kind het fijn vinden en ze laat het daar wel bij denk ik. Maar ze zou ook heel onschuldig op school er iets over kunnen zeggen en ik weet niet of alle kindjes daar normaal over zouden doen tegen dit kindje. Aan de ene kant vind ik dat we het allemaal veel normaler zouden moeten vinden, aan de andere kant vond ik het ook weer een beetje iets voor binnenshuis in hun gezin. Maar misschien veel te bekrompen van mezelf?
Mijn kinderen dronken het wel gewoon, maar ik ging over mijn nek van de geur en het smaakte ook vies (ik heb uiteraard zelf geproefd). Ik vermoed dat jonge kinderen gewoon alles drinken.
Daarom wilde ik ook echt niet doneren. Zolang ik niet invroor was er niets aan de hand en soms ging invriezen wel goed. Dus waar het nou in zat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
07-02-2024 08:21
Oh die geur herken ik, gebeurt soms. Maar kind drinkt het gewoon op, ik las ooit ergens dat het vies kan ruiken maar wel gewoon goed is.

Vraagje aan de échte langvoeders (meerdere jaren); vertel je dit ook aan mensen? Laatst bij een speelafspraakje bij mijn dochter vertelde de moeder heel trots dat zij haar 4-jarige nog bv geeft wat beide kinderen konden horen. Ik vond dat een lastige… ik vind het namelijk helemaal prima, moet ze vooral echt zelf weten wat ze doet, maar het hardop verkondigen vond ik twijfelachtig. Mijn dochter keek verbaasd, ik heb gereageerd dat dat kan, zolang mama en kind het fijn vinden en ze laat het daar wel bij denk ik. Maar ze zou ook heel onschuldig op school er iets over kunnen zeggen en ik weet niet of alle kindjes daar normaal over zouden doen tegen dit kindje. Aan de ene kant vind ik dat we het allemaal veel normaler zouden moeten vinden, aan de andere kant vond ik het ook weer een beetje iets voor binnenshuis in hun gezin. Maar misschien veel te bekrompen van mezelf?

Tja. Ik vertelde zoiets nooit zonder aanleiding, nee. Ik ben voor normalisering van langvoeden, maar voel er helemaal niets voor om daar een spokesperson voor te zijn. Ik geloof ook niet dat ik het ooit ergens heb hoeven noemen, behalve eens bij de apotheek toen de medewerkers zei; oh hier staat nog dat u borstvoeding geeft, zal ik dat maar weghalen?
Oh en ook ooit eens bij de huisarts denk ik.

Samen slapen is net zo’n soort onderwerp als ze wat ouder worden.
Het is heel normaal om te klagen over kinderen in de basisschoolleeftijd die niet zelfstandig willen slapen, ‘s nachts spoken of altijd maar stiekem naast je kruipen.
Maar als ik zeg dat zoon al z’n hele leven naast me ligt en pas verhuist als HIJ dat wil is dat gek.
Dat onderwerp vermijd ik ook gewoon.
Niet omdat ik het gênant vind of me niet goed kan verwoorden, maar omdat ik geen zin heb om me te verantwoorden over mijn eigen opvoedkeuzes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
07-02-2024 08:21
Vraagje aan de échte langvoeders (meerdere jaren); vertel je dit ook aan mensen? Laatst bij een speelafspraakje bij mijn dochter vertelde de moeder heel trots dat zij haar 4-jarige nog bv geeft wat beide kinderen konden horen. Ik vond dat een lastige… ik vind het namelijk helemaal prima, moet ze vooral echt zelf weten wat ze doet, maar het hardop verkondigen vond ik twijfelachtig. Mijn dochter keek verbaasd, ik heb gereageerd dat dat kan, zolang mama en kind het fijn vinden en ze laat het daar wel bij denk ik. Maar ze zou ook heel onschuldig op school er iets over kunnen zeggen en ik weet niet of alle kindjes daar normaal over zouden doen tegen dit kindje. Aan de ene kant vind ik dat we het allemaal veel normaler zouden moeten vinden, aan de andere kant vond ik het ook weer een beetje iets voor binnenshuis in hun gezin. Maar misschien veel te bekrompen van mezelf?
Ik begin er niet zelf over, maar als het onderwerp borstvoeding ter sprake komt, maak ik er echt geen geheim van. Mijn heel directe omgeving weet dat hij nog krijgt. Indien nodig voed ik de oudste (bijna 3,5) ook nog in het openbaar (wat echt maar sporadisch voorkomt als troostmoment). Het zou goed kunnen dat hij nog steeds krijgt als hij naar school gaat straks.

Als (als, want waarom zou het een onderwerp zijn, hij weet niet beter) hij daar dan iets over verteld, zullen er vast verbaasde blikken zijn. Maar ik denk dat de uitleg die je je dochter heb gegeven, voor alle kleuters zeer acceptabel is. Die nemen het aan en dat is het dan. Ik zal hem dan moeten uitleggen dat niet alle kinderen op die leeftijd nog drinken, maar dat hij dat mag, zolang als hij dat fijn vindt.

Ik beschouw het ook echt als normaal. Ik bespreek ook niet dagelijks/wekelijks met mijn collega's wat ik als ontbijt heb gegeten, dus ik kan me niet voorstellen dat dit een groot uitgemeten onderwerp gaat zijn voor mijn zoon.

Wat ik wel snap is dat andere mensen er vragen over hebben, juist omdat het een beetje in de taboesfeer, alleen binnenshuis, hangt. Ik ga niet de wereld veranderen, maar als iemand er serieuze intresse in heeft, deel ik MIJN visie. En dat ik helemaal ok ben met andere visies/keuzes, maar dit is MIJN keuze. Bij mensen die bij voorbaat al 'rare' vragen stellen, ga ik er niet eens op in en verander ik het onderwerp. Je brengt me toch niet op andere gedachten en ik heb zo geen zin in discussies.
blueitis wijzigde dit bericht op 07-02-2024 11:17
Reden: Alinea's waren verdwenen
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh mijn zoon heeft er ook nooit buitenshuis over gepraat. Het is wel een heel slim kind, dat weet dat borstvoeding niet perse de standaard is, zeker niet bij grotere kinderen. Ik heb nooit gedaan alsof die informatie privé zou moeten blijven oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
07-02-2024 08:30
Mijn kinderen dronken het wel gewoon, maar ik ging over mijn nek van de geur en het smaakte ook vies (ik heb uiteraard zelf geproefd). Ik vermoed dat jonge kinderen gewoon alles drinken.
Daarom wilde ik ook echt niet doneren. Zolang ik niet invroor was er niets aan de hand en soms ging invriezen wel goed. Dus waar het nou in zat?
Dat komt door bepaalde enzymen die veranderen van samenstelling door invriezen. Niet alle moeders hebben dat, sommigen meer dan anderen.

Hier kun je er meer over lezen:
https://borstvoeding.com/artikelen/kolv ... 20vriezers.
Lostit schreef:
07-02-2024 12:29
Dat komt door bepaalde enzymen die veranderen van samenstelling door invriezen. Niet alle moeders hebben dat, sommigen meer dan anderen.

Hier kun je er meer over lezen:
https://borstvoeding.com/artikelen/kolv ... 20vriezers.
Klopt ja. Ik verhitte het altijd voordat ik het invroor, dan werd het wel iets minder (maar nog steeds niet geweldig). Met melk die niet ingevroren was, gelukkig geen problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Och die arme meerling, alleen de korstjes :P arme borsten ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rubelientje schreef:
08-02-2024 10:14
Ik heb al mijn vijf kinderen lang bv gegeven. De meerling het korst, de rest tussen de 1,5 en 2 jaar.

Nu het voor mij een tijdje geleden is besef ik pas wat een proces het is. Vanuit moeder/ kind gezien nog steeds prachtig en gezond maar als moeder/ maatschappij echt wel pittig. Ik had beter voor mezelf moeten zorgen qua slaap en supplementen/ sporten. Dat is het enige wat ik jullie wil meegeven dat je later nog meer beseft wat een investerering je hebt gedaan maar dat het een moeder echt veel kost aan energie en vitaliteit.
Wel heel herkenbaar, ik had dat bij de eerste meer dan nu bij de tweede. Deels omdat het voeden makkelijker gaat, deels omdat ik meer tijd voor mezelf durf te nemen zonder schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een vraagje :)

Minigreen is inmiddels ruim 13 maanden. Ik ben gestopt met snachts op verzoek voeden, heb het beperkt tot 1 voeding tussen naar bed gaan en opstaan, op die momenten krijgt ze ook een voeding. (En eventueel overdag extra als ik bij haar ben en ze erom vraagt)
Dat is dus al een hele verbetering, want ze dronk denk ik 4/5 keer. Ze slaapt nu ook in haar eigen bedje.

Ze krijgt nu dus rond 19u, gaat dan slapen en komt dan tussen 12 en 1 meestal. Maar vaak wordt ze al voor 6 uur weer wakker voor de ochtendvoeding. Daarna slaapt ze wel weer door, maar ik vaak niet meer!

Ik vind het een beetje lastig hoe verder, ik ben echt wel toe aan meer slaap eerlijk gezegd, vind 1 nachtvoeding niet zo erg maar zou dan wel graag tot half zeven kunnen blijven liggen.

Ga ik proberen de ochtendvoeding te rekken? Nachtvoeding? Nachtvoeding helemaal stoppen? Wat is hier wijsheid?
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
06-05-2024 22:19
Even een vraagje :)

Minigreen is inmiddels ruim 13 maanden. Ik ben gestopt met snachts op verzoek voeden, heb het beperkt tot 1 voeding tussen naar bed gaan en opstaan, op die momenten krijgt ze ook een voeding. (En eventueel overdag extra als ik bij haar ben en ze erom vraagt)
Dat is dus al een hele verbetering, want ze dronk denk ik 4/5 keer. Ze slaapt nu ook in haar eigen bedje.

Ze krijgt nu dus rond 19u, gaat dan slapen en komt dan tussen 12 en 1 meestal. Maar vaak wordt ze al voor 6 uur weer wakker voor de ochtendvoeding. Daarna slaapt ze wel weer door, maar ik vaak niet meer!

Ik vind het een beetje lastig hoe verder, ik ben echt wel toe aan meer slaap eerlijk gezegd, vind 1 nachtvoeding niet zo erg maar zou dan wel graag tot half zeven kunnen blijven liggen.

Ga ik proberen de ochtendvoeding te rekken? Nachtvoeding? Nachtvoeding helemaal stoppen? Wat is hier wijsheid?
Mijn tip zou zijn het samen slapen nog aan te houden tot de nacht/vroege voedingen er uit zijn. Maar of terug draaien van wennen in eigen bedje een goed idee is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer op bv topics te reageren, want dat is al een tijdje geleden, maar deze tip durf ik nog wel aan: BV is lichtverteerbaar dus 4-5 uur na de nachtvoeding word kind wakker van een lege maag. Als je de BV nachtvoeding van 12-1 uur aanvult met nog iets anders (pap bijvoorbeeld), slaapt kind misschien net een uurtje langer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen onze kinderen nog jong waren is 6 uur (of vroeger) best lang een tijd geweest, waarop ze wakker werden en de dag begon. Bij ons had dat niet zoveel met voedingen te maken, heb ik het idee (het is moeilijk mij die tijd nog voor te stellen nu ze pubers zijn en op vrije dagen niet voor 14 uur hun bed uitkomen...). Maar aangezien ze na de voeding weer gaat slapen is het bij jou misschien anders.

Wat ik bij onze zoon wel een tijd gedaan heb is hem na de borstvoeding nog een fles poedermelk geven om 1 uur 's nachts. Dat hielp hem in ieder geval de nacht door tot 5-6 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben altijd uitgegaan van ‘de natuur’ waarin je je baby ook niet verderop kan wegleggen. Dus die bleef bij mij en had die voedingen cq nabijheid blijkbaar nodig. Bij samen slapen val je zelf makkelijker ook weer in slaap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
07-05-2024 07:17
Ik ben altijd uitgegaan van ‘de natuur’ waarin je je baby ook niet verderop kan wegleggen. Dus die bleef bij mij en had die voedingen cq nabijheid blijkbaar nodig. Bij samen slapen val je zelf makkelijker ook weer in slaap.
Samenslapen hielp hier alleen bij de jongste (in de zin van dat hij dan enigszins tussen de voedingen door sliep). De anderen sliepen juist beter in hun eigen bed (in onze slaapkamer). En allerbelangrijkste: zelf sliep ik ook een stuk beter zonder kind/baby in bed.

Ik denk dat het enorm verschilt per kind/ouder/situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat men beter slaapt is niet perse een teken dat het ook beter ís. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Waarbij ik snap dat de meesten slaap het belangrijkste vinden. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
06-05-2024 22:23
Mijn tip zou zijn het samen slapen nog aan te houden tot de nacht/vroege voedingen er uit zijn. Maar of terug draaien van wennen in eigen bedje een goed idee is weet ik niet.
Ja dat is sowieso geen optie. Nogal een zeldzaam iets maar ivm een medisch probleem van mijn man hebben we het advies gekregen om haar niet bij ons te laten slapen. Ik slaap nu op een matras naast haar ledikantje vanaf de nachtvoeding (dus rond 12u, 13u). En heel eerlijk, ik lag vaak echt uren wakker! Ik sliep altijd erg makkelijk weer in of sliep door de voedingen heen, maar dat lukt niet meer. Nu is het dus een soort co-sleeper situatie en dat werkt voorlopig prima :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven