Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie verzekeren.

16-11-2018 07:23 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie heeft de alimentatie verzekerd?
En zo ja, bij welke verzekeringsmaatschappij ? En wat zijn daarvan ong de maandelijkse kosten? Kan hier op internet erg weinig over terug vinden.
Sinds kort ontvang ik alimentatie, zowel kinder- als partneralimentatie. Omdat het toch voor mij een belangrijke inkomens bron is, wil ik deze graag laten verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
Wil die maatschappij failliet gaan of zo?

Sluit een levensverzekering af op de betaler, meer kan ik me er niet bij voorstellen.

Zou je een levensverzekering überhaupt af kunnen sluiten op het leven van een willekeurige persoon?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Dat is toch gewoon een overlijdensrisico verzekering?
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je een vrijblijvende berekening maken: http://www.taf.nl/ORT/alimentatiepolis/ ... c=xgdbdcrb

Houd er wel rekening mee dat alleen het overlijdensrisico is verzekerd. Mocht er sprake zijn van verminderde inkomsten en dus minder alimentatie door bijvoorbeeld baanverlies, ziekte, veranderde persoonlijke omstandigheden, enz., dan zal de verzekering niets uitkeren.

Omdat je dus slechts een heel beperkt risico kunt verzekeren, denk ik dat het verstandiger is om te gaan werken aan het verbeteren van je eigen financiële positie.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
16-11-2018 07:38
Dat is toch gewoon een overlijdensrisico verzekering?
Daarmee dek je niet af dat de alimentatie-betaler 'gewoon' stopt met betalen (zonder dood te gaan).
Alle reacties Link kopieren
Apart dat je weinig kan vinden want 1x googlen levert info op incl berekeningen voor hoogte e.d., maatschappij(en) waar je terecht kunt en financieel advies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
evaq schreef:
16-11-2018 07:45
Daarmee dek je niet af dat de alimentatie-betaler 'gewoon' stopt met betalen (zonder dood te gaan).
Nee. Dat zou ook een idioot idee zijn aangezien alimentatie bij wet geregeld is. Een recht hoef je niet te verzekeren, een risico verzeker je.
kindrebel schreef:
16-11-2018 07:50
Nee. Dat zou ook een idioot idee zijn aangezien alimentatie bij wet geregeld is. Een recht hoef je niet te verzekeren, een risico verzeker je.
Gewoon niet betalen kun je inderdaad afdwingen via de LBIO. Maar niet/minder betalen omdat de betaler minder inkomen heeft niet.
Je weet dat alimentatie eindig is he, dat je het maar een aantal jaren krijgt. De kans dat hij overlijdt in die jaren is normaal gesproken klein. Ik weet niet hoeveel premie je moet betalen maar het lijkt mij een verzekering die vrij overbodig is. Je kunt je beter beramen op het vergroten van je inkomsten, wat daar heb je na afloop van de alimentatie nog heel lang plezier van.
Wat een onzin verzekering!
Wat een verliespost voor de verzekeraars als 1 op de 3 huwelijken eindigen op een echtscheiding.
Wat een absurd idee.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal wel een dure verzekering worden, 1 op de 3 huwelijke redt het niet.

Wanneer je eerder getrouwd bent geweest, is het cijfer nog hoger. Moet je dan ook meer premie gaan betalen wanneer je eerder getrouwd bent geweest?

Wanneer je trouwt, sluit je niet alleen een officieel contract met je partner, maar je betrekt daar ook de overheid bij. Goed de kleine letters lezen voordat je je handtekening zet, zodat je weet wat de consequenties zijn wanneer je het contract ontbindt.

Een verzekering voor kinderalimentatie lijkt me helemaal raar. Je hebt er toch voor gekozen om kinderen te krijgen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit klinkt echt bizar. Ik zou gewoon zorgen dat ik genoeg geld verdien om in ieder geval niet afhankelijk te zijn van partneralimentatie.
Dit soort verzekeringen is echt zonde van je geld, een onzin-verzekering en je spekt de verzekeringsmaatschappij met jouw angst.

Beter is het om te kijken hoe je zelf een inkomen kan generen. Omdat je partneralimentatie ontvangt, heb je daar ook even de tijd voor om dit voor jezelf uit te zoeken. Misschien een opleiding volgen, die naar werk kan leiden? Als je daar je geld in stopt, die je anders aan de verzekering kwijt bent, levert het uiteindelijk meer op, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ze wil haar inkomsten verzekeren, niet haar recht erop.

Wat is begrijpend lezen soms toch moeilijk....

Ik zie dit niet anders dan dat je een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid afsluit. Kleine kans dat je hem nodig hebt, maar grote gevolgen als je misgrijpt. Je moet alleen die risico’s verzekeren die je zelf niet kunt dragen. Dit lijkt mij er 1 van.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Partneralimentatie stopt na zoveel jaar en ook de kinderalimentatie. Bereid je daarop voor. Ga nu al een studie volgen om weer je eigen inkomen te genereren.
Verzekeren is natuurlijk absurd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Je leest altijd dat Nederlanders dol zijn op verzekeringen maar dat hier een verzekering voor bestaat verbaast me ontzettend :O
Lelietje-van-Dalen schreef:
16-11-2018 09:46
Ze wil haar inkomsten verzekeren, niet haar recht erop.

Wat is begrijpend lezen soms toch moeilijk....

Ik zie dit niet anders dan dat je een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid afsluit. Kleine kans dat je hem nodig hebt, maar grote gevolgen als je misgrijpt. Je moet alleen die risico’s verzekeren die je zelf niet kunt dragen. Dit lijkt mij er 1 van.
Maar dat is dus juist raar omdat deze inkomstenbron van rechtswege een keer zal stoppen. En dat kan je dus niet verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
De persoon verzekeren die de alimentatie betaald is een goed idee want als deze komt te overlijden houd de alimentatie op. De kosten zijn afhankelijk van de duur, leeftijd en hoogte van het bedrag.
En je ex moet hieraan meewerken natuurlijk! Dit opnemen in een convenant is ook geen gek idee, advocaten vergeten dit vaak.
Voor wb de kinder alimentatie, dit kan je ex opnemen in zijn testament, de kinderen ontvangen immers een erfenis, als er een nieuwe partner bij jouw ex is, kan zij de langstlevende worden ook over die erfenis, maar je ex kan ook kiezen voor uitkeren en jou beheerder te maken tot een bepaalde leeftijd, dit kan allemaal in een testament worden vastgelegd. Dan heb je iig geld om studie te betalen etc. (Mocht er uiteraard wat te erven zijn, maar daar even vanuit gaande omdat ex ook in staat is partneralimentatie te betalen.) als ex jou niet als beheerder wil maken, kan je toch aanspraak doen op de erfenis van je kinderen om in hun levensonderhoud te voorzien, als die beheerder niet meewerkt, kan je via de rechter je gelijk krijgen, dat vraagt dan dus een gang naar de rechter, maar kan wel. Er valt wel het een en ander te vinden als je googled.

Kun je normaal met je ex door een deur, zou je hierover ook even in overleg kunnen, en je zorgen omtrent zijn evt overlijden te bespreken, en vragen wat hij daarvoor al geregelt heeft.

Partneralimentatie is altijd een tijdelijke inkomstenbron die je als ex partner de mogelijkheid geeft om je leven weer vorm te geven, zonder direct de eerste de beste baan aan te moeten nemen. Met andere woorden eigenlijk is partneralimentatie al een soort van ‘verzekering’.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-11-2018 09:59
Maar dat is dus juist raar omdat deze inkomstenbron van rechtswege een keer zal stoppen. En dat kan je dus niet verzekeren.
Nee dat klopt. Dat kun je niet verzekeren.
Blijft de kinderalimentatie over. Ook die stopt ooit, maar pas als de kinderen zelfvoorzienend geacht te worden zijn.

Bovendien kun je ook en en doen. TO mag best gaan studeren en ee goeie baan zoeken en ondertussen ook haar inkomstenbron verzekeren.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan dus verzekeringen voor alimentatie, weer wat geleerd.... verder sluit ik me aan bij het merendeel van de reageerders: steek je energie in het verbeteren van je eigen financiële positie d.m.v. werk en/of studie. Op de lange termijn heb je daar volgens mij het meest aan!
Mocht je ex wegvallen is er ook nog zoiets als wezenpensioen tot de kinderen 21 zijn.
TO, tegen welk risico wil je je verzekeren? Dat je ex besluit niet meer te betalen? Of voor als je ex komt te overlijden? Of als je partneralimentatie komt te vervallen door een huwelijk?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
16-11-2018 11:50
TO, tegen welk risico wil je je verzekeren? Dat je ex besluit niet meer te betalen? Of voor als je ex komt te overlijden? Of als je partneralimentatie komt te vervallen door een huwelijk?
Voor als mijn ex komt te overlijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven