Geld & Recht alle pijlers

Alles op een hoop?

01-06-2012 14:01 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of echt iedereen alles op een hoop heeft? Ik voel me het beste bij mijn geld / zijn geld, dat we het apart houden en dat vindt m`n vriend ook. Maar ik merk dat het vreemd gevonden wordt. Ik moet vaak uitleggen waarom we dat apart houden en ik weet niet goed hoe, het is meer een gevoel denk ik. Wat zijn de voordelen van alles op een hoop en wat zijn de nadelen?

En forummers die alles apart houden, hoe doen jullie dat met een grote aankoop? Of als er bijv. een kindje op komst is?

Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?
Beiden een eigen rekening, man betaalt hypotheek, gas, licht en water. Ik betaal de boodschappen en de studieschuld. Verdeling is ongeveer naar rato.

We hebben wel een gezamelijke rekening maar volgens mij hebben we die nooit gebruikt.

Zoals we het nu doen gaat het ook goed.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Haha, klinkt misschien stom, maar manlief en ik worden het altijd wel eens. Scheelt ook een hoop dat hij niet zo moeilijk is, dingen voor in huis vindt ie al snel wel goed, 'als het maar niet roze is'.

Een auto hebben/willen we niet, scheelt ook veel geld!

Alleen de vakanties...daarin liggen we niet echt op 1 lijn...zo wil ik dit jaar persé nog op vakantie (laatste keer dat het zo makkelijk kan, ik ben in januari uitgerekend), maar dat zag hij niet zo zitten, zonde van het geld enzo...

Dus heb ik een beetje doorgedramd, hihihi en uiteindelijk geboekt. Griekenland, here we come :-D
Hier ook ieders inkomen op eigen rekening en een gezamenlijke rekening waar naar rato op wordt gestort wordt voor hypotheek/gas/licht/water/telefoon/internet/boodschappen.

Bevalt erg goed, want hij heeft een dure hobby die ik niet wil sponsoren en ik heb twee kinderen waarvan ik het niet nodig vind dat hij ze onderhoudt qua kleding/schoenen/school/sport etc.

En natuurlijk wordt het het naarmate je langer samenwoont anders, in den beginne hanteerden we vrij strak onze principes, maar na 10 jaar beginnen zaken wel meer door elkaar te lopen.

Maar dan nog, toch vind ik deze manier prettig en zou ik niet blij worden van alles op een hoop.
KatVonDee schreef op 01 juni 2012 @ 14:47:

[...]

@ de 1 hopers - Grote nieuwe aankopen worden overlegt lees ik hier. Dat snap ik, maar wat nou als je het niet eens wordt?

Dat vraag ik me ook af. Ik ga weleens een weekendje weg of op vakantie met een vriendin. Als wij geen gescheiden rekeningen zouden hebben, moet ik dat dus overleggen want het gaat om hoge bedragen die ik aan mezelf uitgeef. Niet alleen zou ik me dan bezwaard voelen zoveel geld aan mezelf uit te geven, ik vind ook dat ik daarmee een stukje vrijheid verlies.
KatVonDee schreef op 01 juni 2012 @ 14:47:

[...]

Mijn vriend rijdt een dure auto en dat zal hij, indien mogelijk, ook altijd blijven doen. Van mij hoeft dat niet zo, ik vind dat zonde van het geld. Als we alles samen zouden hebben, zou hij zo`n auto dus ook van mijn geld (het is dan ons geld) willen kopen en ik kan me zo voorstellen dat ik het daar niet mee eens zou zijn, ik vind het immers nu al zonde. Dan zit je toch wel met een behoorlijke discussie lijkt me. :-$
Haha dit is ook herkenbaar. Auto kopen we wel gezamenlijk, maar ik beargumenteer mijn budget, en als ie toch iets duurders wil lapt hij de rest zelf bij :-d Hij gebruikt de auto sowieso meer dan ik, dus ik voel me daar ook niet schuldig over....
Hier ook alles op 1 hoop. Al voor we samen woonden.

We hebben drie kinderen en ik ben thuis en volg nu weer een studie. Man werkt 4 dagen en studeert 1 dag.

In principe doe ik de boodschappen, koop kleding, dingetjes voor in huis, cadeautjes ed (voor de kinderen gaan we samen shoppen).

Een keer in de drie maanden ofzo gaan we gezellig samen een dagje de stad in om voor hem de spullen te kopen die hij nodig heeft/wil. Winkelen is niet zijn hobby, maar eens in de zoveel tijd best gezellig samen.\

Ik voel me hier niet schuldig over en hij vindt het prima.

Over grote aankopen worden we het altijd eens. En zo niet, dan gaat het niet (alhoewel dat zelden voorkomt).

Ik vind juist wel "ons" heel belangrijk. Ik ga met deze man oud worden, kleinkinderen krijgen, deel een huishouden/bed/ideeën en ja, dus ook geld.
ninon schreef op 01 juni 2012 @ 14:56:

[...]

Dat vraag ik me ook af. Ik ga weleens een weekendje weg of op vakantie met een vriendin. Als wij geen gescheiden rekeningen zouden hebben, moet ik dat dus overleggen want het gaat om hoge bedragen die ik aan mezelf uitgeef. Niet alleen zou ik me dan bezwaard voelen zoveel geld aan mezelf uit te geven, ik vind ook dat ik daarmee een stukje vrijheid verlies.

Hier (één hoop) leven we zo ongeveer hetzelfde leven, al doet de één wel eens meer da de ander. Maar dat tellen we niet, dus is het ook geen issue. Je zit toch niet met de calculator bij elke uitgave?

Man is nu bijvoorbeeld een weekend weg met vrienden, ik ga binnenkort weekje op vakantie met vriendinnen. Dat laatste is vast duurder, nou en?.

Met vrijheid heeft het dus niets te maken, ik vind eigenlijk het juist vrijheid als je het helemaal niet over geld hoeft te hebben terwijl het één grote pot is. Omdat je elkaar alles gunt en het natuurlijk heus niet al te gek maakt, gewoon rekening houdt met je gezin.
Ik denk dat wij het juist wel over geld zouden gaan hebben als het 1 pot is, haha. Dus wat dat betreft is dit voor ons juist vrijheid :)
Ik overleg zo'n week vakantie overigens alleen in de zin van 'kun jij dat regelen met je werk en de kinderen in die periode' . Maar echt niet of mijn vlucht te duur is ofzo... als het niet kan, snap ik dat zelf ook wel, dan boek ik heus niet.

En als het wel kan ga ik niet afstrepen 'jij doet dat, dan doe ik dat'.

Andersom hetzelfde. Gelukkig

We hebben het eigenlijk nooit over geld, kan ik iedereen aanraden....
ninon schreef op 01 juni 2012 @ 14:56:

[...]

Zolang het kan is er toch niks om je bezwaard over te voelen? Als er eigenlijk geen geld voor is, is dat wat anders natuurlijk, maar dat is dan ook met gescheiden financien.
vrouwke_theelepel schreef op 01 juni 2012 @ 15:15:

[...]

Zolang het kan is er toch niks om je bezwaard over te voelen? Als er eigenlijk geen geld voor is, is dat wat anders natuurlijk, maar dat is dan ook met gescheiden financien.

Dat bedoel ik. Ik snap het bezwaar niet. Als man een leuke week heeft of iets moois koopt is hij blij, en ik dus ook want ik vind het leuk voor hem. Andersom ook.

Blij zijn voor elkaar ipv vergelijken wie er 'meer' heeft, misschien is dat de beste basis voor één pot.
Als ik met mn zusje een weekendje ga shoppen en naar de sauna hoef ik echt niet te overleggen wat ik uit ga geven ofzo. Als je je wel 'moet' verantwoorden voor uitgaves dan zou ik ook een aparte rekening willen houden maar gelukkig zit mijn relatie niet zo in elkaar. We zijn beide ook niet echt big spenders en we denken op een zelfde manier over sparen enzo.
Ik zou het niet moeten van m`n vriend, maar ik zou zelf wel gevoel hebben dat ik me 'moet' verantwoorden omdat het dan grotendeels zijn geld is en dat voelt voor mij niet prettig.

Mocht er in de toekomst een gezin komen dan wordt het al weer anders, maar op 1 hoop zie ik de komende jaren niet zitten :)
Twee volwassenen, vier kinderen

Allebei een eigen rekening en een eigen spaarrekening en daarnaast een gezamenlijke rekening en een aantal gezamenlijke spaarrekeningen. We storten beiden een vast bedrag op de gezamenlijke rekening waar alles wat het gezin aangaat van betaald wordt, en samen een vast bedrag wat naar de spaar rekening gaat. Daarnaast heb ik een zakelijke rekening waar mijn facturen op gestort worden en mijn zakelijke uitgaven van gedaan worden. Van die rekening boek ik dus een vast bedrag over naar de gezamenlijke en een vast bedrag naar mijn prive rekening.

De rest blijft op eigen rekening. Ik ben zelfstandig ondernemer en spaar dus zelf voor mijn pensioen e.d. En ik ga geen verantwoording afleggen als ik te veel kleding koop (en dat doe ik). Een 'nieuwe' laptop is geen grote uitgave hier en wordt dus ook nooit overlegd. En toen ik mijn nieuwe auto kocht is daar ook geen overleg over geweest. Mijn geld, mijn uitgaven.

Partner had veel vermogen voor wij elkaar ontmoeten (erfenis van vader) en die is uit buiten de boedel.
Hier hebben wij ook ieder een betaalrekening en een spaarrekeing.

Lief heeft een motor, auto en twee kinderen uit een vorige relatie die alimentatie krijgen.

We hebben gekozen om ieder eigen rekeningen te behouden.

Ik betaal de hypotheek en de boodschappen die ik tussendoor nodig heb en hij betaalt het gas, water en licht en de weekselijke boodschappen.

Samen hebben we ook twee dochters

Ik betaal de kleding / uitjes / ballet van onze dochters.

Ik vind het fijn om de regie over mijn eigen rekening te houden.
anoniem_23127 wijzigde dit bericht op 01-06-2012 16:11
Reden: foutje
% gewijzigd
schnitzel schreef op 01 juni 2012 @ 14:19:

Salarissen worden gestort op onze eigen rekeningen, daarvan wordt automatisch een deel overgemaakt naar de gezamenlijke rekening.

Van de gezamenlijke rekening betalen we vaste kosten, boodschappen, verzekeringen, cadeaus, vakantie etc. Voor ons is dit puur een betaalrekening, sparen doen we individueel.

Wat overblijft op onze eigen rekeningen is zakgeld voor kleding, eigen spaarrekening etc. Als we een dure aankoop moeten doen, storten we allebei een extra bedrag op de gezamenlijke rekening dus het kan zijn dat ons 'individuele spaargeld' toch voor gezamenlijke doeleinden gebruikt wordt. Bv. een nieuwe auto, meubels.

Naja, klink ingewikkeld maar dat valt best mee, en wij vinden het prettig werken.

same here toen ik nog samenwoonde met ex

deze ex bleek gokverslaafd en ben dus heeeeeeel blij dat niet alles op 1 hoop gegooid was, want dan had ik nu in een kartonnen doos kunnen wonen :)

eigenlijk is het heel aso als je dit aan andere moet uitleggen en dat ze het raar vinden! Doe wat jij denkt wat het beste is, en laat je niks wijsmaken door vrienden die het beter weten, jouw geld = jouw keuze!
schnitzel schreef op 01 juni 2012 @ 14:19:

Salarissen worden gestort op onze eigen rekeningen, daarvan wordt automatisch een deel overgemaakt naar de gezamenlijke rekening.

Van de gezamenlijke rekening betalen we vaste kosten, boodschappen, verzekeringen, cadeaus, vakantie etc. Voor ons is dit puur een betaalrekening, sparen doen we individueel.

Wat overblijft op onze eigen rekeningen is zakgeld voor kleding, eigen spaarrekening etc. Als we een dure aankoop moeten doen, storten we allebei een extra bedrag op de gezamenlijke rekening dus het kan zijn dat ons 'individuele spaargeld' toch voor gezamenlijke doeleinden gebruikt wordt. Bv. een nieuwe auto, meubels.

Naja, klink ingewikkeld maar dat valt best mee, en wij vinden het prettig werken.

same here toen ik nog samenwoonde met ex, hij bleek gokverslaafd en ben dus heeeeeeel blij dat niet alles op 1 hoop gegooid was, want dan had ik nu in een kartonnen doos kunnen wonen :)

eigenlijk is het heel aso als je dit aan anderen moet uitleggen en dat ze het raar vinden! Doe wat jij denkt wat het beste is, en laat je niks wijsmaken door vrienden die het beter weten, jouw geld = jouw keuze!
Persoonlijk vind ik als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dat je alles op 1 hoop moet gooien. Al dat overgeboek van diverse bedragen in 1 huishouding heb ik nooit echt begrepen. Is ook weer extra boekhouding. Van de andere kant snap ik de motieven wel van mensen die een stukje financiele zelfstandigheid willen behouden. Je moet het zo doen waarbij je persoonlijk het beste bij voelt (en je partner natuurlijk ook)

Ikzelf werk niet maar heb gelukkig een man die me alle vrijheid geeft en hoef ook geen enkel bedrag te verantwoorden naar hem toe. Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je aan je partner moet gaan vragen of je iets mag kopen.
emmeline schreef op 01 juni 2012 @ 18:12:

Persoonlijk vind ik als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dat je alles op 1 hoop moet gooien.

'Moet' nog wel :)

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, en gooien niet alles op 1 hoop. We hebben beiden een aparte betaal- en spaarrekening, en de vaste lasten worden gewoon automatisch van de juiste bankrekening af geschreven. We pinnen wekelijks een contant bedrag voor de boodschappen waar we het mee moeten doen, en uitjes e.d. betaal ik van mijn rekening. We vinden het beiden prettig zo. Gezamenlijke rekeningen lijkt ons dan weer helemaal niets en een gedoe.
Toch knap dat jullie het altijd eens worden. Ik kan duizenden euro's erdoorheen jagen op vage collectors items en allerhande apparatuur. Uiteraard kan ik het betalen, maar ik heb nog nooit iemand kunnen overtuigen dat het nodig is en ik zou het niet eens overwegen daar iemand anders mee te belasten. Ben benieuwd of er ook vrouwen/mannen zijn die veel geld pompen in de hobby van de partner.
Tijntje schreef op 01 juni 2012 @ 18:28:

Toch knap dat jullie het altijd eens worden. Ik kan duizenden euro's erdoorheen jagen op vage collectors items en allerhande apparatuur. Uiteraard kan ik het betalen, maar ik heb nog nooit iemand kunnen overtuigen dat het nodig is en ik zou het niet eens overwegen daar iemand anders mee te belasten. Ben benieuwd of er ook vrouwen/mannen zijn die veel geld pompen in de hobby van de partner.
Mijn man sponsort al vele jaren mijn hobby, het verzamelen van designer tassen. Tot op heden nog nooit over geklaagd :-]
Man&ik zijn 10 jaar getrouwd(op huwelijkse voorwaarden),en hebben vanaf het begin toen we in zijn koop appartement gingen samenwonen eigen rekeningen gehad.

Eigenlijk omdat we allebei al een eigen huis hadden, en ik bij hem introk,hebben we dat zo gelaten.

Nu hebben we 1 e/o rekening voor vaste lasten,boodschappen,en aankopen voor onze kinderen.,hierop storten we ieder naar rato(verdienen ongeveer evenveel)

Kinderopvangtoeslag&kinderbijslag komt ook binnen op e/o .

Verder ieder een eigen rekening voor leuke dingen &eigen spaarrekening.

Als we aankopen doen voor in huis,storten we ieder 50% op de e/o rekening,en betalen het daarvan.

Als we uit eten gaan,pin ik en stort mijn man 50% terug of andersom.
emmeline schreef op 01 juni 2012 @ 18:12:

Persoonlijk vind ik als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dat je alles op 1 hoop moet gooien. Al dat overgeboek van diverse bedragen in 1 huishouding heb ik nooit echt begrepen.

Ikzelf werk niet maar heb gelukkig een man die me alle vrijheid geeft en hoef ook geen enkel bedrag te verantwoorden naar hem toe. Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je aan je partner moet gaan vragen of je iets mag kopen.
Alles moeten gooien op 1 hoop. Dat overgeboek heb jij nooit begrepen ? Zou dat misschien kunnen komen, omdat jezelf niet werkt en het jou wel erg goed uitkomt, dat alles op 1 hoop moet worden gegooid?
Het valt mij op dat veel vrouwen een eigen rekening willen omdat ze economisch zelfstandig willen zijn en zelf willen beslissen wat ze met hun geld willen doen.Dit kan alleen als je niet getrouwd bent in gemeenschap van goederen en allebei ongeveer evenveel verdient.

In alle andere gevallen is het een schijnzelfstandigheid.

Een vrouw met een kleine part time baan kan alleen die nieuwe dure schoenen kopen van haar eigen geld omdat haar man zo lief is het grootste deel van de h ypotheek voor zijn rekening te nemen.

Mensen die hun geld liever gescheiden houden omdat ze bijvoorbeeld niet mee willen betalen aan de dure auto van hun vriend betalen in zekere zin toch wel mee aan die auto.

Omdat manlief die dure auto koopt heeft hij minder geld voor andere dingen en als jij dan alsnog duur op vakantie wil zal het deel wat hij daar niet voor heeft alsnog van jou moeten komen.

In het geval je jouw gedeelte op een spaarrekening zet en hij geen geld heeft gespaard ga je dan echt later alleen maar dingen voor jezelf doen en laat hem thuis zitten omdat hij er niet voor gespaard heeft? Of je stopt het geld alsnog in nieuwe gordijnen omdat jij die wil en hij niet. Zowel van die gordijnen als die auto maak je toch gezamenlijk gebruik dus wat maakt het dan uiteindelijk uit wie wat betaald heeft.

Wij gooien alles op een grote hoop. Zouden we dat niet doen dan zou hij veel meer leuke dingen kunnen doen dan ik. Aangezien we partners zijn willen we graag samen leuke dingen doen en vinden we het niet leuk als hij dat wel zou kunnen en ik thuis moet blijven omdat hij aanzienlijk meer verdient dan ik.
Ik vraag mij wel af hoe mensen de kosten voor de kinderen regelen als ze gescheiden rekeningen hebben. Wie krijgt dan de kinderbijslag? Wie betaald dan de kleding. En als je nu eens alleen met de kinderen naar de bioscoop/ zwembad / dierentuin gaat, moet dat dan van je eigen budget of kun je de helft van de kosten terugvragen aan je partner omdat het ook zijn kinderen zijn. Hoe doe je dat dan met je eigen entree kaartje? Want ja zonder jouw begeleiding kunnen ze niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven