Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2023

24-02-2024 09:19 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie zit er al klaar voor? Of stel je het zo lang mogelijk uit? Stel hier je vragen over de aangifte, maar deel ook of je moet betalen of terugkrijgt, en vooral ook hoe lang dit duurt.
Kortom, het belastingtopic 2023!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo zoetjes aan de zaken voor onszelf, ouders en schoonouders aan het verzamelen om volgend weekend de aangifte te doen. Verwacht eigenlijk geen bijzonderheden,.

Wij vragen altijd de betaalde hypotheekrente bij de aangifte terug? Dus niet maandelijks. Meestal zo’n 1500€
Alle reacties Link kopieren Quote
Normaal zit ik er klaar voor. Nu moet ik alles nog verzamelen zelfs.

Heftig jaar achter de rug.

Mooi weekend om alles bij elkaar te zoeken! Dan ben ik er maar vanaf.

Ik krijg meestal terug, ik werk flexibel, wel in dienst, dus betaal over maanden waarin ik veel verdien teveel belasting. Het systeem "denkt" dan dat ik altijd zoveel verdien. Ik zie het als een mooi spaarpotje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor het eerst ee voorlopige aanslag ingevuld maar mijn inkomen is iets anders uitgevallen (iets met wisselend aantal uren). Dus moet wel iets aanpassen. Nog geen idee hoe dat werkt maar zal wel van zelf uitwijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe voor onszelf altijd een week later de aangifte, dus ongeveer 8 maart. 1 maart loopt de boel nogal eens vast. En eventuele foutjes zijn er dan ook uit. Al gebeurt dat de laatste jaren niet zoveel meer. Diverse overzichten download ik als ze beschikbaar komen. Mijn schoonouders verzamelen zelf en meestal krijg ik dat eind maart. Beide aangiftes zijn niet zo spannend.
Wij krijgen de hypotheekrenteaftrek ook achteraf, maar dat is nog maar een paar honderd euro. Lage rente, hoog eigenwoningforfait. Maar we krijgen nog zo’n 1.200 terug aan dividendbelasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
RP7 schreef:
24-02-2024 09:29
Ik heb voor het eerst ee voorlopige aanslag ingevuld maar mijn inkomen is iets anders uitgevallen (iets met wisselend aantal uren). Dus moet wel iets aanpassen. Nog geen idee hoe dat werkt maar zal wel van zelf uitwijzen.
Je hoeft toch niks aan te passen? Je doet aangifte met de werkelijke bedragen en daar wordt wat je reeds ontvangen of betaald hebt mee verrekend.
Wij hebben gisteren alles naar de financieel adviseur gebracht.
We doen het altijd asap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
24-02-2024 09:43
Je hoeft toch niks aan te passen? Je doet aangifte met de werkelijke bedragen en daar wordt wat je reeds ontvangen of betaald hebt mee verrekend.
Dat bedoelde ik, maar ik weet/wist dus niet precies hoe dat werkt. Kennelijk dus gewoon aangifte doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik steek mijn hoofd nog een weekje in het zand. Wordt voor het eerst dat ik dit zelf moet regelen 😓
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje, geen ervaring hiermee. Dochter moet belasting terugvragen van een bijbaan maar krijgt dus geen uitnodiging. Zijn voor haar dan wel de gegevens vooringevuld? Ze heeft namelijk geen jaaropgaaf gekregen van die werkgever, wel salarisstroken maar die bedragen zijn altijd net even anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
24-02-2024 10:03
Vraagje, geen ervaring hiermee. Dochter moet belasting terugvragen van een bijbaan maar krijgt dus geen uitnodiging. Zijn voor haar dan wel de gegevens vooringevuld? Ze heeft namelijk geen jaaropgaaf gekregen van die werkgever, wel salarisstroken maar die bedragen zijn altijd net even anders.

Ja, volgens mij wel. Staan op haar laatste loonstrook geen cumulatieven?
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
24-02-2024 10:03
Vraagje, geen ervaring hiermee. Dochter moet belasting terugvragen van een bijbaan maar krijgt dus geen uitnodiging. Zijn voor haar dan wel de gegevens vooringevuld? Ze heeft namelijk geen jaaropgaaf gekregen van die werkgever, wel salarisstroken maar die bedragen zijn altijd net even anders.
Ja, alles staat ingevuld. Alleen even controleren en geld innen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
24-02-2024 10:03
Vraagje, geen ervaring hiermee. Dochter moet belasting terugvragen van een bijbaan maar krijgt dus geen uitnodiging. Zijn voor haar dan wel de gegevens vooringevuld? Ze heeft namelijk geen jaaropgaaf gekregen van die werkgever, wel salarisstroken maar die bedragen zijn altijd net even anders.
Die werkgever is dat gewoon verplicht. Maar op de laatste loonstrook staan de bedragen ook. Ook zijn ze vooraf ingevuld. Je had ook in januari een voorlopige aanslag kunnen aanvragen, dan had ze haar geld eerder gekregen. Dat heb ik vorig jaar voor dochter gedaan. Ze had dus meerdere bijbanen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stel het altijd zo lang mogelijk uit. En dat terwijl mijn aangifte twee clicks is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stel het altijd uit, moet betalen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier loopt het belastingjaar anders: 5 April - 6 April, maar ik laat mijn aangifte eerder doen. Ik heb een account voor bepaalde onderdelen en mijn man doet onze tax returns tijdig. Ik heb er amper omkijken naar. Krijg nooit iets terug overigens. Sterker nog, corporation tax is van 19% naar 25% gegaan.

Mijn vader deed zijn belastingaangifte altijd tijdig en deed het ook voor zijn zusje en moeder. Inmiddels hebben zijn zus en mijn ouders een accountant.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen over 2023 voor het laatst IACK, wat ik hier thuis de 'Piet-subsidie' ben gaan noemen - maar dan met de daadwerkelijke voornaam van ons jongste kind. De afgelopen jaren kregen we deze via de voorlopige teruggave uitbetaald, maar om alvast aan het lagere maandbudget te wennen heb ik de maandelijkse uitbetaling van de IACK over 2023 al stopgezet. Die krijgen we dus nu in juni in één keer.

Daarna blijft er hier alleen de hypotheekrenteaftrek over. Die gaan we dan waarschijnlijk ook per jaar doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn boekhouder vraagt altijd uitstel aan want ik ben een uitsteller. En dan doe ik het niet eens zelf. Dat zou vast wel moeten kunnen maar ik word er altijd heel nerveus van dus betaal liever iemand dan er stress van te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
24-02-2024 10:34
Die werkgever is dat gewoon verplicht. Maar op de laatste loonstrook staan de bedragen ook. Ook zijn ze vooraf ingevuld. Je had ook in januari een voorlopige aanslag kunnen aanvragen, dan had ze haar geld eerder gekregen. Dat heb ik vorig jaar voor dochter gedaan. Ze had dus meerdere bijbanen?
Ja klopt. Achteraf bezien had ze prima twee keer loonheffingskorting kunnen laten toepassen maar ik kon niet vinden of dat tegen de regels was. Uit de formulieren lijkt het of het niet mag, maar we wisten van tevoren al dat ze nooit boven de heffingskorting uit zou komen. Voor dit jaar heeft ze het toch weer zo gedaan omdat ze het wel leuk vindt om veel geld ineens terug te krijgen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
24-02-2024 11:51
Wij krijgen over 2023 voor het laatst IACK, wat ik hier thuis de 'Piet-subsidie' ben gaan noemen - maar dan met de daadwerkelijke voornaam van ons jongste kind. De afgelopen jaren kregen we deze via de voorlopige teruggave uitbetaald, maar om alvast aan het lagere maandbudget te wennen heb ik de maandelijkse uitbetaling van de IACK over 2023 al stopgezet. Die krijgen we dus nu in juni in één keer.

Daarna blijft er hier alleen de hypotheekrenteaftrek over. Die gaan we dan waarschijnlijk ook per jaar doen.
Voor ons al een paar jaar geleden. Maar wat was die iack lekker he. Wij deden het jaarlijks en dat was bijna 3.000 euro.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
24-02-2024 12:05
Ja klopt. Achteraf bezien had ze prima twee keer loonheffingskorting kunnen laten toepassen maar ik kon niet vinden of dat tegen de regels was. Uit de formulieren lijkt het of het niet mag, maar we wisten van tevoren al dat ze nooit boven de heffingskorting uit zou komen. Voor dit jaar heeft ze het toch weer zo gedaan omdat ze het wel leuk vindt om veel geld ineens terug te krijgen :)
In principe is het niet de bedoeling om het twee keer toe te laten passen. Al zou het bij 2 kleine banen geen kwaad kunnen. Je moet dan toch een keer liegen bij een loonbelastingverklaring.

Maar je kunt dus in januari obv de loonstroken van december een voorlopige aanslag aan kunnen vragen. Dat geld krijg je dus ook in 1 keer, want over afgelopen jaar. Dan moet je later nog wel aangifte doen, maar daar komt dan 0 uit. Het geld krijg je dan eerder. Tip voor volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
24-02-2024 11:51
Wij krijgen over 2023 voor het laatst IACK, wat ik hier thuis de 'Piet-subsidie' ben gaan noemen - maar dan met de daadwerkelijke voornaam van ons jongste kind. De afgelopen jaren kregen we deze via de voorlopige teruggave uitbetaald, maar om alvast aan het lagere maandbudget te wennen heb ik de maandelijkse uitbetaling van de IACK over 2023 al stopgezet. Die krijgen we dus nu in juni in één keer.

Daarna blijft er hier alleen de hypotheekrenteaftrek over. Die gaan we dan waarschijnlijk ook per jaar doen.

Kan ik terugzien of mijn boekhouder dit ook voor mij doet? Ik heb geen idee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
24-02-2024 12:13
Kan ik terugzien of mijn boekhouder dit ook voor mij doet? Ik heb geen idee!
Heb je een kind onder de 12/13 jaar? Daar wordt naar gevraagd in de belastingaangifte dus je boekhouder geeft dat zeker aan. Of je het per maand of per jaar uitbetaald krijgt weet ik natuurlijk niet.

Edit: Over de afgelopen jaren kun je dit gewoon terugvinden in je belastingaangifte. Onderaan staat een rijtje met heffingskorting(en) en daar staat ook de 'inkomensafhankelijke combinatiekorting' bij. Bij de partner die het minst verdient.
lariba wijzigde dit bericht op 24-02-2024 12:23
25.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dan is het vast goed. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
24-02-2024 12:13
Kan ik terugzien of mijn boekhouder dit ook voor mij doet? Ik heb geen idee!
Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de aangifte.
Je kunt het zien bij heffingskortingen op de aangifte.

In principe gaat het automatisch, mits je aanvinkt dat er kinderen zijn onder de 12.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven