Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2023

24-02-2024 09:19 256 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie zit er al klaar voor? Of stel je het zo lang mogelijk uit? Stel hier je vragen over de aangifte, maar deel ook of je moet betalen of terugkrijgt, en vooral ook hoe lang dit duurt.
Kortom, het belastingtopic 2023!
thistle schreef:
01-03-2024 14:27
Dat is handig, het programma doet nu zelf de meest optimale verdeling van de aftrekposten. Ik vind de belastingaangifte echt zo verbeterd, ik hoef amper meer wat in te vullen, wat gaat dit een stuk makkelijker dan tien jaar geleden!
Inderdaad, viel mij ook op!
Meer mensen met eigen zaak die een technische storing krijgen als ze bij het onderdeel van de eigen onderneming zijn?
Kan dus helaas niet indienen vandaag..
LoiseauBicyclette schreef:
01-03-2024 11:08
130 euro betalen.. Voornamelijk belasting over spaargeld. Ook al is het niet enorm veel, ik vind het nog steeds zoiets oneerlijks. Ik heb een huurhuis, maar als je datzelfde vermogen in een koophuis hebt zitten betaal je niks (en krijg je zelfs hypotheekrenteaftrek).
Je betaalt geen belasting over je spaargeld, je betaalt belasting over het deel dat boven de drempel zit en waarover je rente hebt ontvangen. Je betaalt dus belasting over geld dat je "verdient" hebt met die rente.
846 terug te ontvangen aan IB en 187 te betalen aan Zvw kom ik dit jaar op uit.
Stukje zvw over ontvangen alimentatie in de vorm van woongenot (laatste jaar, vanaf 2024 geen alimentatie in de vorm van woongenot meer en de hypotheek volledig bij mij, dus dan geen zvw meer te betalen en veel meer IB terug te krijgen).

Ook inkomen voor de toeslagen 2023 meteen even aangepast naar hetgeen nu uit de aangifte kwam (had hem daar eerder wat te hoog ingeschat staan), dus dat levert ook nog 387 op.

Misschien zo ook maar eens kijken waar ik voor 2024 ongeveer op uit ga komen, wellicht daarbij meteen de voorlopige aanvragen.
Zoals gedacht komt de VA 2024 nog wat mooier uit, 3.665 terug te krijgen. En zie nu ook dat toetsingsinkomen voor de toeslagen ruim 5.000 te hoog staat voor 2024, beetje hoger dan verwacht is altijd fijn, hoef ik iig niets terug te betalen, maar 5.000 is misschien wel een iets te grote veiligheidsmarge, die zo ook maar iets omlaag zetten.
Ik probeer de aangifte meestal ook zsm te doen, nu ben ik iets later vanwege weekend werken. Meestal vlieg ik er doorheen en ik heb ook niet bijzondere dingen zoals zorgkosten op te geven.

Deze keer krijg ik maar €233 terug en vraag me af hoe dit kan. Het is net of ik geen hypotheekrenteaftrek krijg of veel minder. Normaal kreeg ik rond de €650/€700 terug. Vorig jaar zelfs €1300. Mijn inkomen staat vooraf goed ingevuld en ook de gegevens van mijn hypotheek en WOZ- waarde. Dit zijn ook de enige dingen die ik op te geven heb.
🤔
Eef100 schreef:
04-03-2024 16:09
Ik probeer de aangifte meestal ook zsm te doen, nu ben ik iets later vanwege weekend werken. Meestal vlieg ik er doorheen en ik heb ook niet bijzondere dingen zoals zorgkosten op te geven.

Deze keer krijg ik maar €233 terug en vraag me af hoe dit kan. Het is net of ik geen hypotheekrenteaftrek krijg of veel minder. Normaal kreeg ik rond de €650/€700 terug. Vorig jaar zelfs €1300. Mijn inkomen staat vooraf goed ingevuld en ook de gegevens van mijn hypotheek en WOZ- waarde. Dit zijn ook de enige dingen die ik op te geven heb.
🤔
Is je WOZ waarde gestegen? Is je betaalde hypotheekrente gelijk gebleven?
verder geen bijzondere heffingskortingen, bijv iack bij kinderen onder de 12?

Aftrek eigen woning staat bij de berekening. Dus die kun je heel makkelijk naast die van vorig jaar houden.
dubbel
Pelle schreef:
04-03-2024 16:17
Is je WOZ waarde gestegen? Is je betaalde hypotheekrente gelijk gebleven?
verder geen bijzondere heffingskortingen, bijv iack bij kinderen onder de 12?

Aftrek eigen woning staat bij de berekening. Dus die kun je heel makkelijk naast die van vorig jaar houden.
Bedankt voor je antwoord! De WOZ- waarde is wel gestegen met €29.000 en de betaalde hypotheekrentes zijn bijna gelijk gebleven met in totaal €70 minder betaald in een jaar. Misschien zou het hem hierin wel kunnen zitten.

Verder heb ik geen bijzondere heffingskortingen zoals de iack en ook niet gehad.
Ik krijg 115 terug, eerder teveel betaald, een sigaar uit eigen doos.

Maar beter dan bijbetalen.

Zo jammer dat mijn jongste niet gewoon nog even een poosje onder de 12 kan blijven ;-) Dat waren leuke bedragen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Eef100 schreef:
04-03-2024 16:52
Bedankt voor je antwoord! De WOZ- waarde is wel gestegen met €29.000 en de betaalde hypotheekrentes zijn bijna gelijk gebleven met in totaal €70 minder betaald in een jaar. Misschien zou het hem hierin wel kunnen zitten.

Verder heb ik geen bijzondere heffingskortingen zoals de iack en ook niet gehad.
Het kan zijn dat het niet in de aftrek eigen woning zit. Maar ik zou aangifte 2023 naast die van 2022 houden.
Krijg je een maandelijkse teruggaaf? Het kan ook zijn dat de voorlopige aanslag 2023 hoger was dan de VA 2022.
Ik kom er vandaag achter dat ik waarschijnlijk twee keer belasting moet betalen over mijn Nederlandse salaris. Één keer in de VS (wat ik vorig jaar deels woonde en werkte) en één keer hier in NL waar ik een halfjaar geleden weer begon met werken. Er zou een belastingverdrag moeten zijn wat dubbele belasting zou moeten voorkomen maar obv wat ik er nu van begrijp kan ik daar geen aanspraak op maken. Misschien toch de IRS maar eens bellen maar daar heb ik totaal geen zin in!

Edit: Beetje offtopic dus, want gaat niet over NL...
Pelle schreef:
04-03-2024 17:49
Het kan zijn dat het niet in de aftrek eigen woning zit. Maar ik zou aangifte 2023 naast die van 2022 houden.
Krijg je een maandelijkse teruggaaf? Het kan ook zijn dat de voorlopige aanslag 2023 hoger was dan de VA 2022.
Morgen zal ik nog even vergelijken, eerder kwam ik er niet uit. Ik krijg een jaarlijkse teruggaaf.
Manlief moet het nog even nalopen, maar als het goed is krijgen we ruim €7500 terug. Huis gekocht en verkocht, dus een gedeelte van de k.k. daarnaast hypotheekrenteafrek (rente van ruim 4%, twee weken overbruggingskrediet en de combinatiekorting. Hoop dat het allemaal klopt, maar volgens mij wel.
Ik kreeg zelf nog 88 euro extra na fe voorlopige aangifte. Ruim 500 euro HRA terug gekregen.

Nu snap ik alleen even die van een familielid niet waarvoor ik aangifte doe. 1 werkgever, werkt daar al jaren en krijgt normaal altijd terug. Nu bijna 3000 euro aan zorgkosten afgetrokken en ineens 1000 euro betalen. In mijn ogen was er te weinig LH af gegaan maar een collega heeft het niet en het lijkt me zoveel terug betalen op een niet bijster hoog inkomen. (Rond de 28k per jaar).
Hier ook opeens het dubbele betalen van vorig jaar. Bijna 1000 euro.. Geen idee waarom. WOZ waarde is wel flink gestegen. Maar ik heb de aangifte nog maar even opgeslagen... Daar word ik niet blij van.
Ik heb helemaal geen brief of mail gehad dat ik aangifte moet doen. Normaal krijg ik die wel. Zou het niet hoeven dit jaar? Wel vreemd want ik ben vorig jaar wel weer gaan werken.
Ik moet vaak betalen de laatste jaren dus als het niet hoeft laat ik het liever gaan.
80 euro betalen dit jaar. Normaal gesproken krijg ik altijd rond de 600-700 terug. Beetje balen want ik ging er vanuit dat ik niet hoefde te betalen. Enige wijziging is nieuw koophuis wat qua WOZ waarde net 40.000 duurder is.
Mayflower schreef:
05-03-2024 16:54
80 euro betalen dit jaar. Normaal gesproken krijg ik altijd rond de 600-700 terug. Beetje balen want ik ging er vanuit dat ik niet hoefde te betalen. Enige wijziging is nieuw koophuis wat qua WOZ waarde net 40.000 duurder is.
En misschien minder hypotheekrente?
Pelle schreef:
05-03-2024 16:58
En misschien minder hypotheekrente?
Op beide woningen geen hypotheek dus dat zal het ook wel niet zijn. Ik ben overigens ook wel iets in inkomen gestegen, maar nog steeds dezelfde schijf.
Hier ook al verstuurd. We krijgen een leuk bedrag terug maar wel de helft minder als vorig jaar. De afbouw van de HRA en aftrekposten (giften) is goed te merken, en dat icm met een flink gestegen woz waarde. Maar goed, het is wat het is, we hoeven in ieder geval niet bij te betalen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-03-2024 20:48
Je betaalt geen belasting over je spaargeld, je betaalt belasting over het deel dat boven de drempel zit en waarover je rente hebt ontvangen. Je betaalt dus belasting over geld dat je "verdient" hebt met die rente.
O, dit wist ik niet. Ik was ingesteld op geld betalen en dat hoefde ik niet. Kreeg ook niets terug maar dat vind ik niet erg.
Mayflower schreef:
05-03-2024 17:05
Op beide woningen geen hypotheek dus dat zal het ook wel niet zijn. Ik ben overigens ook wel iets in inkomen gestegen, maar nog steeds dezelfde schijf.
Als je geen hypotheek hebt, heb je te maken met de Wet Hillen. Die wordt sinds 2019 met 3,33% afgebouwd.

Vroeger betaalde je geen belasting als je geen hypotheekrente aftrek had.

Dus stel je eigenwoningforfait was 1.000, dan kreeg je een aftrek vanwege geen eigenwoningschuld van 100%, dus ook 1.000. Je belastbaar inkomen uit eigen woning was dan 0.

In 2023 was dit nog maar 83,33%. Dus dan is je belastbaar inkomen ew = 1.000 -/- 833,33 = 167
Maar nu is en je woz-waarde gestegen en is je aftrek met 3,33% gedaald. Dus een hoger belastbaar inkomen uit eigen woning.

Maar waarom je voorheen terug kreeg, snap ik niet. In ieder geval niet door de HRA.
Vandaag mijn aangifte gedaan en verstuurd.

Ik moet betalen, dat weet ik zoiso.
De zorgtoeslag had ik te hoog gezet, dus daar kan ik nog bijna 700 euro van terug vragen.

Vragen jullie dat gelijk terug, of zodra de definitieve berekend is.
Zojuist bezig met de aangifte. Ik dacht lekker snel klaar te zijn. Viel al vies tegen door de specifieke vragen over de rente per maand van ons bouwdepot (2022) welke in 2023 volledig is gebruikt, allemaal gevonden en ingevuld.
Toen kwam ik bij de vraag van de bankrekeningen en andere bezittingen. Ik kan me niet heugen dat er in eerdere jaren onder kapitaalverzekeringen een kopje uitvaart- en overlijdensrisicoverzekering stond. Stond dit er altijd al? Ik klik altijd vrolijk dat hele rijtje op nee, behalve de bankrekeningen.

Ik wordt niet helemaal wijs uit wat ik hier moet invullen. Onze situatie is als volgt. 3x een uitvaartverzekering (partner, kind en ik). 1 polis overlijdensrisicoverzekering die steeds minder waard wordt die direct uitkeert naar de bank. En partner en ik hebben beide een overlijdensrisicoverzekering die bij overlijden van één van ons maandelijks een bedrag uitkeert, voor zo ver ik weet ook aflopend en max voor de duur van onze oorspronkelijke hypotheek (2015) ik heb al deze verzekeringen echter nog nooit opgegeven bij de belastingaangifte. Had dit wel gemoeten?
Een uitvaart- of overlijdensrisicoverzekering kan in bepaalde gevallen vallen onder de kapitaalverzekering. Naar kapitaalverzekering wordt altijd al gevraagd in de aangifte, maar soms merkt de belastingdienst dat sommige begrippen niet duidelijk zijn voor mensen, waardoor ze naar bepaalde dingen dan specifiek gaan vragen, daardoor kan het inderdaad dat het in eerdere jaren misschien niet specifiek erin stond, maar alleen het algemene begrip kapitaalverzekeringen, dat durf inziens niet te zeggen, maar naar kapitaalverzekeringen werd altijd al gevraagd.

Nou is het bij een kapitaalverzekering zo dat er een aantal vrijstellingen zijn.
De verzekering die je noemt met een looptijd gelijk aan je hypotheek zal je verplicht afgesloten hebben bij het aangaan van de hypotheek met als doel het kunnen betalen van de hypotheek in geval één van beide overlijdt. Dit is een kapitaalverzekering box I, deze geef je niet op bij je box III bezittingen.

De andere polis die je noemt, die steeds minder waard wordt en direct uitkeert aan de bank, heeft die een samen met de uitvaartverzekering die op die persoon is afgesloten een waarde van minder dan 7.913? Dan is deze ook vrijgesteld en hoef je hem niet op te geven.
Per verzekerde heb je een vrijstelling van 7.913, zolang de polissen, per verzekerde bij elkaar opgeteld, een waarde van minder dan de vrijstelling hebben hoef je ze niet op te geven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven