Geld & Recht alle pijlers

Biologische vader overleden maar al 25 jaar geen contact

28-03-2017 22:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips of ervaring met het volgende:

Partner heeft al vanaf 6e levensjaar geen contact met biologische vader. Ivm dingen die in verleden zijn gebeurd ook geen behoefte aan gehad. Partner heeft heel goed contact met biologische moeder.

Vandaag blijkt biologische vader te zijn overleden (zelfmoord in eigen huis). Partner blijkt zijn enige kind te zijn en hij heeft alleen zussen/broers die in het buitenland wonen (Zwitseland en Canada). Politie geeft aan dat partner nu als enige zijn huurwoning in mag (sleutels ophalen op politiebureau aan de andere kant van Nederland ten opzichte van waar wij wonen) en zelf moet regelen dat woningbouw/verhuurder in kennis wordt gesteld etc etc etc (denk dus aan uitvaard, woning leeghalen, etc etc).

Nu heeft partner 0 behoefte om hierbij betrokken te raken en er iets voor te doen. Al heeft deze persoon een vermogen achtergelaten, ze wilt er niets mee te maken hebben verder.

Weet iemand wat hierin de mogelijkheden / opties zijn? Iemand tips welke instanties te benaderen? Wij dachten al aan een notaris, slachtofferhulp (was tip van politie) en mogelijk het ziekenhuis waar het lichaam nu ligt.

We lezen over een verklaring van verwerping die je aan kan vragen bij de rechtbank? Iemand ervaringen?

Dank jullie wel alvast.
quote:maylo schreef op 30 maart 2017 @ 06:35:

[...]

Dat zeg ik ook. "dan nog moet je verwerpen".

Je moet hoe dan ook afstand doen van de erfenis ivm je rechten op kindsdeel. Is voor de personen die evt wel erven (bij voldoende baten) ook wel makkelijker omdat ze anders een paar jaar moeten wachten met de definitieve verdeling ivm het evt alsnog opeisen van een kindsdeel.Heb je gelijk in inderdaad. Notaris adviseerde om wel na te gaan of er een testament is maar is niet persé nodig.
Na contact gaan de zus/broer gelukkig zorg dragen voor de uitvaart. Zij gaan het lichaam naar het buitenland halen en zij zullen al deze kosten dragen.

Gelukkig maar anders waren de uitvaartkosten door de gemeente aan/bij mijn partner doorbelast/verhaald.
Mag dat zomaar? Ook als je de erfenis verwerpt?

Ik bedoel de kosten van de uitvaart op jullie verhalen?
quote:Europe86 schreef op 31 maart 2017 @ 15:33:

Na contact gaan de zus/broer gelukkig zorg dragen voor de uitvaart. Zij gaan het lichaam naar het buitenland halen en zij zullen al deze kosten dragen.

Gelukkig maar anders waren de uitvaartkosten door de gemeente aan/bij mijn partner doorbelast/verhaald.Daarmee accepteren ze ook dat het huis uit moet worden geruimd en al wat er meer bij komt kijken bij afhandelen van erfenis.
quote:Knuffelheks schreef op 31 maart 2017 @ 16:00:

Mag dat zomaar? Ook als je de erfenis verwerpt?

Ik bedoel de kosten van de uitvaart op jullie verhalen?

Blijkbaar verwerp je nalatenschap en daar hoort de uitvaart dan weer niet bij. Die kosten kunnen als niemand deze opzich neemt altijd worden verhaald op de eerste lijn familie. In dit geval mijn partner. Zo heb ik het van de gemeente begrepen.

Op internet lees ik dan wel weer dat niet iedere gemeente de kosten voor de uitvaart dan ook daadwerkelijk zal vorderen... de ene gemeente is daar dus actiever in dan de andere.
quote:7102 schreef op 31 maart 2017 @ 16:02:

[...]

Daarmee accepteren ze ook dat het huis uit moet worden geruimd en al wat er meer bij komt kijken bij afhandelen van erfenis.Precies. Heel fijn voor ons dus want daarmee is mijn partner volledig 'vrij' van verplichtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven