Geld & Recht alle pijlers

Druk maken om financiën

02-04-2020 21:19 392 berichten
Dag allen,

Ik ben de laatste tijd een stuk bewuster bezig met mijn financiën dan voorheen, maar ik wil graag wat advies van jullie hierin. Ik heb namelijk het idee dat ik er soms iets te veel mee bezig ben en te ongeduldig in het stukje sparen, dus misschien dat iemand dit herkent.

Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ik heb een studieschuld van ongeveer 10.000 euro. Ik denk, als ik naar mijn omgeving kijk, dat het erger had gekund, maar eigenlijk was het ook weer niet helemaal nodig geweest. Ik heb een tijdje maximaal geleend omdat ik in het buitenland ging studeren, dit was het absoluut waard, maar achteraf gezien had ik ook gewoon veel meer kunnen werken en sparen i.p.v. de luie student uithangen. Maar ja, dat is achteraf, niets aan te doen.

Eerst kon die studieschuld me eigenlijk ook vrij weinig interesseren, ik had immers toch 15 jaar de tijd om dit af te betalen en dat kwam wel goed. Nog steeds denk ik dat dit te overzien is, maar ik vraag me toch af wat een beetje handig is. Ik ben nooit een held geweest in sparen, in tegendeel zelfs, maar hier ben ik het afgelopen half jaar actief mee bezig geweest. Ik had tot een half jaar geleden een vrij hoge huur, waardoor ik eigenlijk vrijwel niets heb kunnen sparen, nu ik door een verbroken relatie weer even bij mijn ouders woon heb ik de ruimte om goed te sparen. Naar mijn mening gaat dit eigenlijk nog steeds te langzaam, maar ja, dat is ook niet binnen een dag gerealiseerd natuurlijk. Dat realiseer ik me. Ik merk alleen dat ik elke maand heel erg gefixeerd ben op het krijgen van mijn salaris, daar excel berekeningen op loslaat hoe veel ik aan de kant kan zetten, maar dan eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben. Toen ik hoorde dat mijn vakantie werd geannuleerd vanwege corona, was ik ook ergens opgelucht want: ik hou vakantiegeld over.

Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen? Mijn spaargeld daarin te stoppen, of mijn vakantiegeld extra aflossen nu mijn vakantie toch niet doorgaat? Daarnaast weet ik ook nog niet helemaal wat mijn woonsituatie gaat worden (kopen of huren), doe ik er dan wel verstandig aan?

Kortom: ik ben nog heel erg mijn weg aan het zoeken in mijn financiën en ik worstel er wel een beetje mee. Ik ben nog jong, het liefst heb ik geen schulden, maar eigenlijk wil ik ook gewoon een leuke bankrekening hebben voor mijn toekomst.

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal. Iemand die dit herkent, tips heeft om hier wat meer rust/wijsheid in te creëren?
Alle reacties Link kopieren
de snelste manier is altijd: meer gaan verdienen. Daar kan geen besparing tegen op
Je vertelt veel over je emoties bij geld, maar weinig over hoe je financiële situaties nou verder is. Misschien handig om dat wel te doen, dan kan er gerichter advies gegeven worden.
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:21
de snelste manier is altijd: meer gaan verdienen. Daar kan geen besparing tegen op
Haha ja, ik zou wel willen, helaas werk ik niet voor een topsalaris. Ik ben wel mijn eigen bedrijfje gestart waar ik hard voor werk, en dat gaat best wel leuk, maar dat is nog niet iets om over naar huis te schrijven. Geduld is volgens mij key, maar ik vind het lastig ;)
Mevrouw_SpuitElf schreef:
02-04-2020 21:22
Je vertelt veel over je emoties bij geld, maar weinig over hoe je financiële situaties nou verder is. Misschien handig om dat wel te doen, dan kan er gerichter advies gegeven worden.
Je hebt gelijk. Ik vind het ook wel een beetje eng om mijn cijfers bloot te geven. Maar here we go:
Studieschuld: €9970
Salaris: €2000 netto
Spaarrekening: €3500
Kosten per maand: €1100/1200

NB. Ik woon officieel wel bij mijn ouders, maar eigenlijk zit ik voornamelijk bij mijn nieuwe vriend thuis waar ik ook een deel van de lasten aan mee betaal. Dus ik kan niet mijn hele salaris elke maand op de bank zetten, mochten mensen zich dat afvragen haha.
Alle reacties Link kopieren
"Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen?"
Nee
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:23
Haha ja, ik zou wel willen, helaas werk ik niet voor een topsalaris. Ik ben wel mijn eigen bedrijfje gestart waar ik hard voor werk, en dat gaat best wel leuk, maar dat is nog niet iets om over naar huis te schrijven. Geduld is volgens mij key, maar ik vind het lastig ;)
en minder voor jezelf werken, en meer uren die leuk betalen maken?? (productie, schoonmaak, vleesverwerking)
en als het uit kan de eigen uren pas ophogen?
babbeleo schreef:
02-04-2020 21:27
"Nu vraag ik me ook af: is het slim om die studieschuld toch sneller af te lossen?"
Nee
Kun je hier wat meer over zeggen? Ik lees wel eens e.e.a., maar naar mijn idee zijn de antwoorden op deze vraag wel verschillend. Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Waar geef je zoveel geld aan uit?
Ik heb een hypotheek en heb evenveel vaste lasten.
Als je een vast contract het kun je toch best een beetje relaxeder met geld omgaan? Zo niet, dan snap ik wel dat je wat achter de hand wil houden. Ik zou de bufferberekenaar van het Nibud eens invullen; volgens mij heb je het keurig op orde qua hoogte spaargeld (voor de fase waarin je nu zit).
Alle reacties Link kopieren
hoeveel rente krijg je op je spaargeld
hoeveel betaal je op je lening?

als je spaarrente lager is dan je leenrente is aflossen heel erg slim
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
02-04-2020 21:32
Waar geef je zoveel geld aan uit?
Ik heb een hypotheek en heb evenveel vaste lasten.
dat ook ja
koop eens een jaar geen kleding, etc
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:31
Kun je hier wat meer over zeggen? Ik lees wel eens e.e.a., maar naar mijn idee zijn de antwoorden op deze vraag wel verschillend. Of zie ik dat verkeerd?
Niet specifiek studieschulden, maar in het algemeen. Het is lood om oud ijzer, niet iets om je druk over te maken.
Kijk, als je het bedrag van de schuld ruim op de spaarrekening hebt staan, kun je er voor kiezen om het in 1 keer af te lossen.
Maar dat is in jouw geval niet.

Zoals al gezegd hierboven, concentreer je op je baan/werk/bedrijf om daar wat van te maken, the long game dus. De inkomsten kant.
En in de tussentijd niet vergeten te leven.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
02-04-2020 21:38
Niet specifiek studieschulden, maar in het algemeen. Het is lood om oud ijzer, niet iets om je druk over te maken.
Kijk, als je het bedrag van de schuld ruim op de spaarrekening hebt staan, kun je er voor kiezen om het in 1 keer af te lossen.
Maar dat is in jouw geval niet.

Zoals al gezegd hierboven, concentreer je op je baan/werk/bedrijf om daar wat van te maken, the long game dus. De inkomsten kant.
En in de tussentijd niet vergeten te leven.
dat is een fijne manier, maar niet de meeste wijze maner
HennieHen schreef:
02-04-2020 21:32
Waar geef je zoveel geld aan uit?
Ik heb een hypotheek en heb evenveel vaste lasten.
Heb potjes voor alles. Dit is mijn maandelijkse budgettering:

Huis vriend: 330
Gezamenlijke rekening voor boodschappen/leuke dingen: 200
Zorgverzekering: 140
Autoverzekering/wegenbelasting: 90
Benzine: 100
Kapper: 50
Kleding: 100
Mobiel abonnement: 32
Videoland/netflix: 20
Verjaardagen: 30
Uiteten/dingen met vriendinnen: 50-100

Dus dat tikt dan wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je inderdaad veel vaste lasten! Ik zou vooral kijken of je daar iets mee kan doen.

Spaar je de overige 900euro nu of is dat geld voor vakantie/uitgaan/kleding etc en spaar je wat er over blijft? Zo niet gaat het best snel toch 900euro per maand sparen?

Wat betreft studieschuld, als je straks een huis wilt kopen is het wel fijn dat je er van af bent.

Zelf ben ik 35 jaar al een flinke poos klaar met mijn studie en heb ik een redelijke spaarrekening maar heb ik mijn studieschuld nog niet afbetaald. Ik geef daar geen prioriteit aan omdat de rente heel erg laag is maar ik weet niet hoe de huidige situatie is.
lilalinda schreef:
02-04-2020 21:35
hoeveel rente krijg je op je spaargeld
hoeveel betaal je op je lening?

als je spaarrente lager is dan je leenrente is aflossen heel erg slim
Heb een studieschuld met 0% rente, dus dat is fijn. Rente op spaargeld ook 0%, minder prettig.
Het klinkt alsof je je zorgen maakt om niks. Je leeft maar een keer, je salaris klinkt ok en je bent bezig je te ontwikkelen. Wel vind ik dat je veel geld uitgeeft voor iemand die geen woonkosten heeft.
Alle reacties Link kopieren
De rente op de studieschuld is letterlijk 0 op dit moment. Dus je kunt dat geld op letterlijke elke spaarrekening beter laten staan want dan verdien je er nog wat aan.

Pas als er weer rente komt op de studieschuld wordt het - mogelijk - interessant om je studieschuld versneld af te lossen, omdat hij anders verder oploopt. Hangt er vanaf hoeveel het geld dat je anders in versneld aflossen zou steken zou opleveren op een spaar/beleggingsrekening.

Enige reden om versneld af te lossen op dit moment zou zijn omdat je anders geen hypotheek kunt krijgen, maar in jouw geval is dat zinloos want de hypotheekverstrekker rekent met je startbedrag, ongeacht hoeveel geld er nog openstaat, dus dat heeft alleen zin als je volledig kunt aflossen.
lux- wijzigde dit bericht op 02-04-2020 21:45
0.13% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:41
Heb potjes voor alles. Dit is mijn maandelijkse budgettering:

Huis vriend: 330
Gezamenlijke rekening voor boodschappen/leuke dingen: 200
Zorgverzekering: 140
Autoverzekering/wegenbelasting: 90
Benzine: 100
Kapper: 50
Kleding: 100
Mobiel abonnement: 32
Videoland/netflix: 20
Verjaardagen: 30
Uiteten/dingen met vriendinnen: 50-100

Dus dat tikt dan wel aan.
Het is net wat je belangrijk vindt, je zou een stuk zuiniger kunnen leven maar als je nu al €900,- per maand kan sparen, hier leuk mee kan leven en het verder oke vindt zou ik hier niet flink op gaan bezuinigen. Het ligt dus vooral aan je toekomstplannen en je eigen prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:42
Heb een studieschuld met 0% rente, dus dat is fijn. Rente op spaargeld ook 0%, minder prettig.
waar maak je je dan druk om??
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaal je mee aan het huis van je vriend als je bij je ouders woont?
1200 euro voor kleding is best veel
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:42
Heb een studieschuld met 0% rente, dus dat is fijn. Rente op spaargeld ook 0%, minder prettig.
Lood om oud ijzer.
lux- schreef:
02-04-2020 21:43
De rente op de studieschuld is letterlijk 0 op dit moment. Dus je kunt dat geld op letterlijke elke spaarrekening beter laten staan want dan verdien je er nog wat aan.

Pas als er weer rente komt op de studieschuld wordt het - mogelijk - interessant om je studieschuld versneld af te lossen, omdat hij anders verder oploopt. Hangt er vanaf hoeveel het geld dat je anders in versneld aflossen zou steken zou opleveren op een spaar/beleggingsrekening.

Enige reden om versneld af te lossen op dit moment zou zijn omdat je anders geen hypotheek kunt krijgen, maar in jouw geval is dat zinloos want de hypotheekverstrekker rekent met je startbedrag, ongeacht hoeveel geld er nog openstaat, dus dat heeft alleen zij als je volledig kunt aflossen.
Dat laatste is goed om te weten, ik heb daar wel iets over gelezen maar dit stond me niet helemaal bij. Ik ben ook helemaal niet bezig met hypotheek, huis kopen oid, dus daar ben ik ook niet echt in thuis. Maar mocht ik over een jaar wel besluiten dat ik iets wil kopen, dan is dat wel handig om te weten natuurlijk. Is het verplicht om je schuld op te geven?
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
02-04-2020 21:41
Heb potjes voor alles. Dit is mijn maandelijkse budgettering:

Huis vriend: 330
Gezamenlijke rekening voor boodschappen/leuke dingen: 200
Zorgverzekering: 140
Autoverzekering/wegenbelasting: 90
Benzine: 100
Kapper: 50
Kleding: 100
Mobiel abonnement: 32
Videoland/netflix: 20
Verjaardagen: 30
Uiteten/dingen met vriendinnen: 50-100

Dus dat tikt dan wel aan.
waarom betaal je mee aan het huis van je vriend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven