Geld & Recht alle pijlers

Energieverbruik als je niet thuis bent

27-01-2023 09:54 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We verbruiken best veel energie en daar heb ik nooit zo op gelet, maar nu is het toch interessant om dat uit te zoeken.
Pas waren we een weekend weg en we zij erachter gekomen dat ins huis dan nog steeds 8kwH per dag gebruikt! Lang leve de Essent-App.
Nu proberen we te ontdekken waar dat inzit. De apparaten die aanstonden waren: koelkast, quooker, ziggobox, modem, mechanische-ventilatiebox, en op wat wekkers en de ovens stond de tijd vermeld, en de buitenlampen tegen inbrekers stonden aan.
Ik heb al zo’n ‘meetstekker’ in de quooker gehad en die gebruikt als we hem normaal gebruiken 1,2kwH per 24 uur.
Wat zijn bij jou de grote energieslurpers en zien wij nog wat over het hoofd?
Ik ben best geschrokken van het energieverbruik van ons huis in ruststand, dat is namelijk precies zoveel als het energieplafond is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
28-01-2023 15:01
1.2 (wat ze gemeten heeft) voor een Quooker is anders gewoon nog onder fabrieksopgave hoor. En daarom ben ik blij dat ik er niet 1 heb, dat is al bijna 500kwh per jaar. Dat is mij te gortig, dat is 1/5e van het gemiddelde gezinsverbruik in Nederland.

Maar 1.2 is nog geen 8kwh dus ze moet nog wat verbruikers opsporen. :)
Een vriend van mijn partner beweerde dat een quooker goedkoper is dan een waterkoker :wtf: Flauwekul natuurlijk want zo’n kraan moet constant op temperatuur blijven.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
02-02-2023 18:40
Die quooker was ook niet gratis.
Nee die quooker was niet gratis maar dit topic gaat over het stroomverbruik, niet over de aanschafprijs.

Wat inmiddels op 1 staat qua stroomverbruik is mijn vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeh dat is al een flink verbruik. Wij verbruiken met een gezin van 4 dagelijks 5-6 kwh, in ruststand nog geen 2kwh.

Interessant om te lezen wat nou de echte energieslurpers zijn. Daarvan hebben wij er dus waarschijnlijk niet zoveel van in huis :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste energie tot nu toe gaan naar de vaatwasser en wasmachine.
Alle reacties Link kopieren Quote
De buurman heeft het ontdekt. De pompen van de vloerverwarming zijn mega-energievreters. We hebben een soort sensoren gekocht die ervoor zorgen dat de pompen niet constant draaien, maar enkel als er warmtevraag is, of zoiets. Dat scheelt over 3 verdiepingen 3 x 1,5 á 2 kWh. Dus 4,5 tot 6 kWh.
Echt nooit gedacht dat dat het zou kunnen zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-02-2023 09:24
De buurman heeft het ontdekt. De pompen van de vloerverwarming zijn mega-energievreters. We hebben een soort sensoren gekocht die ervoor zorgen dat de pompen niet constant draaien, maar enkel als er warmtevraag is, of zoiets. Dat scheelt over 3 verdiepingen 3 x 1,5 á 2 kWh. Dus 4,5 tot 6 kWh.
Echt nooit gedacht dat dat het zou kunnen zijn.
Verbaasd mij niks, zo’n hele vloer moet toch op temperatuur blijven en dat kost veel energie.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-02-2023 09:24
De buurman heeft het ontdekt. De pompen van de vloerverwarming zijn mega-energievreters. We hebben een soort sensoren gekocht die ervoor zorgen dat de pompen niet constant draaien, maar enkel als er warmtevraag is, of zoiets. Dat scheelt over 3 verdiepingen 3 x 1,5 á 2 kWh. Dus 4,5 tot 6 kWh.
Echt nooit gedacht dat dat het zou kunnen zijn.
Fijn dat het probleem is gevonden. En kun je die pompen ook uitzetten?
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
15-02-2023 10:19
Fijn dat het probleem is gevonden. En kun je die pompen ook uitzetten?
Kan vast wel, maar is niet goed, want dan kun je ook niet meer verwarmen en dan krijg je roest geloof ik.
Als je niet stookt zorgt de sensor ervoor dat ze nog maar eens in de 24 uur draaien, dus in de zomer is de besparing nog veel groter.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven