Geld & Recht alle pijlers

Erfenis zuiver aanvaard, toch ineens schulden

06-01-2024 18:09 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een juridische vraag, hopelijk kan er iemand advies geven.
Mijn vader was mantelzorger en mentor voor een kennis van hem. Samen met drie nichten en de schoonmaakster stonden ze in zijn testament. Deze man is meer dan een half jaar geleden overleden. Mijn vader beheerde zijn financiën en zag geen schulden, hij betaalde zijn rekeningen ook altijd netjes en gaf verder niks uit. Dus iedereen heeft de erfenis zuiver aanvaard. En mijn vader werd benoemd tot executeur testamentair. Nu komt alleen Oxxio met een naheffing van 11.000 euro! Het blijkt dat zijn verbruik al die jaren veel te laag is geschat. En deze kennis gaf de meterstanden nooit door. En mijn vader heeft het wel een keer doorgeven, maar verkeerd doorgeven. Mijn vader heeft Parkinson en daardoor is hij ook niet meer echt helder en overziet hij de dingen niet goed meer.
Maar goed, er staat nog maar 5000 euro op de rekening van deze man, dus deze naheffing kan niet betaald worden. Dus moeten de erfgenamen de rest samen betalen. Intussen is er alweer tijd verstreken, zijn er extra kosten bovenop gekomen en dreigt Oxxio met incasso kosten. De schoonmaakster reageert nergens op (heeft ook geen geld), en de drie nichten zijn boos dat mijn vader gezegd dat er geen schulden waren (en ze daarom de erfenis zuiver hebben aanvaard) en hebben nog niks betaald.
Dus wat is nu wijsheid? Mijn ouders zijn niet pro-actief, zetten geen stappen, hebben me dit pas net vertelt en willen het gehele bedrag nu maar gaan betalen want slapen er niet van en hebben er veel stress van. En dan maar hopen dat de drie nichten (de schoonmaakster willen mijn ouders vrij houden want die heeft geen geld) hun deel aan mijn ouders gaan overmaken.
Wat zouden jullie adviseren? Heeft Oxxio überhaupt nog wel rechten? Moeten ze naar de notaris voor advies? Hoe zorg je ervoor dat iedereen netjes zijn eigen deel betaalt? Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo had ik meer dan 15 jaar geen contact met mijn oma.
Helaas was haar enige kind mijn moeder al overleden voor dat mijn oma stierf.

Tot dat ik bericht kreeg van de notaris, over een erfenis. En bij wie ik moest wezen.

Heb die persoon gesproken, en vertelde dat ik wel zuiver kon aanvaarden.

Heb dus voor benificair gekozen., want ja je weet nooit hoe iemand zijn financiële zaken na 15 jaar geen contact zijn. Moest toen 124 euro betalen.

Er is nog een mooi bedrag uitgekomen.
Ik had het liever mn moeder gegeven, dan had ik haar nog.

Die 124 euro was op dat voor mij veel, nu nog hoor, maar liever dat als een schuld
Ik bedacht me: was je vader officieel door de rechtbank benoemd als bewindvoerder/mentor van die kennis? In dat geval had je vader recht op een jaarlijkse vaste onkostenvergoeding.

Als hij die niet aan zichzelf uit heeft betaald kan hij die alsnog, in ieder geval over een aantal jaren, opeisen uit de boedel. Afhankelijk van hoe lang dit heeft geduurd zou hij effectief de schuld van Oxxio met zijn vergoeding kunnen betalen, en het meerdere zelfs door de andere erfgenamen aan zich laten uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
08-01-2024 16:03
Ik bedacht me: was je vader officieel door de rechtbank benoemd als bewindvoerder/mentor van die kennis? In dat geval had je vader recht op een jaarlijkse vaste onkostenvergoeding.

Als hij die niet aan zichzelf uit heeft betaald kan hij die alsnog, in ieder geval over een aantal jaren, opeisen uit de boedel. Afhankelijk van hoe lang dit heeft geduurd zou hij effectief de schuld van Oxxio met zijn vergoeding kunnen betalen, en het meerdere zelfs door de andere erfgenamen aan zich laten uitbetalen.
Die erfgenamen willen of kunnen nu die 1200 euro p.p. aan Oxxio al niet betalen. Als TO's vader om nog méér geld gaat vragen om een deel daarvan in zijn eigen zak te steken (want zo zullen zij dat zeker zien) wordt het er echt niet gezelliger op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
08-01-2024 16:12
Die erfgenamen willen of kunnen nu die 1200 euro p.p. aan Oxxio al niet betalen. Als TO's vader om nog méér geld gaat vragen om een deel daarvan in zijn eigen zak te steken (want zo zullen zij dat zeker zien) wordt het er echt niet gezelliger op.
Sterker nog: ze zullen het zien als "in zijn eigen zak steken terwijl hij zijn werk niet eens goed heeft gedaan", want hij heeft deze naheffing niet voorzien én hen vervolgens verkeerd geadviseerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
08-01-2024 15:54
5 personen staan in zijn testament dus blijft er per persoon een schuld over van 1200 euro. Ik kan in niemands portemonnee kijken maar is dit een bedrag waar jullie niet van kunnen slapen?
In ieder geval de schoonmaakster heeft het geld kennelijk niet en de nichten zijn vooral boos dat TO's vader hen verkeerd heeft voorgelicht. Die zullen dus ook niet uit zichzelf gaan meewerken. Daarmee blijft er voor TO's vader een schuld van 6000 euro over en een groot schuldgevoel. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet van slaapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
08-01-2024 16:16
In ieder geval de schoonmaakster heeft het geld kennelijk niet en de nichten zijn vooral boos dat TO's vader hen verkeerd heeft voorgelicht. Die zullen dus ook niet uit zichzelf gaan meewerken. Daarmee blijft er voor TO's vader een schuld van 6000 euro over en een groot schuldgevoel. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet van slaapt.
Kan ik mij heel goed voorstellen. Door het gekluns van een ander in de schulden worden getrokken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
08-01-2024 16:23
Kan ik mij heel goed voorstellen. Door het gekluns van een ander in de schulden worden getrokken
Ik denk dat je vader de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. UItzoeken of er met oxxio wat te regelen is en anders evt in termijnen betalen. hoe lullig ook, hij heeft zitten sukkelen hiermee dat kun je niet op de anderen verhalen. het had ze wel gesierd als ze hun deel hadden bijgedragen btw
Als ik TO goed begrijp dan gaat het hier om een vrijwillige (dus niet-professioneel) bewindvoerder/mentor die, als hij inderdaad op verzoek door de rechtbank aan is gesteld, alleen recht heeft op een jaarlijkse onkostenvergoeding.

Vervelend voor de drie nichten en de schoonmaakster, maar ze hebben zich laten adviseren door een vrijwilliger die kennelijk ook niet meer helemaal bij de pinken was. Ze hadden zelf meer onderzoek kunnen doen en ook bij een notaris advies in kunnen winnen en kunnen kiezen voor beneficiair aanvaarden, maar dat hebben ze niet gedaan.

Als vader van TO nog recht op een onkostenvergoeding heeft uit voorgaande jaren dan kan hij die maar beter opeisen (is zo'n 1000 euro per jaar). Hij hoeft niet per sé het meerdere bij de andere erfgenamen op te eisen (daar is het bedrag niet interessant voor) maar het is wel nuttig voor verrekening en een goed drukmiddel om betaling voor de Oxxio-schuld af te dwingen. Ze kunnen wel geen geld hebben, maar ze zullen toch moeten betalen.

Als de andere erfgenamen niet tevreden zijn moeten ze een klacht indienen bij de rechtbank waar vader van TO onder toezicht stond. Kunnen ze gelijk vragen waarom de rechtbank een vrijwillig bewindvoerder die door een chronische ziekte niet meer bij de pinken is in functie laat. Ik heb het gevoel dat de andere nabestaanden vooral dachten "ha, gratis geld" en nu boos zijn omdat ze het lid op de neus krijgen. 6000 euro zou voor mij teveel geld zijn om het ten koste van alles "leuk en gezellig" te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, is het misschien nog een idee om zelf door alle andere financiën van de overledene te kijken?

Misschien kun je nog wat geld bij elkaar schrapen door er met de stofkam doorheen te gaan. Zijn andere nota's zomaar betaald en kunnen die nog ingediend worden bij wat voor verzekering dan ook (zorgverzekering, uitvaartverzekering), zijn er kosten gemaakt waar bijzondere bijstand voor aangevraagd had kunnen worden, woonde de overledene in een huurhuis en komt er borg terug, hoe zit het met de belastingaangifte over 2023.
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-01-2024 16:32
Ik denk dat je vader de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. UItzoeken of er met oxxio wat te regelen is en anders evt in termijnen betalen. hoe lullig ook, hij heeft zitten sukkelen hiermee dat kun je niet op de anderen verhalen. het had ze wel gesierd als ze hun deel hadden bijgedragen btw
Dat kun je dus wel, die andere erfgenamen zijn gewoon aansprakelijk voor de schuld want ze hebben de erfenis zuiver aanvaard en daarmee het risico genomen dat ze aansprakelijk zijn voor eventuele schulden.
Hun keuze hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-01-2024 16:32
Ik denk dat je vader de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. UItzoeken of er met oxxio wat te regelen is en anders evt in termijnen betalen. hoe lullig ook, hij heeft zitten sukkelen hiermee dat kun je niet op de anderen verhalen. het had ze wel gesierd als ze hun deel hadden bijgedragen btw
Ja. Ik sta te kijken van de mildheid in de reacties, tot aan tips om oxxio enigszins om de tuin te leiden aan toe. Vraag me ook af of niemand in de omgeving kon ingrijpen; iemand die ze zelf niet meer helemaal opeen rijtje heeft dit soort dingen laten doen is een recept voor ellende.
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
08-01-2024 17:17
Ja. Ik sta te kijken van de mildheid in de reacties, tot aan tips om oxxio enigszins om de tuin te leiden aan toe. Vraag me ook af of niemand in de omgeving kon ingrijpen; iemand die ze zelf niet meer helemaal opeen rijtje heeft dit soort dingen laten doen is een recept voor ellende.
Die vader heeft naar eer en geweten en belangeloos een ander geholpen, het geld uit de erfenis nog willen delen met de schoonmaakster ook, en dan verwacht je dat iemand een paar duizend euro moet ophoesten omdat hij niet het gasverbruik heeft vergeleken met de gasmeter?!
Dat staat toch niet in verhouding tot elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-01-2024 16:32
Ik denk dat je vader de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. UItzoeken of er met oxxio wat te regelen is en anders evt in termijnen betalen. hoe lullig ook, hij heeft zitten sukkelen hiermee dat kun je niet op de anderen verhalen. het had ze wel gesierd als ze hun deel hadden bijgedragen btw
Wat jij doet is kwalijk en onjuist, jij beoordeelt de vader met wijsheid achteraf. Zo werkt het dus niet en gelukkig maar. Vader heeft een inschatting gegeven op basis van de kennis die hij toen had en die was niet onlogisch. Inmiddels weten we dat het om een negatieve nalatenschap gaat maar hoe voorzienbaar was dat nou helemaal. De man betaalde in zijn eentje 175 euro per maand, hoe groot is dan de kans dat er een naheffing van meer dan 6.000 euro komt? Het is allemaal erg lullig maar van de zotte dat vader er maar voor moet opdraaien. En jij noemt het zelfs 'zitten sukkelen', ben je daar nou trots op?
Alle reacties Link kopieren Quote
Underhype schreef:
08-01-2024 17:45
Wat jij doet is kwalijk en onjuist, jij beoordeelt de vader met wijsheid achteraf. Zo werkt het dus niet en gelukkig maar. Vader heeft een inschatting gegeven op basis van de kennis die hij toen had en die was niet onlogisch. Inmiddels weten we dat het om een negatieve nalatenschap gaat maar hoe voorzienbaar was dat nou helemaal. De man betaalde in zijn eentje 175 euro per maand, hoe groot is dan de kans dat er een naheffing van meer dan 6.000 euro komt? Het is allemaal erg lullig maar van de zotte dat vader er maar voor moet opdraaien. En jij noemt het zelfs 'zitten sukkelen', ben je daar nou trots op?
zitten sukkelen is in mijn vocabulaire een wat liefkozende term. ik vind het ook lullig voor die vader, maar hij heeft verkeerde info doorgegeven. daar zijn de anderen niet verantwoordelijk voor
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
06-01-2024 21:42
En jij denkt dat Oxxio met TO of de vader van TO gaat praten als ze niet kunnen of willen aantonen dat ze partij zijn omdat?
Ik hoop dat het goedkomt voor je vader maar mijn ervaring met oxxio is in ieder geval vreselijk. Wij kregen ruim 16 jaar geleden ook een naheffing…op de meter hele andere standen. Is een zaak van meer dan jaar geweest maar uiteindelijk nog niks bereikt daar..die bogen voor geen meter. Ik hoop dat ze ondertussen wat coulanter geworden zijn. :|
Ik had in deze situatie het volgende gedaan;
- Naar de notaris om te kijken of nog beneficiair aanvaard kan worden, als je nog in de termijn van 3 maanden na bekendwording zit heb je daar kans op. Daarmee is het in principe opgelost.

- Zo niet, dan had ik de andere vorderingen (zoals recht op onkostenvergoeding bewind/mentorschap zoals ik hierboven beschreef) verzameld en ingediend bij de executeur-testamentair.

- Het geld voor Oxxio had ik intussen voorgeschoten voor mijn ouders (had ik gelukkig gekund), dan zijn ze uit de zorgen.

- Die vier dames hadden vervolgens van mij een uitgebreide aangetekende brief gekregen met een uitgebreide beschrijving van de vorderingen die ik op ze heb, plus een uiteenzetting van het verdere traject van incasso en kosten als er niet betaald wordt. (eens kijken wie er nu slecht slaapt)

- Als ze aangeven hun deel van de Oxxio-vordering te betalen zou ik de andere (vermoedelijke) vordering laten vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij af waarom je een erfenis uberhaupt zuiver zou aanvaarden. Is beneficiair in alle gevallen (naast verwerpen) niet sowieso beter? Of heeft een zuivere aanvaarding bepaalde voordelen (kortere procedure, lagere kosten?)?
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
08-01-2024 18:32
Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij af waarom je een erfenis uberhaupt zuiver zou aanvaarden. Is beneficiair in alle gevallen (naast verwerpen) niet sowieso beter? Of heeft een zuivere aanvaarding bepaalde voordelen (kortere procedure, lagere kosten?)?

Kan iemand mij uitleggen waarom je het risico zou willen lopen op wat er nu in dit geval gebeurt?
Heb hier al op geantwoord: zitten kosten aan verbonden en is een vrij ingewikkelde en tijdrovende procedure. Indien de vereffenaar fouten maakt, is er alsnog kans dat de erfgenamen de schulden uit privégeld moeten betalen.
andnowwedance wijzigde dit bericht op 08-01-2024 20:26
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
08-01-2024 18:34
Heb hier al op geantwoord: zitten kosten aan verbonden en is een vrij ingewikkelde en tijdrovende procedure. Indien de executeur fouten maakt, is er alsnog kans dat de erfgenamen de schulden uit privégeld moeten betalen.
Ah oke, dank je wel voor de uitleg nogmaals (heb niet alle posts gelezen).
Champoo schreef:
08-01-2024 18:27
Ik had in deze situatie het volgende gedaan;
- Naar de notaris om te kijken of nog beneficiair aanvaard kan worden, als je nog in de termijn van 3 maanden na bekendwording zit heb je daar kans op. Daarmee is het in principe opgelost.

- Zo niet, dan had ik de andere vorderingen (zoals recht op onkostenvergoeding bewind/mentorschap zoals ik hierboven beschreef) verzameld en ingediend bij de executeur-testamentair.

- Het geld voor Oxxio had ik intussen voorgeschoten voor mijn ouders (had ik gelukkig gekund), dan zijn ze uit de zorgen.

- Die vier dames hadden vervolgens van mij een uitgebreide aangetekende brief gekregen met een uitgebreide beschrijving van de vorderingen die ik op ze heb, plus een uiteenzetting van het verdere traject van incasso en kosten als er niet betaald wordt. (eens kijken wie er nu slecht slaapt)

- Als ze aangeven hun deel van de Oxxio-vordering te betalen zou ik de andere (vermoedelijke) vordering laten vallen.
Je zou dan door de erfgenamen aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat je als executeur tekort bent geschoten in je zorgplicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
08-01-2024 15:54
Ik kom tot de volgende rekensom

schulden 11.000
bezit 5.000
Over 6.000

5 personen staan in zijn testament dus blijft er per persoon een schuld over van 1200 euro. Ik kan in niemands portemonnee kijken maar is dit een bedrag waar jullie niet van kunnen slapen?
Nee dat valt mee. Maar de schoonmaakster kan het niet betalen. Dus dan zit je op 1500 euro per persoon als je haar vrij houdt. En de nichten doen moeilijk. Dus moeten mijn ouders alles voorschieten en dan zit je wel op 6000. Dat is veel geld voor hun. Dan hoop je dat de nichten mijn ouders gaan betalen, maar daar heb ik een hard hoofd in.
Alle reacties Link kopieren Quote
noorderlicht76 schreef:
08-01-2024 16:32
Ik denk dat je vader de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. UItzoeken of er met oxxio wat te regelen is en anders evt in termijnen betalen. hoe lullig ook, hij heeft zitten sukkelen hiermee dat kun je niet op de anderen verhalen. het had ze wel gesierd als ze hun deel hadden bijgedragen btw
Ja dat is ook weer zo. Zit ook wat in.
Aan de andere kant vind ik het ook je eigen verantwoordelijkheid om zuiver te aanvaarden en blind op het woord van een ander te varen. Maar je hebt een punt.
sende schreef:
08-01-2024 18:54
Je zou dan door de erfgenamen aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat je als executeur tekort bent geschoten in je zorgplicht.
Hij heeft amper een zorgplicht. Hij is geen professioneel bewindvoerder of executeur, de enige toets die er dan op hem rust is als een "goede huisvader" te handelen. Dat houdt b.v. in dat hij niet oneerlijk mag handelen of onverantwoord grote risico's nemen met het vermogen. Hij is geen notaris op wiens advies door de nabestaanden beroepsmatig mag worden vertrouwd. Daarom is het als nabestaande zo belangrijk om zelf onderzoek te doen en evt beneficiair te aanvaarden.
Champoo schreef:
08-01-2024 19:06
Hij heeft amper een zorgplicht. Hij is geen professioneel bewindvoerder of executeur, de enige toets die er dan op hem rust is als een "goede huisvader" te handelen. Dat houdt b.v. in dat hij niet oneerlijk mag handelen of onverantwoord grote risico's nemen met het vermogen. Hij is geen notaris op wiens advies door de nabestaanden beroepsmatig mag worden vertrouwd. Daarom is het als nabestaande zo belangrijk om zelf onderzoek te doen en evt beneficiair te aanvaarden.
Dat is niet zo. hij heeft dezelfde plichten als een professionele executeur. Fouten zullen alleen minder zwaar worden aangerekend. In dit geval is er (door jou) een fout gemaakt waardoor de erfgenamen met een schuld zitten en wat je dan vervolgens doet is aan de erfgenamen uitgebreide aangetekende brief schrijven met een beschrijving van de vorderingen die je op ze hebt, plus een uiteenzetting van het verdere traject van incasso en kosten als er niet betaald wordt. En dat is dan allemaal nadat je de erfgenamen hebt verzekerd dat ze zuiver en dus schuldenvrij kunnen erven. Vrij dubieus.
sende schreef:
08-01-2024 19:24
Dat is niet zo. hij heeft dezelfde plichten als een professionele executeur. Fouten zullen alleen minder zwaar worden aangerekend. In dit geval is er (door jou) een fout gemaakt waardoor de erfgenamen met een schuld zitten en wat je dan vervolgens doet is aan de erfgenamen uitgebreide aangetekende brief schrijven met een beschrijving van de vorderingen die je op ze hebt, plus een uiteenzetting van het verdere traject van incasso en kosten als er niet betaald wordt. En dat is dan allemaal nadat je de erfgenamen hebt verzekerd dat ze zuiver en dus schuldenvrij kunnen erven. Vrij dubieus.
Dat is niet zo. De man heeft ze verteld wat hij op dat moment wist aangaande bezittingen en schulden. Zelfs als hij ze gegarandeerd heeft dat er geen verdere schulden zijn dan behoort een normaal mens te begrijpen dat er naderhand nog een vordering van b.v. de energiemaatschappij kan komen. De nabestaanden hadden op basis daarvan extra advies in kunnen winnen, zelf onderzoek kunnen doen en/of beneficiair kunnen aanvaarden, ze hebben er voor gekozen dat niet te doen. Waarschijnlijk vanwege de kosten, dus minder "gratis geld". Toen de schuld van Oxxio bekend werd hadden ze zelf naar de notaris kunnen stappen om alsnog beneficiair te aanvaarden wegens een later bekend geworden schuld, ook dat hebben ze niet gedaan. Ik zou me geen zorgen maken over een aansprakelijkstelling, en linksom of rechtsom heeft vader van TO recht op zijn onkostenvergoeding als hij die nog niet gehad heeft. Als er niet meer wordt meegewerkt/gereageerd zou ik die ook op dat clubje verhalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven