Geld & Recht alle pijlers

Financieel onafhankelijk, (hoe) doe jij het?

08-12-2018 15:04 65 berichten
De titel zegt het al. Ben jij bezig met financieel onafhankelijk worden, of ben jij het al?
Hoe doe je dat? Wat is je plan?

Het betekent zoiets als alleen maar hoeven werken als je dat wil, omdat je je inkomsten automatisch binnenkrijgt, op welke manier dan ook.
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 19:44
Waarom niet? Ik ben serieus op zoek naar een manier om mijn spaargeld zinnig weg te zetten anders dan door beleggen. Sparen levert geen geld meer op (dat kost me zelfs geld) en huisbaas wil ik niet worden. Wellicht dat iemand hier nog een goed idee heeft. Ik denk dat ik kattiger klonk dan ik bedoelde.

Ah ja dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 19:44
Waarom niet? Ik ben serieus op zoek naar een manier om mijn spaargeld zinnig weg te zetten anders dan door beleggen. Sparen levert geen geld meer op (dat kost me zelfs geld) en huisbaas wil ik niet worden. Wellicht dat iemand hier nog een goed idee heeft. Ik denk dat ik kattiger klonk dan ik bedoelde.

Ik geef je groot gelijk.
Sparen is gewoon te duur geworden. Een tweede huis kopen en huisbaas worden, vind ik ook niet echt interessant. Bovendien betaal je dan ook VRH over de volle WOZ waarde. En als je alle kosten (onderhoud, servicekosten, belasting) en risico's (uitwonen, kwekerij, zeurkousen) mee rekent, dan kan het ook een blok aan je been zijn.

Als je kunt overbruggen tot je pensioendatum, is ontsparen (en -deels- stoppen met werken) eigenlijk de slimste optie.
Wanneer je pensioen op orde is, zou je in dat geval toch ook kunnen spreken van financieel onafhankelijk zijn?
MadameJean schreef:
08-12-2018 19:03
Zeker. Ik ben wel van plan om een normale huur te vragen, want ik woon in Amsterdam en daar zal wel veel krapte blijven en ik wil niet als een uitzuiger profiteren van de schaarste van anderen.
Kom eerst maar eens aan een pand in Amsterdam. Dan moet je wel een flinke zak geld hebben, wil je een huis kunnen kopen dat geschikt is voor meerdere studenten. En dan zijn er tegenwoordig een hoop regels en is verhuren niet meer vanzelfsprekend.
De eerste jaren zal het je nog nauwelijks iets opleveren zo’n pand.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
08-12-2018 18:49
Ik heb geen zin in aandelen. Ten eerste is het een wereld die ik niet wil begrijpen, ten tweede is beleggen geen exacte wetenschap.
Heb je geen zin in aandelen, of heb je geen zin in beleggen? Dat eerste kan ik me helemaal voorstellen. Maar je kunt dan ook altijd nog gaan voor indexfondsen. Minder risico, minder grove winsten, maar allicht beter dan sparen. Ik zou het wel alleen doen met geld dat je lang (en dan heb ik het over 15+ jaar, maar liefst 30 ofzo) kunt missen. Dan maak je ongetwijfeld wat crises mee, maar óók de enorme pieken die over het algemeen daarna komen.

En geen huisbaas worden; het kan natuurlijk nooit kwaad om je ogen en oren open te houden voor opties die wél wat brengen. Ik hoorde onlangs bijvoorbeeld dat je zulke dingen ook via een makelaar kunt regelen, waarbij jij dan voornamelijk geldschieter bent en zo'n makelaar de rest regelt. Zelf nog geen ervaring mee, maar wie weet is het wat. Of een soort familiebankconstructie; als iemand héél dicht in de buurt (én betrouwbaar) bijvoorbeeld een hypotheek nodig heeft, kun je daar misschien ook wat in betekenen. Voor jou een betere rente dan op de spaarrekening en voor hen misschien beter dan wat ze anders krijgen (hoewel ook dat een uitdaging is op het moment...).

En daarnaast kun je natuurlijk altijd wat kleine dingen doen om in ieder geval je vermogen voor de VRH wat te drukken. Zorgverzekering in december al voor het hele jaar vooruit betalen (met korting), eventueel je hypotheekrente vooruit betalen (mag maximaal 6 maanden van het daarop volgende jaar), dat soort dingen.
LekkerLevenMetMinder punt NL > Over slim en bewust omgaan met je geld, met als resultaat meer geluk, rijkdom en vrijheid!
Alle reacties Link kopieren
(Tvp, interessante dingen komen er hier voorbij!)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
08-12-2018 20:50
Kom eerst maar eens aan een pand in Amsterdam. Dan moet je wel een flinke zak geld hebben, wil je een huis kunnen kopen dat geschikt is voor meerdere studenten. En dan zijn er tegenwoordig een hoop regels en is verhuren niet meer vanzelfsprekend.
De eerste jaren zal het je nog nauwelijks iets opleveren zo’n pand.
Klopt, verhuur aan studenten zou ik in amsterdam niet meer proberen. Ik dacht aan verhuur aan 2 personen of klein gezin.

Ik heb huis bijna afbetaald op klein afl. vrij hypotheekje na en wil de stad tzt uit. Van de overwaarde van dit huis (700k) koop ik zowel het appartement als (met de kleine hypotheek) een boerderijtje voor mezelf. Die kleine hypotheek betaal ik uit de huurinkomsten en los ik na enige tijd af dmv deel van mijn aandelen (heb nu fluctuerende maar redelijk waardevolle portfolio)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
08-12-2018 16:25
Als je een tweede hypotheek van de bank kunt krijgen, moet je dat zeker doen Ikigai. Ik vind 600 p.p. voor een kamer wel wat veel hoor.
Ik zag toevallig gister een advertentie "kamer te huur" Een kamertje waar een bed in staat van muur tot muur en de woning, klein dus, deel je ook nog eens met 2 anderen. 650 p maand :rofl:
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
08-12-2018 17:20
wow een ton
hoe krijg je dat voor elkaar ??
Eh sparen? Zo veel is dat toch niet. Toen ik nog werkte hield ik 1000 gulden p maand over. Vriendin is alleenstaand, verdient iets van 2700 netto (buiten bonus ed om) en houd dat dus ook ongeveer over. Verschil is dat zij 2 keer per jaar een lange dure reis maakt en een flinke auto rijd.
Ik reis niet, rook niet, at meestal op werk en liep van werk naar huis ipv taxi. (nacht dus geen ov)
Het is maar wat je uitgeeft en hoe je leeft.
Kamerhuur van €650 in een stad vind ik niet gek. Ik heb eens een hokje als kamer gehad in het oosten des lands en daar betaalde ik €450 voor.

Maar wie overweegt om zijn geld in stenen te steken dan kan ik winkelverhuur aanraden. In de crisis kon ik een winkelpandje overnemen omdat de eigenaar de zoveelste pop-up shop zat was (de mijne) in zijn pand. Nu zit daar nog een winkel in en ik heb er geen omkijken naar omdat de winkel vlak voor de crisis nog was opgeknapt. Ik zou de bovenste etages kunnen opknappen als air bnb of voor expats. Er zit nu een stoffige jaren 80 woning in. De gevel is gratis opgeknapt en in originele staat teruggebracht met een project van de gemeente :thumbsup:


Ik beleg trouwens niet. Itst veel mensen vind ik belasting betalen niet erg. Er worden mooie dingen van gefinancierd zoals kunst, wegen en jeugdzorg.
Ben de afgelopen 5 jaar bezig geweest met versneld aflossen studieschuld (10k/jr), maar per 1-1-19 gaat mijn rente naar 0, dus smeer ik het restantje (althans, in vergelijking met de originele som) uit over de komende 5 jaar.

Moet dus ook gaan nadenken over wat ik met mijn geld wil... uiteindelijk denk ik dat lage vaste lasten de truc zijn.

Ik verwacht dat de huizenmarkt in het segment waarin ik geïnteresseerd ben tussen 2030/35 implodeert.
Tot die tijd dus kapitaal verwerven, zodat ik dan met een kleine hypotheek kan kopen. Ik zat te denken aan ong 150k zelf inbrengen tegen die tijd, door vanaf nu ongeveer 10k per jaar weg te zetten: 75% Triodos certificaten oid, 5-10% sparen/makkelijk liquide te maken voor onvoorziene omstandigheden (bovenop mijn huidige buffer) en 15-20% risicovoller beleggen.

In 2030 ben ik 43, rond mijn 55e hoop ik dat werken geen moetje meer is (lage lasten + beleggen) maar ik verwacht wel bezig te blijven :)
GlitterCupcake schreef:
09-12-2018 09:44
Kamerhuur van €650 in een stad vind ik niet gek. Ik heb eens een hokje als kamer gehad in het oosten des lands en daar betaalde ik €450 voor.

Maar wie overweegt om zijn geld in stenen te steken dan kan ik winkelverhuur aanraden. In de crisis kon ik een winkelpandje overnemen omdat de eigenaar de zoveelste pop-up shop zat was (de mijne) in zijn pand. Nu zit daar nog een winkel in en ik heb er geen omkijken naar omdat de winkel vlak voor de crisis nog was opgeknapt. Ik zou de bovenste etages kunnen opknappen als air bnb of voor expats. Er zit nu een stoffige jaren 80 woning in. De gevel is gratis opgeknapt en in originele staat teruggebracht met een project van de gemeente :thumbsup:


Ik beleg trouwens niet. Itst veel mensen vind ik belasting betalen niet erg. Er worden mooie dingen van gefinancierd zoals kunst, wegen en jeugdzorg.
Dat klinkt interessant! Ja kopen-in-de-crisis is volgens mij echt de truc, maar dan moet je wel wat te besteden hebben.

Overigens is het een misverstand dat je over beleggingen geen beslasting hoeft te betalen, moet je nl gewoon opgeven als vermogen (koers/waarde per 01-01-20xx, net als het banksaldo).
Alle reacties Link kopieren
Onze eigen huis is over anderhalf jaar afbetaald (dan zijn we allebei 42). We hebben snel en goedkoop gekocht destijds. Ondertussen hebben we nog 2 huizen bijgekocht (eentje 5 jaar geleden en eentje pas net vorige maand). Die 2 worden verhuurd. Hier in België doen banken niet zo moeilijk over extra hypotheken om immo te kopen om te verhuren dus dat ging allemaal heel makkelijk. Wij hebben eigenlijk 2 keer niet heel veel meer dan kosten koper ingebracht. Op dit moment levert het natuurlijk nog niet zoveel op, maar de huurprijzen zijn samen wel iets hoger dan de aflossingen dus dat is goed.
Het idee is niet om te stoppen met werken, maar wel om straks een aanvulling op het pensioen te hebben. In het beste geval is het een leuk extraatje, in het slechtste geval zijn de pensioenen over 30 jaar zo geslonken dat we het echt nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden wel eens belegd voor mijn pensioen en hopeloos veel verloren toen de crisis ons trof. Vervolgens ging mijn relatie ook nog eens uit en moesten we ons huis verkopen. We hadden de listing al klaar met een mooie vraagprijs, maar de makelaar zei meteen 'haal daar maar een ton van af'. Wat een stress zeg. Ik heb daar geen zin meer in.

Ik heb nu een huisje met nog een kleine hypotheek in de stad. Ik wil daar weg en hoor steeds dat het een goudmijntje is en dat ik het maar moet gaan verhuren. Ja, dan zit ik nog steeds met het onderhoud etc. Hoe passief is dat inkomen dan, vraag ik me af.

Voor mezelf heb ik besloten zoveel mogelijk te sparen, mijn huisje met overwaarde te verkopen en dan iets heel kleins en zoveel mogelijk zelfvoorzienends terug te kopen. Het geld wat ik dan bespaar aan hypotheeklasten stop ik dan in een ouwe sok bij wijze van.

Overigens, als ik aan financieel onafhankelijk denk, denk ik aan voldoende cash zodat je zonder uitkering/toeslagen van de overheid en zonder afhankelijk te zijn van een werkgever of klanten comfortabel genoeg kan leven tot je doodgaat.
lady_day wijzigde dit bericht op 10-12-2018 07:53
0.04% gewijzigd
z-u-s schreef:
09-12-2018 09:51
Dat klinkt interessant! Ja kopen-in-de-crisis is volgens mij echt de truc, maar dan moet je wel wat te besteden hebben.

Overigens is het een misverstand dat je over beleggingen geen beslasting hoeft te betalen, moet je nl gewoon opgeven als vermogen (koers/waarde per 01-01-20xx, net als het banksaldo).


Ja een winkelpand kan ik aanraden. Een vriend van mij had in de crisis een makelaarskantoor. Dat ging over de kop en hij bleef achter met het pand waarin zijn kantoor zat. Nu verhuurd hij het pand en daar betaalt hij de vaste lasten prive mee.

Een bedrijf opstarten in de crisis kan ik ook aanraden. Iedereen zei dat het mij niet ging lukken. Maar omdat ik onder zware omstandigheden was begonnen wist ik niet beter. Vakgenoten hadden het zwaar en klaagde over vroegere tijden. Nu krabbelen zij nauwelijks op en ik tuf stug door en ervaar het genot van nog meer mogelijkheden omdat de crisis voorbij is.

Ik heb ook geen verstand van geld en beleggen. Ik wil mijn geld kunnen zien :) en ik ben wantrouwig. Te veel Opgelicht gekeken :lol:
Alle reacties Link kopieren
In een winkelpand beleggen lijkt me juist heel onzeker. In de verschillende winkelcentra waar ik regelmatig kom staan continu panden leeg. Je merkt duidelijk dat de vraag naar winkelpanden afneemt omdat mensen steeds meer online shoppen.

Ik heb m'n hypotheek afgelost en daardoor lage vaste lasten. Ik spaar hierdoor al jaren meer dan dat ik uitgeef. Mijn spaargeld zit deels in obligaties (maar die leveren met die lage rente amper nog iets op) en deels in duurzame crowdfundingsprojecten. Die worden in drie tot zeven jaar afgelost, het rendement is een vast rentepercentage (tussen 4,2 en 7%). Ik heb het nooit precies uitgerekend, maar ik denk dat ik nooit meer zou hoeven werken als ik de jaren tot mijn pensioen niet al te veel uitgeef. Maar ik vind mijn werk nog veel te leuk om te stoppen, dus die noodzaak is er niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven