Gas en elektra, zo duur!?
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:24
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.
We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.
Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.
We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.
Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:30
Kijk eens naar je verbruik. Vergelijk met referentie gezinnen in een hoekhuis. Wat is het energielabel van jullie huis?
Ligt het aan gedrag (dag en nacht 25 graden stoken of 3x daags een half uur pp douchen) of eerder aan ontbrekende isolatie?
Energie is overal duur dus je winst zal met name in minder verbruik liggen.
Ligt het aan gedrag (dag en nacht 25 graden stoken of 3x daags een half uur pp douchen) of eerder aan ontbrekende isolatie?
Energie is overal duur dus je winst zal met name in minder verbruik liggen.
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:35
Dit is wat ik bijvoorbeeld zie in de app:
https://i.postimg.cc/RVH4C9nP/IMG-8549.png
https://i.postimg.cc/G2mbbykY/IMG-8548.png
https://i.postimg.cc/RVH4C9nP/IMG-8549.png
https://i.postimg.cc/G2mbbykY/IMG-8548.png
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:44
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:50
Wij hebben vorig jaar evenveel verbruikt als jullie t/m juli, maar dan in een heel jaar en met 3 volwassenen en een jongen van 17. We hebben nu blokverwarming, dus dat rekent anders, maar toen we 2 jaar geleden nog in een rijtjeshuis van 3,5 verdieping woonden was het stroomverbruik per jaar ook rond de 2200 kwh en we gebruikten per jaar zo’n 500-600 m3 gas.
Ik denk dus dat het loont naar jullie verbruik te kijken, waar gaat al dat verbruik inzitten?
Ik denk dus dat het loont naar jullie verbruik te kijken, waar gaat al dat verbruik inzitten?
Forever is a hell of a long time
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:55
Je verbruik vind ik best aan de hoge kant. Ter vergelijking: zelfde gezinssamenstelling en ik woon in een tussenwoning uit 1978. Verbruik gas is op jaarbasis gemiddeld 500 kuub en verbruik stroom is 1800 kwh.
Omdat je een hoekwoning hebt en ik een tussenwoning is het gas niet eerlijk te vergelijken voor het hele jaar. Maar als ik naar alleen de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo’n 12 kuub per maand waar jij denk ik op het dubbele uitkomt.
Al gevraagd door iemand anders, maar mijn ervaring is dat dit wel de crux is:
- Hoe vaak per dag en hoe lang douchen jullie?
- Welke apparaten staan vaak aan?
- kunnen jullie de thermostaat instellen met een programma zodat ie standaard om bijv. 20:00uur niet meer aanslaat?
Omdat je een hoekwoning hebt en ik een tussenwoning is het gas niet eerlijk te vergelijken voor het hele jaar. Maar als ik naar alleen de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo’n 12 kuub per maand waar jij denk ik op het dubbele uitkomt.
Al gevraagd door iemand anders, maar mijn ervaring is dat dit wel de crux is:
- Hoe vaak per dag en hoe lang douchen jullie?
- Welke apparaten staan vaak aan?
- kunnen jullie de thermostaat instellen met een programma zodat ie standaard om bijv. 20:00uur niet meer aanslaat?
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:06
Ik vind jullie verbruik ook fors, wij wonen vrijstaand (bouwjaar rond 1980), 2 volwassenen, 2 kinderen (eind basisschool) en verbruiken in een heel jaar zo'n 1000m3 gas en 2300kwh stroom. Dat hebben jullie nu al bijna verbruikt met nog best wat koude maanden te gaan. Dus denk inderdaad dat daar winst te behalen is.
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:07
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:12
“De drie grootste verbruikers van elektriciteit in huis zijn de wasdroger, vaatwasser en koelkast. Bij gas is de cv-ketel voor verwarming van het huis de grootste verbruiker”
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... everbruik/
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... everbruik/
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:12
Milieucentraal heeft veel tips hoe energie te besparen of waar hulp te krijgen die met je meedenkt. Kijk hier bijvoorbeeld voor hulp: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -besparen/
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:13
Ik denk ook dat een groot aandeel van de duurheid (toegenomen) verbruik is, vooral omdat je aangeeft dat jullie €500 moesten bijbetalen terwijl je maandbedrag €275 is. Dan heb je dus flink meer verbruikt dan je vooraf had ingeschat.
Hebben jullie dingen aangeschaft (airco, elektrische fiets, droger, etc) of jullie gedrag aangepast (bijv. meer gaan sporten en daardoor vaker douchen, kind naar eigen kamer en die altijd lekker warm gestookt) die het hogere verbruik verklaren?
Als je verbruik niet omlaag kan, dan kun je wel je maandbedrag met €40-€50 verhogen zodat je geen naheffing krijgt.
Een dynamisch prijscontract voor elektra kan gunstig zijn als je flexibel bent in wanneer je stroom verbruikt. Met name in de lente is de stroomprijs regelmatig 0 of zelfs negatief (= geld krijgen voor elke kWh die je afneemt). Je moet dat wel goed voor jezelf inschatten: als je vooral op piekmomenten stroom verbruikt kan het juist duurder uitvallen.
Hebben jullie dingen aangeschaft (airco, elektrische fiets, droger, etc) of jullie gedrag aangepast (bijv. meer gaan sporten en daardoor vaker douchen, kind naar eigen kamer en die altijd lekker warm gestookt) die het hogere verbruik verklaren?
Als je verbruik niet omlaag kan, dan kun je wel je maandbedrag met €40-€50 verhogen zodat je geen naheffing krijgt.
Een dynamisch prijscontract voor elektra kan gunstig zijn als je flexibel bent in wanneer je stroom verbruikt. Met name in de lente is de stroomprijs regelmatig 0 of zelfs negatief (= geld krijgen voor elke kWh die je afneemt). Je moet dat wel goed voor jezelf inschatten: als je vooral op piekmomenten stroom verbruikt kan het juist duurder uitvallen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 15-08-2025 23:25
22.80% gewijzigd
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:18
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:31
Overigens ging bij ons het stroomverbruik ook flink omhoog toen de kinderen ouder werden. Waar we met een baby de vaatwasser eens in de 2 dagen draaiden, ging ie met een dreumes al snel 1-2x per dag aan. Er wordt meer zooi het huis ingelopen, dus veel vaker stofzuigen. De kleding wordt groter, dus meer wasbeurten nodig voor hetzelfde aantal kledingstukken. Etc. Allemaal kleine beetjes extra stroomverbruik, maar over een heel jaar tikt het toch wel aan.
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:55
Ik verbruik qua stroom iets meer. Maar hier werken we met 2 personen thuis (dus 2 kantoren), loopt er een puber en een hond rond, koken we op inductie, was/vaatwas dagelijks wel iets.
Gas heb ik niet meer. Ik heb een pelletcv en een zonneboiler. De auto's rijden op benzine. Ons huis is vrijstaand (en buiten de bebouwde kom in open landschap) uit 1967. Per saldo geef ik op jaarbasis hetzelfde uit als ik de inkoop van de pellets en mijn maandbedrag op tel.
Gas heb ik niet meer. Ik heb een pelletcv en een zonneboiler. De auto's rijden op benzine. Ons huis is vrijstaand (en buiten de bebouwde kom in open landschap) uit 1967. Per saldo geef ik op jaarbasis hetzelfde uit als ik de inkoop van de pellets en mijn maandbedrag op tel.
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:57
Jullie gas- en elektriciteitsverbruik vind ik hoog. Op hoeveel graden hebben jullie de verwarming staan?
Huis van begin jaren 80 (spouwmuren, (dak)isolatie en HR++ glas) en wij verbruiken +/- 800 m3 gas per jaar. Is wel een tussenwoning, wij zijn met twee volwassenen, en woonkamer waar huisdieren ‘s nachts verblijven zetten we niet lager dan 15 graden. Wij verbruiken ongeveer 2300 kwh per jaar. Ik werk 60% thuis, man is ook veel thuis en we gebruiken de droger alleen november t/m februari/maart.
Huis van begin jaren 80 (spouwmuren, (dak)isolatie en HR++ glas) en wij verbruiken +/- 800 m3 gas per jaar. Is wel een tussenwoning, wij zijn met twee volwassenen, en woonkamer waar huisdieren ‘s nachts verblijven zetten we niet lager dan 15 graden. Wij verbruiken ongeveer 2300 kwh per jaar. Ik werk 60% thuis, man is ook veel thuis en we gebruiken de droger alleen november t/m februari/maart.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in