Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan buurvrouw

06-03-2018 12:57 322 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar €1500 geleend aan mijn buurvrouw.

Ze bleek veel verder in de schulden te zitten dan ze mij verteld heeft..
Ze zou elke maand €100 overmaken naar mijn bankrekening.
De eerste maand betaalde ze. De maanden daarna werd het moeilijker. Ik heb haar daar op aangesproken en de maanden daarop betaalde ze netjes. Tot nu..
ze moet nog €1000 betalen en vorige maand heeft ze niet kunnen betalen zei ze.

Ze loopt nu al bijna 2 maanden achter en zit nu nog verder in de schulden.

Het vervelende is dat er met haar niet goed valt te praten. Elke keer als ik het erover heb met haar krijg ik een boze toon.

Ik denk niet dat ik mijn geld nog ga krijgen. Omdat het niet op papier staat, geen handtekening niks, kan ik niks denk ik he?
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
20-06-2018 12:01
volgens mij heb je zelfs al 'rechten' als je meer dan 4 maanden post ontvangt op een adres

heb je een rechtsbijstandverzekering TO, zoja bellen met ze... zonee dan is een afspraak bij het Juridisch loket misschien een idee?
Hoe ontvang je post?
Als je ingeschreven staat of met een briefadres.

Ja Juridisch loket.
Kan ook telefonisch.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Hier staat uitgelegd hoe dat zit met woonrecht. TO is geen medehuurder, onderhuurder of geregistreerd partner, dus is ze inwonend en kan ex haar simpelweg verzoeken de woning te verlaten (lees: eruit zetten).

Je kan het proberen hoor, via het Juridisch Loket, maar ik geef je weinig kans.
Alle reacties Link kopieren
Eslarealidad schreef:
20-06-2018 11:40
Je hebt inderdaad geen poot om op te staan TO, net wat Rik zegt.
Ga snel je eigen leven regelen.
Je staat toch wel ergens ingeschreven voor kans op een woning?
In een stad duurt het lang maar dat woon jij niet. Woningnood.
Ik weet niet hoe lang het dan duurt, in jouw situatie.

Succes!
Ja, ik sta ingeschreven als woningzoekende. Stond ik vorig jaar al.. in totaal 2 jaar. Maar omdat er blijkbaar wat mis was gegaan met de betaling was ik dus uitgeschreven en dat wist ik niet. Heb me dus 2 maanden geleden opnieuw in moeten schrijven. Ik sta nu dus overal bijna laatste. Daarom heb ik ook urgentie aangevraagd. Daarop ben ik nu aan het wachten.
Ik heb ook gereageerd op particuliere huurwoningen, maar dat is ook niet makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-06-2018 13:07
Hier staat uitgelegd hoe dat zit met woonrecht. TO is geen medehuurder, onderhuurder of geregistreerd partner, dus is ze inwonend en kan ex haar simpelweg verzoeken de woning te verlaten (lees: eruit zetten).

Je kan het proberen hoor, via het Juridisch Loket, maar ik geef je weinig kans.
Daar krijgt ze te horen hoe het zit. Dat bedoelde ik.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-06-2018 11:18
@Satchel
Dat is hier helemaal niet aan de orde. Ten eerste mag je een woning van de wbv niet onderverhuren en ten tweede zegt hij de huur niet op, hij wil er namelijk zelf wonen.

Waar jij op doelt is medehuur, maar dan moet je je op het huurcontract laten bijschrijven en dat heeft TO zo te lezen niet gedaan.

Ex kan TO dus volgens mij inderdaad zo eruit zetten, ze heeft geen poot om op te staan.
Toch dekt dat niet helemaal de situatie. De ex is weggegaan en ze hebben afgesproken dat zij er zou blijven wonen. Daarna heeft ze er enkele maanden gewoond. Zonder hem. Zeker als zij geld naar hem heeft overgemaakt zodat hij de huur kon betalen, is er de facto sprake van onderhuur. Dat dat niet mag van de wbv, is tussen hem en de wbv en daar staat zij verder buiten.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2018 14:33
Toch dekt dat niet helemaal de situatie. De ex is weggegaan en ze hebben afgesproken dat zij er zou blijven wonen. Daarna heeft ze er enkele maanden gewoond. Zonder hem. Zeker als zij geld naar hem heeft overgemaakt zodat hij de huur kon betalen, is er de facto sprake van onderhuur. Dat dat niet mag van de wbv, is tussen hem en de wbv en daar staat zij verder buiten.
Daar gaat het toch niet om nu.
Woonrecht bestaat niet, is een mythe.
Ze heeft geen recht.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Eslarealidad schreef:
20-06-2018 14:37
Daar gaat het toch niet om nu.
Woonrecht bestaat niet, is een mythe.
Ze heeft geen recht.
Huurdersrechten bestaan wel. Onderhuurdersrechten ook. Ik blijf erbij dat het de moeite loont iemand met juridische kennis te raadplegen.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net gebeld..
Ik krijg geen urgentie... want het betreft een relatie beëindiging en er zijn geen kinderen in het spel..

Morgen kan ik langskomen om het als nog aan te vragen naar het wordt met 99% zekerheid afgewezen.

Ik weet het echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een kamer. Dat kun je binnen een maand regelen, afhankelijk van de stad. Niet ideaal, maar wel eigen woonruimte, en vanaf daar kun je verder zoeken naar iets geschikters.
Ja, voor dit soort situaties krijg je tegenwoordig geen urgentie meer. Ik denk dat particuliere huur op dit moment je enige mogelijkheid is. Dat hoeft niet per sé een kamer te zijn, kan ook een klein appartementje zijn.
Sociale huur zal lastig worden denk ik, de wachtlijsten zijn zo lang. Misschien doen ze in jouw regio ook aan lotingen? Dan in ieder geval daar altijd op reageren, misschien heb je mazzel.

Je nieuwe vriend woont nog bij zijn ouders begrijp ik? Misschien een mogelijkheid om samen iets te gaan huren? Met twee inkomens is het net even wat makkelijker om aan een woning te komen.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2018 14:33
Toch dekt dat niet helemaal de situatie. De ex is weggegaan en ze hebben afgesproken dat zij er zou blijven wonen. Daarna heeft ze er enkele maanden gewoond. Zonder hem. Zeker als zij geld naar hem heeft overgemaakt zodat hij de huur kon betalen, is er de facto sprake van onderhuur. Dat dat niet mag van de wbv, is tussen hem en de wbv en daar staat zij verder buiten.
Dan zet de wbv hem er uit en krijgt zij alsnog de woning niet.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2018 14:33
Toch dekt dat niet helemaal de situatie. De ex is weggegaan en ze hebben afgesproken dat zij er zou blijven wonen. Daarna heeft ze er enkele maanden gewoond. Zonder hem. Zeker als zij geld naar hem heeft overgemaakt zodat hij de huur kon betalen, is er de facto sprake van onderhuur. Dat dat niet mag van de wbv, is tussen hem en de wbv en daar staat zij verder buiten.
Dan zet de wbv hem er uit en krijgt zij alsnog de woning niet.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2018 14:33
Toch dekt dat niet helemaal de situatie. De ex is weggegaan en ze hebben afgesproken dat zij er zou blijven wonen. Daarna heeft ze er enkele maanden gewoond. Zonder hem. Zeker als zij geld naar hem heeft overgemaakt zodat hij de huur kon betalen, is er de facto sprake van onderhuur. Dat dat niet mag van de wbv, is tussen hem en de wbv en daar staat zij verder buiten.
Dan zet de wbv hem er uit en krijgt zij alsnog de woning niet.
Alle reacties Link kopieren
is antikraak wonen nog een idee, dan heb je vaak dezelfde week nog een woning?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2018 14:44
Huurdersrechten bestaan wel. Onderhuurdersrechten ook. Ik blijf erbij dat het de moeite loont iemand met juridische kennis te raadplegen.
Ik snap dat je er bij blijft.
Ik schreef ook al eerder juridisch advies te raadplegen.
Telefonisch krijg je gelijk te horen wat je rechten zijn als je niet ingeschreven bent.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
20-06-2018 13:25
Ja, ik sta ingeschreven als woningzoekende. Stond ik vorig jaar al.. in totaal 2 jaar. Maar omdat er blijkbaar wat mis was gegaan met de betaling was ik dus uitgeschreven en dat wist ik niet. Heb me dus 2 maanden geleden opnieuw in moeten schrijven. Ik sta nu dus overal bijna laatste. Daarom heb ik ook urgentie aangevraagd. Daarop ben ik nu aan het wachten.
Ik heb ook gereageerd op particuliere huurwoningen, maar dat is ook niet makkelijk.
Kun je dan niet een herverlenging doen?
Bel even naar woningnet en leg de situatie uit. Heb jij toen eenmalig die 50 euro betaald? Ik weet niet in jouw regio maar het wordt gedaan. Een herverlenging door vergeten te betalen van het oude registratienummer 9 euro en nog wat ong is het nu. Moet je dan als nog betalen. Ook na langere uitschrijving kun je het herstellen op de site. Jouw oude registratienummer krijg je dan weer. Bellen is weten!
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Eslarealidad schreef:
21-06-2018 12:00
Kun je dan niet een herverlenging doen?
Bel even naar woningnet en leg de situatie uit. Heb jij toen eenmalig die 50 euro betaald? Ik weet niet in jouw regio maar het wordt gedaan. Een herverlenging door vergeten te betalen van het oude registratienummer 9 euro en nog wat ong is het nu. Moet je dan als nog betalen. Ook na langere uitschrijving kun je het herstellen op de site. Jouw oude registratienummer krijg je dan weer. Bellen is weten!
Het gaat om inschrijving als woningzoekende bij de woningbouwvereniging.
Ik heb al 2x gevraagd of het niet hersteld kan worden, maar kon niet.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik naar de gemeente geweest. Gesprek over urgentie. De mevrouw waarmee ik een afspraak had was niet komen opdagen. Ik ben te woord gestaan door iemand anders die mij vertelde dat ik waarschijnlijk geen urgentie zal krijgen omdat er geen kinderen in het spel zijn en dat het niet hun probleem is als ik op straat kom te staan. Wel heb ik een urgentieformulier ingevuld en wordt het volgende week besproken.

Aangezien de situatie nogal uitzichtloos is, ben ik met de buurvrouw gaan praten met mijn ex. Dit liep niet goed. Hij flipte weer en wilde nergens aan meewerken. Ook heeft hij de sloten al vervangen.
Het komt erop neer dat hij het niet kan hebben dat ik nu een nieuwe vriend heb. Dat terwijl hij zelf al maanden een vriendin heeft... Dus ik snap er echt helemaal niks van. Hij vindt dat mijn vriend het maar moet oplossen.
Toen ik hem wees op de afspraak die wij eerder gemaakt hadden, zei hij dat ik pech had.


Ondertussen heb ik campings afgebeld, op particuliere woningen gereageerd, kamers gezocht.. Ook heb ik de woningbouw nog een mail gestuurd met vragen over mijn rechten. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
21-06-2018 16:36
Het gaat om inschrijving als woningzoekende bij de woningbouwvereniging.
Ik heb al 2x gevraagd of het niet hersteld kan worden, maar kon niet.
Ooh ik ging ervanuit dat je bij woningnet ingeschreven staat.
Dan kan dat vaak wel.
Kun je niet bij jouw ouders zolang?
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Wat mij vooral.opvalt is dat je alles wat er gebeurd in jouw leven de schuld is van een ander. Ik raad je aan naar de woningbouw te gaan voor een gesprek over eventuele urgentie. Zij kunnen je adviseren bij een eventuele urgentieaanvraag maar zij hebben ook woningen die soms in nood verhuurd worden aan mensen die buiten hun toedoen op straat komen te staan.

Je hebt nu een formulier mee gekregen maar een urgentieaanvraag kost geld. Als je zeker geen recht hebt op urgentie zou ik dat niet doen want dan ben je je geld kwijt.

Verder zou ik je adviseren naar het wijkteam in jouw buurt te gaan. Zij kunnen je helpen alles weer goed op de rit te krijgen.

Wat je ook met je ex had afgesproken over in de woning blijven... je had moeten informeren of dat wel mogelijk was. Je schrijft dat het huis op jouw naam zou komen maar dat dat niet gebeurd is. Dit kan praktisch gezien ook niet. En mocht je als mede huurder in het contract bijgeschreven worden dan heb je nog geen recht op de woning. Waarom Ben je hier zelf toen niet achteraan gegaan en heb je je woonpas laten verlopen toen je je wist dat je woonsituatie zo instabiel was?
Wie heeft in de tijd dat je er woonde de huur betaald?
Alle reacties Link kopieren
Goede les voor de volgende keer. Leen alleen geld uit wanneer je het niet erg vindt het niet meer terug te krijgen.

Balen wel! Misschien kan je er nog eens over praten met haar? Eventueel zelf oplossingen bedenken die je met haar kan bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
22-06-2018 13:33
Wat mij vooral.opvalt is dat je alles wat er gebeurd in jouw leven de schuld is van een ander. Ik raad je aan naar de woningbouw te gaan voor een gesprek over eventuele urgentie. Zij kunnen je adviseren bij een eventuele urgentieaanvraag maar zij hebben ook woningen die soms in nood verhuurd worden aan mensen die buiten hun toedoen op straat komen te staan.

Je hebt nu een formulier mee gekregen maar een urgentieaanvraag kost geld. Als je zeker geen recht hebt op urgentie zou ik dat niet doen want dan ben je je geld kwijt.

Verder zou ik je adviseren naar het wijkteam in jouw buurt te gaan. Zij kunnen je helpen alles weer goed op de rit te krijgen.

Wat je ook met je ex had afgesproken over in de woning blijven... je had moeten informeren of dat wel mogelijk was. Je schrijft dat het huis op jouw naam zou komen maar dat dat niet gebeurd is. Dit kan praktisch gezien ook niet. En mocht je als mede huurder in het contract bijgeschreven worden dan heb je nog geen recht op de woning. Waarom Ben je hier zelf toen niet achteraan gegaan en heb je je woonpas laten verlopen toen je je wist dat je woonsituatie zo instabiel was?
Wie heeft in de tijd dat je er woonde de huur betaald?
Veel van de dingen die gebeurd zijn, zijn ook gebeurd door mijn keuzes. Ik schuif niet ALLES af op anderen.
Van dat wijkteam heb ik inderdaad gehoord. Ga ik achteraan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven