Geld & Recht alle pijlers

Groot bedrag via marktplaats

10-04-2019 18:46 45 berichten
Ik sta op het punt iets voor een groot bedrag te verkopen op marktplaats. (€1000)
Maar hoe doe ik zoiets verstandig? Gewoon contant laten betalen? Overboeken van ING naar ING bijvoorbeeld zodat ik het gelijk binnen heb? Paypal?

Wie heeft er tips?
Ik werk op Marktplaats - ook voor kleine bedragen - met gelijk oversteken. En dan dus niet contant wat vals kan zijn. Zowel koper als verkoper hebben daardoor zekerheid dat er én betaald én geleverd wordt.

Google maar eens op "gelijk oversteken marktplaats".
Ik heb een keer een duur iets gekocht via marktplaats (650,-) en heb bij die persoon thuis via internetbankieren het geld terplekke overgemaakt. Is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
10-04-2019 19:33
Tikkie is max €750.
Ook daarmee is het oppassen geblazen was laatst in OPGELICHT!
Superhuisvrouw schreef:
10-04-2019 22:10
Ook daarmee is het oppassen geblazen was laatst in OPGELICHT!
Haha! Je lijkt mijn moeder wel, die ziet ook altijd de vreselijkste dingen in dat soort programma’s. Er zijn trouwens meer mensen opgelicht bij het betalen van een Tikkie (valse link), dan als je zelf een Tikkie stuurt naar een ontvanger die naast je staat.
In mijn woonplaats vorige week een woningoverval van mensen die iets zouden komen halen/betalen nav een marktplaatsadvertentie. Kijk dus thuis ook goed uit en wees niet alleen. Ging om een sieraad.
Ik heb een paar weken geleden een 'duur-kind-gerelateerd-product-maar-geen-kind' (een bakfiets) gekocht via marktplaats. Uiteraard op gaan halen. Proefrondje gereden en via mijn ING app haar betaalgegevens ingevuld en bevestiging laten zien.

Tja, ik had vast een valse app kunnen ontwikkelen en dat soort gedoe. Maar schijnbaar is het toch ook wel een beetje een kwestie van vertrouwen (ik man en peuter mee, zij haar man in de keuken en kids op de bank... voelt dan toch al anders, al zegt het natuurlijk niks). Was naar een andere bank en de volgende dag kreeg ik een appje dat het er bij haar op stond en veel fietsplezier. Zo makkelijk kan het gaan...
Toevallig laatst motor verkocht (zo'n 5000 euro).
Beste man internetbankierspullen meegenomen (mobiel met bankapp en apparaatje mee)
Na proefrit aan tafel gaan zitten en Hi I heeft ter plekke het geld overgemaakt. Wij zelf op eigen app ingelogd en binnen 10min stond t op onze rekening.
Wel dezelfde bank als koper.

Nu hebben diverse familieleden andere banken dan wij waardoor ik het anders via hen had gespeeld.
Mooi dat het voortaan niet meer uitmaakt bij welke bank je zit mbt snelheid van overboeken.
Not my circus, not my monkeys
Mocht je cash laten betalen dan kan je het bij een bank laten betalen. Je kan het bedrag dan gelijk storten. Je hoort weleens dat je na betaling beroofd wordt.

In de mail die ik net van mijn bank kreeg stond dat het medio 2019 in zou gaan. Nu nog niet dus.
Nitflex schreef:
10-04-2019 19:33
Tikkie is max €750.
Twee tikkies? Je krijgt bij Tikkie in elk geval direct een bevestiging dat er betaald is.
Drackie schreef:
10-04-2019 23:33
Twee tikkies? Je krijgt bij Tikkie in elk geval direct een bevestiging dat er betaald is.
Dacht ik ook al aan, maar het is me niet duidelijk of er een maximum per persoon is.
wolkie schreef:
10-04-2019 19:43
Vragen of de koper het geld 1 dag voor het ophalen wil overmaken zodat je het geld hebt. Mocht hij het toch niet willen dan ter plekke aan hem terugstorten. Is dat een idee?
Zou ik nooit doen, ook de koper kan opgelicht worden.
Such a beautiful place to be with Friends.
Bij contant afspreken bij de bank zodat je kunt zien datvt uit de pin komt en/of direct kunt storten.

1000 eur heb ik nog nooit gedaan via mp, maar wel iets kleinere bedragen. Dan stuur ik terwijl we naast elkaar staan een betaalverzoek evt met gelijk oversteken. Koper betaalt en ik zie meteen of t gelukt is, geef dan product mee.

Oh heb nu gelezen en. begrijp dat 1000 eur niet kan ivm lagere limieten? Dan zou ik gebwoon ter plekke laten internetbankieren. Kan idd ook een valse app zijn oid maar dat risico zou ik dan maar nemen, want wat moet je anders. Beetje vertrouwen moet je toch nog hebben in de medemens...
Met smartphones en playstations is het opletten. Maar het gros van de verkopen gaat gewoon goed.

Tegenwoordig kan je als verkopende partij de klant bepordelen en als kopende partij de verkoper.

Je internetbankieren app heeft ook een soort tikki variant. Voordeel daarvan is dat je het echt direct op de rekening hebt.
anoniem_380590 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 22:48
24.37% gewijzigd
Tess1981 schreef:
10-04-2019 19:01
Hij wil iets ongezien kopen voor 1000 euro? Hier zou ik niet eens aan beginnen. Grote kans dat hier gedonder van komt. Ophalen zodat koper de staat kan zien en gelijk oversteken met geld.
Hoezo niet? ik ken mensen die voor soms 10.000 euro iets laten overkomen uit de USA via ebay. En ook wel eens verkoopt.
Alles gewoon via fedex of verzekerde post.

So far nooit opgelicht.
Marktplaats = cash en zien. Je hebt te maken met amateurs en garantie bestaat niet. Dus wees verstandig als koper én verkoper en ga persoonlijk langs, bekijk de goederen, onderhandel en reken cash af.
wolkie schreef:
10-04-2019 19:43
Vragen of de koper het geld 1 dag voor het ophalen wil overmaken zodat je het geld hebt. Mocht hij het toch niet willen dan ter plekke aan hem terugstorten. Is dat een idee?
Je gaat toch geen geld overmaken naar een wildvreemde particulier? Dit is waarom mensen zich nog steeds laten oplichten.
veensteker schreef:
10-04-2019 23:24
Mocht je cash laten betalen dan kan je het bij een bank laten betalen. Je kan het bedrag dan gelijk storten. Je hoort weleens dat je na betaling beroofd wordt.

In de mail die ik net van mijn bank kreeg stond dat het medio 2019 in zou gaan. Nu nog niet dus.
Bank? We hebben niet eens meer een pinautomaat hier.
Sowieso checken hoe lang de koper al lid is van mp. Toevallig had ik vorige week een koper waaraan ik twijfelde, 1 dag lid, en ik heb dit via fb gecheckt bij mp en het bleek niet te vertrouwen te zijn. Ze hebben toen zijn acct direct geblokkeerd.
Blankepit schreef:
13-04-2019 09:21
Marktplaats = cash en zien. Je hebt te maken met amateurs en garantie bestaat niet. Dus wees verstandig als koper én verkoper en ga persoonlijk langs, bekijk de goederen, onderhandel en reken cash af.
Dat is al lang niet meer. Ik vertrouw het eerlijk oversteken of een betaalverzoek via mijn bank sturen 10x meer dan cash betalingen. Ik herken echt goed genept geld niet hoor. En mn bank kan het niet faken als het er eenmaal opstaat.

En kleine dingen, nou dat maak ik gewoon over. Nog nooit wat mis gegaan gelukkig. Maar goed dit gaat dan vaak ook om boeken of kinderkleding.
Kusjesvoorallemaal schreef:
13-04-2019 10:07
Dat is al lang niet meer. Ik vertrouw het eerlijk oversteken of een betaalverzoek via mijn bank sturen 10x meer dan cash betalingen. Ik herken echt goed genept geld niet hoor. En mn bank kan het niet faken als het er eenmaal opstaat.
Het grote voordeel van cash is en zal altijd blijven dat je het direct in je handen hebt en ja er bestaat een hele kleine kans dat je vervalst geld in handen krijgt. Digitaal is de kans stukken groter dat je genept wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven