Geld & Recht alle pijlers

Heropend: Extra aflossen annuïteitenhypotheek

12-03-2022 23:30 250 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag verder praten over Extra aflossen annuïteitenhypotheek.

Hallo allemaal,


Zijn er meer mensen die extra aflossen op hun hypotheek? Wij zijn een paar jaar geleden begonnen met onze annuïteiten hypotheek versneld af te lossen. Startbedrag in 2013 was 198.000 met 4,3% rente. Bruto maandbedrag was 980 euro. In 2018 zijn we begonnen met extra aflossen. Nu zitten we op €630 bruto maandbedrag. Wie kletst er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
We mogen dit jaar nog €7700 extra aflossen en ik twijfel of we dat nu gaan doen. Het scheelt gelijk €45 aan bruto maandlasten. En we kunnen het redelijk snel aanvullen. (1000-1500 per maand sparen) Beide een vast contract. Aan de andere kant houden we dan €12000 buffer over. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Lineair. Ik begon met 1040 en het tweede jaar meteen 10k ingepompt. Nu zit ik ok 945 ofzo. Het word elke maand lager met een lineaire hypotheek :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel procent rente heb jij websurfen? En wat was het orginele bedrag?
Alle reacties Link kopieren Quote
marilene26 schreef:
13-03-2022 00:05
Hoeveel procent rente heb jij websurfen? En wat was het orginele bedrag?
dat is nou net weer iets te prive..
Ben je niet veel goedkoper uit door over te sluiten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben lineair sinds 2014. In december 2020 hebben we de hypotheek overgezet van 3,54% naar 1,26%. Gewoon bij dezelfde bank, kon zelfs in het internetbankieren omdat de hypotheek meer dan 5 jaar oud was. Kostte toen eenmalig bijna €5600 aan een rentevergoeding 'boete', maar het scheelt meer dan €200 per maand, dus dat hebben we er 'zo' uit.

We lossen nu tussen de €25 en €200 per maand extra af, maar net wat er in het potje zit. Met een bruto maandbedrag van €425 zakt het niet zo hard meer, maar elke euro is er 1 en elke aflossing komt de einddatum een stukje dichterbij.
Voor TO

Als je zo veel kunt sparen, zou het ook handig kunnen zijn om bij elke extra aflossing niet je maandbedrag te verlagen maar je looptijd te verkorten. Dan maak je nog meer gebruik van het sneeuwbal effect.
Alle reacties Link kopieren Quote
marilene26 schreef:
12-03-2022 23:33
We mogen dit jaar nog €7700 extra aflossen en ik twijfel of we dat nu gaan doen. Het scheelt gelijk €45 aan bruto maandlasten. En we kunnen het redelijk snel aanvullen. (1000-1500 per maand sparen) Beide een vast contract. Aan de andere kant houden we dan €12000 buffer over. Wat zouden jullie doen?
Ik zou je buffer eerst aanvullen tot 20.000 en daarna verder gaan met aflossen
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
13-03-2022 07:16
Voor TO

Als je zo veel kunt sparen, zou het ook handig kunnen zijn om bij elke extra aflossing niet je maandbedrag te verlagen maar je looptijd te verkorten. Dan maak je nog meer gebruik van het sneeuwbal effect.
Dit is inderdaad een goede optie als het maandbedrag geen probleem is. Bij iedere extra aflossing kun je kiezen tussen lager maandbedrag of looptijdverkorting.

Bij looptijdverkorting, wordt het aflossingsdeel per maand hoger. Je lost dus sneller af en kunt nog steeds extra aflossen jaarlijks.
Alle reacties Link kopieren Quote
marilene26 schreef:
12-03-2022 23:33
We mogen dit jaar nog €7700 extra aflossen en ik twijfel of we dat nu gaan doen. Het scheelt gelijk €45 aan bruto maandlasten. En we kunnen het redelijk snel aanvullen. (1000-1500 per maand sparen) Beide een vast contract. Aan de andere kant houden we dan €12000 buffer over. Wat zouden jullie doen?
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ook hoeveel buffer je nodig hebt.

Het jaar is net begonnen, dus je kunt sparen en geld voor extra aflossen opzij zetten en verderop in het jaar extra aflossen. Je kunt natuurlijk er ook voor kiezen om niet het hele bedrag extra af te lossen, maar een lager bedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk om inspiratie te lezen en gemotiveerd te blijven. Het is namelijk ook erg verleidelijk om geld uit te geven aan andere dingen.

Wij hebben vorig jaar en dit jaar samen 25 k extra afgelost. Bruto van 1060 naar 935 eur gegaan. We hopen in 7-8 jr tijd onze annuïteiten te hebben afgelost en alleen nog 100 k aan aflossingsvrij te hebben staan.

We hebben opgegroeide kinderen, die zijn dan van puber leeftijd.
@marilene; afhankelijk van je situatie wat je buffer zou moeten zijn. Ik hou hier wel 30-35 k aan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spaarde tot een jaar of 2 geleden 1000 euro per maand. Toen ging de rente echt naar bijna nul ging ben ik de helft daarvan extra gaan aflossen op de hypotheek. Nu merk ik eigenlijk niet meer dat ik extra aflos, ik ben gewoon gewend aan het maandelijkse bedrag. Maar de schuld vliegt omlaag :-)

En om de paar maanden maar het bedrag iets hoger. Mijn bank verlaagt de maandelijkse bedrag bij extra aflossing, dus die besparing voeg ik dan weer toe aan de extra aflossing. Het is niet veel, maar iedere euro waar ik geen rente meer over hoef te betalen is er 1, ook al is de rente heel laag.
ca726647543 wijzigde dit bericht op 13-03-2022 08:51
33.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank Andersom en Mugske. Bij onze laatste extra aflossing kreeg ik inderdaad die keuze in de webportal van de bank. Er stond echter niet bij hoe beide opties werkten. Het ging toen om een relatief klein bedrag dus ik heb zelf maar iets gekozen in plaats van onze adviseur lastig te gaan vallen. Maar nu snap ik hem.

Wij lossen vooral af om de lening te verkleinen, loan-to-value zeg maar. Wij hebben vanaf 2008 een jaar of 8-10 onder water gestaan met aan de andere kant een beleggingspolis die maar niet wilde groeien en dat vond ik echt niet prettig. Gelukkig liggen de verhoudingen nu veel beter. Maar de maandlasten zijn het probleem niet op dit moment. Volgende keer kies ik dus een kortere looptijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
enya29 schreef:
13-03-2022 08:42
Leuk om inspiratie te lezen en gemotiveerd te blijven. Het is namelijk ook erg verleidelijk om geld uit te geven aan andere dingen.

Wij hebben vorig jaar en dit jaar samen 25 k extra afgelost. Bruto van 1060 naar 935 eur gegaan. We hopen in 7-8 jr tijd onze annuïteiten te hebben afgelost en alleen nog 100 k aan aflossingsvrij te hebben staan.

We hebben opgegroeide kinderen, die zijn dan van puber leeftijd.
@marilene; afhankelijk van je situatie wat je buffer zou moeten zijn. Ik hou hier wel 30-35 k aan
Waarom kies je ervoor om de annuiteit versneld af te lossen en aflossingsvrije deel niet? Puur nieuwsgierig naar de afwegingen hoor. Want aflossingsvrij moet ook ooit afgelost worden natuurlijk.

Als je maandlasten wil verlagen, dan is er het grootste effect bij aflossen op annuiteit (rente deel en aflossingsdeel in maandbedrag gaan omlaag).
Mugske schreef:
13-03-2022 09:02
Waarom kies je ervoor om de annuiteit versneld af te lossen en aflossingsvrije deel niet? Puur nieuwsgierig naar de afwegingen hoor. Want aflossingsvrij moet ook ooit afgelost worden natuurlijk.

Als je maandlasten wil verlagen, dan is er het grootste effect bij aflossen op annuiteit (rente deel en aflossingsdeel in maandbedrag gaan omlaag).

Wij lossen juist af op het aflossingsvrije deel. Twee redenen:
De hoogste rente en het andere stuk hypotheek lost toch wel af door de vorm die we gekozen hebben. Zodra het aflossingsvrije deel weg is kunnen we daar nog op gaan aflossen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 13-03-2022 13:09
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
13-03-2022 09:33
Wij lossen juist af op het aflossingsvrije deel. Twee redenen:
De hoogste rente en het andere stuk hypotheek lost touch wel af door de vorm die we gekozen hebben. Zodra het aflossingsvrije deel weg is kunnen we daar nog op gaan aflossen.
Super slim!

Wij willen eigenlijk hypotheekvrij zijn in het jaar waarin we 45 worden. Dat is 2035. Eerder zou nog mooier zijn want onze rentevaste periode loopt af in dec. 2030 en dan zal de rente vast niet (weer) 1,26% zijn. Nouja dat is van latere zorg.
Nog 164 maanden te gaan waarin we 175 per maand extra moeten aflossen. Dan hebben we ons doel behaald. :yes:

Ik hoop trouwens dat ik mee mag schrijven met een lineaire hypotheek. Want ik vind het leuk om het erover te hebben en elkaar te motiveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben de hypotheek twee jaar geleden ook laten oversluiten. En we zijn toen ook gelijk begonnen met extra aflossen.
Fijn gevoel als je weet dat de maandlasten daardoor lager worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hé wat leuk, al wat reacties! Oversluiten gaat echt heel veel geld kosten. Dus ik stop die €30000 die ik moet betalen bij het oversluiten liever in de hypotheek zelf. Wij kunnen niet kiezen voor looptijd verkorting trouwens. Het maandbedrag gaat steeds naar beneden. Wat houden sommige van jullie enorme buffers aan. Bij iedere €200 die we aflossen gaat er ongeveer één euro per maand af aan bruto maandlasten, dus ik stop het dan liever in de hypotheek. Wij mogen vanaf €100 aflossen, dus dat is wel heel fijn
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben opgegroeide kinderen, die zijn dan van puber leeftijd.
@marilene; afhankelijk van je situatie wat je buffer zou moeten zijn. Ik hou hier wel 30-35 k aan
[/quote]

Mag ik vragen waarom zo'n hoge buffer? Tijdelijk contract of ZZP'er?

Met €10000 kunnen we een andere auto, kapotte vaatwasser e.d. wel opvangen. En iedere €200 die wel aflossen schaalt gelijk in de maandlasten
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon schreef:
13-03-2022 11:30
Super sli

Ik hoop trouwens dat ik mee mag schrijven met een lineaire hypotheek. Want ik vind het leuk om het erover te hebben en elkaar te motiveren.
Tuurlijk!

Mag ik vragen waarom zo'n hoge buffer? Tijdelijk contract of ZZP'er?
Met €10000 kunnen we een andere auto, kapotte vaatwasser e.d. wel opvangen. En iedere €200 die wel aflossen schaalt gelijk in de maandlasten

10.000 is een prima bedrag als niet alles tegelijk komt. Soms is het gewoon niet toereikend. Wij lossen vaak in januari meteen al extra af en sparen dan weer door voor de volgende aflossing.

Wij moeten dit jaar een auto kopen want door hybride werken krijgt man echt geen leaseauto meer. Was al aangekondigd want hij reed te weinig zakelijk. Dus zou hij geen auto meer krijgen tenzij hij toch weer meer zakelijk ging rijden.

Onze vouwwagen had een versleten tent. (18 jaar oud) Dus daar komt iets anders voor.

De cv-ketel is twintig jaar oud en kan elk moment de geest geven, die gaan we in de zomer preventief vervangen.

Zonnescherm is op het eind van de zomer stuk gegaan. Moet iets nieuws voor komen.

Dan hadden we nog de vaatwasser die overleed. En wat andere kleinere dingen van enkele honderden euro's.

Gelukkig konden we wat uit het potje 'aflossen' halen en hebben we begin dit jaar niet maximaal extra af gelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
13-03-2022 09:02
Waarom kies je ervoor om de annuiteit versneld af te lossen en aflossingsvrije deel niet? Puur nieuwsgierig naar de afwegingen hoor. Want aflossingsvrij moet ook ooit afgelost worden natuurlijk.

Als je maandlasten wil verlagen, dan is er het grootste effect bij aflossen op annuiteit (rente deel en aflossingsdeel in maandbedrag gaan omlaag).
Het scheelt qua maandlasten het meest als we aflossen op annuïteiten. Onze aflossingsvrije hypotheek heeft nog 18 jr een maandlast aan rente van 236 eur. Dat is zo’n laag bedrag. Als onze annuïteiten is afgelost kijken we wat we doen. Het is toch ook niet erg als je iets aan hypotheek laat staan? In de huidige markt is de aflossingsvrije hypotheek 100 k vd marktwaarde van 500 k
Alle reacties Link kopieren Quote
marilene26 schreef:
13-03-2022 13:59
We hebben opgegroeide kinderen, die zijn dan van puber leeftijd.
@marilene; afhankelijk van je situatie wat je buffer zou moeten zijn. Ik hou hier wel 30-35 k aan
Mag ik vragen waarom zo'n hoge buffer? Tijdelijk contract of ZZP'er?

Met €10000 kunnen we een andere auto, kapotte vaatwasser e.d. wel opvangen. En iedere €200 die wel aflossen schaalt gelijk in de maandlasten
[/quote]

Het is ook een luxe om deze buffer te hebben maar ook prettig
Wij hebben twee auto’s waar nog wel eens wat mee is en ik vermoed ook in korte tijd minstens één vervangen moet worden. Ons eigen huis vraagt natuurlijk ook om een buffer.
Misschien kan het met minder. Maar dit voelt voor ons goed
Overigens beide in loondienst
Alle reacties Link kopieren Quote
..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven