Geld & Recht alle pijlers

Extra aflossen annuïteitenhypotheek

07-03-2018 18:47 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn sinds kort begonnen met het extra aflossen op onze annuïteitenhypotheek. We mogen 15% extra aflossen, zonder een minimum per maand. Dus ik ben nu begonnen met €120 per maand extra. bruto hypotheekbedrag is €980. En eigenlijk wil ik van alles wat er extra binnen komt (Vakantiegeld, belastingteruggave, bonussen etc) een bepaald percentage extra aflossen.(Weer nog niet hoeveel) Nu vroeg ik me af hoe anderen het doen. We willen nu extra aflossen omdat we het nu kunnen missen, kinderen zijn nu nog klein, nog niet heel veel kosten op kinderopvang na dan. Met het idee dat als ze straks pubers zijn en meer nodig hebben onze maandlasten wat lager zijn.
Zijn er meer mensen die extra aflossen op de hypotheek en zo ja hoeveel en ook per maand of per jaar?
Sara9876 schreef:
11-03-2018 09:19
Ik gebruik de belastingteruggave en vakantiegeld altijd voor extra aflossing. Grofweg verkort ik daarmee ieder jaar de looptijd met en jaar.
Bij ons is het nu lasten verlaging. En eigenlijk wil ik het afgelost hebben als de rentevasteperiode afgelopen is.
marilene26 schreef:
16-03-2018 16:22
Bij ons is het nu lasten verlaging. En eigenlijk wil ik het afgelost hebben als de rentevasteperiode afgelopen is.
Dat speelt bij mij ook. Ik heb nu een hele lage rente, maar als de rentevasteperiode over 8 jaar afloopt wil ik zoveel afbetaald hebben dat een hogere rente tegen die tijd niet voor probleem zorgt.
Wij hebben afgelopen jaar alles boven de 12.000 buffer afgelost ,dat heb ik aan het eind van het jaar gedaan en ga dat dit jaar weer zo doen. We wonen net een jaar in ons huis en hebben gedeeltelijk aflossingsvrij met de bedoeling daar zo veel mogelijk van af te lossen zelf. Net als bij jullie is ons kind nog klein en we, ik vooral, willen zo min mogelijk hypotheek overhouden, en een zo groot mogelijk huis, als kind gaat studeren en man met pensioen gaat.
Wij lossen 1x per jaar af; staat in voorwaarden van hypotheekverstrekker dat dat maar 1x per jaar mag.

Paar jaar geleden moest je vooraf nog een bericht sturen wanneer je welk bedrag wilde aflossen, maar dat hoeft niet meer, we kunnen het nu zo overmaken.

Wij hebben 2 jaar geleden rente opnieuw vastgezet van 4,95 naar 2,3 %; dat bruto verschil lossen we nu sowieso (extra) af.
Lekker gevoel he, aflossen? Ik had dit jaar een financiele meevaller en kon ongeveer 25% van mijn hypotheek aflossen. De boeterente viel erg mee. Weet iemand trouwens of die aftrekbaar is van de belasting? Ik ga het zo even nakijken. Wat veel mensen niet weten is dat je alleen boeterente betaalt, als de marktrente op het moment van aflossen lager is dan jouw persoonlijke hypotheekrente. Ook wel logisch... als de bank jouw afgeloste bedrag tegen een hogere rente weer uit kan lenen, hoef je geen boete voor misgelopen rente-opbrengsten aan de bank te betalen.
AaltjeR schreef:
17-03-2018 23:45
Lekker gevoel he, aflossen? Ik had dit jaar een financiele meevaller en kon ongeveer 25% van mijn hypotheek aflossen. De boeterente viel erg mee. Weet iemand trouwens of die aftrekbaar is van de belasting? Ik ga het zo even nakijken. Wat veel mensen niet weten is dat je alleen boeterente betaalt, als de marktrente op het moment van aflossen lager is dan jouw persoonlijke hypotheekrente. Ook wel logisch... als de bank jouw afgeloste bedrag tegen een hogere rente weer uit kan lenen, hoef je geen boete voor misgelopen rente-opbrengsten aan de bank te betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... boeterente

Ja is aftrekbaar!
Dubbel.
In de eerste instantie gaf de bank aan dat het moest gaan met 'setjes' van minimaal 300 euro. Dan spaarde ik gewoon apart die 300 euro en maakte ik het over op het moment dat ik op de 300 zat. Na een jaar of wat kreeg ik een rekeningnummer van de bank waarop ik het zelf mocht overmaken. Toen deed ik het gewoon elke keer wanneer ik wat had. Dan gaat de rente meteen tellen (als in: je betaalt dan meteen minder rente). Aangezien ik op mijn hypotheek véél meer betaalde dan ik kreeg, vond ik dat wel de moeite waard. Bovendien: weg is maar weg. Als de bank vindt dat het niet kan, dan zeggen ze dat wel.

Ik deed ook het liefst alles (buiten m'n vaste buffer) naar de aflossingen; opbrengsten via Marktplaats, vakantiegeld, andere extra potjes/betalingen/meevallers. Het lijken vaak kleine dingen, maar uiteindelijk tikt het wel aan. Ik heb binnen een paar jaar tijd zo'n 70.000 euro afgelost. Dat was ik later weer kwijt, omdat ik mijn huis op een verkeerd moment gekocht heb, maar anders had ik met een behoorlijke restschuld achtergebleven!
LekkerLevenMetMinder punt NL > Over slim en bewust omgaan met je geld, met als resultaat meer geluk, rijkdom en vrijheid!
@marilene; als de marktrente hoger is dan jouw rente ga je sowieso niet tussendoor oversluiten natuurlijk.
girasole3 schreef:
19-03-2018 13:30
@marilene; als de marktrente hoger is dan jouw rente ga je sowieso niet tussendoor oversluiten natuurlijk.
Onze rente is 4,3% dus daar komt de marktrente voorlopig niet aan.
girasole3 schreef:
19-03-2018 13:30

Volgens mij ging het over boeterente voor meer dan 15% aflossen in een jaar, niet over boeterente agv oversluiten
Ik heb even meegelezen en ga ook proberen meer af te lossen door extraatjes in de hypotheek te stoppen. Is er ergens een tool te vinden waarmee ik makkelijk uit kan rekenen wat het effect is op mijn hypotheek en of het handiger is om de looptijd te verkorten of de hypotheek te verlagen?
flatverkopen schreef:
19-03-2018 21:57
Ik heb even meegelezen en ga ook proberen meer af te lossen door extraatjes in de hypotheek te stoppen. Is er ergens een tool te vinden waarmee ik makkelijk uit kan rekenen wat het effect is op mijn hypotheek en of het handiger is om de looptijd te verkorten of de hypotheek te verlagen?

Het bedrag dat je aflost maal je rentepercentage, gedeeld door 12 = het maandelijkse voordeel!
Andersom schreef:
19-03-2018 22:00
Het bedrag dat je aflost maal je rentepercentage, gedeeld door 12 = het maandelijkse voordeel!
En dat is dan als je ervoor kiest om je looptijd hetzelfde te houden als ik het goed begrijp? Dus daarmee gaan je maandlasten met dat berekende bedrag omlaag?
flatverkopen schreef:
19-03-2018 21:57
Op de site berekenhet.nl kun je het een en ander berekenen.
LekkerLevenMetM1nder schreef:
19-03-2018 13:08
Ik heb binnen een paar jaar tijd zo'n 70.000 euro afgelost.
Wauw! Wat goed!
marilene26 schreef:
20-03-2018 22:13
een annuiteitenhypotheek is heel makkelijk in Excel te zetten waarbij er voor elke maand het bedrag uitgerekend wordt. Wanneer je dan een maand bijvoorbeeld 5000 euro extra af lost kun je dit invullen in die maand waarna het bedrag voor het restant van de looptijd meteen wordt aangepast. Even er van uitgaande dat de rente oer de resterende looptijd hetzelfde blijft natuurlijk.
marilene26 schreef:
20-03-2018 22:13
Vandaag even gedaan. Bij ons levert een extra inleg van € 1000 maar € 12 netto per jaar op....Ik heb het dan denk ik toch liever op de bank staan, aangezien we geen héle grote buffer hebben en nog wel verbouwplannen.
flatverkopen schreef:
22-03-2018 17:49
Vandaag even gedaan. Bij ons levert een extra inleg van € 1000 maar € 12 netto per jaar op....Ik heb het dan denk ik toch liever op de bank staan, aangezien we geen héle grote buffer hebben en nog wel verbouwplannen.
Dat is niet veel inderdaad maar het werkt natuurlijk door alle resterende jaren.
Ik los wel maandelijks af, daar er geen minimum bedrag is en ik tot 20% van het oorspronkelijke hypotheek bedrag maandelijks mag aflossen. Daar kom ik niet aan. Gemiddeld los ik €1000 extra per maand af (kostenverlaging). De ene maand na een dure vakantie niets, de andere maand na belastingteruggave of eindejaarsbonus €2000-€4000. Door vaker af te lossen heb je meteen profijt door lagere lasten de volgende maand. Waardoor je elke maand weer meer overhoudt om eventueel weer extra af te lossen.

Nu kindje op komst, dus wellicht de komende jaren iets kleinere extra aflossingen.
Grrrlstar schreef:
22-03-2018 19:17
Ik los wel maandelijks af, daar er geen minimum bedrag is en ik tot 20% van het oorspronkelijke hypotheek bedrag maandelijks mag aflossen. Daar kom ik niet aan. Gemiddeld los ik €1000 extra per maand af (kostenverlaging). De ene maand na een dure vakantie niets, de andere maand na belastingteruggave of eindejaarsbonus €2000-€4000. Door vaker af te lossen heb je meteen profijt door lagere lasten de volgende maand. Waardoor je elke maand weer meer overhoudt om eventueel weer extra af te lossen.

Nu kindje op komst, dus wellicht de komende jaren iets kleinere extra aflossingen.
wow 1000 euro per maand... dat tikt vast lekker aan!
gemberpannekoek schreef:
23-03-2018 09:17
wow 1000 euro per maand... dat tikt vast lekker aan!
Elke maand gaan de maandlasten een paar euro omlaag, bijna verwaarloosbaar. Maar na 3 jaar totaal al bijna €45.000 extra afgelost scheelt het mij al zo'n €125 per maand (bruto) en hebben we overwaarde van ongeveer €100,000. Dat tikt inderdaad echt wel aan!

Ik denk maar.. Nu kan het nog gemakkelijk (samen ca. €6000 netto inkomen) dus kunnen we aflossen zonder dat we er iets voor hoeven te laten. Vanaf oktober ga ik 32 uur werken (en wellicht over een paar jaar wel nog minder) maar dat moet gemakkelijk lukken.
grrrlstar wijzigde dit bericht op 25-03-2018 11:28
0.15% gewijzigd
flatverkopen schreef:
22-03-2018 17:49
Dan heb je een aflossingsvrije hypotheek met een hele lage rente (2,4 % of nog lager). De hra daalt nog, dus het netto voordeel wordt over de jaren heen groter. Realiseer je ook dat je die 1000 euro aan het eind van de looptijd hoe dan ook een keer moet aflossen.

Maar alles bij elkaar is het verstandig een gezonde buffer te hebben voor je het in stenen kiepert.
ZonnigKleintje schreef:
23-03-2018 14:05
Dan heb je een aflossingsvrije hypotheek met een hele lage rente (2,4 % of nog lager). De hra daalt nog, dus het netto voordeel wordt over de jaren heen groter. Realiseer je ook dat je die 1000 euro aan het eind van de looptijd hoe dan ook een keer moet aflossen.

Maar alles bij elkaar is het verstandig een gezonde buffer te hebben voor je het in stenen kiepert.
Nee, een annuïteitenhypotheek die 3 jaar geleden is afgesloten tegen 3,1 % rente. Bij die site wordt gekeken naar alle aspecten (rente over spaargeld, eigenwoningforfait etc.). Die € 1000 vastleggen in de hypotheek levert dus maar ruim € 300 op over de hele looptijd. Dan heb ik het liever voorlopig nog als spaargeld beschikbaar omdat we geen hele grote buffer hebben, aflossen kan altijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven