Geld & Recht alle pijlers

Hoe zo snel mogelijk scheiden?

12-04-2024 20:21 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
M'n man en ik gaan scheiden. We hebben twee kinderen en een koophuis, en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

We moeten dus een ouderschapsplan opmaken, langs de rechter en de een gaat de ander uitkopen. We gaan scheiden in goed overleg, maar hoe werkt dat nou het beste? Ik zie online dat er bureaus zijn die je online via een module door alle stappen leiden en dan ook de papieren indienen bij de rechtbank. Er zijn ook mediators die je kan inhuren. Of misschien gewoon alles zelf doen en alleen de laatste stap, het indienen van de papieren, via een advocaat? Ik heb geen idee. We zoeken een relatief goedkope en graag snelle manier. Iemand zei dat het makkelijk maanden kan duren. Dat liever niet. Alle tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een advocaat zou van mij niet perse moeten. Ik had nog niet eens het geld om een advocaat te betalen. De mediator was al duur..
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand nog ervaring met scheiden via een mediator of juist zo'n online platform of advocaat? Ik hoor het graag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ervaring met ieder eigen advocaat. Met mediator kwamen we niet verder. Die keek niet naar wat eerlijk was of beste voor beide partijen maar die wilde alleen overeenstemming. En wat en hoe maakte niet veel uit.
Online platform wel naar gekeken maar niet voor gekozen. Ik vond juist het kunnen overleggen met advocaat wel heel fijn.

En heel veel sterkte natuurlijk de komende tijd!
aneso wijzigde dit bericht op 13-04-2024 15:23
6.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden dus een mediator. Die kijkt inderdaad niet naar persoonlijke belangen. Belangrijk is dat je dan zelf goed duidelijk hebt wat je wilt en daar ook niet van afwijkt.
Een advocaat was financieel voor mij geen optie
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en zijn ex waren, geloof ik, binnen zes weken gescheiden. Drie kinderen. Bij de mediator was alles super snel en efficiënt geregeld. Het duurde zes weken omdat er een document was zoekgeraakt, en de mediator dat een beetje op z'n beloop liet, anders was het nog sneller. Man en ex waren verder prima, dus konden ze goed en snel afspraken maken, zowel financieel als mbt de kinderen.
Kinderen hadden een soort brief geschreven naar de rechter met wat zij graag wilden (ze wilden niet zelf het zeggen tegen de rechter), maar dat stond ook al in het convenant.
Kinderen wisten het voordat alles in gang werd gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Advocatenkantoor Teurlings in Amsterdam. Je doet bijna alles zelf: zij lopen stukken na/dienen ze in. Via de rechtbank Amsterdam kan dit voor alle woonplaatsen in Nederland.

Let op: datum indienen verzoekschrift is datum echtscheiding (einde gemeenschap), dus niet pas na enkele weken als de gemeente het inschrijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 15:18
Heeft iemand nog ervaring met scheiden via een mediator of juist zo'n online platform of advocaat? Ik hoor het graag.
Andere invalshoek: er zijn online goede voorbeelden te vinden van een ouderschapsplan en een echtscheidingsconvenant. Dat kun je zelf al zover mogelijk invullen.
Wij hebben eerst een mediator gehad, maar ook totaal niet het gevoel dat die persoon een eerlijke verdeling nastreefde. Daarna zijn we twee keer bij een advocaat geweest die alleen de papieren nagekeken heeft en daarna ingediend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ongetrouwd uit elkaar gegaan zonder mediator of advocaat. We hebben een ouderschapsplan van internet geplukt en de financiële verdeling zelf uitgevogeld. We waren toen nog zo close dat dat prima ging.

In de jaren daarna zijn we juist bij een mediator terecht gekomen omdat we enorme communicatieproblemen had. Wat mensen hier al zeggen is echt waar: je groeit onherroepelijk uit elkaar dus heb alsjeblieft geen naieve ideeën over dat je ex wel meerdere keren per week mee kan eten enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chihaha schreef:
13-04-2024 16:06


Let op: datum indienen verzoekschrift is datum echtscheiding (einde gemeenschap), dus niet pas na enkele weken als de gemeente het inschrijft.
Datum inschrijving gemeente is officieel. Je kan namelijk niet vandaag je verzoekschrift indienen en morgen met een ander trouwen.
Je moet dus eerst vandaag uitgeschreven worden uit het huwelijksregister van de gemeente en dan mag je morgen weer met iemand trouwen
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
13-04-2024 16:41
Datum inschrijving gemeente is officieel. Je kan namelijk niet vandaag je verzoekschrift indienen en morgen met een ander trouwen.
Je moet dus eerst vandaag uitgeschreven worden uit het huwelijksregister van de gemeente en dan mag je morgen weer met iemand trouwen
Voor trouwen zou dat inderdaad kunnen. En toch is de huwelijksgemeenschap ontbonden op datum indienen verzoekschrift bij de rechtbank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjulliewel!

Als ik het zo lees, is misschien vooral de mate van overeenstemming belangrijk voor de snelheid van de procedure en niet zozeer de gekozen route. Niet een heel opmerkelijke conclusie, natuurlijk.
We gaan dan, denk ik, beginnen met online een aantal voorbeelden te bekijken en die invullen om te zien in hoeverre we verschillen. Ik denk dat het dan ook duidelijk wordt of elk een advocaat toch prettiger is of dat zo'n online procedure voldoet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leg het in ieder geval vast met een scenario van niet meer door 1 deur kunnen in je achterhoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chihaha schreef:
13-04-2024 16:45
Voor trouwen zou dat inderdaad kunnen. En toch is de huwelijksgemeenschap ontbonden op datum indienen verzoekschrift bij de rechtbank.
Dus niet want je bent wettelijk nog getrouwd totdat de scheiding in het in het huwelijksregister is ingeschreven anders zou je dus de volgende dag kunnen trouwen. En voordat het een wellesnietes wordt....Google is your best friend als je me niet gelooft
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 17:37
Dankjulliewel!

Als ik het zo lees, is misschien vooral de mate van overeenstemming belangrijk voor de snelheid van de procedure en niet zozeer de gekozen route. Niet een heel opmerkelijke conclusie, natuurlijk.
We gaan dan, denk ik, beginnen met online een aantal voorbeelden te bekijken en die invullen om te zien in hoeverre we verschillen. Ik denk dat het dan ook duidelijk wordt of elk een advocaat toch prettiger is of dat zo'n online procedure voldoet.
Sterkte Kreeftje ik hoop dat jullie er gewoon samen uit kunnen komen
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan met een advocaat ook asap gaan vragen voor voorlopige voorzieningen mbt geld, huis en omgang. En dan samen (eventueel met een mediator die) jouw advocaat het plan opstellen en eerste scheidingsvoorstel binnen 6 weken indienen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
13-04-2024 18:18
Je kan met een advocaat ook asap gaan vragen voor voorlopige voorzieningen mbt geld, huis en omgang. En dan samen (eventueel met een mediator die) jouw advocaat het plan opstellen en eerste scheidingsvoorstel binnen 6 weken indienen.
Google zegt dat een voorlopige voorziening een mogelijkheid is indien er een spoedeisende reden is. Dat is hier helemaal niet aan de hand, gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
ducktales schreef:
13-04-2024 07:24
Wij zijn in 4 maanden gescheiden. Inderdaad online alles invullen, paar weken later langs advocaat om alles door te nemen en eventueel dingen wijzigen en paar weken later is het ingediend bij rechtbank. Dat laatste duurde het langst (en dan moet het nog bij gemeente ingeschreven worden)

Maar.. wij hadden geen kinderen en volgens mij moet je dan voor ouderschapsplan wel minimaal langs een mediator. En zeker omdat aan ouderschapsplan meer haken en ogen zitten zou ik dat zeker met mediator doen.

Hoe goed je ook uit elkaar gaat, je wil het voor je kinderen goed geregeld hebben als onverhoopt er toch wrijving ontstaat.
Ouderschapsplan is toch niet verplicht? Mijn zus is ook gescheiden een paar jaar geleden en hadden geen ouderschapsplan, hebben het gewoon aan de kinderen zelf over gelaten wanneer ze bij wie willen zijn en dat gaat prima. Soms zijn de kinderen wekenlang bij haar en dan een weekend bij vader maar andersom komt ook voor of dat 1 van de kinderen bij vader is en de ander bij haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
13-04-2024 18:00
Dus niet want je bent wettelijk nog getrouwd totdat de scheiding in het in het huwelijksregister is ingeschreven anders zou je dus de volgende dag kunnen trouwen. En voordat het een wellesnietes wordt....Google is your best friend als je me niet gelooft
Ik werd nieuwsgierig:

https://www.bvd-advocaten.nl/blogs/te-snel-gescheiden
Alle reacties Link kopieren Quote
Naadje79 schreef:
13-04-2024 18:52
Ouderschapsplan is toch niet verplicht? Mijn zus is ook gescheiden een paar jaar geleden en hadden geen ouderschapsplan, hebben het gewoon aan de kinderen zelf over gelaten wanneer ze bij wie willen zijn en dat gaat prima. Soms zijn de kinderen wekenlang bij haar en dan een weekend bij vader maar andersom komt ook voor of dat 1 van de kinderen bij vader is en de ander bij haar.
De afspraken in het ouderschapsplan wb "omgang" zijn ook heel anders gegaan dan op papier, maar altijd in overleg gelukkig, en meestal op initiatief van de kinderen.
Ik ben echt zó dankbaar dat mijn man en zijn ex prima door één deur kunnen, en nog steeds, na bijna tien jaar! Geen gezamenlijke etentjes of zo hoor, ze appen gewoon af en toe over de kinderen, en we komen op verjaardagen over de vloer, en dat is altijd prima gelukkig. Zo fijn voor de kinderen, want leuk is het nooit, wanneer papa en mama uit elkaar gaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
13-04-2024 12:27
En vader zorgt nu ook helemaal niet voor de kinderen? 100 % bij jou is echt niet in hun belang en daar zal een rechter wèl wat van vinden denk ik.
Dat vroeg ik me ook af. Lijkt me heftig voor de kinderen. Van een gezin waar een vader en een moeder is, ineens naar fulltime bij moeder wonen en vader amper meer zien. Dat zouden onze kinderen echt wel heel erg vinden (sowieso zullen ze een scheiding heel erg vinden, maar dan ook hun vader amper meer zien, alleen als hij af en toe komt eten..)
Of is vader er nu ook al niet echt? Onderneemt hij niks met ze, bemoeit hij zich niet met ze?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
13-04-2024 19:43
Dat vroeg ik me ook af. Lijkt me heftig voor de kinderen. Van een gezin waar een vader en een moeder is, ineens naar fulltime bij moeder wonen en vader amper meer zien. Dat zouden onze kinderen echt wel heel erg vinden (sowieso zullen ze een scheiding heel erg vinden, maar dan ook hun vader amper meer zien, alleen als hij af en toe komt eten..)
Of is vader er nu ook al niet echt? Onderneemt hij niks met ze, bemoeit hij zich niet met ze?

Ik verwacht in dit geval dat ze dat in ieder geval bij de rechtbank uit mogen komen leggen.
Het is (voor zover de info van TO strekt) niet echt goed voor kinderen om de andere ouder nauwelijks te zien dus daar zullen ze waarschijnlijk de argumenten wel voor willen weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naadje79 schreef:
13-04-2024 18:52
Ouderschapsplan is toch niet verplicht? Mijn zus is ook gescheiden een paar jaar geleden en hadden geen ouderschapsplan, hebben het gewoon aan de kinderen zelf over gelaten wanneer ze bij wie willen zijn en dat gaat prima. Soms zijn de kinderen wekenlang bij haar en dan een weekend bij vader maar andersom komt ook voor of dat 1 van de kinderen bij vader is en de ander bij haar.
Een ouderschapsplan is wel verplicht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... schapsplan Kinderalimentatie is ook een verplichting (als dat na berekening blijkt). Tegelijkertijd zijn dat vooral dingen die belangrijk worden als het ergens gaat wringen. Blijkens de antwoorden hier is dat vaak het geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje, ik zou je echt adviseren om naar een professional te gaan. Een mediator is een uitstekende keuze om zaken snel, maar ook vooral goed te regelen! Voor jou en je aanstaande ex en niet in de laatste plaats jullie kinderen. Een ouderschapsplan inclusief berekening van de kinderalimentatie is een vereiste om het verzoek tot echtscheiding in te dienen bij de rechtbank. De doorlooptijd bij diverse rechtbanken lopen erg uiteen. Laatst heb ik een verzoek laten indienen door de rechtbank die binnen 2 weken was uitgesproken én ingeschreven bij de gemeente. De rechtbank Amsterdam heeft langere verwerkingstijd. Nog een argument waarom je, in mijn ogen, niet online zelf wat moet gaan aanmodderen is dat een mediator kan meekijken in wat fiscaal gezien voor jullie voordeliger kan zijn om bepaalde financiële afspraken te maken. Dit kan aardig oplopen, waardoor je die mediator snel hebt terugverdiend. Zeker met een koophuis, is het aan te raden. Een mediator moet jullie wijzen op de gevolgen van jullie keuzes (ook de keuzes mbt de kinderen en de financiën). Vergeet daarbij niet dat een scheiding een erg emotionele gebeurtenis is in jullie leven, maar ook in het leven van jullie kinderen! Beter goed doordachte keuzes maken, dan keuzes uit emotie of om er zo snel mogelijk maar er vanaf te zijn. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een mediator is dus helemaal geen goed plan. Waarom is al meerdere keren gezegd ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
13-04-2024 22:27
Een mediator is dus helemaal geen goed plan. Waarom is al meerdere keren gezegd ook.
Dit. De meest domme keuze.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven