Geld & Recht alle pijlers

Hoe zo snel mogelijk scheiden?

12-04-2024 20:21 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
M'n man en ik gaan scheiden. We hebben twee kinderen en een koophuis, en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

We moeten dus een ouderschapsplan opmaken, langs de rechter en de een gaat de ander uitkopen. We gaan scheiden in goed overleg, maar hoe werkt dat nou het beste? Ik zie online dat er bureaus zijn die je online via een module door alle stappen leiden en dan ook de papieren indienen bij de rechtbank. Er zijn ook mediators die je kan inhuren. Of misschien gewoon alles zelf doen en alleen de laatste stap, het indienen van de papieren, via een advocaat? Ik heb geen idee. We zoeken een relatief goedkope en graag snelle manier. Iemand zei dat het makkelijk maanden kan duren. Dat liever niet. Alle tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vooral echt de kinderen betrekken bij de verdeling van tijd bij welke ouder na de scheiding. Ik ken situaties van kinderen van 12+ waarbij 1 van de kinderen wel naar vader ging maar er niet bleef slapen en broer wel bleef slapen. Wij hadden vroeger gewoon de standaard om het weekend en dag doordeweeks regeling.

Is je ex ook oke met de kinderen zo weinig zien? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen want zijn ook zijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
13-04-2024 22:27
Een mediator is dus helemaal geen goed plan. Waarom is al meerdere keren gezegd ook.

Ik snap de haast ook niet zo. Ok, een jaar is ook niet nodig maar waarom de bloedspoed?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is een mediator trouwens wel.goed bevallen, zij wees mij oa op pensioenverevening, daar zou ik zelf nooit bij stilgestaan hebben.
Mijn ex wilde het ook graag zelf aan de keukentafel regelen, tot op de dag van vandaag blij dat ik dat niet gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
13-04-2024 22:49
Ik zou vooral echt de kinderen betrekken bij de verdeling van tijd bij welke ouder na de scheiding. Ik ken situaties van kinderen van 12+ waarbij 1 van de kinderen wel naar vader ging maar er niet bleef slapen en broer wel bleef slapen. Wij hadden vroeger gewoon de standaard om het weekend en dag doordeweeks regeling.

Is je ex ook oke met de kinderen zo weinig zien? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen want zijn ook zijn kinderen.
Ik kan me best iets voorstellen bij een vader die het wel "lekker handig" vindt dat zijn ex alles oplost.
Dat hij 0 moet inleveren qua job bijvoorbeeld. Nooit moet thuis zijn.
Dat hij alle tijd en ruimte heeft om een nieuwe partner te vinden, want zijn kinderen zijn letterlijk nooit aanwezig.
En geen huis of appartement moet gaan zoeken met 2 of 3 slaapkamers.


Wat niet wil zeggen dat ik dergelijke vaders niet behoorlijke sneu-neuzen vind.
Vooral op langere termijn.
(Dat je in eerste instantie de eerste de best studio aanneemt die je kan vinden kan ik nog inkomen in tijden van woon-tekorten.)


Ik hoop dat hij ruim genoeg alimentatie gaat betalen als hij die kinderen dan toch zo'n beetje amper ziet en nooit opvangt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
13-04-2024 10:43
Als er echt wat met vader is zou ik dus helemaal een professional inschakelen.
Als het zo beroerd is dat hij niet voor ze kan zorgen dan hebben zij in ieder geval ondersteuning nodig.
Ik hoop dat je dit advies gelezen hebt, TO, want het is een waardevolle tip!!! Een gevalletje projectie van mij, maar bij een vriendin die scheidde van haar niet-belastbare man, was het beschadigend voor de kinderen. Het kwam aan als een pijnlijke afwijzing toen duidelijk werd dat hij geen zorgtaken ging oppakken. Hij kon het gewoon niet aan, het vaderschap. En hoewel het zijn verzoek en keuze was uit liefde voor zowel de kinderen als de ex-vrouw, heeft het de kinderen flink verwond.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
13-04-2024 22:56
Ik snap de haast ook niet zo. Ok, een jaar is ook niet nodig maar waarom de bloedspoed?
Meestal staat er dan al een nieuwe liefde in de wachtrij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
13-04-2024 23:14
Meestal staat er dan al een nieuwe liefde in de wachtrij.

Dat was ook mijn idee ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
13-04-2024 22:59


Ik hoop dat hij ruim genoeg alimentatie gaat betalen als hij die kinderen dan toch zo'n beetje amper ziet en nooit opvangt?
To geeft op de eerste pagina aan dat ze waarschijnlijk partneralimentatie moet gaan betalen. Dus volledige zorg voor de kinderen en mogelijk ook nog ex moeten betalen. Enige nut van spoed is wellicht dat de woning in waarde stijgt en het gunstiger is snel te taxeren. Eigen advocaat lijkt mij verstandig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chihaha schreef:
13-04-2024 16:06

Let op: datum indienen verzoekschrift is datum echtscheiding (einde gemeenschap), dus niet pas na enkele weken als de gemeente het inschrijft.
Als dat zou kloppen dan ben ik eenmaal getrouwd maar tweemaal gescheiden van dezelfde man 😁
Bij mijn scheiding is het verzoekschrift tweemaal ingediend(ex reageerde nergens op waardoor de rechtbank geen uitspraak kon doen en er later nogmaals een verzoekschrift ingediend moest worden).
Alle reacties Link kopieren Quote
Isditechtwaar schreef:
14-04-2024 02:11
To geeft op de eerste pagina aan dat ze waarschijnlijk partneralimentatie moet gaan betalen. Dus volledige zorg voor de kinderen en mogelijk ook nog ex moeten betalen. Enige nut van spoed is wellicht dat de woning in waarde stijgt en het gunstiger is snel te taxeren. Eigen advocaat lijkt mij verstandig.

Taxatie kan je toch gewoon laten doen voordat de scheiding rond is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt erop dat TO de periode tussen kinderen vertellen en daadwerkelijk gescheiden zijn zo kort mogelijk wil maken, omdat het anders een verwarrende periode voor de kinderen zou zijn.
Mij lijkt het juist prettiger als de kinderen wat kunnen wennen aan het idee voordat papa daadwerkelijk vertrekt.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor die tussenliggende periode heb je voorlopige voorzieningen.

Ik weet niet hoeveel boven 12 de kinderen zijn, maar scheiden als je kinderen volwassen meerderjarig zijn is een stuk eenvoudiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
14-04-2024 09:15
Het lijkt erop dat TO de periode tussen kinderen vertellen en daadwerkelijk gescheiden zijn zo kort mogelijk wil maken, omdat het anders een verwarrende periode voor de kinderen zou zijn.
Mij lijkt het juist prettiger als de kinderen wat kunnen wennen aan het idee voordat papa daadwerkelijk vertrekt.
Dan is inderdaad mijn overweging. Heb je er zelf ervaring mee? Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe wennen zonder dat de situatie zich daadwerkelijk voordoet dan werkt, hoe dat helpend is. Meestal is wennen juist wél even in de nieuwe situatie stappen. Dat kan hier niet. Het is het één of het ander.

Andere overweging voor de "bloedspoed" is de waarde van het huis. Nu kan ik het allemaal net betalen op papier, maar als de huizenprijzen verder stijgen (wat de verwachting is met de lager wordende inflatie) en er dus voor een hoger bedrag uitgekocht moet worden, ook al omdat er meer geld nodig is voor een andere woning dan gaat dat niet. Dan moeten we allebei verhuizen, en dat lijkt me nog onprettiger voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
13-04-2024 22:59
Ik kan me best iets voorstellen bij een vader die het wel "lekker handig" vindt dat zijn ex alles oplost.
Dat hij 0 moet inleveren qua job bijvoorbeeld. Nooit moet thuis zijn.
Dat hij alle tijd en ruimte heeft om een nieuwe partner te vinden, want zijn kinderen zijn letterlijk nooit aanwezig.
En geen huis of appartement moet gaan zoeken met 2 of 3 slaapkamers.


Wat niet wil zeggen dat ik dergelijke vaders niet behoorlijke sneu-neuzen vind.
Vooral op langere termijn.
(Dat je in eerste instantie de eerste de best studio aanneemt die je kan vinden kan ik nog inkomen in tijden van woon-tekorten.)


Ik hoop dat hij ruim genoeg alimentatie gaat betalen als hij die kinderen dan toch zo'n beetje amper ziet en nooit opvangt?
Wie zegt dat dat de redenen zijn, dat TO en haar aanstaande ex dit zo willen? Lekker makkelijk lullen vanaf de zijlijn.

Dit soort verdelingen van zorg komt vast niet doordat hij zweetvoeten heeft. Misschien is hij ongeneeslijk ziek of zijn er ernstige psychische problemen.

Wie ben jij...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
13-04-2024 22:59
Ik kan me best iets voorstellen bij een vader die het wel "lekker handig" vindt dat zijn ex alles oplost.
Dat hij 0 moet inleveren qua job bijvoorbeeld. Nooit moet thuis zijn.
Dat hij alle tijd en ruimte heeft om een nieuwe partner te vinden, want zijn kinderen zijn letterlijk nooit aanwezig.
En geen huis of appartement moet gaan zoeken met 2 of 3 slaapkamers.


Wat niet wil zeggen dat ik dergelijke vaders niet behoorlijke sneu-neuzen vind.
Vooral op langere termijn.
(Dat je in eerste instantie de eerste de best studio aanneemt die je kan vinden kan ik nog inkomen in tijden van woon-tekorten.)


Ik hoop dat hij ruim genoeg alimentatie gaat betalen als hij die kinderen dan toch zo'n beetje amper ziet en nooit opvangt?
Zo wat een aannames
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
14-04-2024 10:30

Andere overweging voor de "bloedspoed" is de waarde van het huis. Nu kan ik het allemaal net betalen op papier, maar als de huizenprijzen verder stijgen (wat de verwachting is met de lager wordende inflatie) en er dus voor een hoger bedrag uitgekocht moet worden, ook al omdat er meer geld nodig is voor een andere woning dan gaat dat niet. Dan moeten we allebei verhuizen, en dat lijkt me nog onprettiger voor de kinderen.
Wordt in gevallen zoals dat van jullie niet de woz van 1 januari van het voorgaande jaar als leidraad aangehouden?
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
14-04-2024 12:14
Wordt in gevallen zoals dat van jullie niet de woz van 1 januari van het voorgaande jaar als leidraad aangehouden?
Misschien wel en naar ik begrijp is het niet moeilijk zo'n taxatie "te laag" te laten zijn. Maar de huizenprijzen stijgen weer flink. Zeker waar wij wonen. Dus hoe langer het duurt, hoe meer er betaald moet worden voor dezelfde (überhaupt al bizar te dure) woning.
Ik kan ook het huis verkopen en een ander, goedkoper huis kopen. Maar daar zijn er niet zoveel van en als ik het kan vermijden liever niet.

Bedankt iederen voor het reageren. Ik ben wel een beetje van gedachten veranderd. Een advocaat voelt als twee stappen te snel, niet nodig en zaken op scherp zettend (ja, ja, ik hoor het gezucht van sommige al), maar een mediator lijkt me toch handig om het proces te begeleiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
‘Misschien wel en naar ik begrijp is het niet moeilijk zo'n taxatie "te laag" te laten zijn.’

Hoe dan?

Het siert je dat je het eerst met een mediator wil proberen. Zet de zaken op een rij. De kinderen komen voltijds bij jou, je gaat partner alimentatie betalen en je gaat hem uitkopen.

En wat doet hij voor jou?

Jullie hebben heel andere belangen. Nu a
Is alles pais en vree maar dat zou kunnen veranderen. Waarom partneralimentatie? Kan hij niet werken? En vergeet partnerpensioen niet. Denk niet, wie dan leeft, die dan zorgt. Zo te lezen draag jij alle zorg en het merendeel van de kosten.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niet perse een taxatie te laten doen. Je kunt samen een waarde afspreken die leidend is bij de scheiding. Voor een eventuele extra hypotheek voor jou heb je wel een taxatie nodig maar die heeft verder niks te maken met de waarde van de woning binnen de scheiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, ik wil je topic niet kapen maar wil hier wel graag een vraag stellen als dat mag, aangezien het lijkt alsof hier een aantal mensen zitten die er wat vanaf weten.

Hoe werkt uitkopen precies? Hypothetisch:
  • gemeenschap van goederen getrouwd.
  • Resterende hypotheek om en nabij de 4 ton
  • Overwaarde rond de ton
Wat zou vertrekkende partner moeten betalen om uit te kopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
14-04-2024 12:32
Misschien wel en naar ik begrijp is het niet moeilijk zo'n taxatie "te laag" te laten zijn. Maar de huizenprijzen stijgen weer flink. Zeker waar wij wonen. Dus hoe langer het duurt, hoe meer er betaald moet worden voor dezelfde (überhaupt al bizar te dure) woning.
Ik kan ook het huis verkopen en een ander, goedkoper huis kopen. Maar daar zijn er niet zoveel van en als ik het kan vermijden liever niet.

Bedankt iederen voor het reageren. Ik ben wel een beetje van gedachten veranderd. Een advocaat voelt als twee stappen te snel, niet nodig en zaken op scherp zettend (ja, ja, ik hoor het gezucht van sommige al), maar een mediator lijkt me toch handig om het proces te begeleiden.
De prijs bepalen jullie samen. Dat kan niet te laag zijn omdat de belastingdienst het anders als een schenking kan gaan zien. Als je het er niet over eens kan worden laat je samen een scheidingstaxatie doen.

Mijn tip aan jou, neem een mediator die je meeneemt in het proces en ook advocaat is ipv zelf (online) aan te rommelen.

Hier is het uitgelopen op een vechtscheiding, inmiddels ruim 2.5 jaar bezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
14-04-2024 13:16
Je hoeft niet perse een taxatie te laten doen. Je kunt samen een waarde afspreken die leidend is bij de scheiding. Voor een eventuele extra hypotheek voor jou heb je wel een taxatie nodig maar die heeft verder niks te maken met de waarde van de woning binnen de scheiding.
Gaat de belastingdienst het niet als giften zien dan als je te weinig aanhoudt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees ook dat je kinderen 12+ zijn. Vertel het ze, luister ook naar wat zij willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
14-04-2024 13:30
Gaat de belastingdienst het niet als giften zien dan als je te weinig aanhoudt?
Het moet natuurlijk wel enigszins een realistisch bedrag zijn. Al vraag ik mij af of de belastingdienst hier echt veel mee te doen heeft
Alle reacties Link kopieren Quote
Alweernieuw1234 schreef:
14-04-2024 13:28
Wat zou vertrekkende partner moeten betalen om uit te kopen?

Niks, die krijgt geld mee. Maar best storend zo midden in een topic, open gewoon even een eigen topic zodat hier niet iedereen op jouw issue ingaat maar het gewoon bij TO kan blijven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven