Geld & Recht alle pijlers

Hoe zo snel mogelijk scheiden?

12-04-2024 20:21 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
M'n man en ik gaan scheiden. We hebben twee kinderen en een koophuis, en zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

We moeten dus een ouderschapsplan opmaken, langs de rechter en de een gaat de ander uitkopen. We gaan scheiden in goed overleg, maar hoe werkt dat nou het beste? Ik zie online dat er bureaus zijn die je online via een module door alle stappen leiden en dan ook de papieren indienen bij de rechtbank. Er zijn ook mediators die je kan inhuren. Of misschien gewoon alles zelf doen en alleen de laatste stap, het indienen van de papieren, via een advocaat? Ik heb geen idee. We zoeken een relatief goedkope en graag snelle manier. Iemand zei dat het makkelijk maanden kan duren. Dat liever niet. Alle tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn in 4 maanden gescheiden. Inderdaad online alles invullen, paar weken later langs advocaat om alles door te nemen en eventueel dingen wijzigen en paar weken later is het ingediend bij rechtbank. Dat laatste duurde het langst (en dan moet het nog bij gemeente ingeschreven worden)

Maar.. wij hadden geen kinderen en volgens mij moet je dan voor ouderschapsplan wel minimaal langs een mediator. En zeker omdat aan ouderschapsplan meer haken en ogen zitten zou ik dat zeker met mediator doen.

Hoe goed je ook uit elkaar gaat, je wil het voor je kinderen goed geregeld hebben als onverhoopt er toch wrijving ontstaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met kinderen en een koophuis, dan zou ik toch naar een mediator gaan.

Jullie gaan niet voor niets uit elkaar, en hoe goed jullie relatie nog is. Jullie zijn geen eenheid meer, en jullie hebben beide andere belangen. Dat kan wat gaan wringen of andere standpunten geven.

Ga ondertussen in gesprek met de hypotheekadviseur of dat uitkopen ook daadwerkelijk gaat lukken. Woonruimte voor de andere persoon regelen. Bankzaken splitsen, administratie van de afgelopen jaren goed in kaart brengen, etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Alvast samen ouderschapsplan opstellen. Indien mogelijk alvast samen afspraken vastleggen mbt alimentatie, pensioen, vakanties etc . Zorg dat je alles hebt wat nodig gaat zijn (loonstroken, trouwakte etc etc) en afspraak maken met advocaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Scheiden, met kinderen in het spel, is nou juist iets wat je beter acties kan doen dan Snel
Neem de tijd

Geef de kinderen tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Bespreek veel hoe jullie dit op willen lossen

Echt niemand is gebaar bij snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
We moeten dus een ouderschapsplan opmaken, langs de rechter en de een gaat de ander uitkopen. We gaan scheiden in goed overleg, maar hoe werkt dat nou het beste?

Dat hangt af van hoe goed jullie zelf alles overzien. Onthoud wel dat jullie nu ieder jullie eigen belangen nastreven en dat dat het 'goed overleg' kan bemoeilijken. Qua ouderschapsplan: hebben jullie al helemaal helder hoe jullie dat willen invullen? Ook met de gedachte dat jullie later misschien niet meer zo goed kunnen overleggen? Want als je de meeste dingen open laat met het idee dat jullie dat wel in overleg doen (bijv. verdeling zomervakantie) dan kun je van een koude kermis thuiskomen. Je kunt beter dingen regelen alsof jullie later niet meer zo goed kunnen overleggen (bijv. zomervakantie ene jaar jij de eerste drie weken, andere jaar hij), dan heb je duidelijkheid om op terug te vallen als dat nodig is en kunnen jullie altijd nog gewoon overleggen als dat wel nog steeds kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn al bij een financieel adviseur geweest en uitkopen en andere woning kopen kan - krap aan in deze markt, maar lukt wel. Andere woonruimte regelen kan pas als de scheiding formeel is. Anders valt de koop binnen het huwelijk.

Het lijkt me raar voor de kinderen als het te snel gaat (maandje), maar ook als het allemaal lang duurt. Dus er de tijd voor nemen - wat is dat, een half jaar? - lijkt mij niet zo prettig. Dan zit iedereen maanden in de wachtstand. Maar ik hoor graag van gescheiden mensen hoe dat bij hun nou ging.

Ik bergijp dat de rechter kinderen vanaf hun 12e kan horen. Onze kinderen zijn ouder dan 12. Hoort de rechter álle kinderen of ad random een aantal per jaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneso schreef:
13-04-2024 08:14
Alvast samen ouderschapsplan opstellen. Indien mogelijk alvast samen afspraken vastleggen mbt alimentatie, pensioen, vakanties etc . Zorg dat je alles hebt wat nodig gaat zijn (loonstroken, trouwakte etc etc) en afspraak maken met advocaat.
Dankjewel. Heb jij het zo gedaan? Wat ik hoor van mensen is dat het allemaal erg ingewikkeld is en er vaak van alles wordt vergeten. Ik vraag me af of dat nu echt zo is of dat dat de reclameboodschap van de scheidingsbegeleiders is.
Alle reacties Link kopieren Quote
ducktales schreef:
13-04-2024 07:24
Wij zijn in 4 maanden gescheiden. Inderdaad online alles invullen, paar weken later langs advocaat om alles door te nemen en eventueel dingen wijzigen en paar weken later is het ingediend bij rechtbank. Dat laatste duurde het langst (en dan moet het nog bij gemeente ingeschreven worden)

Maar.. wij hadden geen kinderen en volgens mij moet je dan voor ouderschapsplan wel minimaal langs een mediator. En zeker omdat aan ouderschapsplan meer haken en ogen zitten zou ik dat zeker met mediator doen.

Hoe goed je ook uit elkaar gaat, je wil het voor je kinderen goed geregeld hebben als onverhoopt er toch wrijving ontstaat.
Dankjewel. Op basis waarvan hebben jullie een bureau gekozen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn via een mediator gegaan. Het ging op zich allemaal in goed overleg maar uiteindelijk ga je voor je eigen belang. Ik kocht mijn ex uit dus ik had belang bij een zo laag mogelijke waarde van de woning. Mijn ex juist weer bij een hogere waarde.
Ik kreeg de zorg van de kinderen dus moest er kinderalimentatie berekend worden. Mijn ex vond het bedrag hoog. Doordat het door de mediator berekend werd kon ik tenminste zeggen dat het bedrag niet door mij bepaald was. Uiteindelijk heeft het bij ons een maand of 4-5 geduurd. Er zaten echter feestdagen in
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:15
We zijn al bij een financieel adviseur geweest en uitkopen en andere woning kopen kan - krap aan in deze markt, maar lukt wel. Andere woonruimte regelen kan pas als de scheiding formeel is. Anders valt de koop binnen het huwelijk.

Het lijkt me raar voor de kinderen als het te snel gaat (maandje), maar ook als het allemaal lang duurt. Dus er de tijd voor nemen - wat is dat, een half jaar? - lijkt mij niet zo prettig. Dan zit iedereen maanden in de wachtstand. Maar ik hoor graag van gescheiden mensen hoe dat bij hun nou ging.

Ik bergijp dat de rechter kinderen vanaf hun 12e kan horen. Onze kinderen zijn ouder dan 12. Hoort de rechter álle kinderen of ad random een aantal per jaar?
Het zijn er maar 2 he, dus ik denk beide (als er reden toe is)
Alle reacties Link kopieren Quote
En de kinderen ( oudere pubers) hebben bij ons een verklaring geschreven dat ze het eens waren met het door ons voorgestelde zorgplan. Mediator gaf aan dat rechter eigenlijk altijd gewoon akkoord gaat en de kinderen niet hoort. Omdat ik in ons geval 100% de zorg zou krijgen hielden we er rekening mee dat we misschien naar de rechtbank moesten voor uitleg. Dat was echter ook niet nodig
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
13-04-2024 09:25
Wij zijn via een mediator gegaan. Het ging op zich allemaal in goed overleg maar uiteindelijk ga je voor je eigen belang. Ik kocht mijn ex uit dus ik had belang bij een zo laag mogelijke waarde van de woning. Mijn ex juist weer bij een hogere waarde.
Ik kreeg de zorg van de kinderen dus moest er kinderalimentatie berekend worden. Mijn ex vond het bedrag hoog. Doordat het door de mediator berekend werd kon ik tenminste zeggen dat het bedrag niet door mij bepaald was. Uiteindelijk heeft het bij ons een maand of 4-5 geduurd. Er zaten echter feestdagen in
Dat lijkt erg op op onze situatie, qua wie wie uitkoopt en de alimentatie. Ik moet ook partneralimentatie gaan betalen waarschijnlijk.

Wanneer hebben jullie het jullie kinderen verteld?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je lijkt er wel heel makkelijk over te denken. Je hoeft natuurlijk niet samen door te leven alsof je nog getrouwd bent tot de dag dat de scheiding uitgesproken is. Dus je kunt wel tussenstappen zetten. Ook een huis kopen is niet volstrekt onmogelijk, dat heeft een vriendin van me (of eigenlijk haar inmiddels ex-man) ook gedaan voordat de scheiding rond was. Dan moeten inderdaad beiden tekenen, je moet zorgen dat het al goed vastgelegd is wat er na de scheiding gebeurt en je moet er op vertrouwen dat de ander je niet opzettelijk benadeelt. Of je dat altijd moet willen is een tweede, maar onmogelijk is het ook niet.

De kinderen maken de zaken wel heel anders. Omdat je kinderen hebt, blijf je voor altijd met elkaar verbonden, of je dat nou leuk vindt of niet. Je kunt dus niet kiezen voor ‘snel scheiden, alles door de helft en elkaar nooit meer zien’. Dat gaat gewoon niet. Er moet duidelijkheid zijn, over de verdeling van de kinderen, maar ook vakanties, kosten, feestdagen, allerlei beslissingen en nog veel meer.
Vanaf 12 telt de stem van de kinderen ook mee, maar het is niet zo dat ze vanaf dan compleet zelf mogen kiezen. Als de ouders het volledig eens zijn over een 50-50 verdeling, is het niet zo dat een 12 jarige dan maar gewoon kan beslissen toch 100% bij een van de twee te willen zijn. Hun mening wordt meegewogen, maar is niet doorslaggevend of zo.
Sowieso komt dat eigenlijk alleen ter sprake als er een rechter een uitspraak over moet doen. Die zal dan in relevante gevallen de kinderen om hun mening vragen (per brief of in een gesprek). Maar als er helemaal geen geschil is tussen de ouders, gebeurt dat vrijwel nooit.
Oproepen van de kinderen gebeurt natuurlijk niet ‘at random’. Dat zou heel raar zijn, dat je afhankelijk zou zijn van een soort lotterij of je mening gehoord wordt. Het gebeurt als het de rechter helpt om een mening te bepalen. En dat is dus niet bij alle scheidingen, maar vooral bij die waar onenigheid is.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
13-04-2024 09:26
Het zijn er maar 2 he, dus ik denk beide (als er reden toe is)
.
Hahaha Onhandig geformuleerd. Ik bedoel de kinderen van alle paren die hij/zij per jaar scheidt. Dat zijn er best veel lijkt me en ik kan me niet zo goed voorstellen dat ál die kinderen ook daadwerkelijk worden gehoord. Vandaar dat ik me afvraag of het indd allemaal is, of dat als uit het dossier blijkt dat er reden is om het te doen (zoals jij schrijft) of ad random ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:31
Dat lijkt erg op op onze situatie, qua wie wie uitkoopt en de alimentatie. Ik moet ook partneralimentatie gaan betalen waarschijnlijk.

Wanneer hebben jullie het jullie kinderen verteld?
Meteen maar dat was omdat mijn ex al iemand anders ontmoet had en daar vaak naartoe wilde.
Er was trouwens al gedoe van te voren dus wat dat betreft was het niet volledig een verrassing voor de kinderen.
Ik zou het niet overhaasten. 6 maanden klinkt lang maar gaat snel. Als het voor de kinderen echt nieuw is hebben zij tijd nodig. En de prioriteit moet liggen bij hun helpen en begeleiden.
En zeker wat betreft alimentatie is het fijn als een neutrale derde partij dit berekend
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
13-04-2024 09:28
En de kinderen ( oudere pubers) hebben bij ons een verklaring geschreven dat ze het eens waren met het door ons voorgestelde zorgplan. Mediator gaf aan dat rechter eigenlijk altijd gewoon akkoord gaat en de kinderen niet hoort. Omdat ik in ons geval 100% de zorg zou krijgen hielden we er rekening mee dat we misschien naar de rechtbank moesten voor uitleg. Dat was echter ook niet nodig
Ah, dankjewel. Bij ons komen de kinderen ook voltijds bij mij wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:34
.
Hahaha Onhandig geformuleerd. Ik bedoel de kinderen van alle paren die hij/zij per jaar scheidt. Dat zijn er best veel lijkt me en ik kan me niet zo goed voorstellen dat ál die kinderen ook daadwerkelijk worden gehoord. Vandaar dat ik me afvraag of het indd allemaal is, of dat als uit het dossier blijkt dat er reden is om het te doen (zoals jij schrijft) of ad random ofzo.
Kinderen worden alleen gehoord als er iets uitzonderlijks is. Of als blijkt dat ouders het niet eens worden, of de kinderen aangeven het niet eens te zijn met de plannen. Anders keurt de rechter het eigenlijk gewoon goed
Alle reacties Link kopieren Quote
Leg alles vast nu het in goed overleg kan, met hulp van een internet bureau of een mediator, of een advocaat.
Als straks andere partners erbij komen kan de hele sfeer van goed overleg omslaan naar strijd over vanalles.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
13-04-2024 09:36
Meteen maar dat was omdat mijn ex al iemand anders ontmoet had en daar vaak naartoe wilde.
Er was trouwens al gedoe van te voren dus wat dat betreft was het niet volledig een verrassing voor de kinderen.
Ik zou het niet overhaasten. 6 maanden klinkt lang maar gaat snel. Als het voor de kinderen echt nieuw is hebben zij tijd nodig. En de prioriteit moet liggen bij hun helpen en begeleiden.
En zeker wat betreft alimentatie is het fijn als een neutrale derde partij dit berekend
Het klinkt lang indd. Ik denk wel dat het voor de kinderen nieuw is. We hebben weinig ruzie, al zijn er wel wat irritaties en doen we weinig meer samen.
Ik zie er nogal tegenop op het de kinderen te vertellen. Dat gaat zo verdrietig worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:37
Ah, dankjewel. Bij ons komen de kinderen ook voltijds bij mij wonen.
Vergeet de kinderen niet te vragen wat zij willen.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:15

Ik bergijp dat de rechter kinderen vanaf hun 12e kan horen. Onze kinderen zijn ouder dan 12. Hoort de rechter álle kinderen of ad random een aantal per jaar?
De rechter zal je kinderen een brief sturen met een uitnodiging voor een gesprek. Ze mogen ook zeggen wij hoeven geen gesprek en in plaats daarvan een brief sturen met wat zij willen.

Groot misverstand is dat kinderen vanaf hun 12e mogen kiezen waar ze willen wonen. Dat is niet zo. De rechter zal wel naar ze luisteren en hun wensen meewegen. Maar als de rechter wat ze willen niet in hu belang acht dan kan de rechter toch anders beslissen.

Voorbeeld kind zegt uit boosheid ik hoef mijn vader nooit meer te zien want hij is de oorzaak van de scheiding. Dan is het zeer waarschijnlijk dat de rechter toch een omgangsregeling vastlegt omdat het niet in het belang van het kind is om vervreemd te raken van zijn vader.

Scheiden gaat het snelst als jullie het inderdaad beiden eens zijn over de verdeling en het ouderschasplan. Dan kan je samen 1 advocaat nemen die het indient bij de rechtbank.

Ik denk dat zo snel mogelijk scheiden wel in ieders belang is want dan is er zo snel mogelijk duidelijkheid voor iedereen.

Ja je kinderen zullen de tijd nodig hebben om aan de scheiding te wennen. Dat gaat echt niet makkelijker naarmate het langer duurt voor het officieel is. Dat zou ze ook vaLse hoop kunnen geven dat het niet gaat gebeuren.

Bovendien hoe langer het duurt hje groter de kans js dat er conflicten ontstaan tussen jullie.

Wat je niet moet doen is met alles accoird gaan omdat je zo snel mogelijk van hem af wil.
Als jullie beiden snel tot een eerlijke verdeling kunnen komen dan is dat alleen maar mooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeftje schreef:
13-04-2024 09:43
Het klinkt lang indd. Ik denk wel dat het voor de kinderen nieuw is. We hebben weinig ruzie, al zijn er wel wat irritaties en doen we weinig meer samen.
Ik zie er nogal tegenop op het de kinderen te vertellen. Dat gaat zo verdrietig worden.
Er moet duidelijk aangegegeven worden waarom jij de zorg voltijds krijgt. Zoals ik het toen begreep is dat niet iets waar een rechter zo maar mee akkoord gaat. De voorkeur gaat altijd uit naar een bepaalde vorm van co- ouderschap. Als is het maar weekenden. Wij hebben duidelijk omschreven dat mijn ex progressief ziek is en hierdoor geen zorg kan dragen. Maar dan nog zei de mediator kan de rechter hier meer over willen weten
Alle reacties Link kopieren Quote
En willen de kinderen voltijds bij jou? Wij hebben dat plan eerst bij hun neergelegd voor we richting mediator ermee gingen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dat negen jaar geleden grotendeels online geregeld. Mijn ex was op geen enkele manier in beweging te krijgen richting mediator, maar online invullen wat hij wilde dat lukte nog nèt.
Dat was met ouderschapsplan (kind was toen vier). Alles is gecheckt door een advocaat, nog wat puntjes op de i en toen ingestuurd. Ons huis moest verkocht worden, maar dat werd een enorm gedoe (ex wilde zolang mogelijk rekken, geen bod was hoog genoeg, en een keer schoonmaken voor een bezichtiging, vergeet het maar).

Uiteindelijk van a tot z duurde een 4-5 maanden.

Overigens checkt de rechter alleen nogmaals of er gekke dingen instaan. Wij zijn verder zelf niet bij de rechtbank geweest. Kind was nog te jong om gehoord te worden, kwam wel bijna voltijds bij mij te wonen. Geen vragen over gehad.
malva24 wijzigde dit bericht op 13-04-2024 10:05
Reden: Aanvulling
17.21% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven