Iets kopen via een Escrow Agent-Iemand ervaring?
zondag 27 november 2011 om 21:54
Ik heb op internet een apparaat gevonden wat ik graag wil hebben, via een particuliere verkoper, en het apparaat is prijzig (¤400) en moet uit het buitenland komen. Dat is natuurlijk lastig qua wanneer maak je geld over/wanneer komt het apparaat, en hij stelt voor het via een Escrow Agent te doen, een derde, onafhankelijk partij die ook geregistreerd moet staan bij een register, waar ik dan het geld naar overmaak. De agent geeft verkoper het sein dat het binnen is, verkoper stuurt apparaat op, ik check of het apparaat is wat ik in gedachten had en pas als ik naar de Agent aangeef dat dat zo is, maakt die het geld over naar de verkoper.
Klinkt als een vrij safe manier van handelen, maar ik vraag me af hoe je er nou in godesnaam achterkomt of zo'n bedijf wat dan de Escrow Agent is echt betrouwbaar is, en niet zomaar een fake bedrijf wat misschien ook wel bij een fake register staat ingeschreven. Ik kan namelijk op internet wel wat vinden over Escrow, maar niet zoveel dat het een wijd verbreid systeem lijkt te zijn (ik vind vooralsnog sowieso geen Nederlands bedrijf wat dat doet, maar het is ook moeilijk zoeken omdat Escrow ook een merk software is) en ik vertrouw het dus allemaal niet zo.
Iemand enig idee hoe betrouwbaar en 'echt' het hele Escrow-systeem is, en heeft iemand weleens op die manier zaken gedaan?
Klinkt als een vrij safe manier van handelen, maar ik vraag me af hoe je er nou in godesnaam achterkomt of zo'n bedijf wat dan de Escrow Agent is echt betrouwbaar is, en niet zomaar een fake bedrijf wat misschien ook wel bij een fake register staat ingeschreven. Ik kan namelijk op internet wel wat vinden over Escrow, maar niet zoveel dat het een wijd verbreid systeem lijkt te zijn (ik vind vooralsnog sowieso geen Nederlands bedrijf wat dat doet, maar het is ook moeilijk zoeken omdat Escrow ook een merk software is) en ik vertrouw het dus allemaal niet zo.
Iemand enig idee hoe betrouwbaar en 'echt' het hele Escrow-systeem is, en heeft iemand weleens op die manier zaken gedaan?
zondag 27 november 2011 om 22:18
quote:Moosey schreef op 27 november 2011 @ 21:54:
De agent geeft verkoper het sein dat het binnen is, verkoper stuurt apparaat op, ik check of het apparaat is wat ik in gedachten had en pas als ik naar de Agent aangeef dat dat zo is, maakt die het geld over naar de verkoper.
Dus je hoeft pas te betalen als je het apparaat in handen hebt? Lijkt me best oke toch?
Verder nooit van Escrow gehoord.
De agent geeft verkoper het sein dat het binnen is, verkoper stuurt apparaat op, ik check of het apparaat is wat ik in gedachten had en pas als ik naar de Agent aangeef dat dat zo is, maakt die het geld over naar de verkoper.
Dus je hoeft pas te betalen als je het apparaat in handen hebt? Lijkt me best oke toch?
Verder nooit van Escrow gehoord.
zondag 27 november 2011 om 22:19
Dat vroeg ik ook en toen mailde hij dat hij eerst mijn naam en adres moest hebben om er 1 te benaderen (het zou in elk geval een Europese zijn). Kan me aan de ene kant voorstellen dat het van mijn locatie afhankelijk is, maar aan de andere kant weet hij dat ik in Nederland zit, dus waarom-ie niet gewoon kan zeggen welke Escrow hij neemt.. Maar misschien moet-ie dat dus uitzoeken nog.
Maar jij kent het concept dus wel, Spectral, het wordt wel meer gebruikt?
Maar jij kent het concept dus wel, Spectral, het wordt wel meer gebruikt?
zondag 27 november 2011 om 22:20
zondag 27 november 2011 om 22:25
Escrow wordt inderdaad wel gebruikt, maar er zijn slechts twee of drie grote en betrouwbare partijen. De meeste zijn fake en worden gebruikt door oplichters.
Vraag bij welke hij het wil doen, dan wil ik je wel verder helpen of jet betrouwbaar is of niet.
Overigens vind ik het voor 400e een hoop gedoe. Kan je iets dergelijks niet op eBay vinden?
Vraag bij welke hij het wil doen, dan wil ik je wel verder helpen of jet betrouwbaar is of niet.
Overigens vind ik het voor 400e een hoop gedoe. Kan je iets dergelijks niet op eBay vinden?
zondag 27 november 2011 om 22:31
Ah kijk, dat is de info waarnaar ik zocht, Spectral. Al mijn alarmbellen gingen overigens ook al af hoor, dus ik denk dat ik het gewoon niet moet doen. De verkoper geeft namelijk zijn naam niet, en het apparaat is nét too good too be true (nieuw, maar zo'n 250 euro goedkoper dan in de winkel). Dus als jij zegt dat Escrow veel gebruikt wordt door oplichters, dan ben ik er nu wel zeker van dat dit niet klopt.
zondag 27 november 2011 om 22:51
Het is oplichting. Op zich bestaat die constructie wel, en wordt hij ook gebruikt voor grote zakelijke transacties, maar zeker niet voor dit soort minieme particuliere transacties. De truuk hier is dat die zg. escrow agent die de andere partij nu voorstelt, geen escrow is, maar gewoon de rekening van de partij zelf. Echte escrow werkt zo, dat de koper geld overmaakt naar het escrowbedrijf - vervolgens geeft het escrowbedrijf die betaling vrij naar de verkoper als uit documenten (van b.v douane) blijkt dat het spul is verzonden. Het is dus niet zo, dat jij eerst een apparaat in handen krijgt en daarna het geld overmaakt naar escrow. Dan zou je natuurlijk net zo goed het geld kunnen overmaken naar de verkoper. Escrow is bedoeld als "intermediair" die geld in beheer neemt, en vrijgeeft nadat de verkoper aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Overigens biedt elke bank dezelfde dienst (maar ook hier weer: niet voor transacties van deze omvang want dan zijn de kosten veel te hoog). Als je wilt vaststellen of dit oplichting is: stel maar voor dat je accoord gaat met deze betalingswijze, maar dat jij dan bepaalt wie er escrow is en dat dit gewoon jouw bank wordt. Dan is het spel meteen afgelopen.
Ben je avontuurlijk aangelegd, dan kun je natuurlijk proberen of het misschien toch geen oplichting is. Dat wordt dan een les van 400 euro. In Nigeria zijn ze blij met je geld.
Overigens biedt elke bank dezelfde dienst (maar ook hier weer: niet voor transacties van deze omvang want dan zijn de kosten veel te hoog). Als je wilt vaststellen of dit oplichting is: stel maar voor dat je accoord gaat met deze betalingswijze, maar dat jij dan bepaalt wie er escrow is en dat dit gewoon jouw bank wordt. Dan is het spel meteen afgelopen.
Ben je avontuurlijk aangelegd, dan kun je natuurlijk proberen of het misschien toch geen oplichting is. Dat wordt dan een les van 400 euro. In Nigeria zijn ze blij met je geld.
zondag 27 november 2011 om 23:43