Geld & Recht alle pijlers

Moeite om geld uit te geven

23-05-2024 15:42 98 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd of iemand dit herkent:
Ik heb vrij veel moeite om geld uit te geven, vooral aan dingen voor mezelf, zoals kleding. Ik ben altijd op zoek naar koopjes/aanbiedingen en vind het lastig om ergens de volle mep voor te betalen. Ik ben zo opgevoed en kom hier moeilijk vanaf, terwijl er genoeg geld is (vroeger ook maar dat was wellicht een generatie-ding).

Bij horeca heb ik er inmiddels geen last meer van en kies ik gewoon waar ik zin in heb (al let ik wel op de prijs van bijv een wijntje en kies ik eerder het glas van 5,50 vs die van 7 euro).

Het lijkt me zo heerlijk als je gewoon kan shoppen zonder eerst te kijken wat iets kost. Ik kijk eerst op het prijskaartje en beslis daarna of ik het leuk vind. Is het te duur, dan zou ik het nooit passen.
En ik wil daar eigenlijk wel vanaf. We houden maandelijks meer dan genoeg over dus deze zuinigheid is nergens voor nodig. Toch lukt het me niet om zo onbevangen geld uit te geven aan leuke dingen voor mezelf, zoals kleding. Voor de kids idem, ik wil dat ze er leuk uitzien, maar koop liefst in de sale en let hier ook altijd op wat het kost. Zo irritant!

Iemand hier die dit herkent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Evipevi schreef:
23-05-2024 15:42
Het lijkt me zo heerlijk als je gewoon kan shoppen zonder eerst te kijken wat iets kost.
Dat kunnen maar weinig mensen. Ik heb geld zat en ben gek op shoppen, maar kan niet zomaar alles aanschaffen wat ik wil. Voor de kinderen, mezelf en het huis veel tweedehands design spul. Ik vind het mooi, maar ik ga echt geen 25000 euri uitgeven aan een bank bijvoorbeeld, of 1700 voor een jas. Soms is iets het geld gewoon niet waard, ook al kun je het betalen. Geldt zeker voor kinderkleding, na een maand is het te klein, kapot of kwijt 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik herken het wel. Ik heb een aantal jaren van heel weinig rond moeten komen. Ik kon het heel goed, maar ik werd dan ook retezuinig en die gewoontes zijn moeilijk weer los te laten. Zelfs nu ik makkelijk rond kan komen.

Wat bij mij helpt is dat mijn man me een duwtje in de goeie richting geeft. Hij is een stuk makkelijker en heeft me wel geleerd iets minder naar de prijzen te kijken. En wat ook helpt is dat ik ouder word, en iets vaker denk "het heeft geen zin om later dood te gaan met een ton op de bank".
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel een aantal vriendinnen die dat kunnen, die kijken bij de kassa pas wat het kost. Je weet natuurlijk wel ongeveer de prijzen van een merk, een spijkerbroek van merk X zit meestal tussen de 80 en 140 euro bijvoorbeeld. En voor hen boeit het dan niet of het 80 of 140 is, en ik zou die van 140 niet eens passen ook al is die misschien mooier dan die van 80.
Die onbevangenheid zou ik graag meer willen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
23-05-2024 15:56
Ja, ik herken het wel. Ik heb een aantal jaren van heel weinig rond moeten komen. Ik kon het heel goed, maar ik werd dan ook retezuinig en die gewoontes zijn moeilijk weer los te laten. Zelfs nu ik makkelijk rond kan komen.

Wat bij mij helpt is dat mijn man me een duwtje in de goeie richting geeft. Hij is een stuk makkelijker en heeft me wel geleerd iets minder naar de prijzen te kijken. En wat ook helpt is dat ik ouder word, en iets vaker denk "het heeft geen zin om later dood te gaan met een ton op de bank".
Mijn man stimuleert het ook wel een beetje ja, maar dat werkt nog niet heel goed bij mij, al moet ik misschien ook tevreden zijn met kleine stapjes. Die laatste is wel een goeie ja! We sparen nu ook veel, zonder concreet doel. Dat is echt geen ramp als we wat minder zouden sparen en ik meer ga spenden. Misschien is het ook een stukje jezelf iets gunnen ofzo...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook geen big spender :-D ik denk ook altijd goed na bij een dure aankoop.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het zeker, maar ga daar steeds beter mee om. In de sale koop ik zelden, ook nooit gedaan. Zitten vaak geen spullen tussen die ik leuk vind en de maat is er vaak niet meer.

Als ik een jurk zie hangen kijk ik eerst of ik deze leuk vind en bedenk ik mij of ik deze veel zal dragen. Vervolgens kijk ik naar het prijskaartje en mocht deze hoger zijn dan verwacht kijk ik of ik het die jurk waard vind. En dan kom ik dus weleens met iets thuis wat duurder was dan bedacht en vervolgens ook veel draag en er dus veel plezier van heb. Heb ik wel moeten leren overigens. Als ik twijfel aan een jurk zal ik deze dus niet kopen als ik die eigenlijk te duur vind, maar wel als die een passende prijs heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
23-05-2024 15:51
Dat kunnen maar weinig mensen. Ik heb geld zat en ben gek op shoppen, maar kan niet zomaar alles aanschaffen wat ik wil. Voor de kinderen, mezelf en het huis veel tweedehands design spul. Ik vind het mooi, maar ik ga echt geen 25000 euri uitgeven aan een bank bijvoorbeeld, of 1700 voor een jas. Soms is iets het geld gewoon niet waard, ook al kun je het betalen. Geldt zeker voor kinderkleding, na een maand is het te klein, kapot of kwijt 😅
Lijkt mij ook.

En niets mis mee om even rond te kijken, ook als je het niet heel slecht hebt, misschien kan je met uitgespaarde geld weer wat anders kopen of iets leukers gaan doen dan winkelen. ;-)
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 23-05-2024 16:08
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen moeite om geld uit te geven, maar ik kijk echt wel bij alles of ik het waard vind (is iets van een hele goede kwaliteit, word ik er echt blij van?).

Als het duurdere wijntje bijvoorbeeld een veel lekkerdere is, ga ik liever daarvoor dan de goedkoopste. Thuis koop ik ook echt alleen de wijn die lekker vind en niet de goedkoopste fles uit de supermarkt. Dat laatste vind ik pas zonde. Koop ik iets waar ik eigenlijk helemaal niet van geniet. Sowieso heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit.

Enige wat ik echter nooit verwacht te laten varen is ook binnen die kwaliteit de deals opzoeken. Nu bijvoorbeeld bezig met een badkamer. Sommige onderdelen wil ik van bepaalde merken vanwege de kwaliteit. Vervolgens speur ik wel alles af naar de beste prijs (scheelt in totaal zeker 2000 euro bij elkaar). Zelfs al was ik miljonair, dan wil ik nog niet het idee hebben dat ik teveel betaal.
tinytiny wijzigde dit bericht op 23-05-2024 16:10
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Evipevi schreef:
23-05-2024 15:59
Mijn man stimuleert het ook wel een beetje ja, maar dat werkt nog niet heel goed bij mij, al moet ik misschien ook tevreden zijn met kleine stapjes. Die laatste is wel een goeie ja! We sparen nu ook veel, zonder concreet doel. Dat is echt geen ramp als we wat minder zouden sparen en ik meer ga spenden. Misschien is het ook een stukje jezelf iets gunnen ofzo...

Dan zou je specifiek geld voor shoppen opzij kunnen zetten. Dan weet je dat het budget er is, je hebt er overzicht over en hoeft er dan dus niet over na te denken (als je dat dus echt zo wil). Dat zou kunnen helpen om er minder moeilijk in te staan bij aankopen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dure aankopen, vind ik echt niet leuk. Nieuwe keuken/badkamer (dus echt de flinke bedragen) kan ik van balen
Ben er blij mee, maaarrrrr baal wel. En dan wil ik eigenlijk zsm die spaarrekening weer vol

Als ik ga winkelen, heb ik een soort van budget, en binnen dat budget kan ik naar eer&geweten lekker uitgeven

En als ik een shirtje zie hangen, neem ik een bedrag in mijn hoofd: dit mag ongeveer 25 euro kosten. Is het dan 50, dan kijk ik niet langer naar dat shirtje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb niet zoveel geld en heb het gevoel dat alles wat ik koop 'de moeite waard moet zijn' maar daardoor ben ik zo kritisch dat ik dus te weinig koop. Mijn kleding is allemaal >5 jaar oud, verwassen en het kan modieuzer. Maar ik durf dus geen risico meer te nemen. Vind het ook heel irritant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kon dit vroeger ook heel slecht, vond altijd alles te duur om er geld aan uit te geven. Ik ben opgegroeid met heel weinig geld, en een redelijk normale uitgave voelt dan al snel als iets heel extravagants.

Ik denk ook dat je dat ergens bedoelt... Natuurlijk valt er iets te zeggen voor zuinigheid (ook al heb je genoeg geld), maar als het zo erg is dat je nooit iets voor jezelf durft te kopen zonder schuldgevoel is er ook iets mis.

Wat bij mij hielp is iemand meenemen om je aan te moedigen. Iemand die als je een kledingstuk gaat passen zegt hoe mooi het je staat, etc. Wat ook kan helpen is een maandelijks bedrag bepalen dat je vrij uit mag geven aan leuke dingen. Dan hoef je je niet zo schuldig te voelen. Dat geld is daar immers voor bedoeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je wel, ik ben ook zuinig ingesteld. Maar qua kleding ben ik in de loop der jaren stukken makkelijker geworden in geld uitgeven. Ik ben - vind ik - van een leeftijd dat ik niet meer wegkom met een legging en een shirtje van H&M zeg maar. Ik vind het belangrijk om er verzorgd uit te zien en ik wil ook gewoon kwaliteit, geen fast fashion ellende uit sweatshops in mijn kast. Dus daar betaal ik dan voor, daar heb ik geen moeite mee.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een andere wat minder orthodoxe methode trouwens. Als ik iets leuks voor mezelf wil kopen en ik twijfel, dan zeg ik altijd tegen mezelf: "Het had erger gekund, het hadden drugs kunnen zijn" :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker herkenbaar. Vind het ook geen slechte eigenschap. Waarom veel geld uitgeven aan spullen. Je kunt je ook prima kleden zonder voor de dure kleren te gaan.
Ik heb wel geleerd mijn geld uit te geven aan ander zaken die mij meer voldoening geven (uitjes, reizen, horeca). Dat lukt ook makkelijker als ik op spullen bezuinig. En niet te knijperig zijn naar anderen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua shoppen had ik dat altijd wel, maar dat kan ik nu iets té goed. Heb geen moeite meer met duurdere kleding. Maar ik denk wel veel beter na over mijn aankopen, ik moet wel zeker weten dat ik het aantrek. Ik kan dan weer slecht geld uitgeven aan een vakantie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Horeca heb ik ook juist vaak moeite mee. Betaal je een stuk meer voor je drankjes dan thuis en qua eten zijn er maar weinig restaurants die ik ook echt de moeite vind. Je kunt best prima eten krijgen in een eetcafé, maar thuis doe ik het beter voor minder geld. Ik ga dus ook maar een enkele keer uit eten, dan wel meteen naar een heel goed restaurant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
23-05-2024 16:06
Als ik een jurk zie hangen kijk ik eerst of ik deze leuk vind en bedenk ik mij of ik deze veel zal dragen.
Dat is ook wel een goeie ja. Iets wat ik veel draag, of wat erg bepalend is voor je look (bv een bril of jas) mag wat meer kosten.

Maar dat glanzende feestelijke jasje dat ik twee keer aan heb gehad, dat soort dingen doe ik dus niet meer. Want dat is per keer dragen dan best wel duur.

Daar staat tegenover dat ik ook wel kleding gratis of bijna gratis heb (kledingtas, vinted etc) en dat maakt het makkelijker om een andere keer wat meer uit te geven. Het blijft allemaal wel beredeneerd en een beetje voorzichtig. Maar daar staat dan ook tegenover dat ik het ook fijn vind om altijd saldo op de rekening te hebben en te weten dat ik het ook met weinig kan, als het moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat doe ik altijd al: kwaliteit boven kwantiteit.
Liever een paar keer per jaar naar een
écht goed restaurant dan elke week pizza/chinees/snackbar halen.
Liever twee glazen heerlijke wijn dan een fles mwah wijn.
Ik geef wel heel veel geld uit aan reizen; maar geef niks om kleding/tassen/schoenen, dus daar geef ik niet veel aan uit. En daarbij geldt dan weer wel: liever 1 mooie kwalitatief goede trui dan 5 goedkope flodders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liv8 schreef:
23-05-2024 16:22
Ik kan dan weer slecht geld uitgeven aan een vakantie bijvoorbeeld.

Daar heeft het me erg geholpen om te bedenken waar ik gelukkig van word. Ik denk zelden meer terug aan dure schoenen of een tas die ik ooit had of een duur etentje.
Maar we kunnen nog steeds nagenietend tegen elkaar zeggen 'weet je nog die prachtige rondreis daar-en-daar in 2004' en dat is dan zoveel plezier dat het dat geld waard is geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar. En heb nog nooit meer dan 40 euro voor een goede broek/ jeans betaald. Meestal bij de C&A. En dat vind ik al te veel geld, daar ligt bij mij ook echt de grens voor een broek.
Ik reken ook nog vaak terug naar guldens.. ;-)
Niks mis mee wat mij betreft.
kopjekoffie1234 wijzigde dit bericht op 23-05-2024 16:48
12.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij = geen big spender. Dure aankopen worden altijd in overleg gedaan.
Ook al staan wij VET in de bufferzone.
Zijn we niet gewend. Idd, zuinig ingesteld.
Daarentegen hadden we een tijdje geleden een goede 2e hands auto gekocht (van 1e eigenaar) zonder een lening.
Alle reacties Link kopieren Quote
O zeker, eerst sparen, dan kopen. Het enige waar je een lening voor afsluit is voor een eigen huis.
(Zo ben ik opgegroeid ;-) )
Alle reacties Link kopieren Quote
Kopjekoffie1234 schreef:
23-05-2024 16:40
Ik reken ook nog vaak terug naar euro's.. ;-)
Ik denk dat je guldens bedoelt, maar... Heeft dat na 22 jaar eigenlijk nog nut? Ook als de euro nooit was ingevoerd hadden we te maken gehad met inflatie. Een gulden in 2002 was dan alsnog niet hetzelfde geweest als een gulden in 2024.

Maar goed, ik was nog een kind toen de euro werd ingevoerd, dus voor mij ligt het wellicht anders.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven