Geld & Recht alle pijlers

Onze nieuwe (moeilijke) buurman.

18-10-2018 10:13 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan hier zijn gedachten over laten gaan???
En ons van goede raad voorzien.
De erfgrens recht trekken kost al behoorlijk veel incl de notaris..
Het budget is niet eindeloos..
Sorry voor het lange verhaal.. hoop dat het duidelijk is.

Partij 1 woont er al

Partij 2 heeft gekocht en wil uitbouwen.


De erfgrens aan de achterzijde van de woningen tussen 152 en 151
beide te .. mag worden gewijzigd i.v.m. een aanbouw aan de achterzijde
van de woning 151
Partijen komen overeen:

a. De huidige erfgrens die wordt bepaald door 2 tuinkasten, wordt rechtgetrokken
en wel in het midden van beide percelen.

b. De kadastrale kosten voor deze wijziging komen in zijn geheel voor partij 2.

c. Partij 2 zal de tuinkasten afbreken en de materialen afvoeren voor diens rekening.

d. Partij 1 zal medewerking verlenen aan het bovenstaande indien de gemeent de toezegging doet voor het bouwen. De tuinkasten mogen niet eerder worden verwijderd. Ook moet de woning 151 te op naam staan van partij 2. Voortijdig mogen de tuinkasten niet worden afgebroken.

e. De nieuwe gevel moet 2 cm binnen de erfgrens worden gebouwd dit i.v.m. de daktrim. Mocht later bij woning 152 een gelijksoortige uitbouw worden gemaakt, dan geldt hierbij het zelfde; de nieuwe scheidingswand 2 cm terugplaatsen van de erfgrens. Zo ontstaat dan een spouw van 4 cm en dit vergroot daarbij de geluidsisolatie. De erfgrens wordt gezamenlijk vastgesteld.
De kleur van de gevelsteen, het formaat en de voeg moeten overeenkomen met bestaand metselwerk.

Partij 1 zal haar medewerking verlenen om op diens grond werkzaamheden te mogen uitvoeren. Tijdens het metselen en voegen moet bestaand terras goed worden afgedekt (het liefst met platen) en na de werkzaamheden alles netjes achterlaten.

f. Partij heeft het recht om iets aan de gevel te mogen ophangen, bijv. plantenhanger
of dergelijke.

g. Indien schade aan de woning van partij 1 ontstaat, dan zal partij 2 deze vergoeden.
Hierbij ook te denken aan schade t.g.v. het trillen tijdens het heien.
Bij partij 1 ligt een handgevormde plavuizenvloer op de gehele begane grondvloer.
Deze is kwetsbaar. Wanneer de vloer gaat scheuren of lostrillen, dan zal deze op kosten van partij 2 worden hersteld. Dit naar wens van partij 1.

h. Partij 2 zal de eventuele schade zonder gerechtelijke tussenkomst vergoeden.
Partij 2 zal met een bouwbedrijf in zee gaan, dat een W.A.-verzekering (een zgn.
CAR-verzekering) heeft.

i. Partij 1 zal een bouwkundig onderzoek laten doen en een kopie hiervan ter hand-stellen aan partij 2.

j. Een kopie van deze overeenkomst zal bij de aanvraag bouwvergunning of melding ook aan de gemeente worden verstrekt.


Wat vinden jullie hiervan??
Wij hebben geen idee wat we ermee moeten..

De vloer is 40 jaar oud, en al gescheurd.
De aannemer heeft de benodigde verzekeringen
Aan de meldingsplicht van de gemeente is voldaan
De aannemer heeft ook al gesproken met de buurman, en hem dacht hij gerust gesteld.

Partij 2
punt F gaan ze niet goed vinden de daktrim mag niet oversteken dan de plantenhanger ook niet
punt G daar wil partij 2 een maximum aan. (de vloer is al kapot)
punt H in geval van nood wil partij 2 wel naar de rechter kunnen.
Partij 2 wil aan deze overeenkomst een eind datum...
Alle reacties Link kopieren
@granny tijdens het heien wordt er gemeten en als de meters binnen de wettelijk toegestane getallen blijft is het goed.
om toch dat risico uit te sluiten wordt er op een andere manier geheid.


de vloer ligt al los, en is al gescheurd en bij getipt met stift.

@safrat, die einddatum is voor het geval dat ze over 1 jaar een schilderij ophangen de buurman niet kan roepen nu is mijn vloer gescheurd van het boren.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:32
bijna goed..

ze heeft geen moeite met de kosten, ze heeft vooral moeite met de eis van de vloer, die is al 40 jaar oud.
En de buurman vind dat zij niet mogen heien voor de uitbouw wat wel noodzakelijk is. Dus er wordt al op een duurdere manier geheid.
Ze gaat ook 2 cm van de erfgrens bouwen.

maar zij wil alleen niet een hele nieuwe vloer voor de buurman kopen, zonder maximum koop hij bij wijze van spreken gouden tegels..
Je hebt het hier niet over kwantum tegels van 40 jaar oud hé maar over handgevormde dus dure tegels. En van die tegels die na 100 jaar nog mooi zijn waarschijnlijk? Wees blij dat het geen monument is :D
En van dat heien kan ik het met de buurman eens zijn. Waarom zou hij het risico nemen op scheuren ed omdat je dochter zo nodig een uitbouw moet? Ik ben voor degene die gewoon zeker wil weten dat zijn spullen heel blijven dus. Degene die het huis net heeft gekocht had dat van te voren moeten bedenken en er dus gewoon het geld voor uittrekken als ze dat zo graag willen al die aanpassingen.
Enne, niet zeiken over plantenbakken ed. Als je het niet mooi mag maken/aan mag kleden zo'n muur dan zou ik persoonlijk geen toestemming meer geven. Dusseh.....
Alle reacties Link kopieren
Dus het is helemaal niet 'jullie' buurman, maar die van jouw dochter.

Vragen op een forum is het krijgen van honderd meningen en even zo vele waarheden. De enige juiste weg lijkt mij advies vragen van iemand die geschoold is in dit soort advieszaken. Een advocaat.
Everything you see I owe to spaghetti!
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:49
@granny tijdens het heien wordt er gemeten en als de meters binnen de wettelijk toegestane getallen blijft is het goed.
om toch dat risico uit te sluiten wordt er op een andere manier geheid.


de vloer ligt al los, en is al gescheurd en bij getipt met stift.

@safrat, die einddatum is voor het geval dat ze over 1 jaar een schilderij ophangen de buurman niet kan roepen nu is mijn vloer gescheurd van het boren.
Precies een goede reden om als buurman dat zo niet te tekenen.

Net als punt H. Enz.

Ik hoop dat buurman wel gewoon rechtsbijstand/jurische hulp heeft.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:43
Dochter vind de buurman al vervelend.. het geeft haar veel stress

zelf vind ik "doe niet zo moeilijk laat die plant er hangen, zeg wel dat het geen plant mag zijn die vast groeit aan de muur.

die vloer is volgens verzekerings maatstaven geen cent meer waard. (maar ja mijn oude is ook geen cent waard maar voor mij onbetaal baar)
Het heien is ook al fors duurder daarin is zij de buurman dus al tegemoet gekomen..

ALs de buurman echt blijft weigeren zijn er 2 mogelijkheden
1) niet aanbouwen.. dan kan ze het beter weer verkopen, de woonkamer is echt klein
2) naar de rechter voor een speciale voorziening heet dat geloof ik en wat kost dat dan wel niet.

Dus ik dacht ik vraag het hier..
Nou klinkt lekker. Ik zou als buurman eigenlijk, als ik dit zo lees, overal nee tegen gaan zeggen.
Ze had dit huis gewoon niet moeten kopen als het niet naar haar zin is én ze nu al mot met de buurman heeft.

Je dochter klinkt een beetje als de reclame Ikwilhetikwilhetikwilhet.
nina1966 schreef:
18-10-2018 10:51
Je hebt het hier niet over kwantum tegels van 40 jaar oud hé maar over handgevormde dus dure tegels. En van die tegels die na 100 jaar nog mooi zijn waarschijnlijk? Wees blij dat het geen monument is :D
En van dat heien kan ik het met de buurman eens zijn. Waarom zou hij het risico nemen op scheuren ed omdat je dochter zo nodig een uitbouw moet? Ik ben voor degene die gewoon zeker wil weten dat zijn spullen heel blijven dus. Degene die het huis net heeft gekocht had dat van te voren moeten bedenken en er dus gewoon het geld voor uittrekken als ze dat zo graag willen al die aanpassingen.
Enne, niet zeiken over plantenbakken ed. Als je het niet mooi mag maken/aan mag kleden zo'n muur dan zou ik persoonlijk geen toestemming meer geven.
Dusseh.....
Dit ook.
Sommige gevolgen zijn pas zichtbaar op langere termijn. Je kan geen einddatum afspreken wat dat betreft. Als de grond na 10 jaar zou verzakken ben je nog steeds verantwoordelijk. Ik zou als partij 1 niet akkoord gaan met een einddatum.

Waarom neemt partij 2 de kosten van het bouwkundig onderzoek niet op zich?
Alle reacties Link kopieren
nina 1966
Je hebt het hier niet over kwantum tegels van 40 jaar oud hé maar over handgevormde dus dure tegels. En van die tegels die na 100 jaar nog mooi zijn waarschijnlijk? Wees blij dat het geen monument is :D

er zijn echt al heel veel stukken af en gescheurd bijgetipt ect.
De aannemer is ook gaan kijken (die zoekt ook wat te doen) die heeft er opgetikt en veel tegels klinken alsof ze los liggen.

Omdat ze al extra veel kwijt is voor het heien en het kadaster willen ze nu niet direct naar de rechter of jurist.
En raad vragen mag toch?
Alle reacties Link kopieren
van te voren door een expert laten vastleggen hoe de conditie is van de vloer, zodat ze niet aansprakelijk kunnen worden gesteld als er niet meer schade is dan dat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zou als buurman ook niet blij zijn met een 'blinde muur' waar ik zelf niet eens wat mag aanhangen. Dus je dochter moet gewoon niet zo zeuren en water bij de wijn doen.
safrat schreef:
18-10-2018 10:58
Sommige gevolgen zijn pas zichtbaar op langere termijn. Je kan geen einddatum afspreken wat dat betreft. Als de grond na 10 jaar zou verzakken ben je nog steeds verantwoordelijk. Ik zou als partij 1 niet akkoord gaan met een einddatum.

Waarom neemt partij 2 de kosten van het bouwkundig onderzoek niet op zich?
Om dezelfde reden dat ze geen goede jurische hulp willen. En willen dat de buurman geen rechten meer heeft na een bepaalde einddatum bij schade. Geld willen uitsparen.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:58
nina 1966
Je hebt het hier niet over kwantum tegels van 40 jaar oud hé maar over handgevormde dus dure tegels. En van die tegels die na 100 jaar nog mooi zijn waarschijnlijk? Wees blij dat het geen monument is :D

er zijn echt al heel veel stukken af en gescheurd bijgetipt ect.
De aannemer is ook gaan kijken (die zoekt ook wat te doen) die heeft er opgetikt en veel tegels klinken alsof ze los liggen.

Omdat ze al extra veel kwijt is voor het heien en het kadaster willen ze nu niet direct naar de rechter of jurist.
En raad vragen mag toch?
En precies daarom wil hij geen gehei, gebonk en ruw gedoe. Lijkt me niet meer dan logisch.
Bij normaal gebruik kunnen de tegels nog jaaaaren mee maar bij overmatig trillen mag de buurman een nieuwe vloer gaan aanschaffen.. allemaal ter ere van jouw dochter? Kom op zeg.
Ben benieuwd hoe je uit je plaat was gegaan als het andersom was geweest :D

Jullie, je dochter, moet gewoon voorzichtig zijn met andermans spullen .Dat is wat je zelf ook zou willen toch?
Er is ook andere manier dan heien.
Boren bv dat geeft minder trillingen.
Daar al naar gekeken?
Kost meer maar goed het is een keuze.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-10-2018 11:05
En precies daarom wil hij geen gehei, gebonk en ruw gedoe. Lijkt me niet meer dan logisch.
Bij normaal gebruik kunnen de tegels nog jaaaaren mee maar bij overmatig trillen mag de buurman een nieuwe vloer gaan aanschaffen.. allemaal ter ere van jouw dochter? Kom op zeg.
Ben benieuwd hoe je uit je plaat was gegaan als het andersom was geweest :D

Jullie, je dochter, moet gewoon voorzichtig zijn met andermans spullen .Dat is wat je zelf ook zou willen toch?

het heien gaat nu (bijna)trillingslooos.
Dat kost bijna 8000 euro per paal meer.


Bij het bezichtigen heeft dochter al aangegeven te willen gaan uitbouwen, en toen heeft de buurman gezegd dat hij daar geen moeite mee.
had. Hij is daar op terug gekomen na het kopen.
Natuurlijk is dochter voorzichtig..
Alle reacties Link kopieren
SuperWijf schreef:
18-10-2018 11:06
Er is ook andere manier dan heien.
Boren bv dat geeft minder trillingen.
Daar al naar gekeken?
Kost meer maar goed het is een keuze.

dat wordt het nu ook..
heeft de buurman allee geen vertrouwen in.. blijkt uit de overeenkomst. (vinden wij)
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 11:11
het heien gaat nu (bijna)trillingslooos.
Dat kost bijna 8000 euro per paal meer.


Bij het bezichtigen heeft dochter al aangegeven te willen gaan uitbouwen, en toen heeft de buurman gezegd dat hij daar geen moeite mee.
had. Hij is daar op terug gekomen na het kopen.
Natuurlijk is dochter voorzichtig..
Zoals iemand al schreef klinkt de buurman ook best inschikkelijk. Maar ja als dochter ineens met heien komt en andere ongein als het geen plantenhanger mogen dan zou ik ook terug krabbelen.

Of ligt het soms iets anders? Huis was niet duur en jullie als ouders hebben gezegd "ach dat wordt wel geregeld en dat fiksen we wel enz enz" ? En nu is dochter meer geld kwijt, wat ze niet heeft en niet wil, omdat ze op jullie af ging en nu is ze wat boos op jullie?
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 11:12
dat wordt het nu ook..
heeft de buurman allee geen vertrouwen in.. blijkt uit de overeenkomst. (vinden wij)
Tja dat mag jij vinden, maar het is ZIJN beslissing.
En ik neig steeds meer naar de kant van de buurman trouwens. Ik vind je erg dwingend over komen. Wat JIJ wil MOET gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 11:12
dat wordt het nu ook..
heeft de buurman allee geen vertrouwen in.. blijkt uit de overeenkomst. (vinden wij)
buurman wil graag alle mogelijke problemen gedekt hebben. Dat is geen kwestie van geen vertrouwen, maar een kwestie van goed voor jezelf zorgen en niet achteraf met allerlei schade zitten die door niemand vergoed wordt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Buurman is best inschikkelijk. Je dochter wil van alles en er niet voor betalen. Of aansprakelijk gehouden worden.
Zij heeft een huis gekocht dat eigenlijk te klein is en dat wist ze. Heeft goedkeuring nodig om de uitbouw te plaatsen en de grenzen te veranderen.

Heeft eigenlijk geen geld om dit goed te regelen en verwacht echt te veel van de buurman.

Gewoon omdat zij niet genoeg geld heeft en zij willen dat.

Buurman schiet er niks bij op. Zit in herrie en veranderende omgeving.

Wil eventuele schade vergoed zien. En niet met een eindtijd ( echt natuurlijk ga je daar niet voor tekenen) en wil gewoon gerechtelijke stappen kunnen ondernemen als ze er samen niet uit kunnen komen.

Nog veel belangrijker dan wat ophangen natuurlijk.

Echt hoor. Hoezo is de buurman de moeilijke?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:26
8.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-10-2018 11:17
Zoals iemand al schreef klinkt de buurman ook best inschikkelijk. Maar ja als dochter ineens met heien komt en andere ongein als het geen plantenhanger mogen dan zou ik ook terug krabbelen.
Geen plantenhanger op mogen hangen is gewoon kinderachtig van je dochter.
Zo van "Als jij iets niet goed vindt ga ik ook iets niet goed vinden"
Nahnahnah (trekt lange neus)
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:20
partij 2 mijn dochter plus partner
Ze hebben een huis gekocht dus ze zijn meerderjarig. Laat ze hun eigen zaakjes opknappen en het zelf fatsoenlijk met de buurman regelen.
Alle reacties Link kopieren
@Nina 1966
Nee hoor..

Wij hebben ons echt niet met de koop van het huis bemoeid.
Hebben destijds alleen gezegd zoooo daar moet een boel aan gebeuren..

ik zelf had dat huis nooit gekocht, er moet veel te veel aan gebeuren. De 1e bewoner woont er nu al 2 jaar niet meer, het staat 2 jaar leeg.
Met een keuken, wc en badkamer uit die tijd. eind jaren 70.
De plafonds zijn echt grijs van het vuil ect en het stinkt.. De schimmel zit in de WC.
Ze heeft de sleutel nog niet. Die leent om de keukenmeter en aannemer binnen te laten.

Maar ja nieuwbouw is bijna niet meer te betalen.. hier in het westen van het land.

Ik ben het wel met dochter eens dat een uitbouw wel erg wenselijk is. Dan heb je tenminste een leuke maat woonkamer.

De buurman is trouwens ook nog de 1e bewoner.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit vooral een communicatie probleem.

Buurman had geen probleem met uitbouw, had zich alleen niet gerealiseerd dat er geheid moet worden en wat de consequenties zijn.

Geen idee hoe je dochter aan de buurman de plannen verteld heeft, Kennelijk is dit niet zo goed gevallen.

Toen Amsterdam de zuidlijn ging bouwen, zijn de huizen volgens mij vooraf ook geïnspecteerd om te kijken wat de staat van de huizen waren. En die huizen zijn wel ietsje ouder dan 100 jaar, en hebben waarschijnlijk ook oude gescheurde elementen. Logisch dat de gemeente hiervoor moest betalen. Elke nieuwe schade of scheuring kan dan als het gevolg zijn van de bouw. Niet de oude problemen.

Had je dochter vooraf aan de koop al een goed beeld wat er allemaal komt kijken bij een aanbouw?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In hoeverre kan je partij 1 verplichten om mee te werken? Als dat niet kan heeft partij 2 niets te eisen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hammerhaai

Dat er geheid moest worden ect wist ze al.
in de straat hebben ook heel veel huizen al een uitbouw.
Daarom heeft ze bij de buurman meteen aangegeven dat ze wilde uitbouwen.

(ze heeft daar in de buurt meerder huizen bekeken maar greep er steeds net naast, in de overspannen huizenmarkt)
En de buurman snapte wel dat ze willen uitbouwen ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven