Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Reisorganisatie restitutie kwestie

06-04-2020 18:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb een vraag. Vanwege Covid is mijn vakantie twv ongeveer 1700€ (uiteraard) geannuleerd. Ik heb geboekt bij de Vakantiediscounter, zij hebben de reis uitbesteed aan een andere reisorganisatie.

Ik kreeg van de Vakantiediscounter 2 weken geleden een mail dat ik het geld binnen 21 dagen terug zou krijgen. Dat terwijl op de site van de reisorganisatie die onze reis zou uitvoeren staat dat nog niet duidelijk is op wat voor manier er restitutie gaat plaatsvinden. Dus ik heb contact opgenomen, en nu blijkt het nog helemaal niet duidelijk te zijn of we überhaupt geld terugkrijgen en reisorganisatie heeft geen idee hoe het kan dat Vakantiediscounter aangeeft dat we ons geld terugkrijgen.

Mijn vraag: is de e-mail die ik van Vakantiediscounter heb gekregen rechtsgeldig? Hebben jullie vergelijkbare situaties meegemaakt?

Snap natuurlijk dat het voor reisorganisaties ook een lastige tijd is, maar vind dit toch wel een hele rare/slordige gang van zaken...
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt een overeenkomst met vakantiediscounter. Of zij hun reis hebben uitbesteed aan een andere organisatie of aan de buurman van een kennis, lijkt me dan niet jouw probleem?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je gaat een voucher krijgen, geen geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom neem je contact met de reisorganisatie op? Jij hebt een overeenkomst met Vakantiediscounter, dus als zij aangeven je terug te betalen, dan is het niet jouw probleem hoe ze dat achteraf met de reisorganisatie oplossen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
21 dagen zijn nog niet voorbij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-04-2020 18:12
Je gaat een voucher krijgen, geen geld terug.
Die hoef je niet te accepteren:

Moet de reiziger de voucher accepteren?
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.
Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.

ANVR site o.a.
Honey, you should see me in a crown
Ik zou rustig die 21 dagen afwachten. En jouw contact via Vakantiediscounter laten lopen. Zij hebben voor jou geboekt.
Eurus schreef:
06-04-2020 18:15
Die hoef je niet te accepteren:

Moet de reiziger de voucher accepteren?
Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.
Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.

ANVR site o.a.
zo simpel is dat niet... dan duurt het zeker een tijd voor je het geld krijg. En krijg je niets als ze failliet zijn gegaan in tussentijd.
van de site van Arag rechtsbijstand

U bent overigens niet verplicht om een voucher te accepteren als uw reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van uw reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor u en uw vordering komt dan op de grote stapel terecht.

Op 25 maart heeft de ACM bepaald dat reizigers in principe pas vanaf 6 maanden na ontvangst van de voucher kunnen verzoeken om teruggave van hun geld. Zij vermelden op hun website het volgende: Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-04-2020 18:22
zo simpel is dat niet... dan duurt het zeker een tijd voor je het geld krijg. En krijg je niets als ze failliet zijn gegaan in tussentijd.
van de site van Arag rechtsbijstand

U bent overigens niet verplicht om een voucher te accepteren als uw reisorganisatie de reis annuleert. U kunt er ook voor kiezen om uw geld terug te vragen. Het risico daarvan is alleen dat er na het annuleren van uw reis geen overeenkomst meer bestaat. Als de reisorganisatie dan failliet gaat omdat te veel mensen hun geld terug willen, staat SGR in dat geval niet meer garant voor u en uw vordering komt dan op de grote stapel terecht.

Op 25 maart heeft de ACM bepaald dat reizigers in principe pas vanaf 6 maanden na ontvangst van de voucher kunnen verzoeken om teruggave van hun geld. Zij vermelden op hun website het volgende: Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken.
Klopt, dat stond ik in het stukje wat ik postte ook ;-)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, niet aan de orde, TO beweert dat ze een mail heeft dat ze geld terug zal krijgen :mrgreen:
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
06-04-2020 18:28
Maar goed, niet aan de orde, TO beweert dat ze een mail heeft dat ze geld terug zal krijgen :mrgreen:
dat gaat echt niet gebeuren.
Sowieso, waar moeten die reisorganisaties het geld vandaan halen om iedereen maar geld terug te geven? Dit lijkt me een typisch gevalletje vette pech voor de kabouters.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 18:41
Sowieso, waar moeten die reisorganisaties het geld vandaan halen om iedereen maar geld terug te geven? Dit lijkt me een typisch gevalletje vette pech voor de kabouters.
SGR gedeeltelijk.

Niet iedereen zal overigens geld terug willen denk ik.
Honey, you should see me in a crown
Zelfs SGR lijkt me niet berekend op een domper van deze omvang.
Jij hebt met die reisorganisatie nu even niks te maken, je hebt een overeenkomst met vakantiediscounter. Hoe vakantiediscounter het vervolgens oplost met de reisorganisatie is niet jouw probleem.
En (maar dit zeg ik op persoonlijke titel) als je gezellig een reisje boekt zul je dat geld wel kunnen missen mag ik toch hopen. Dus als dat reisje dan niet doorgaat zou dat toch geen onoverkomelijke rampen op moeten leveren, behalve dan dat je helaas thuis moet blijven.
Nou ik zou die 1700 wel terug willen (in een voucher of gewoon geld). Ik heb daar jaren voor gespaard en om het dan maar gewoon weg te gooien?! Nee. Als het nou 200-300 euro was okee maar 1700?!

Maar er zijn er wellicht die veel meer verdienen dan ik en het dus wel makkelijk kunnen missen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:01
En (maar dit zeg ik op persoonlijke titel) als je gezellig een reisje boekt zul je dat geld wel kunnen missen mag ik toch hopen. Dus als dat reisje dan niet doorgaat zou dat toch geen onoverkomelijke rampen op moeten leveren, behalve dan dat je helaas thuis moet blijven.
Nee geen ramp, maar ik zou 2300,- kwijt zijn en daar flink van balen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Heb een mail gekregen waarin letterlijk staat dat het geld binnen 21 dagen teruggestort zal worden.

Ik kon het missen inderdaad, dat kan ik nog steeds, maar vind 1700 toch wel een hoop geld en wil het graag terug.
Eurus schreef:
06-04-2020 19:04
Nee geen ramp, maar ik zou 2300,- kwijt zijn en daar flink van balen.
Kom je vast wel overheen.
Enniepennniee schreef:
06-04-2020 19:05
Heb een mail gekregen waarin letterlijk staat dat het geld binnen 21 dagen teruggestort zal worden.

Ik kon het missen inderdaad, dat kan ik nog steeds, maar vind 1700 toch wel een hoop geld en wil het graag terug.
Van wie dan? Van de boze coronagod die jou dit kutgeintje geflikt heeft? Als iedereen zo redeneert is er volgend jaar niet één reisorganisatie meer waar je een reisje kunt boeken.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2020 19:14
Van wie dan? Van de boze coronagod die jou dit kutgeintje geflikt heeft? Als iedereen zo redeneert is er volgend jaar niet één reisorganisatie meer waar je een reisje kunt boeken.
Wow, ik zou goed zuur zijn van 1700 euro verlies. Lekker makkelijk geredeneerd. Want dan zou ik echt weer moeten sparen voor een andere vakantie. Maar goed TO zegt toch dat een voucher ook okay is. Ik verwacht overigens niet dat je na de crisis voor het bedrag van de voucher een vergelijkbare vakantie kunt boeken.
Ja je kunt er waarschijnlijk niet nog eens precies dezelfde vakantie van boeken, gok dat alles wel wat duurder gaat worden, maar dan ben je je zuurverdiende geld tenminste niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ja het liefst heb ik natuurlijk geld terug. Het is nog maar de vraag of ik voor de voucher van 1700 ook écht een vakantie die dat waard is kan boeken.

En of de reisorganisatie in de tussentijd niet omvalt.

Wilde alleen even weten of ik in mijn recht sta als ik gewoon mijn geld terug ‘eis’, ook als eerdere berichtgeving rondom volledige restitutie wordt teruggenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven