Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen loont niet?

18-01-2021 14:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan samenwonen.
Hij ontvangt een WIA, ik heb een laag inkomen (32 uur werk en studie). We worden bij samenwonen fiscaal partner omdat we een kind hebben.
Toeslagen raken we kwijt. Hooguit 70euro kgb.
Op zich prima maar we gaan er maandelijks wel 250euro op achteruit. Op dit moment voor ons een hoog bedrag, het verschil tussen beetje sparen en iets leuks kunnen doen of een sober leven.

Uit de website van de belastingdienst kan ik alleen halen dat je als fiscaal partner samen belastingaangifte kan doen. Maar omdat we geen koophuis hebben, hoge ziekte kosten of andere noemenswaardige aftrekposten zie ik ons niet veel terugkrijgen.

Zie ik iets over het hoofd :blond: want vind het zo raar dat we meer geld overhouden wanneer we 2 huurwoningen hebben.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 07:27
‘Mamma, waarom wonen pappa en jij niet in 1 huis?’

‘Omdat het financieel niet loonde schatje, we hielden maar € 2800,- netto over en daarom ga je morgen weer terug naar pappa’.
Ik vrees dat zulke gezinnen alleen op papier niet samen wonen maar als gezin heen en weer hoppen tussen 2 huizen.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
18-01-2021 23:23
Omdat werken leuk/nuttig/productief enzovoort is, maar een gevulde koelkast leuker? Ik vind dat altijd makkelijk praten. Als werken voor iemand écht niet loont, is dat toch een duivels dilemma? Dan kan je en goed een gevoel hebben, want je werkt en dat is belangrijk, maar rondkomen ook. En zelfde geld voor TO over haar samenwoon plannen. Als je er dan ineens op achteruit gaat voel je je toch zwaar benadeeld? En dan is het leuk gezegd, je gaat samenwonen voor elkaar, of je gaat werken om goed bezig te zijn. Maar minder onder de streep minder overhouden is ook niet leuk. Dus ik snap de nadruk op het financiële gedeelte wel.


Maar werken loont altijd als je op de langere termijn kijkt. Door nu te werken verdien je later meer, en bouw je pensioen en ww op.

Voor TO zit er qua geld niet zo’n langere termijn winst bij, maar qua gezinsleven en hechting van het kind wel. Voor een kind is wonen in 1 huis echt fijner en beter.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-01-2021 08:20
Maar werken loont altijd als je op de langere termijn kijkt. Door nu te werken verdien je later meer, en bouw je pensioen en ww op.

Voor TO zit er qua geld niet zo’n langere termijn winst bij, maar qua gezinsleven en hechting van het kind wel. Voor een kind is wonen in 1 huis echt fijner en beter.
inderdaad, want ooit zijn TO en man 67, krijgen AOW en dat is samenwonen, 880 pp, samen nog geen 1800 euro
Dan is het fijn als je pensioen hebt hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het risico dat samenwonen met zich meebrengt te groot vinden. Blijkbaar hebben ze nog niet samengewoond; beginnen met samenleven èn een pasgeboren baby hebben is een heftige start. Als door de druk van samenzijn en voor de baby zorgen de relatie stukloopt, heeft TO of haar partner geen woning meer. En met een laag inkomen zijn ze afhankelijk van sociale woningbouw, daarin is de kans om op korte termijn aan een woning te komen nul. Dat betekent dat een van beide dakloos wordt als de relatie stukloopt. Dus ik zou in deze situatie zeker niet gaan samenwonen. Dat kunnen ze zich niet veroorloven.
Ik heb dit topic gister gelezen, en ik merk dat ik toch wel verontwaardigd blijf.

Dat "maar" 250 euro per maand serieus zulk berekenend gedrag oplevert. Wij moeten het samen doen van ca 1500 per maand, en dat gaat.
Dat is dan niet de norm voor de hele wereld, maar kom op zeg! Iedereen heeft wel eens wat, en het is helaas geen wereld waarin iedereen met tegenslag automatish geld krijgt om dat te compenseren! Dat je er zo over blijft draaien vind ik echt watjes gedrag.

Mijn man kreeg toen ik studeerde eindelijk een schadevergoeding voor verlies aan arbeidsvermogen tot aan zijn 65e (nadat hij door een dronken sukkel in een busje was aangereden). We waren getrouwd. Vervolgens werd er besloten dat we geen recht op huursubsidie hadden omdat mijn man "veel vermogen" had. En toen ik klaar was met mijn studie, had ik geen recht op de WIK, wat al mijn studiegenoten wel hadden, want mijn man "had geld". Dus ik kreeg geen enkele uitkering, terwijl zijn geld bedoeld was om nog te groeien zodat het heel erg lang mee zou gaan. Het was dus gewoon snel op.

Zijn we toen maar gaan scheiden en apart wonen zodat we allebei eigen centjes konden houden? Het ging om veeeeeeel meer dan 250 euro per maand.
Sowieso zou iedereen met een partner die "te veel verdient" er op vooruit gaan als ze geen uitkering krijgen. Moet heel Nederland dan maar apart gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van wat hij of zij belangrijk vindt. Ik vind 250 euro op een laag inkomen niet 'maar' 250 euro en ik vind de zekerheid van een dak boven je hoofd met een laag inkomen geen verwaarloosbare zekerheid. Deze mensen hebben een kind te onderhouden dat ze een zo stabiel mogelijke situatie dienen te bieden. En in deze maatschappij, waarin wij ervoor gekozen hebben arme mensen zo arm mogelijk te houden, is de stabielste keus voor beide partners en het kind niet de keus om samen te zijn, maar de keus om apart te blijven. En ik vind dat vreselijk onwenselijk en onmenselijk, maar dit is de maatschappij die wij gecreëerd hebben.

En Blijmetmij, in jouw geval vind ik ook dat jullie onrechtvaardig behandeld zijn. Eerst door het leven en daarna de maatschappij er nog eens overheen; maar die onrechtvaardigheid is niet een norm die nu maar voor alle mensen moet gelden. Als je die onrechtvaardigheid kunt ontlopen, en dat kunnen deze mensen nog, zou ik dat zeker doen.
thalas wijzigde dit bericht op 19-01-2021 08:51
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als kind ingeschreven staat bij papa, krijgen ze dan überhaupt kinderopvangtoeslag? Wordt dit niet berekent op welk adres kind woont, en bij WIA geen recht op? misschien gaat kind niet naar opvang. Kan natuurlijk ok.
Ja, dubbel is het. Niet samenwonen meer overhouden.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
18-01-2021 23:11
Volgens mij trekt iedereen onterecht die conclusie. Mijn man heeft NAH en was huisman, maar met de komst van onze zoon werd het zwaar, en toen heeft hij van de sociale dienst een medische keuring gekregen waarmee we 2 dagen pw gebruik konden maken van kinderopvang. Dit werd voor ons betaald.

Lijkt me stug dat dat bij TO nog gaat lukken. Kind staat immers bij partner ingeschreven dus woont (in elk geval voor de wet) voornamelijk daar. Dan kun je nadat je gaat samenwonen moeilijk aan gaan komen met 'hij kan niet alleen voor kind zorgen dus doe maar KOT', dat gaat namelijk een hoop vragen opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
19-01-2021 08:50
Iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van wat hij of zij belangrijk vindt. Ik vind 250 euro op een laag inkomen niet 'maar' 250 euro en ik vind de zekerheid van een dak boven je hoofd met een laag inkomen geen verwaarloosbare zekerheid. Deze mensen hebben een kind te onderhouden dat ze een zo stabiel mogelijke situatie dienen te bieden. En in deze maatschappij, waarin wij ervoor gekozen hebben arme mensen zo arm mogelijk te houden, is de stabielste keus voor beide partners en het kind niet de keus om samen te zijn, maar de keus om apart te blijven. En ik vind dat vreselijk onwenselijk en onmenselijk, maar dit is de maatschappij die wij gecreëerd hebben.

Vind jij € 2800,- netto (wat ze straks binnen krijgen) echt een laag inkomen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 09:09
Vind jij € 2800,- netto (wat ze straks binnen krijgen) echt een laag inkomen?

Ik vind 10% van je inkomen niet ‘maar’ 10%. En hoe minder geld er binnenkomt hoe harder dit soort bedragen voelen als ze wegvallen.
Marana schreef:
19-01-2021 08:20
Maar werken loont altijd als je op de langere termijn kijkt. Door nu te werken verdien je later meer, en bouw je pensioen en ww op.

Voor TO zit er qua geld niet zo’n langere termijn winst bij, maar qua gezinsleven en hechting van het kind wel. Voor een kind is wonen in 1 huis echt fijner en beter.


Precies!
Alle reacties Link kopieren
TO studeert nog/doet een studie. Dat zal ze denk ik niet doen voor de gezelligheid, het zal geen kantklosstudie zijn, maar om er na haar studie beter van te worden. Dan gaat haar inkomen ongetwijfeld omhoog, niet meer het minimum.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
18-01-2021 20:11
Ik vind de titel eigenlijk in dezelfde categorie vallen als een topic wat ik onlangs las met titel ‘werken loont niet’. Vreemd dat er zo’n nadruk ligt op alleen het financiële gedeelte ipv wat het wél oplevert.
Er is wel een verschil tussen € 2800 in de maand en net rond kunnen komen.
Als iemand door te gaan werken net niet meer de huur betalen kan, staat hij/zij straks wel op straat.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
19-01-2021 07:52
Ik vrees dat zulke gezinnen alleen op papier niet samen wonen maar als gezin heen en weer hoppen tussen 2 huizen.
Fraude dus.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
19-01-2021 09:40
Er is wel een verschil tussen € 2800 in de maand en net rond kunnen komen.
Als iemand door te gaan werken net niet meer de huur betalen kan, staat hij/zij straks wel op straat.
€ 2800 is ver, heel ver boven de bijstandsgrens. Dat is echt geen slecht inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
19-01-2021 10:08
€ 2800 is ver, heel ver boven de bijstandsgrens. Dat is echt geen slecht inkomen.
Dat vind ik ook.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik zeggen dat ik het ergens ook wel positief vind dat iemand in staat is geweest een casus tevoorschijn te toveren waarin samenwonen (traditionele gezin als hoeksteen van de samenleving) bij hoge uitzondering eens een keer geen financieel voordeel oplevert?
óu sont les neiges d'antan

haarklover schreef:
19-01-2021 09:40
Er is wel een verschil tussen € 2800 in de maand en net rond kunnen komen.
Als iemand door te gaan werken net niet meer de huur betalen kan, staat hij/zij straks wel op straat.
Als je van €2800 niet rond kan komen dan doe je echt iets verkeerd.
Er zijn mensen die met de helft rondkomen en die hebben een gezin van 4.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
19-01-2021 10:33
Als je van €2800 niet rond kan komen dan doe je echt iets verkeerd.
Er zijn mensen die met de helft rondkomen en die hebben een gezin van 4.
1400euro voor een gezin van 4 is onder de armoedegrens.
Jij vindt het normaal dat iemand die 32uur per week werkt naar de voedselbank moet?
Alle reacties Link kopieren
Dochter gaat trouwens niet naar opvang. We gaan samenwonen en mijn inkomen zal op den duur omhoog gaan. Ik heb nu een minimumloon, lager kan haast niet en opleiding verhoogt kans op een bovenmodaal inkomen. Desondanks ga ik de 250 nu wel missen

Neemt niet weg dat er mensen zijn die in een minimumloon blijven steken en van die lage lonen moeten rondkomen.
Het zijn niet alleen toeslagen die je niet krijgt, ook andere finaciele voordelen loop je mis. Met ons inkomen zou je bijvoorbeeld al vrije sector moeten huren. Dat is hier minimaal 900 euro aan kale huur in een criminele achterstandswijk.
Je kinderen zie je nauwelijks want je bent aan het werk en in de je vrije tijd kan je niet veel doen want geen geld.

Ik vind dit niet kunnen. Helemaal niet voor tweeverdieners.
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
19-01-2021 11:34
1400euro voor een gezin van 4 is onder de armoedegrens.
Jij vindt het normaal dat iemand die 32uur per week werkt naar de voedselbank moet?
Als jullie met dit inkomen naar de voedselbank zouden moeten dan doen jullie echt iets verkeerd. Dan zou ik zsm een afspraak met een budgetcoach maken om je uitgaven eens heel goed onder de loep te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
statiegeldfles wijzigde dit bericht op 19-01-2021 11:59
Reden: Dubbel
99.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
19-01-2021 11:52
Dochter gaat trouwens niet naar opvang. We gaan samenwonen en mijn inkomen zal op den duur omhoog gaan. Ik heb nu een minimumloon, lager kan haast niet en opleiding verhoogt kans op een bovenmodaal inkomen. Desondanks ga ik de 250 nu wel missen

Neemt niet weg dat er mensen zijn die in een minimumloon blijven steken en van die lage lonen moeten rondkomen.
Het zijn niet alleen toeslagen die je niet krijgt, ook andere finaciele voordelen loop je mis. Met ons inkomen zou je bijvoorbeeld al vrije sector moeten huren. Dat is hier minimaal 900 euro aan kale huur in een criminele achterstandswijk.
Je kinderen zie je nauwelijks want je bent aan het werk en in de je vrije tijd kan je niet veel doen want geen geld.

Ik vind dit niet kunnen. Helemaal niet voor tweeverdieners.
Het is niet mogelijk om in de woning van je partner te gaan samenwonen of aan woningruil te doen?
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
19-01-2021 11:52
Als jullie met dit inkomen naar de voedselbank zouden moeten dan doen jullie echt iets verkeerd. Dan zou ik zsm een afspraak met een budgetcoach maken om je uitgaven eens heel goed onder de loep te nemen.
Met 1400euro voor gezin van 4 zit je onder de armoede grens. Knappe budgetcoach die daarmee alles vaste lasten en boodschappen kan betalen.
Statiegeldfles schreef:
19-01-2021 11:57
Met 1400euro voor gezin van 4 zit je onder de armoede grens. Knappe budgetcoach die daarmee alles vaste lasten en boodschappen kan betalen.
Huh, daat gaat dit topic toch helemaal niet over?
Het gaat over jullie 2800 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven