Geld & Recht alle pijlers

Schrijven op PocketFM

06-08-2025 19:35 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Ik weet niet of dit het goede forum is, sorry als ik mis ben.

In het verleden heb ik voor een blog enkele verhalen geschreven en daarnaast nog een boek uitgegeven via een uitgeverij.

Nou kwam ik de PocketFM tegen waarop je zelf verhalen kan plaatsen.
De gedachte mijn schrijfhobby weer op te pakken speelt al langer. Ik heb niet de illusie dat ik er rijk en beroemd van ga worden of iets dergelijks maar dit lijkt me een laagdrempelig platform om het weer op te pakken.

Maar nou kom ik er niet helemaal uit waar ik aan vast kom te zitten, wat mijn plichten en mijn rechten zijn.

Heeft iemand ervaring met deze app en wil mij daar meer over vertellen?

Mvg,
Dinky
Is een google opdrachtje of chat-gpt voor mijn part, met de vraag "pocket fm voorwaarden" niet een beter idee dan om die voorwaarden door willekeurige gebruikers te laten vertalen wat zij hebben begrepen van de voorwaarden?
Irma_3110 schreef:
06-08-2025 20:36
Is een google opdrachtje of chat-gpt voor mijn part, met de vraag "pocket fm voorwaarden" niet een beter idee dan om die voorwaarden door willekeurige gebruikers te laten vertalen wat zij hebben begrepen van de voorwaarden?
Ik bedoelde eigenlijk dat ik op zoek was maar mensen die zelf ervaring hebben met verhalen schrijven voor deze app.
Ah, vandaar je vraag naar rechten en plichten (voorwaarden dus)...
Irma_3110 schreef:
06-08-2025 20:40
Ah, vandaar je vraag naar rechten en plichten (voorwaarden dus)...
Precies.
Niet dat ik straks aan allerlei voorwaarden vastzit waar ik niet aan kan of wil voldoen.
En het hoeft geen geld op te brengen (mag wel) maar ik zou zeker niet willen dat het me heel veel geld zou blijken te kosten.
Punt 10 van de voorwaarden gaat over het insturen van content.
TinyTiny schreef:
06-08-2025 21:14
Punt 10 van de voorwaarden gaat over het insturen van content.
Punt 10.2 om precies te zijn.
De breedte waar ze het daarin uiteen zetten is enorm.
Daarom graag ervaringen van mensen die me voorgegaan zijn.
Maar ervaringen gaan toch niet boven rechten en plichten in algemene voorwaarden?

Ik heb bijvoorbeeld ook weleens ergens wat geruild ook al deed de winkel daar officieel niet aan, maar daar heeft een ander niets aan, natuurlijk.
pina schreef:
06-08-2025 22:57
Maar ervaringen gaan toch niet boven rechten en plichten in algemene voorwaarden?

Ik heb bijvoorbeeld ook weleens ergens wat geruild ook al deed de winkel daar officieel niet aan, maar daar heeft een ander niets aan, natuurlijk.
Zo bedoelde ik het ook niet helemaal eigenlijk. Voor ik er aan begin zou ik graag van ervaringsdeskundigen willen weten of er niet naderhand allerlei verborgen addertjes uit het contract opspringen zeg maar...

Zijn ze wie ze zeggen dat ze zijn
Maar die addertjes zijn toch vooral verborgen als je ze niet leest? Je hebt de beste bron al gevonden en gaat nu hier vragen, waar het absoluut niet zeker is of er mensen zijn die eerder met dit bedrijf te maken hebben gehad? En als mensen daar iets van zeggen, kom je met "dat bedoel ik niet" maar geen concretere vragen of zo.
Ik heb het idee dat je de naamsbekendheid wilt verbeteren.
Wie weet is dat vergroten van de naamsbekendheid niet nodig en volgen nu talrijke ervaringen... Ik heb nooit van dat platform gehoord, maar dat zegt niet veel. Ik zou mijn licht opsteken op een schrijfforum, als je er daar niets (positiefs) over vindt, weet je ook genoeg, lijkt mij.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Chat GPT zegt dit:
⚠️ Mogelijke valkuilen (de “adders onder het gras”)
💰 Ontransparant verdienmodel
Soms is het niet duidelijk hoe je precies betaald wordt: per aflevering, per luisteraar, of via royalty's.

In sommige gevallen ligt de vergoeding laag vergeleken met het aantal woorden of werkuren.

Let op bij revenue share: als het luisteraantal laag blijft, verdien je (bijna) niets.

📄 Contractuele voorwaarden
Sommige schrijvers melden dat ze alle rechten afstaan, zonder duidelijke regeling voor hergebruik of naamsvermelding.

Zorg dat je het contract goed leest, vooral over:

Auteursrechten

Exclusiviteit

Betalingstermijnen

🕒 Tijdsdruk en revisies
De redactie kan soms veel herzieningen vragen binnen korte deadlines.

Niet iedereen vindt de communicatie even soepel verlopen.

🌍 Culturele mismatch
Pocket FM richt zich sterk op specifieke doelgroepen (zoals in India of de VS), waardoor je werk mogelijk aangepast moet worden aan andere culturele voorkeuren of stijlregels.

🛡️ Tips om jezelf te beschermen
Vraag duidelijkheid vooraf over:

Hoeveel afleveringen?

Welke betaling?

Wanneer krijg je betaald?

Wat gebeurt er met je rechten?

Lees het contract zorgvuldig en wees niet bang om vragen te stellen of wijzigingen te vragen.

Vraag om referenties of spreek met andere schrijvers die al voor Pocket FM werken (via LinkedIn bijvoorbeeld).

Werk met een schriftelijke overeenkomst voordat je iets oplevert.

🔍 Conclusie
Pocket FM is over het algemeen een betrouwbare partner, mits je kritisch blijft en zakelijk handelt. Geen scam, maar het is wél belangrijk om goed op de kleine lettertjes te letten.
Hecamel schreef:
07-08-2025 13:17
Chat GPT zegt dit:
Dankjewel. Dit is een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan.
Irma_3110 schreef:
07-08-2025 10:15
Maar die addertjes zijn toch vooral verborgen als je ze niet leest? Je hebt de beste bron al gevonden en gaat nu hier vragen, waar het absoluut niet zeker is of er mensen zijn die eerder met dit bedrijf te maken hebben gehad? En als mensen daar iets van zeggen, kom je met "dat bedoel ik niet" maar geen concretere vragen of zo.
Ik heb het idee dat je de naamsbekendheid wilt verbeteren.

Ten eerste schrijf ik vaker onder een pseudoniem dan onder mijn eigen naam. Dus het idee van naamsbekendheid kan geschrapt worden.

Wat ik steeds probeer te vragen maar wat schijnbaar niet overkomt:
Ik zoek mensen die bekend zijn met dit platform en hun ervaringen daarover willen delen...
Iets beter lezen: gedoeld werd op de naamsbekendheid van het bedrijf, niet die van jou. M.a.w.: dat je er misschien belang bij hebt om het bedrijf hier onder de aandacht te brengen. Dat was niet direct mijn gedachte, maar schijnbaar is mijn suggestie niet overgekomen: check eens een community meer gericht op schrijven. Of wacht gewoon even verdere reacties hier af in plaats van steeds in de verdediging te schieten.
Volgens mij zijn de rechten en plichten vrij duidelijk. En eigenlijk geef je heel veel rechten op. Als het jou om de leuk te doen is, maakt dat we niet zoveel uit.
Oké, zolang je maar begrijpt dat ervaringen op het platform wat anders is dan welke rechten en plichten je hebt. Daar leek je vraag in eerste instantie om te gaan, vandaar de verwarring.
Ik zou het dan eerder proberen op Reddit of op een Facebookgroep met Engelstalige gebruikers, bijvoorbeeld Writers Helping Writers. Ik denk dat je daar de grootste kans hebt om mensen te vinden die hier ervaring mee hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
07-08-2025 15:07
Ik zou het dan eerder proberen op Reddit of op een Facebookgroep met Engelstalige gebruikers, bijvoorbeeld Writers Helping Writers. Ik denk dat je daar de grootste kans hebt om mensen te vinden die hier ervaring mee hebben.
Ik keek net ook al op Reddit, daar is men zeer negatief. Mild uitgedrukt.
pina schreef:
07-08-2025 15:12
Ik keek net ook al op Reddit, daar is men zeer negatief. Mild uitgedrukt.
Het ziet er inderdaad niet echt geweldig uit.
Susan schreef:
07-08-2025 15:27
Je geeft feitelijk geheel je werk aan het platform, dat is geen addertje onder het gras. Daar zijn ze heel duidelijk over. Het kan misschien helpen om een following op te bouwen, maar je werk is niet meer van jou.

https://www.reddit.com/r/selfpublish/s/qqXxhBSr2f
canis-felis schreef:
07-08-2025 13:50
Iets beter lezen: gedoeld werd op de naamsbekendheid van het bedrijf, niet die van jou. M.a.w.: dat je er misschien belang bij hebt om het bedrijf hier onder de aandacht te brengen. Dat was niet direct mijn gedachte, maar schijnbaar is mijn suggestie niet overgekomen: check eens een community meer gericht op schrijven. Of wacht gewoon even verdere reacties hier af in plaats van steeds in de verdediging te schieten.
Ik had het stukje over naamsbekendheid verkeerd gelezen.
Ik heb inderdaad geen belang bij de naamsbekendheid van het bedrijf.
Susan schreef:
07-08-2025 15:27
Daar heb ik inderdaad ook een en ander van gelezen en het was inderdaad niet echt positief.

Maar aan de andere kant. Mijn verwachtingen liggen misschien elders.
Ik las bijvoorbeeld opmerkingen dat je als je in de top zit van betaalde personen dat er maximaal 750 USD per maand binnenkomt en daar valt niet van te leven.

Zal ik absoluut niet tegen spreken maar voor mij is het echt als hobby bedoeld.
Als het geld op zou brengen zou dat mooi zijn maar ik heb gewoon een fulltime baan doe dit niet voor het geld.
Nee, maar dan is het wel belangrijk om te weten hoeveel tijd erin gaat zitten. Hoeveel verhalen verwachten ze per maand? Hoe lang moet een verhaal zijn, hoeveel redactierondes zijn er en hoe ingrijpend zijn die? Bovendien moet het in het Engels, dat lijkt mij al lastiger dan in het Nederlands, maar misschien ligt dat voor jou anders.
Als het hobby is begrijp ik al helemaal niet waarom je je aan zo'n bedrijf over zou willen leveren. Wat is je voornaamste doel ermee?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven