Geld & Recht alle pijlers

Terugbetalen kinderopvangtoeslag 2015

28-12-2017 22:37 35 berichten
Beste lezers,

Ik zal het beknopt uit proberen te leggen. Twee van mijn kinderen hebben in 2015 gebruik gemaakt van een BSO. Ik ben alleenstaande moeder en na een jaar in de ww te hebben gezeten zwam ik via mijn netwerk aan een baantje voor drie dagen op basis van een 0 uren contract. Ik ben daar in januari 2015 gestart en zo ook de kinderen op de BSO.

De belastingdienst heeft mij halverwege dit jaar ongeveer gevraagd om bewijsstukken te leveren dat ik aan het werk was, wat mijn inkomen was en hoeveel uren in heb gewerkt in 2015.
Zij zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik te weinig uren heb gewerkt en ik moet dan ook 2600 euro terugbetalen. Wat betreft mijn baantje is het wel eens voorgekomen dat ik na 2 uur gewerkt te hebben (callcenter werk) weggestuurd werd omdat er geen werk meer was. Soms hoefde ik en dag helemaal niet te komen werken en soms een uurtje of twee eerder naar huis. Daar had ik zelf uiteraard niet veel over te zeggen. De kinderopvang is niet flexibel kwa uren. Komt je kind niet, betaal je toch, haal je hen eerder betaal je toch tot 18:30 uur etc. Zodra ik kinderbijslag kreeg nam ik in de kindervakantie 1 a 2 daagjes vrij onbetaald zodat ik toch wat leuks met hen kon ondernemen en kbs gebruikte om het verlies van 1 of 2 dagen geen inkomen te ontvangen te compenseren.

Ik heb helaas dus ook minder verdient dan ik had gehoopt in 2015 en daarbij moet ik nog 2600 euro terugbetalen aan de BD ondanks dat er geen cent mijn eigen zak in is gegaan. Ergens voelt het niet fair. Wat had ik anders kunnen doen? Een vaste baan heb ik in die periode niet kunnen vinden, ik was al blij dat ik weer aan de slag kon en niet in de bijstand terecht ben gekomen.
Bezwaar maken tegen de beslissing had weinig zin omdat de BD geen boodschap heeft aan mijn onzekere contract. Wellicht heeft iemand tips of raad voor mij of ik nog ergens kan aankloppen. Ik ben inmiddels een afbetalingstraject gestart van 24 maanden en zit helaas wederom in de ww en kinderen maken uiteraard geen gebruik meer van de BSO.

Mvg,

Cabolientje
Twinkle20 schreef:
29-12-2017 13:00
TS heeft dan alleen de mogelijkheid om te kiezen voor flexibele opvang, hetzij via een gastouder hetzij via een KDV. En wat als dat in haar regio niet aanwezig is? Dan kun je dus niet gaan werken vanwege deze regeling ..

Blijkbaar ziet men haar dan liever werkloos thuis zitten, terwijl TS capabel genoeg is en de wil heeft om te werken! Hier moet toch een mouw aan te passen zijn lijkt me ..
De andere ouder betrekken bij de opvang.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
29-12-2017 15:27
Gemist. In dat geval .....
Nee hoor niet gemist. Zonnebloem leest niet goed. To zegt

'Zodra ik kinderbijslag kreeg nam ik in de kindervakantie 1 a 2 daagjes vrij onbetaald zodat ik toch wat leuks met hen kon ondernemen en kbs gebruikte om het verlies van 1 of 2 dagen geen inkomen te ontvangen te compenseren.'


Dus ze gebruikt niet de kinderopvangtoeslag om het inkomen op te vangen maar de kinderbijslag.
Bedankt voor jullie reacties !

Ik heb ten eerste niet bewust teveel uren door gegeven aan de BD waardoor ik teveel KOT heb ontvangen. Ik kon drie dagen per week werken en dat is maanden goed gegaan maar rond de zomer periode werd ik regelmatig eerder weg gestuurd of afgebeld. Na de zomer gebeurde dat echter sporadisch. Ik heb geen vakantiedagen opgebouwd waardoor ik dus nooit vrij kon nemen. Ik heb de KOT never gebruikt voor iets anders dan kinderopvang. Wel gebruikte ik mijn kinderbijslag om 1 of 2 daagjes in de kindervakanties vrij te zijn zodat ik wat extra tijd met hen kon doorbrengen.
Ik ben nooit getrouwd geweest en de vader van mijn kids is met e noorderzon vertrokken over de grens vermoedelijk. Ik heb mijn kids dan ook alleen opgevoed zonder (financiële) steun van vaderskant.
Ik vond werken en voor een eigen inkomen zorgen erg belangrijk en wilde en hoefde naar mijn idee dan ook geen gebruik te maken van de bijstand.
Ik ben geen klager of een huiler achteraf, ik neem mijn verantwoording en betaal netjes met schuld af in 24 maanden. Mijn vraag hier was enkel en alleen tips of mogelijkheden om mijn verhaal aan een derde voor te leggen om wellicht dat mijn situatie individueel word bekeken en beoordeeld of het systeem en regels omtrent flexwerkers/opvangmogelijkheden/alleenstaande ouder etc.
Ik heb 20 jaar gewerkt en ben helaas uiteindelijk in de ww gekomen door omstandigheden en wilde daar graag z.s.m. uitkomen. Ik heb vele contracten gehad tijdens mijn loopbaan maar nog nooit een 0 uren contract. Je kan bij onze opvangmogelijkheden geen flexibele opvang afnemen. Ondanks dat ik zoveel terug moet betalen ben ik nog steeds blij en trots dat ik gewoon ben gaan werken. Ook al is het financieel gezien achteraf niet de juiste keus geweest. Eigenlijk van de zotte ...
sorry voor de schrijffouten, het is best laat voor mij lol
MwTheelepel schreef:
29-12-2017 11:44
Wat het percentage voor bso betreft heb je gelijk Sugarmiss. Maar toch blijven de regels heel duidelijk en ben je zelf verantwoordelijk je zaken zo te regelen dat het past. Als je alleenstaandenouder bent dan is werken in de avond waarschijnlijk gewoon niet haalbaar tenzij je het in je omgeving kan regelen. Als je geen vaste uren hebt dan is het afnemen van een vast aantal opvanguren geen handige keus. Dat weet je vooraf al als het goed is en dan kun je twee jaar later wel boos worden op het systeem maar met dat systeem is niet zoveel mis. Mensen hebben ook gewoon eigen verantwoordelijkheden natuurlijk. Dat iedereen en zijn moeder tegenwoordig maar gaat scheiden als het eventjes niet zo leuk is kost de maatschappij al bakken met geld, immers als er twee ouders waren konden ze de opvang verdelen, de KOT zou lager zijn met twee inkomens en een gezin met twee inkomens krijgt meestal geen kindgebonden budget wat veel alleenstaandenouders wel krijgen omdat ze alleen te weinig verdienen. Hebben we het nog niet over zaken als huur en zorgtoeslag en alle problemen die kinderen kunnen oplopen door (vecht)scheidingen en de kosten van het behandelen hiervan. Dan mag je wat mij betreft best verwachten dat iemand zelf zijn zaken goed regelt en dat niet ook nog op de rest van de maatschappij afschuift door nog meer geld te willen en nog ruimere regelingen.
Ik ben het helemaal met je eens dat er een bepaalde mate van eigen verantwoordelijkheid is, maar dat dit 'gewoon niet haalbaar is' is natuurlijk een belachelijke fout in het systeem. Dat hoeven we niet te accepteren, het zou gewoon wél haalbaar moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
30-12-2017 03:24
Ik ben het helemaal met je eens dat er een bepaalde mate van eigen verantwoordelijkheid is, maar dat dit 'gewoon niet haalbaar is' is natuurlijk een belachelijke fout in het systeem. Dat hoeven we niet te accepteren, het zou gewoon wél haalbaar moeten worden.

Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Meer betalen voor avond/nachtopvang of een baan zoeken waarbij je met de gewone bso vergoeding uitkomt. Het wordt je niet onmogelijk gemaakt, het kan gewoon maar het kost je meer geld en in veel gevallen zal je langer moeten reizen om je kinderen te halen en brengen. Dat maakt het voor veel mensen onhaalbaar en dat is naar mijn idee geen fout van het systeem. Het systeem maakt het niet onmogelijk maar het faciliteert het ook niet met extra geld en dat vind ik niet zo raar. De overheid en daarmee dus de belastingbetaler hoeft niet elke keus te faciliteren en te financieren, je hebt ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid hierin en je eigen keuzes te maken en de gevolgen ervan te dragen. Nederland heeft al een van de beste en meest betaalbare systemen voor kinderopvang ter wereld dus er is eigenlijk weinig reden om te klagen. Ik vind het ook niet in het belang van kinderen trouwens om nachten en avonden werken te stimuleren door het financieel aantrekkelijker te maken. Kinderen hebben ook behoefde aan rust, regelmaat en contact met hun ouders, het is dus niet in hun belang zoveel van huis te zijn buiten school en op de gekste tijden opgehaald te worden en dus hun bed uit te moeten meerdere keren per week als ze pech hebben.

Mijn man en ik werken ook op onregelmatige tijden en mijn man zit regelmatig in het buitenland dus dat betekende dat we een oplossing moesten zoeken voor de kinderen. Die oplossing was voor ons een au-pair en dat kost een klap geld per maand kan ik je vertellen en daar krijg je geen kot voor. Maar het was onze keus kinderen te krijgen en onze keus die banen aan te nemen dus ligt de verantwoordelijkheid voor de opvang bij ons en niet bij de overheid.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
29-12-2017 15:35
Nee hoor niet gemist. Zonnebloem leest niet goed. To zegt

'Zodra ik kinderbijslag kreeg nam ik in de kindervakantie 1 a 2 daagjes vrij onbetaald zodat ik toch wat leuks met hen kon ondernemen en kbs gebruikte om het verlies van 1 of 2 dagen geen inkomen te ontvangen te compenseren.'


Dus ze gebruikt niet de kinderopvangtoeslag om het inkomen op te vangen maar de kinderbijslag.
Excuses, inderdaad verkeerd gelezen. Ik dacht de kinderopvangtoeslag maar dit is een heel ander verhaal
MwTheelepel schreef:
30-12-2017 10:20
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Meer betalen voor avond/nachtopvang of een baan zoeken waarbij je met de gewone bso vergoeding uitkomt. Het wordt je niet onmogelijk gemaakt, het kan gewoon maar het kost je meer geld en in veel gevallen zal je langer moeten reizen om je kinderen te halen en brengen. Dat maakt het voor veel mensen onhaalbaar en dat is naar mijn idee geen fout van het systeem. Het systeem maakt het niet onmogelijk maar het faciliteert het ook niet met extra geld en dat vind ik niet zo raar. De overheid en daarmee dus de belastingbetaler hoeft niet elke keus te faciliteren en te financieren, je hebt ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid hierin en je eigen keuzes te maken en de gevolgen ervan te dragen. Nederland heeft al een van de beste en meest betaalbare systemen voor kinderopvang ter wereld dus er is eigenlijk weinig reden om te klagen. Ik vind het ook niet in het belang van kinderen trouwens om nachten en avonden werken te stimuleren door het financieel aantrekkelijker te maken. Kinderen hebben ook behoefde aan rust, regelmaat en contact met hun ouders, het is dus niet in hun belang zoveel van huis te zijn buiten school en op de gekste tijden opgehaald te worden en dus hun bed uit te moeten meerdere keren per week als ze pech hebben.

Mijn man en ik werken ook op onregelmatige tijden en mijn man zit regelmatig in het buitenland dus dat betekende dat we een oplossing moesten zoeken voor de kinderen. Die oplossing was voor ons een au-pair en dat kost een klap geld per maand kan ik je vertellen en daar krijg je geen kot voor. Maar het was onze keus kinderen te krijgen en onze keus die banen aan te nemen dus ligt de verantwoordelijkheid voor de opvang bij ons en niet bij de overheid.
Ik ben blij dat jullie gezegend zijn met elkaar, goede banen en zelfs een au-pair. Mocht uw man onverhoopt wegvallen in dit verhaal zal de au-pair en uw huidige baan waarschijnlijk ook niet meer haalbaar zijn. In mijn ideale wereld voed ik de kids samen op en dragen we beiden (evenredig) bij aan de opvoeding echter is dat bij steeds meer stellen/kids niet het geval. Het zou fijn zijn als alleenstaande werkende ouders gesteund en gestimuleerd worden om zelfs met een flexibel contract aan de slag te gaan. Werken is nog altijd beter dan gebruik maken van een vangnet zoals bijstand wat bedoelt is als tijdelijke en laatste mogelijkheid naar mijn idee.

Ik kan mezelf ook voorstellen dat het moeilijk is om je te verplaatsen in mijn situatie als je al je zaakjes en relatie met partner zo goed op orde heb nu. Maar wat nu is hoeft morgen niet zo te zijn. We kunnen elkaar toch beter steunen dan wijzen met een vingertje wat een ander allemaal niet goed doet en hoe goed je jouw zaakjes op orde heb. Alles kan veranderen dit plan je niet !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit ook alleenstaandenmoeder geweest nadat mijn eerste man overleed dus mij hoef je niets uit te leggen over dingen die je kunnen overkomen. Maar dat maakt je niet minder verantwoordelijk voor jezelf en je kinderen. Ik heb ook alles uit de kast moeten trekken om het rond te krijgen zodat ik mijn studie kon afmaken en voor mijn kind kon zorgen, viel echt niet mee (vooral omdat er destijds nog veel minder regelingen bestonden voor kinderopvang en dit dus veel duurder was..) maar je moet kiezen als je dingen niet kunt oplossen, hoe pijnlijk soms ook. In jouw geval was de baan niet nemen omdat je het met de opvang niet kon oplossen waarschijnlijk de pijnlijke maar betere keus geweest. Er zijn al allerlei vangnetten ook speciaal voor alleenstaandenouders maar je moet ergens een grens trekken in wat je kunt faciliteren. Een en ander moet bijvoorbeeld ook rendabel blijven. Ook stellen moeten keuzes maken en zich aanpassen aan hun kinderen en de regelingen, ik zie dus niet in waarom alleenstaandenouders dat dan niet zouden hoeven. Een systeem voor iedereen is trouwens ook wel zo overzichtelijk en eerlijk (een oneerlijk systeem werkt weer fraude in de hand).
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
30-12-2017 15:21
Ik ben ooit ook alleenstaandenmoeder geweest nadat mijn eerste man overleed dus mij hoef je niets uit te leggen over dingen die je kunnen overkomen. Maar dat maakt je niet minder verantwoordelijk voor jezelf en je kinderen. Ik heb ook alles uit de kast moeten trekken om het rond te krijgen zodat ik mijn studie kon afmaken en voor mijn kind kon zorgen, viel echt niet mee (vooral omdat er destijds nog veel minder regelingen bestonden voor kinderopvang en dit dus veel duurder was..) maar je moet kiezen als je dingen niet kunt oplossen, hoe pijnlijk soms ook. In jouw geval was de baan niet nemen omdat je het met de opvang niet kon oplossen waarschijnlijk de pijnlijke maar betere keus geweest. Er zijn al allerlei vangnetten ook speciaal voor alleenstaandenouders maar je moet ergens een grens trekken in wat je kunt faciliteren. Een en ander moet bijvoorbeeld ook rendabel blijven. Ook stellen moeten keuzes maken en zich aanpassen aan hun kinderen en de regelingen, ik zie dus niet in waarom alleenstaandenouders dat dan niet zouden hoeven. Een systeem voor iedereen is trouwens ook wel zo overzichtelijk en eerlijk (een oneerlijk systeem werkt weer fraude in de hand).
Helemaal gelijk en terecht wat je zegt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven