Geld & Recht alle pijlers

Tips gevraagd: onderzoek kosten G/W/L

12-04-2012 10:26 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ja ik weet dat dit topic eerder te sprake is gekomen.

Maar dat heeft mij aan het denken gezet. Ik schrik namelijk ontzettend van ons verbruik en kosten.

We hebben pas geleden iemand aan de deur gehad van Oxxio maar daar niet mee in zee gegaan. Ik wil het nu eigenlijk een beetje gaan uitzoeken en jullie hebben vast tips hoe ik dat het beste kan aanpakken. Jammer genoeg heb ik (nog) niet zoveel verstand van gas en licht

Wat is wijsheid?

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Koophuis van de jaren 60 en we hebben een tussenwoning.

We werken allebei maar ik ben meer thuis, kinderen op school.

Gebruik:

mei 2011-mei 2011

Licht 5.661 kWh

Gas: 1698 m3

We betalen hiervoor 205 euro in de maand. Bij de Nuon.

Aan het water betalen we 62 euro.

Vergeleken met het andere topic schrik ik echt heel erg. Naar mijn idee doen we niks geks?

Dus aub tips om dit goed uit te zoeken :-)

Gr. Deana
...
http://www.gaslicht.com/e ... jz_gasverbruik_input=1698
Maar mien god, 5661 aan stroom?

3500 is gemiddeld voor een gezin...
quote:Deana schreef op 12 april 2012 @ 10:26:

Hallo allemaal,

Ja ik weet dat dit topic eerder te sprake is gekomen.

Maar dat heeft mij aan het denken gezet. Ik schrik namelijk ontzettend van ons verbruik en kosten.

We hebben pas geleden iemand aan de deur gehad van Oxxio maar daar niet mee in zee gegaan. Ik wil het nu eigenlijk een beetje gaan uitzoeken en jullie hebben vast tips hoe ik dat het beste kan aanpakken. Jammer genoeg heb ik (nog) niet zoveel verstand van gas en licht

Wat is wijsheid?

Wij zijn een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Koophuis van de jaren 60 en we hebben een tussenwoning.

We werken allebei maar ik ben meer thuis, kinderen op school.

Gebruik:

mei 2011-mei 2011

Licht 5.661 kWh

Gas: 1698 m3

We betalen hiervoor 205 euro in de maand. Bij de Nuon.

Aan het water betalen we 62 euro.

Vergeleken met het andere topic schrik ik echt heel erg. Naar mijn idee doen we niks geks?

Dus aub tips om dit goed uit te zoeken :-)

Gr. Deana

Met 2 volwassenen en 2 kinderen is dit verbruik volkomen normaal. Gas verbruik je zelfs minder dan gemiddeld, maar wel iets meer stroom. Dus wrs doe je inderdaad niks geks en valt er niks te onderzoeken.

Als je wilt besparen omdat je dat zelf wilt, kan dat wel altijd natuurlijk.
quote:Jorina schreef op 12 april 2012 @ 10:33:

Maar mien god, 5661 aan stroom?

3500 is gemiddeld voor een gezin...

Nee hoor, 5000 is gemiddeld voor een gezin met 2+ kinderen en 2300m3 gas. Dat zijn onze standaarden hier.

Een individueel gezin kan er dus best boven of onder zitten, maar ze zitten ruim binnen gemiddelde ranges.
het is eigenlijk appels met peren vergelijken want geen gezin is goed te vergelijken met elkaar hierin.

Maar goed...wij (2 kinderen, 2 volwassenen) betalen 125 euro per maand aan energiekosten. We wonen in een tussenwoning van 10 jaar oud met een A-label. Kinderen gaan overdag naar school, man werkt overdag, ik werk meestal 's avonds.

We koken elektrisch dus dat scheelt flink in gasverbruik. Wel was ik best veel omdat de oudste een bedplasser is, dus zeker 2 keer per week moet ik al zijn beddengoed wassen.

Ik denk dat wij vooral veel besparen door de isolatie. De verwarming gaat meestal pas in november ergens aan en in maart hoeft hij alweer uit.

Kijk dus wat er voor jullie mogelijk is qua isolatie.
.
Je hebt gelijk, ik zag dat gemiddelde op Gaslicht.com, maar zie op de de site van het Nibud dat 4.694 een gemiddeld verbruik is.
quote:Starshine schreef op 12 april 2012 @ 10:39:

We koken elektrisch dus dat scheelt flink in gasverbruik.Ja, dat scheelt in je gasverbruik, maar het is ontzettend veel goedkoper om op gas te koken ;)
quote:Jorina schreef op 12 april 2012 @ 10:41:

Je hebt gelijk, ik zag dat gemiddelde op Gaslicht.com, maar zie op de de site van het Nibud dat 4.694 een gemiddeld verbruik is.

Ja, 4700 kan ik ook wel in meegaan. Dat ligt in de buurt.

Nu werk ik niet voor deze, maar op deze pagina zie je ook aan de zijkant een overzichtje van gemiddeld verbruik;

verbruik

Elektra zit dus iets hoger dan normaal, maar gas er weer onder, dus TO hoeft zich geen zorgen te maken dat ze iets heel abnormaals doet als dat het punt was (omdat ze zo was geschrokken). Maar als ze wíl besparen kan dat natuurlijk altijd.
Je hebt er waarschijnlijk meer aan om te vergelijken met je buren, daar kun je veel wijzer van worden.

Qua kosten is gas vaak een grotere post dan elektriciteit, besparen gaat sneller als je kijkt of je je gasverbruik kunt verminderen. Het gaat dan om tips als:

- de verwarming 1 graad lager

- zorgen dat je huis goed ventileert (droge lucht warmt makkelijker op dan koude lucht, lucht wordt vochtig van er in leven en er was in drogen, droog was dus het liefst ergens apart op een kamer waar je goed kunt ventileren)

Meer tips moeten online vrij makkelijk te krijgen zijn.

- het kan een goede investering zijn om een nieuwe verwarmingsketel aan te schaffen, maar dat zal liggen aan je huidige ketel.

- Het is ook de moeite waard om te kijken of investering in dubbel glas en gevel/vloer/dakisolatie de moeite waard is. Dat ligt er ook aan of je een koop of huurhuis hebt. Bij een huurhuis moeten er ook mogelijkheden zijn, maar overleg dat met je verhuurder.
nee hoor, we hebben inductie dat juist zuinig in gebruik is.

Als ik mijn energierekening voor en na inductie vergelijk zijn we nu goedkoper uit. (okay niet honderden euro's maar toch)

edit: en ik wil er maar weer mee zeggen dat je energieverbruik dus niet zomaar kunt vergelijken met elkaar, het is van veel factoren afhankelijk
quote:Starshine schreef op 12 april 2012 @ 10:47:

nee hoor, we hebben inductie dat juist zuinig in gebruik is.

Als ik mijn energierekening voor en na inductie vergelijk zijn we nu goedkoper uit. (okay niet honderden euro's maar toch)

Bij mijn weten niet hoor, inductie is de zuinigste van de elektrische kookplaten, maar gas is veel goedkoper.

Gemiddeld 37m3 gas versus 200 Kwh.

Edit: op jaarbasis.
Om te besparen op elektriciteit:

- draai waar kan spaarlampen in

- vertel iedereen van je gezin dat ze de lampen uit moeten doen bij verlaten van slaapkamer of badkamer

- laat je tv niet op standby staan maar trek de stekker er uit (ja scheelt echt!)

- heb je een stokoude vriezer of koelkast? Probeer die dan te vervangen voor een energiezuinig exemplaar.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
ik vind het verbruik wel veel..

wij verbruiken met zijn 5-en in totaal 4400 kwh aan stroom en zo rond de 1400 m3 aan gas..

Wij hebben wel A+ apparatuur in huis, spaarlampen/led lampen waar kan en nodig.. Nieuwe CV.. Maar wel..

3 laptops, 1 desktop, grote vrieskast in garage, droger die ik 3 a 4 keer in de week gebruik (a+ droger, warmtepomp).. en ik ben de hele dag thuis.. en heb het snel koud..

dus ik vind het wel veel... het gebruik
o en wij zitten bij Essen.. betalen 154 euro in de maand voor G/L water is bij Vitens.. en is iets van 12 euro in de maand..
Ik vind je verbruik heel normaal.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Bedankt alvast voor de gegeven reacties. Ik voel een beetje opluchting hoor

Ik ben nu aan het werk (ahum pauze) zal vanavond reageren.

Gr. Deana
Hallo,

Ok ik begrijp dat ons verbruik van gas en licht een beetje hoog is en ons water gemiddeld.

Ik ben wezen spieken op gaslicht.com en een energievergelijker van de consumentenbond.

Ik krijg de indruk dat er nog wel wat te halen valt.

300 euro per jaar is best veel geld.

Maar hoe zit dat met overstappen? Zitten er haken en ogen aan?

Waar moet ik op letten?

Ik zie bijv. op gaslicht.com dat je meteen wat anders kunt afsluiten maar komen daar geen extra kosten bij?

Ik ben iemand van zekerheid en veiligheid. Maar ik wil mij best ergens in verdiepen om wat uit te zoeken. Maar niet dat we ineens veel geld moeten terug betalen omdat er toch een maar aanzat...

Hopelijk snappen jullie mijn vragen en kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt.

Gr. Deana
Als je eerder overstapt dan het einde van je contract, krijg je te maken met een opzegboete. Echter wordt die vaak betaald door je nieuwe leverancier als ze een 'nu overstappen' actie hebben bijv.. Maar zoek dit dus zeker eerst even goed uit. Wie bijvoorbeeld als actie heeft om dit te betalen, dan wel, wanneer je contract eindigt.

Kijk ook even of overstappen wel echt de moeite waard is, want vaak scheelt het uiteindelijk helemaal niet zo veel (maar kan best soms wel heel goed zijn hoor).
Dank je Zazu_

Heeft iemand nog tips, dingen waar we aan moeten denken?

Gr.
Dit is een heel oud topic dat je omhoog haalt ninaach. Ik denk dat TO onderhand wel overgestapt is.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven