Geld & Recht alle pijlers

Valt dit onder reis of annuleringsverzekering?

29-11-2023 19:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn gestrand in Duitsland (trein; bovenleiding is stuk ). We komen dus niet aan op onze eind bestemming (thuis ). We moeten overnachten en morgenochtend (hopelijk ) wel naar huis (ik ga er vanuit dat die bovenleiding dan gerepareerd is). We moeten dus overnachten en nieuwe treinkaartjes (voor beeldvorming ; we kwamen uit Berlijn en zijn gestrand nog voor Hannover )

Ik denk dat de treinkaartjes wel kunnen fixen via DB maar die overnachting; gaat dat via reisverzekering? Want DB gaat dat niet vergoeden kregen we al te horen. (Hun oplossing is ; terug naar Berlijn (en dan blijven je kaartjes geldig op de trein van morgen) Ook hier geen oplossing voor het slapen.

En als we die kaartjes alsnog moeten kopen ? Gaat dat dan ook via annuleringsverzekering?


We staan al vanaf 1500 op een station ergens in middle of nowhere ;). Vanaf daar was er overigens ook geen vervoer mogelijk min of meer onze richting en was ook ook niet bekend dat die storing zou uitlopen op cancelen. Conducteur wist ook niet veel ;-).

Het is geen ramp maar wat een gedoe dan weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een pech. Morgen gelijk je reisverzekering bellen, dan weet je het. Niemand hier weet de voorwaarden van je verzekering.
Annuleringsverzekering lijkt me niet. Je vakantie is niet ineens gestopt of gaat ineens niet door.

Je reisverzekering hangt ervan af waarvoor je allemaal verzekert bent.
Kan je dat opzoeken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ook een paar jaar geleden gestrand in Duitsland en konden een dag later onze reis naar huis voortzetten. Wij konden onze hotelovernachting wel declareren bij de DB. Deze info kregen wij bij het Reisencentrum op het station. En de treinkaarten konden ze daar ook voor ons omboeken naar een dag later incl stoelreservering.

Ik zou je tussenpersoon van een van de twee verzekering contacten of zij je kunnen helpen met een snelle oplossing.

Ik hoop dat je ergens een slaapplek kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
A goede tip om dat te vragen bij reisecentrum, dat van het hotel. Die kaartjes boeken we ook om op die manier.

Ik ben goed verzekerd via anwb doorlopende reis en annuleringsverzekering. Maar vroeg me af waaronder het viel
Alle reacties Link kopieren Quote
Hotel heb ik al gevonden. Zit toch te niksen in die stilstaande trein ;-)!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeggen, bel je reisverzekering/contactpersoon en leg het daar voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je op reis bent en een reisverzekering hebt , dan mag ik toch aannemen dat je een kopie polis (digitaal) op zak hebt?
Daar staat het nummer van de alarmcentrale op. Als jij nu ergens gestrand bent en geen slaapplek hebt en niet verder kan reizen, en je wil zekerheid, dan zou ik hen bellen. Weet je meteen of je die hotelovernachting zelf moet betalen of vergoed krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op een groot station (Hannover ofzo) even vragen, ze hebben in Duitsland goede informatiebalies.

Als je daar toch niet verder komt, morgen even je verzekering bellen.

En denk ook aan het aanvragen van 'geld terug bij vertraging' bij de partij waar je tickets geboekt zijn (NS Internationaal of Deutsche Bahn denk ik?).
Je krijgt een standaardpercentage vergoeding van je ticketprijs, die kan best oplopen bij veel vertraging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ook eens gestrand in Duitsland. Vroegen bij een loket dat nog open was in ons bese duits om hulp. We konden nog doorreizen tot een station vlak bij waar we moesten zijn, daar naar een bepaalde plek gaan en een taxi krijgen (op kosten van DB). We zouden dan heel laat aankomen (1:30 of zo). Hadden eigenlijk al besloten dat we een hotel zouden zoeken en de volgende ochtend verder gaan. Dus we vroegen of we de kaartjes de volgende dag konden gebruiken als we hier een hotel zouden nemen. Dame achter het loket was wat aan het tikken op de computer, wees ons waar we de volgende ochtend dat konden doen. Gaf ons vervolgens een briefje met de naam van het hotel, wees hoe we moesten lopen en wenste ons goedenacht.
Hotel met ontbijt op kosten van DB.
(ja eigenlijk heb jij niks aan dit verhaal natuurlijk...)
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt het uit of het onder de annuleringsverzekering dan wel onder de reisverzekering valt als je ze beiden bij dezelfde maatschappij hebt lopen?

Bel gewoon de alarmcentrale en vraag wat ze voor je kunnen doen als DB het niet voor je kan oplossen; hopelijk is het snel geregeld want het is koud…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet in de voorwaarden van de afgesloten reis- en annuleringsverzekering kijken en dan bekijken of je die overnachting kunt claimen. Je verzekeraar doet dat ook namelijk. Valt het onder voorwaarden ja of nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gaat voor zoiets de alarmcentrale toch niet bellen ?!

Wij zijn ook een keer gestrand in Duitsland; onze vlucht was zo’n beetje de laatste die geland was in Frankfurt, daarna alles geannuleerd vanwege storm (wij moesten nog verder naar Amsterdam). Dan maar met de trein (domste idee ooit) want dar viel natuurlijk ook allemaal uit door het weer.
Achteraf extra kosten geclaimd.

Hier ook gecombineerde reis/annuleringsverzekering; dan maakt het inderdaad niks uit want je claim
gaat naar dezelfde maatschappij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga zeker de alarm centrale hier niet voor bellen. Wat een nonsense. Ik zit inmiddels in een hotel en heb nieuwe treinkaartjes gekocht. Bij de info balie van DB stond een mega rij dus die hebben we overgeslagen.

Morgen bel ik wel even met de verzekering wat ik ermee moet en ik zoek even contact met DB.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gjng me dus niet om het regelen maar waar ik het moet terug vragen
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je je restitutie aanvraagt via de website van Deutsche Bahn krijg je vanzelf de vraag of je door de vertraging/uitval extra kosten hebt gemaakt. (Bijv. taxi of hotel)

https://www.bahn.de/service/information ... gastrechte
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
poldervrouw schreef:
29-11-2023 22:51
Ik ga zeker de alarm centrale hier niet voor bellen.
Eh waarom niet, die zijn hier toch juist voor? Niet de alarmcentrale als in 112 he, de anwb alarmcentrale. Oftewel: het telefoonnummer dat je belt als je met een of andere pech in het buitenland staat en iets geregeld moet hebben.
Zij zijn dan je aanspreekpunt, daar heb je die verzekering voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
ClumsyNinja schreef:
30-11-2023 07:39
Eh waarom niet, die zijn hier toch juist voor? Niet de alarmcentrale als in 112 he, de anwb alarmcentrale. Oftewel: het telefoonnummer dat je belt als je met een of andere pech in het buitenland staat en iets geregeld moet hebben.
Zij zijn dan je aanspreekpunt, daar heb je die verzekering voor.
Voor zoiets als een trein regelen of hotel ga ik toch hen niet bellen ? Het is geen noodsituatie op vakantie Dán bel je alarmcentrale

Onze nieuwe trein van vanochtend is ook geannuleerd dus pakken we een paar regionale treinen die wel rijden en reizen we via via terug naar NL. We zijn dan begin middag weer thuis.
poldervrouw schreef:
30-11-2023 08:05
Voor zoiets als een trein regelen of hotel ga ik toch hen niet bellen ? Het is geen noodsituatie op vakantie Dán bel je alarmcentrale

Onze nieuwe trein van vanochtend is ook geannuleerd dus pakken we een paar regionale treinen die wel rijden en reizen we via via terug naar NL. We zijn dan begin middag weer thuis.
Nee hoor het is niet alleen voor noodsituaties:

De ANWB Alarmcentrale is elk uur van de dag beschikbaar om je te helpen.

Met de Hulpverlening van de ANWB ben je verzekerd voor de volgende hulp:

Het regelen van vervoer.
Het verzorgen van noodzakelijke medische begeleiding tijdens de terugreis.
Het ontvangen van adviezen.
Het regelen van nieuwe medicijnen als je deze bent vergeten, verloren of ze zijn gestolen.
Overige hulp die volgens de ANWB Alarmcentrale noodzakelijk en uitvoerbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt hier inderdaad gewoon de alarmcentrale voor bellen, ook alleen voor advies op nachtelijke tijdstippen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S7rin schreef:
29-11-2023 23:25
Als je je restitutie aanvraagt via de website van Deutsche Bahn krijg je vanzelf de vraag of je door de vertraging/uitval extra kosten hebt gemaakt. (Bijv. taxi of hotel)

https://www.bahn.de/service/information ... gastrechte
Volgens mij is dit formulier alleen geschikt als je een ticket van Deutsche Bahn hebt, niet bij tickets via NS Internationaal.
NSI heeft ook zo'n declaratieregeling, maar minder uitgebreid dan DB (dacht ik).
Daarom boek ik tickets naar en via Duitsland altijd bij DB, die zijn bij vertraging heel coulant in vergoedingen. Al meermaals gebruik van dat formulier gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd begrepen dat je moet overleggen met de verzekering voordat je kosten maakt die je later vergoed wil hebben, vandaar vooraf contact opnemen voordat je kosten maakt, omdat ze anders kunnen zeggen 'niet overlegd is niet vergoed'
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
ClumsyNinja schreef:
30-11-2023 07:39
Eh waarom niet, die zijn hier toch juist voor? Niet de alarmcentrale als in 112 he, de anwb alarmcentrale. Oftewel: het telefoonnummer dat je belt als je met een of andere pech in het buitenland staat en iets geregeld moet hebben.
Zij zijn dan je aanspreekpunt, daar heb je die verzekering voor.
Ja iets geregeld als in ander vervoer, wegslepen of een gipsvlucht ofzo. Hotel heeft TO zelf al geregeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
30-11-2023 08:42
Ik heb altijd begrepen dat je moet overleggen met de verzekering voordat je kosten maakt die je later vergoed wil hebben, vandaar vooraf contact opnemen voordat je kosten maakt, omdat ze anders kunnen zeggen 'niet overlegd is niet vergoed'
Ik heb weleens alles vergoed gekregen waar we recht op hadden toen wij strandden met de auto. Niets vooraf met de verzekering overlegd. Ik heb helemaal geen zin om op dat moment met de verzekering te overleggen. Afslepen en een hotel kan ik zelf wel regelen, wij hebben geen wegenwachthulp Europa overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
30-11-2023 09:23
Ik heb weleens alles vergoed gekregen waar we recht op hadden toen wij strandden met de auto. Niets vooraf met de verzekering overlegd. Ik heb helemaal geen zin om op dat moment met de verzekering te overleggen. Afslepen en een hotel kan ik zelf wel regelen, wij hebben geen wegenwachthulp Europa overigens.
Tuurlijk, ik kan ook best een hotel en nieuwe treinkaartjes regelen, maar in het verleden heb ik al een keer gedoe gehad omdat ik ergens naar een dokter moest en ze dat achteraf niet wilden vergoeden omdat het niet was overlegd en laatst met een familielid in het buitenland die ernstig ziek werd ook weer een hoop gezeur gehad dat er pas iets mocht als ze daarvoor toestemming hadden gegeven dus als het even kan overleg ik tegenwoordig liever vooraf, tenzij het niet erg is als het achteraf niet vergoed blijkt te worden....
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven